Gå til innhold

Å velge bunad man ikke har tilhørighet er gruelig patetisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Og i mange tilfeller er selvsagt dette helt riktig. Min familie på farssiden er fra Telemark og min bestemor og alle mine tanter har beltestakken. Selv er jeg fra Rogland hvor jeg er født og oppvokst. Da velger jeg selvsagt ikke bunad fra Telemark. Men dersom jeg hadde flyttet rundt omkring gjennom barndom og voksenliv kunne det ha vært naturlig å velge den fra Telemark. Å derimot velge ut fra hvilken man syns er penest syns jeg er patetisk. Har du klingende stavanger-dialekt går du ikke i beltestakk.

Anonymkode: 73be9...615

Jeg er fra Bergen, vi bor i Telemark, mine unger har vært i Bergen hver sommerferie, påskeferie, høstferie og annenhver jul. Jeg har Bergensbunad. Hvis mine barn vil ha  bergensbunad i stedet for Telemark, så får de lov til å velge det, selv om de snakker med klingende Kviteseidmål!! 

Anonymkode: f8bca...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Og i mange tilfeller er selvsagt dette helt riktig. Min familie på farssiden er fra Telemark og min bestemor og alle mine tanter har beltestakken. Selv er jeg fra Rogland hvor jeg er født og oppvokst. Da velger jeg selvsagt ikke bunad fra Telemark. Men dersom jeg hadde flyttet rundt omkring gjennom barndom og voksenliv kunne det ha vært naturlig å velge den fra Telemark. Å derimot velge ut fra hvilken man syns er penest syns jeg er patetisk. Har du klingende stavanger-dialekt går du ikke i beltestakk.

Anonymkode: 73be9...615

Jeg vil ikke bruke ordet patetisk, men jeg er enig i at det ikke bør være grunnlaget for valget. (Folk gjør som de vil da, men det ville føles feil for meg personlig.) Hvor mye som skal til for at noen føler tilhørighet til et sted er derimot ikke opp til deg eller meg å bedømme. Dialekten trenger på ingen måte å være avgjørende.

Anonymkode: 6a07e...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fra Bergen, vi bor i Telemark, mine unger har vært i Bergen hver sommerferie, påskeferie, høstferie og annenhver jul. Jeg har Bergensbunad. Hvis mine barn vil ha  bergensbunad i stedet for Telemark, så får de lov til å velge det, selv om de snakker med klingende Kviteseidmål!! 

Anonymkode: f8bca...f87

Det håper jeg ikke for deres del, da Bergens"bunaden" er en festdrakt. (jada, jeg vet at etter kategori 5 er de blitt godkjent", men de ser fortsatt ut som festdrakter).

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gruelig patetisk med folk som løper rundt og er bunadpoliti og legger seg opp i ting de ikke har noe med. Jeg snakker bymål, bor i Oslo, mange vil tenke at det er oslobubaden jeg har. Så når jeg drar på meg min bunad fra indre østlandet og folk spør etter hva min tilknytning til dette stedet er vil mitt svar være "det har ikke du noe med!" Og kost meg med at jeg har samme bunad som resten av slekta, fra stedet beg er født og oppvokst! For om du kjenner meg godt nok til å ha "rett på" et svar, så vet du allerede at jeg er derifra.

Folk som går rundt og spør om hva slags tilknytning folk har til stedet bunaden er ifra for så å dømme er frekke. Selve spørsmålet er ofte ladet med en aura av "svarer du ikke riktg nå kan jeg dømme deg. HA!". Frekke, bedrevitere med for mye fritid.

Anonymkode: 00260...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er gruelig patetisk med folk som løper rundt og er bunadpoliti og legger seg opp i ting de ikke har noe med. Jeg snakker bymål, bor i Oslo, mange vil tenke at det er oslobubaden jeg har. Så når jeg drar på meg min bunad fra indre østlandet og folk spør etter hva min tilknytning til dette stedet er vil mitt svar være "det har ikke du noe med!" Og kost meg med at jeg har samme bunad som resten av slekta, fra stedet beg er født og oppvokst! For om du kjenner meg godt nok til å ha "rett på" et svar, så vet du allerede at jeg er derifra.

