Gå til innhold

Namsmannen har bestemt seg å trekke meg i lønn (aleneforsørger)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har selv åpenbart ikke empati eller kunnskaper om dette å videreføre til dine egne barn, så hvorfor hevder du det? Rikdom korrelerer høyt med nedsatt empati og selvrettferdighet, og barn i fattige familier har mest empati.

https://psykologisk.no/2015/07/gjor-rikdom-oss-til-darligere-mennesker/

Anonymkode: 7e22c...c8e

Jeg gidder ikke å lese linken. Det kan godt hende at fattige barn har mest empati, men hva har det med saken å gjøre? Empati putter ikke mat på bordet. Det betaler ikke ned gjeld. Det sørger ikke for a barna dine vokser opp til samfunnsnyttige mennesker. 

Tiltaksevne gjør det. Og initiativ. Vilje til å ta tak i det som er dårlig, se hva som må gjøres, og gjennomføre det. 

Jeg tror det går an å ha empati i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Sorry, trodde du var anonym c8e

Anonymkode: c4200...fe9

Kommentaren min var sarkastisk ment. Virker som en del tenker slik. De gidder ikke gjøre noe for å tilbakebetale gjelden, bare fortsetter å leve som normalt over egen evne til gjeldsordning er det eneste alternativet igjen siden økonomien ikke er til å reddes på annen måte. Jeg er helt enig i at Hi burde ta grep, ikke minst for barnas skyld. Har man ikke råd til å betale 14.500 kr i månedsleie, må man faktisk se seg om etter alternativer. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum.

Anonymkode: e86ad...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommentaren min var sarkastisk ment. Virker som en del tenker slik. De gidder ikke gjøre noe for å tilbakebetale gjelden, bare fortsetter å leve som normalt over egen evne til gjeldsordning er det eneste alternativet igjen siden økonomien ikke er til å reddes på annen måte. Jeg er helt enig i at Hi burde ta grep, ikke minst for barnas skyld. Har man ikke råd til å betale 14.500 kr i månedsleie, må man faktisk se seg om etter alternativer. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum.

Anonymkode: e86ad...5d3

Jeg skjønte det når jeg så at den ikke var fra den andre anonyme :)

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hennes unger deler nok allerede rom og det regnes som nøkternt. Det er tre stk på et soverom du vil ha.

Anonymkode: 7e22c...c8e

Mor kan sove på sofaen. Ofte er det en bod, som kan brukes med en seng. Svigermor bor i en leilighet med 1 soverom og 3 tenåringer. Ho sover på sofaen, jenta får det største soverommet og gutten sover på en bod. Det er det de har økonomi til. Men de har mat på bordet og lever helt ok. 

Anonymkode: 5de11...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mor kan sove på sofaen. Ofte er det en bod, som kan brukes med en seng. Svigermor bor i en leilighet med 1 soverom og 3 tenåringer. Ho sover på sofaen, jenta får det største soverommet og gutten sover på en bod. Det er det de har økonomi til. Men de har mat på bordet og lever helt ok. 

Anonymkode: 5de11...0c5

Skulle stå 2 tenåringer

Anonymkode: 5de11...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt i samme situasjon selv. Fått en masse gjeld fra "dårlige tider", og har trekk i lønn. Skammer meg veldig.... Vet du hva vi gjør? Vi selger huset slik at vi kan bruke en del av pengene fra hussalg til å betale alt av gjeld. Så må vi bo "dårligere" litt, før vi har betalt alt og kan kjøpe nytt hus. Det er jo litt kjedelig, men jeg GLEDER meg. Jeg gleder meg enormt til å bli kvitt alt, gjøre opp for meg og så kan begynne å se fremover gjeldsfri. Slippe skammen og alt stresset (og angsten) som henger over meg til en hver tid pga dårlig samvittighet over gjeld. 

Jeg kommer til å bli så mye mer lykkelig i en leid leilighet (for en periode) uten tyngende gjeld, enn jeg er nå i hus med masse. 

Anonymkode: 8e02a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Anonym bruker said:

Mor kan sove på sofaen. Ofte er det en bod, som kan brukes med en seng. Svigermor bor i en leilighet med 1 soverom og 3 tenåringer. Ho sover på sofaen, jenta får det største soverommet og gutten sover på en bod. Det er det de har økonomi til. Men de har mat på bordet og lever helt ok. 

Anonymkode: 5de11...0c5

Å sove i bod er ulovlig fordi det er brannfarlig.. Hørtes absolutt ikke noe å trakte etter

Anonymkode: 09ed3...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å sove i bod er ulovlig fordi det er brannfarlig.. Hørtes absolutt ikke noe å trakte etter

Anonymkode: 09ed3...2a0

Nei, men er utkastelse noe å trakte etter?

