Gå til innhold

Namsmannen har bestemt seg å trekke meg i lønn (aleneforsørger)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser du skriver at du har to barn med diagnoser. Har du søkt om forhøyet hjelpestønad? Evt grunnstønad og omsorgslønn? Hvis ikke titt litt på det. Kan være noe du/barna kan få.

 

Anonymkode: 21041...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kontakte de og få ettersendt papirene det ordner seg men neppe til 01.05. Så du bør gå på nav i dag og snakke med dem ta med papirene fra namsmannen og bevis på at du var på sykehuset med barnet ditt og søk om penger derfra til livsopphold til dette løser seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bry deg om useriøse svar fra Sug lut og så videre. Få en rask oversikt og ta kontakt med namsmann! Lykke til og god bedring til barna dine!

Anonymkode: 423d7...56f

Useriøse svar? Det er jo dessverre sånn det er! Står du alene med to barn er det ekstremt viktig å ha styr på ting. HI sier "namsmannen har bestemt seg for", det kommer jo ikke av ingenting.  Det skjer heller ikke på trening uker. Og det er faktisk sånn at du ikke kan stoppe verden selv om man vil. Som voksen forelder har du ansvar. Og husleien er kjempehøy.  En fryktelig vanskelig situasjon for henne, men hun kan ikke være kresen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bry deg om useriøse svar fra Sug lut og så videre. Få en rask oversikt og ta kontakt med namsmann! Lykke til og god bedring til barna dine!

Anonymkode: 423d7...56f

Å, jeg var dønn seriøs, du. Om man kan betale flere tusen mindre pr måned og har namsmannen på døra plikter man å ta grep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja om det hadde vært så enkelt. Jeg har ett par andre saker også, som sikkert også vil trekke meg i lønn. Jeg blir nok ikke gjeldsfri med å bare betale denne ned. Jeg har en gjeld på rundt tohundretusen kr :( 

Anonymkode: e235c...bc9

Men da må du jo ta grep og ikke la det surre og gå. Betaler du 1300 i mnd, så er det mer enn ikke noe. Strammer du inn budsjettet og bor billigere, så blir det enda mer romslig og du kan betale mer. Det er viljen det går på her. Du synes det er helt ok å har så mye ubetalt gjeld? 

Anonymkode: 4b964...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med saksbehandler hos Namsmannen med en gang og send inn dokumentasjonen de behøver for å se hva du faktisk har av utgifter i mnd. Du kan klage på trekket, og da kan det stanses rimelig kjapt. Som nevnt over, har det blitt stipulert bo og-livsoppholdsutgifter for deg siden du ikke har sendt inn dokumentasjonen de har bedt om, om så har de vurdert et rimelig trekk ut fra det. Dersom du sliter såpass med økonomien som du fremstiller det her, ville jeg også tatt kontakt med en gjeldsrådgiver hos Nav. 

Anonymkode: dc934...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI er kanskje litt gladere i barnet sitt enn det du er?

Anonymkode: 2bd95...e9a

Ja, du har helt rett. Jeg bryr meg skikkelig lite om ungen min. 🙄

Anonymkode: 9df16...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å få med en attest fra sykehuset her på at du har vært der hele tiden og dermed ikke fått følgt opp, ellers så har du jo ingen god unnskyldning til at du ikke har forsøkt å løse dette før. 

I fremtiden vil det lønne seg å ta kontakt med kreditor før det kommer så langt, blir lavere gebyr osv. 

Anonymkode: 72d09...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sug lut skrev:

Å, jeg var dønn seriøs, du. Om man kan betale flere tusen mindre pr måned og har namsmannen på døra plikter man å ta grep. 

Jaha, her var et forslag på 40 kvm på 3 personer. Er vi i India? Seriøs kan du ikke være. 2 barn under 4 år deler rom og holder hverandre våkne? Har du hensyntatt småbarnsutsyr, eller spytter du bare ut noe, som om du er verdens klokeste mann i en damekropp?

Anonymkode: 423d7...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha, her var et forslag på 40 kvm på 3 personer. Er vi i India? Seriøs kan du ikke være. 2 barn under 4 år deler rom og holder hverandre våkne? Har du hensyntatt småbarnsutsyr, eller spytter du bare ut noe, som om du er verdens klokeste mann i en damekropp?