Folk som går rundt og spør om hva slags tilknytning folk har til stedet bunaden er ifra for så å dømme er frekke. Selve spørsmålet er ofte ladet med en aura av "svarer du ikke riktg nå kan jeg dømme deg. HA!". Frekke, bedrevitere med for mye fritid.

Anonymkode: 00260...f45

Wow... hva om de bare prøver å konversere da? :P

Anonymkode: 6a07e...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er gruelig patetisk med folk som løper rundt og er bunadpoliti og legger seg opp i ting de ikke har noe med. Jeg snakker bymål, bor i Oslo, mange vil tenke at det er oslobubaden jeg har. Så når jeg drar på meg min bunad fra indre østlandet og folk spør etter hva min tilknytning til dette stedet er vil mitt svar være "det har ikke du noe med!" Og kost meg med at jeg har samme bunad som resten av slekta, fra stedet beg er født og oppvokst! For om du kjenner meg godt nok til å ha "rett på" et svar, så vet du allerede at jeg er derifra.

Folk som går rundt og spør om hva slags tilknytning folk har til stedet bunaden er ifra for så å dømme er frekke. Selve spørsmålet er ofte ladet med en aura av "svarer du ikke riktg nå kan jeg dømme deg. HA!". Frekke, bedrevitere med for mye fritid.

Anonymkode: 00260...f45

Wow, for et uspiselig svar, du høres ut som ei skikkelig sur kjerring. Med den holdningen der, så er det jo ikke rart at du tror at alle er ute etter å ta deg. Mange spør fordi de synes det er gøy å  se andre type bunader der de bor

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow... hva om de bare prøver å konversere da? :P

Anonymkode: 6a07e...7f4

Da kan de gjøre det på en høflig måte, som ikke innebærer kryssforhør med mistenksomhet i stemmen. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er gruelig patetisk med folk som løper rundt og er bunadpoliti og legger seg opp i ting de ikke har noe med. Jeg snakker bymål, bor i Oslo, mange vil tenke at det er oslobubaden jeg har. Så når jeg drar på meg min bunad fra indre østlandet og folk spør etter hva min tilknytning til dette stedet er vil mitt svar være "det har ikke du noe med!" Og kost meg med at jeg har samme bunad som resten av slekta, fra stedet beg er født og oppvokst! For om du kjenner meg godt nok til å ha "rett på" et svar, så vet du allerede at jeg er derifra.

Folk som går rundt og spør om hva slags tilknytning folk har til stedet bunaden er ifra for så å dømme er frekke. Selve spørsmålet er ofte ladet med en aura av "svarer du ikke riktg nå kan jeg dømme deg. HA!". Frekke, bedrevitere med for mye fritid.

Anonymkode: 00260...f45

Oj så krenkbare vi var, da? De fleste bunadspørmål er altså ikke for å dømme eller - gud forby - krenke noen, men fordi det er interessant med bunader og et typisk samtaleemne på f.eks. 17. mai. Ta deg selv litt mindre høytidelig, du.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan de gjøre det på en høflig måte, som ikke innebærer kryssforhør med mistenksomhet i stemmen. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Du er jo pur psykolog-mat.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på deg, HI, helt oppriktig.

 

Bunader kan man velge. Har man en stygg bunad kan man kjøpe en annen.

Å bytte personlighet er vanskeligere :( Håper dette er grums du får ut nå fordi du har det skikkelig kjipt, og at du ikke føler det sånn og oppfører deg sånn til vanlig. For det er så mye tristere enn å ha «feil» bunad.