Anonymkode: cc83c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skaff deg litt elementær kunnskap om dette. Utkastelse er ikke noen risiko her.

Anonymkode: 7e22c...c8e

😂😂😂

Å jo da! Hvis man misligholder husleia, kan namsmannen skifte lås i leiligheten. 

Anonymkode: cc83c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂

Å jo da! Hvis man misligholder husleia, kan namsmannen skifte lås i leiligheten. 

Anonymkode: cc83c...2fb

Kjære vene, dette kan visst ikke du heller. Nei, det er ikke slik at namsmannen brått står på døren. Dersom HI ligger på etterskudd med husleien og husverten går til namsmannen og ber om utkastelse grunnet manglende betaling, så vil saken stanses umiddelbart hos namsmannen i det hun innbetaler skylding leie (dersom hun for eksempel da får innvilget hjelp hos NAV). 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, dette kan visst ikke du heller. Nei, det er ikke slik at namsmannen brått står på døren. Dersom HI ligger på etterskudd med husleien og husverten går til namsmannen og ber om utkastelse grunnet manglende betaling, så vil saken stanses umiddelbart hos namsmannen i det hun innbetaler skylding leie (dersom hun for eksempel da får innvilget hjelp hos NAV). 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Jeg spør igjen, når pokker ble dette din tråd? Er du hi?

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er litt i samme situasjon selv. Fått en masse gjeld fra "dårlige tider", og har trekk i lønn. Skammer meg veldig.... Vet du hva vi gjør? Vi selger huset slik at vi kan bruke en del av pengene fra hussalg til å betale alt av gjeld. Så må vi bo "dårligere" litt, før vi har betalt alt og kan kjøpe nytt hus. Det er jo litt kjedelig, men jeg GLEDER meg. Jeg gleder meg enormt til å bli kvitt alt, gjøre opp for meg og så kan begynne å se fremover gjeldsfri. Slippe skammen og alt stresset (og angsten) som henger over meg til en hver tid pga dårlig samvittighet over gjeld. 

Jeg kommer til å bli så mye mer lykkelig i en leid leilighet (for en periode) uten tyngende gjeld, enn jeg er nå i hus med masse. 

Anonymkode: 8e02a...03c

Det høres ut som noe ingen økonomirådgiver noensinne hadde anbefalt dere. Det er nesten alltid billigere å eie enn å leie, man har verdiøkning årlig (som oftest) som tross alt er sparing dere ikke behøver å gjøre noe for, det er vanskeligere å få nok lån senere til å kjøpe seg inn igjen osv.

Dere var nødt til å selge for å unngå tvangssalg?

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør igjen, når pokker ble dette din tråd? Er du hi?

Anonymkode: c4200...fe9

Når pokker innbilte du deg at du bestemmer hvem som deltar i hvilke tråder? 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når pokker innbilte du deg at du bestemmer hvem som deltar i hvilke tråder? 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Det var et spørsmål. Jeg lurer oppriktig på hvorfor du tenker det er greit å fullstendig overta hi sin tråd

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mor kan sove på sofaen. Ofte er det en bod, som kan brukes med en seng. Svigermor bor i en leilighet med 1 soverom og 3 tenåringer. Ho sover på sofaen, jenta får det største soverommet og gutten sover på en bod. Det er det de har økonomi til. Men de har mat på bordet og lever helt ok. 

Anonymkode: 5de11...0c5

3 tenåringer og 1 soverom? 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var et spørsmål. Jeg lurer oppriktig på hvorfor du tenker det er greit å fullstendig overta hi sin tråd

Anonymkode: c4200...fe9

Du burde nok heller bruke energien din på å stille deg selv spørsmål om hvorfor hi forsvant. 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du burde nok heller bruke energien din på å stille deg selv spørsmål om hvorfor hi forsvant. 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Det er vel ikke rart at hun gjorde det, når tråden hennes blir fullstendig kuppet. Med mindre du er hi siden du leker hennes advokat?

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var et spørsmål. Jeg lurer oppriktig på hvorfor du tenker det er greit å fullstendig overta hi sin tråd

Anonymkode: c4200...fe9

Ingen har overtatt hi sin tråd. Dette er er diskusjonsforum, der diskuterer man.

Anonymkode: e1fd3...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, dette kan visst ikke du heller. Nei, det er ikke slik at namsmannen brått står på døren. Dersom HI ligger på etterskudd med husleien og husverten går til namsmannen og ber om utkastelse grunnet manglende betaling, så vil saken stanses umiddelbart hos namsmannen i det hun innbetaler skylding leie (dersom hun for eksempel da får innvilget hjelp hos NAV). 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Namsmannen kan brått stå på døra hvis man ikke betaler, jo. 