Anonymkode: 423d7...56f

For noe tull.  Har man ikke råd til å bo dyrere, så har man ikke det, uansett om man føler man bor i en skoeske eller ei

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull.  Har man ikke råd til å bo dyrere, så har man ikke det, uansett om man føler man bor i en skoeske eller ei

Anonymkode: c4200...fe9

Her tar du helt feil! Man man ikke bo hvor som helst med to små barn! Er ikke bare å finne noe på Finn! Ikke sikkert hun får leiligheten engang! Slutt å surr!! 

Anonymkode: 423d7...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaha, her var et forslag på 40 kvm på 3 personer. Er vi i India? Seriøs kan du ikke være. 2 barn under 4 år deler rom og holder hverandre våkne? Har du hensyntatt småbarnsutsyr, eller spytter du bare ut noe, som om du er verdens klokeste mann i en damekropp?

Anonymkode: 423d7...56f

Hva tror du andre mennesker gjør? Mine fikk først egne rom da de begynte på ungdomsskolen, og har dermed delt rom fra minstemann var 1 år. Det er utrolig hva som går om man må og vil. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man faktisk sette tæring etter næring. Om 40 kvadratmeter er det man har råd til, så må man få det til å funke. Det finnes ikke et magisk fond med penger som kastes etter noen som mener de fortjener å bo dyrere enn de kan betale. Jeg vet om familier med 6, 7, 8 og opp til 10 barn som bor i treroms leiligheter i Norge. Da snakker vi "dele rom", da. Det funker for dem, så jeg kan ikke skjønne at ikke en familie på tre skulle kunne klare seg i en toroms. Hva er alternativet? Bo seg ihjel? Vente til man ikke kan betale husleie og bli kastet ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Hva tror du andre mennesker gjør? Mine fikk først egne rom da de begynte på ungdomsskolen, og har dermed delt rom fra minstemann var 1 år. Det er utrolig hva som går om man må og vil. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man faktisk sette tæring etter næring. Om 40 kvadratmeter er det man har råd til, så må man få det til å funke. Det finnes ikke et magisk fond med penger som kastes etter noen som mener de fortjener å bo dyrere enn de kan betale. Jeg vet om familier med 6, 7, 8 og opp til 10 barn som bor i treroms leiligheter i Norge. Da snakker vi "dele rom", da. Det funker for dem, så jeg kan ikke skjønne at ikke en familie på tre skulle kunne klare seg i en toroms. Hva er alternativet? Bo seg ihjel? Vente til man ikke kan betale husleie og bli kastet ut? 

Ok, ja, alt går i Littlie India. 

Anonymkode: 423d7...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tar du helt feil! Man man ikke bo hvor som helst med to små barn! Er ikke bare å finne noe på Finn! Ikke sikkert hun får leiligheten engang! Slutt å surr!! 

Anonymkode: 423d7...56f

Hva skal man gjøre da mener du, drite i å betale? Slutt å troll

Anonymkode: c4200...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. april 2018 den 20.27, Anonym bruker skrev:

HI er kanskje litt gladere i barnet sitt enn det du er?

Anonymkode: 2bd95...e9a

Så glad i det at hun gjerne lar det kastes på gata...? 

Idiot. 

(Og ja, jeg har også hatt sønnen min på sykehus, i 4 samfulle måneder. Men jeg skrudde ikke av hjernen fullt og helt for det.) 

Anonymkode: cc83c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påleggstrekk er jo ikke noe som plutselig skjer i løpet av de tre ukene der du ikke har hentet posten, så det er litt tøysete å si at det er derfor det har skjedd. Man må ta grep om egen økonomi, selv om man har det tøft, fordi det er en av tingene man gjør når man er voksen. Dersom utgifter er større enn inntekter, så må man endre noe, og bosted er ofte det som er dyrest. 
Jeg sier meg enig i at tre mennesker burde kunne bo i en mindre leilighet, og forstår ikke helt hvorfor det er så mange som åpenbart synes det er et horribelt forslag.

En del av oppdragergjerningen er å sørge for at barna blir i stand til å holde orden på egen økonomi, og da er ikke surr, tøys, påleggstrekk, nekte å åpne post, ikke overholde avtaler, ikke betale, ikke ville bo rimeligere, ikke ville, ikke ville, ikke ville en farbar vei.