Håper du klarer å endre deg, for din egen skyld 

Anonymkode: b37dc...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan de gjøre det på en høflig måte, som ikke innebærer kryssforhør med mistenksomhet i stemmen. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Nettopp. Den misstenksomheten i stemmen. Det er utrolig provoserende når man har svart at det er en xx-bunad, for så å få et litt skeptisk blikk og "men har du tilknytning til det stedet da?" Når man svarer ja, at man er vokst opp der får man et svar som tydelig viser at vedkommende synes svaret er godkjent. Hvorfor føler andre at de er i en posisjon til å godkjenne andres klesvalg?

Anonymkode: 00260...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes synd på deg, HI, helt oppriktig.

 

Bunader kan man velge. Har man en stygg bunad kan man kjøpe en annen.

Å bytte personlighet er vanskeligere :( Håper dette er grums du får ut nå fordi du har det skikkelig kjipt, og at du ikke føler det sånn og oppfører deg sånn til vanlig. For det er så mye tristere enn å ha «feil» bunad.

Håper du klarer å endre deg, for din egen skyld 

Anonymkode: b37dc...60a

Du trenger ikke synes synd i personer som har andre meninger enn deg selv. Det er ganske trist og jeg håper du klarer å endre det.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen å drittlei jeg er kjerringene her inne som tror de kan bestemme over hva folk skal ha på seg. Har man festdrakt er man patetisk polyester kjerring, og har man bunad så skal man måtte forsvare seg mot bunadshyene. Hele jævla gjengen burde få seg en lusing som de sent glemmer så kanskje de klarer å holde kjeft  å slutte å tro at deres meninger betyr noe som helst.

Anonymkode: bd61a...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tenker jeg litt det samme med samekofte. Hvem kan bære det?

Min bestemor var samisk, men har så og si ikke snakket samisk i min oppvekst. Min tante og mamma har samekofter, men jeg har aldri sett de i bruk. Tante sin var for liten, og jeg fikk tilbud om å overta den. Men jeg føler meg ikke samisk, og føler ikke jeg kan gå i samekofte.

Min manns mor er samisk, og mannen har samekofte.

Mine barn har hatt samisk som sidemål på skolen fra 1. klasse. 

Min sønn ønsket seg samekofte til konfirmasjon. (hans far er ikke samisk). Og han fikk selvfølgelig det. Og det ser ut som dattra vår også vil ha kofte til konfirmasjon.

Men til spørsmålet, hvor samisk må man være for å bære kofte? Min sønn er 1/8 same holder det? Og min datter er 3/8 same. Holde det? De føler seg samisk, da de kan språket, og sikkert også har fått med seg noe kultur gjennom skolen. Jeg og mannen min snakker ikke samisk, da våre foreldre/besteforeldre har lidd under fornorskningsprosessen, hvor det samiske språket ikke skulle snakkes eller læres videre.

Anonymkode: 8985c...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen å drittlei jeg er kjerringene her inne som tror de kan bestemme over hva folk skal ha på seg. Har man festdrakt er man patetisk polyester kjerring, og har man bunad så skal man måtte forsvare seg mot bunadshyene. Hele jævla gjengen burde få seg en lusing som de sent glemmer så kanskje de klarer å holde kjeft  å slutte å tro at deres meninger betyr noe som helst.

Anonymkode: bd61a...a56

Ja, gi meg en lusing, så sl

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da tenker jeg litt det samme med samekofte. Hvem kan bære det?

Min bestemor var samisk, men har så og si ikke snakket samisk i min oppvekst. Min tante og mamma har samekofter, men jeg har aldri sett de i bruk. Tante sin var for liten, og jeg fikk tilbud om å overta den. Men jeg føler meg ikke samisk, og føler ikke jeg kan gå i samekofte.

Min manns mor er samisk, og mannen har samekofte.

Mine barn har hatt samisk som sidemål på skolen fra 1. klasse. 

Min sønn ønsket seg samekofte til konfirmasjon. (hans far er ikke samisk). Og han fikk selvfølgelig det. Og det ser ut som dattra vår også vil ha kofte til konfirmasjon.