Anonymkode: cc83c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, gale damen skrev:

Jeg gidder ikke å lese linken. Det kan godt hende at fattige barn har mest empati, men hva har det med saken å gjøre? Empati putter ikke mat på bordet. Det betaler ikke ned gjeld. Det sørger ikke for a barna dine vokser opp til samfunnsnyttige mennesker. 

Tiltaksevne gjør det. Og initiativ. Vilje til å ta tak i det som er dårlig, se hva som må gjøres, og gjennomføre det. 

Jeg tror det går an å ha empati i tillegg.

Du blander sammen her.

Hun jeg svart mente at HI var et forferdelig menneske som ikke sikret at barna ville ha noe materielt å arve. 

Poenget mitt er at empati og en viss økonomisk samfunnskunnskap på dette området, er noe det i enda større grad enn penger er viktig å gi videre til sine barn, og svarene i denne tråden viser at det åpenbart er stor mangel på begge deler hos en del. 

Vi snakker dessuten om en dypt fortvilet kvinne som søker støtte og råd i en vanskelig situasjon og har et barn som har vært svært sykt, og noen av svarene er rett og slett ondskapsfulle. 

 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har overtatt hi sin tråd. Dette er er diskusjonsforum, der diskuterer man.

Anonymkode: e1fd3...1a1

Ehh jo, anonym c8e har fullstendig tatt over hi sin tråd

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som noe ingen økonomirådgiver noensinne hadde anbefalt dere. Det er nesten alltid billigere å eie enn å leie, man har verdiøkning årlig (som oftest) som tross alt er sparing dere ikke behøver å gjøre noe for, det er vanskeligere å få nok lån senere til å kjøpe seg inn igjen osv.

Dere var nødt til å selge for å unngå tvangssalg?

Anonymkode: 7e22c...c8e

Nei, vi er ikke nødt til å selge, vi velger å selge for å betale for oss. Om det betyr at vi må "kaste penger ut av vinduet" i 6 mnd på husleie, så får det bare være. Med en egenkapital på minimum 1 mill etter betalt gjeld og samlet inntekt på ca 850 000 (som er innenfor normalen) så regner jeg med at vi får et lån som kan gi oss den boligen vi ønsker oss. 

Ville du virkelig valgt å bo i et hus du egentlig ikke liker så godt, hatt lønnstrekk og levd på minimum hver eneste mnd i flere år, i stedet for å gjøre opp alt, kjøpe nytt hus og ha mye mer penger til overs hver mnd? 

Anonymkode: 8e02a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Namsmannen kan brått stå på døra hvis man ikke betaler, jo. 

Anonymkode: cc83c...2fb

Atter en gang: Nei, du tar feil. 

"Hvis man har inntatt en klausul i leieavtalen om at utkastelse kan kreves når leien ikke blir betalt, kan man i prinsippet kreve utkastelse dersom leier skylder 1 krone i husleie. Det følger av tvangsfullbyrdelsesloven. Dersom leier betaler det han skylder før utkastelsen blir gjennomført, har leier rett til å fortsette leieforholdet."

Kilde https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/avslutning-av-leieforhold/utkastelse/

 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh jo, anonym c8e har fullstendig tatt over hi sin tråd

Anonymkode: c4200...fe9

Ikke mer enn du har med gjentatte mas om hvorfor jeg diskuterer her. 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi er ikke nødt til å selge, vi velger å selge for å betale for oss. Om det betyr at vi må "kaste penger ut av vinduet" i 6 mnd på husleie, så får det bare være. Med en egenkapital på minimum 1 mill etter betalt gjeld og samlet inntekt på ca 850 000 (som er innenfor normalen) så regner jeg med at vi får et lån som kan gi oss den boligen vi ønsker oss. 

Ville du virkelig valgt å bo i et hus du egentlig ikke liker så godt, hatt lønnstrekk og levd på minimum hver eneste mnd i flere år, i stedet for å gjøre opp alt, kjøpe nytt hus og ha mye mer penger til overs hver mnd? 

Anonymkode: 8e02a...03c

Hvis dere ikke liker huset så godt og har tenkt på å flytte før, så forstår jeg det bedre. Da hadde jeg nok gjort akkurat som dere. 

Hadde jeg likt huset, så hadde jeg nok heller bedt banken om å øke lånet på det for å betale ned gjelden med lønnstrekk, eller ha bedt om avdragsfrihet for å betale ned trekket raskest mulig. 

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...