Sympati til deg, HI, i en vanskelig situasjon, men du er faktisk bare nødt til å ta deg sammen og ta grep - fordi det er det man gjør når man er voksen og skal ta vare på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her tar du helt feil! Man man ikke bo hvor som helst med to små barn! Er ikke bare å finne noe på Finn! Ikke sikkert hun får leiligheten engang! Slutt å surr!! 

Anonymkode: 423d7...56f

Hvis hun ikke har 14000 kr til husleie, så sier det seg selv at hun må finne seg en annen leilighet. Regner med at ikke du har tenkt til å betale?

Anonymkode: 52bea...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne en billigere leilighet. Flytt ut av Oslo! Detter ingen menneskerett å bo akkurat det man ønsker når man ikke har økonomi til det. Selv om barna har det greit i barnehagen så nytter ikke det om dere mister leiligheten og ikke har tak over hodet.

 

Mangler du penger får du finne en ekstrajobb når far har samvær. 

 

Selvsagt bra at barn har egne soverom, men har man ikke råd så må man finne andre løsninger.

hva har du brukt de noen å hundretusen på? 

 

Jeg har selv hatt barn på sykehus. Man passer jo på å få noen til å hente posten, sjekker regninger og ikke minst burde du ringt å fått flyttet møtet du skulle på. Som voksen har man faktisk et ansvar og når man har to barn bør man klare oppføre seg som en voksen.

Anonymkode: 3cad5...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jaha, her var et forslag på 40 kvm på 3 personer. Er vi i India? Seriøs kan du ikke være. 2 barn under 4 år deler rom og holder hverandre våkne? Har du hensyntatt småbarnsutsyr, eller spytter du bare ut noe, som om du er verdens klokeste mann i en damekropp?

Anonymkode: 423d7...56f

Selvsagt deler de. Selvsagt får man det til. Og forøvrig er det 420 treff på leiligheter fra 8000-12000 i Oslo. Alle altså minst 2500 under det hun betaler i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2018 den 20.32, Anonym bruker skrev:

Eller ikke...? Enn om namsmannen hadde trekt mer? Da kunne HI risikert å stått på bar bakke uten leilighet... 

Anonymkode: 472e5...891

For noe tull.

Ikke hør på de uempatiske, lite opplyste svarene HI. Dette trekket får du satt kraftig ned på en uke når du sender inn ting. 

Forstår at du allerede lever på et minimum, og du har billig husleie for en treroms i Oslo.

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, sug lut skrev:

Selvsagt deler de. Selvsagt får man det til. Og forøvrig er det 420 treff på leiligheter fra 8000-12000 i Oslo. Alle altså minst 2500 under det hun betaler i dag.

Ikke for en liten 3- roms. Barnas skolekrets er også av betydning.

Anonymkode: 7e22c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her tar du helt feil! Man man ikke bo hvor som helst med to små barn! Er ikke bare å finne noe på Finn! Ikke sikkert hun får leiligheten engang! Slutt å surr!! 

Anonymkode: 423d7...56f

Jeg bor i en vesteuropeisk storby, og så og si ingen av ungenes venner har egne rom. Mine har delt hele livet og er nå syv og elleve. Jeg kjenner mange her hvor det er opptil tre barn og to voksne i treroms leiligheter. Det ikke det ringeste synd på hverken dem eller meg; her bor det ressurssterke, høyt utdannede mennesker som har valgt å bli boende i sentrum, som bruker byen aktivt og som finner kreative løsninger med hemser og køyesenger og foreldre i stua. Det går så fint, at. Mange er også miljøbevisste og ønsker å leve enkelt, uten bil eller høyt forbruk av ting. 

En god venninne bor i en toroms med sine to jenter etter skilsmissen og har aldri hatt det bedre. En annen flyttet til en større leilighet for at eldstejenta skulle få eget rom, men da det kom til stykket, valgte den eldste selv å fortsette å dele med de to småsøsknene, fordi hun syntes det var hyggelig og det var det hun var vant til. 

Selv bor jeg i en leid treroms og kommer sannsynligvis aldri inn på boligmarkedet, siden men kjære eksmann screwed me over økonomisk, og det kunne jeg selvfølgelig bruke resten av livet på å furte over og føle meg forfordelt, eller jeg kunne sammenligne meg med 95 % av verdens befolkning, som sannsynligvis kunne slått noen i hjel for å få det jeg har. 

 

Anonymkode: 8c90e...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...