Men til spørsmålet, hvor samisk må man være for å bære kofte? Min sønn er 1/8 same holder det? Og min datter er 3/8 same. Holde det? De føler seg samisk, da de kan språket, og sikkert også har fått med seg noe kultur gjennom skolen. Jeg og mannen min snakker ikke samisk, da våre foreldre/besteforeldre har lidd under fornorskningsprosessen, hvor det samiske språket ikke skulle snakkes eller læres videre.

Anonymkode: 8985c...0fd

Etter mitt skjønn kan man bære kofte om man ellers fyller kriteriene for opptak i samemanntallet. 

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo pur psykolog-mat.

Anonymkode: 18222...77d

Javel? Vennligst utdyp. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger den bunaden jeg har lyst på, uavhengig av hva noen måtte mene. Har bunad fra stedet jeg stammer i fra, da jeg fikk det som komfirmant. Men hadde jeg fått/arvet en annen hadde jeg fint kunne brukt den uansett tilhørighet. Bunad er litt for dyrt til at jeg hadde giddet å bruke penger på det.

Anonymkode: a37f1...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Du har ikke fasiten på hvor folk føler tilknytning. Pass dine egne saker og egen tilknytning.

Anonymkode: b6176...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det hjelper ikke at din tippoldemors fetter en gang bodde på stedet i to uker på gjennomreise. 

Da fikk jeg det ut..

Anonymkode: 73be9...615

Helt enig!

Anonymkode: 6a78b...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke bunadsregler?

Anonymkode: 73be9...615

Du har veldig bestemte meninger om hvem som kan ha hvilken bunad, men du vet ikke om bunadsreglene?

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det håper jeg ikke for deres del, da Bergens"bunaden" er en festdrakt. (jada, jeg vet at etter kategori 5 er de blitt godkjent", men de ser fortsatt ut som festdrakter).

Anonymkode: 73be9...615

Og hva så om det er en festdrakt?

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Og i mange tilfeller er selvsagt dette helt riktig. Min familie på farssiden er fra Telemark og min bestemor og alle mine tanter har beltestakken. Selv er jeg fra Rogland hvor jeg er født og oppvokst. Da velger jeg selvsagt ikke bunad fra Telemark. Men dersom jeg hadde flyttet rundt omkring gjennom barndom og voksenliv kunne det ha vært naturlig å velge den fra Telemark. Å derimot velge ut fra hvilken man syns er penest syns jeg er patetisk. Har du klingende stavanger-dialekt går du ikke i beltestakk.

Anonymkode: 73be9...615

Patetisk faktisk! Det er ikke noe rart at det er krig i verden! Jeg håper virkelig at du ikke er like bastant og ufordragelig i virkeligheten. Skal man ikke kunne velge den man synest er penest når man bruker så mye penger på en bunad? 

Anonymkode: 63d59...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oj så krenkbare vi var, da? De fleste bunadspørmål er altså ikke for å dømme eller - gud forby - krenke noen, men fordi det er interessant med bunader og et typisk samtaleemne på f.eks. 17. mai. Ta deg selv litt mindre høytidelig, du.

Anonymkode: 18222...77d

Det virker ikke slik her inne på dib, her er det da relativt mange som er raskt ute å dømme hvis du har feil bunad eller gud forby festdrakt!

Anonymkode: 63d59...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å være så patetisk at man henger seg opp i noe så ubetydelig som at folk bruker bunad fra «feil» sted🙈 Da tenker jeg man har lite bekymringer i livet sitt. Av alle ting i hele verden er det altså noe å lage et problem av? Virkelig ikke normalt! 

Anonymkode: acfbe...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bra vi lever i et fritt land. Bunaden som i 'gamle dager' egentlig hørte til her hvor jeg er fra, ble plutselig gjort om til Hardangerbunad, gudene vet hvorfor. Bunaden som vi har fått her de senere årene er så stygg at jeg før skulle gått rundt i et moppeskjørt på 17. Mai

Anonymkode: bef8b...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...