Gå til innhold

INGEN reiser seg på toget (er gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser meg ikke. Kan til nød reise meg for eldre, men jeg blir bil/togsyk, så om jeg må stå, så spyr jeg garantert

Anonymkode: a9969...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er frisk men har alltid med en krykke når jeg skal ta kollektiv transport. Slipper de masete blikkene til ståerne da, hihihi.

Anonymkode: aa719...176

Skrevet

Vår tids store paradoks. Vi har penger og utdanning som aldri før, men er mer udanna og usiviliserte som da vi var neandertalere.

Anonymkode: 5592b...0f1

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men når jeg får et sur svar fra samtlige fire gravide som ikke fikk plassen min som klart indikerte at de ikke hadde noen som helst slags forståelse for at jeg trenger plassen mer enn dem så blir jeg forbannet. Eller er det kanskje slik at gravide er fratatt ansvaret for normal folkeskikk?

Anonymkode: 31afd...55f

Merkelig hvor mange gravide som har bedt om plassen din? Kjørt kollektiv i rushen omtrent daglig siden jeg var 13, og aldri blitt spurt av en gravid om å gi fra meg plassen. Men enig i at man som gravid (noe jeg endelig er!!:D) også må være åpen for at noen av de som sitter har gode grunner til det, og selvfølgelig være høflig. 

Anonymkode: e5abd...26c

Skrevet

Nordmenn i et nøtteskall.

Anonymkode: 8c201...d5d

Skrevet

Her er det by folk MEG MEG MEG.

Ser ein en gravid menneske så viser ein respekt. Eller skal gravide ha plakat med seg og der står det.

Jeg som gravid har Bekkenplager ,ryggplage  og etc

Anonymkode: 6fda5...054

Skulle jo tro at magen var plakat nok...?

Anonymkode: 8c201...d5d

Skrevet
7 timer siden, Ninni84 skrev:

Er selv gravid (uke 28 nå) og mye større enn med første barnet. Syns veldig godt på magen og mange blir overrasket over at jeg ikke er helt i sluttfasen. Tar kollektivt (t-bane og buss) til jobben som jeg fortsatt har 100%. Bor forresten I Oslo. Vagger bortover og bekkenet er veldig ømt. Jeg har også en pin i jakka som jeg fikk av en venninne I England som sier "baby on board". Det hjelper fint lite. Har blitt tilbudt plass 3 ganger og det var alle av kvinner som høyst sannsynlig har født selv tidligere. INGEN MENN har tilbudt meg plassen sin. Når jeg står og holder meg fast så får jeg triste blikk fra alle de andre som også står rundt meg. Folket som sitter ser dypt ned i mobilen sin. Håper jeg holder ut på jobben så lenge som mulig frem mot permisjonsstart, men hvis jeg må sykemeldes tidligere så er det bare fordi det er utrolig tungt å komme seg til og fra jobben.

Og NEI, JEG SKAL IKKE TIL SENTRUM FOR Å DRIVE DANK PÅ KAFÈ!! sånn som veldig mange tror. Jeg jobber like mye som alle de andre som sitter på t-banen. 2 måneder igjen til jeg starter permisjonen min

Du trenger ikke sykmeldes fordi du ikke kan benytte kollektivtrafikk altså!

NAV dekker transport til jobb, inkludert drosje, hvis det er det som skal til for å holde deg i jobb!

Anonymkode: c2bdd...953

Skrevet

Hi, kanskje det blir lettere for deg å be om å få sitte hvis du tenker at du etterhvert også må lære barnet i magen to veldig viktige ting - det ene er selvfølgelig normal folkeskikk, det andre er å tørre å ta sin plass i verden, tørre å være synlig, tørre å stå opp for seg selv. Og så si til deg selv at når du må spørre noen om å få sitte så står du opp for deg selv for å bli veldig god på det til du skal lære baby og eldste det.

Jeg sitter som regel på plass for handikapede/gravide på bussen. Jeg ser helt frisk ut, ingen kan se at jeg er syk. Har jeg en veldig dårlig dag så er nok jeg en av de som lukker øynene og later som jeg sover. Når jeg gjør det er jeg virkelig dårlig. Har jeg en nesten like dårlig dag, men litt mer overskudd sier jeg gjerne til noen jeg ser kan trenge et sete at jeg dessverre trenger det selv, og sier så litt høyere at det sikkert er andre som er frisk som kan gi fra seg sitt sete. Har flere ganger sett at andre da gir fra seg sitt sete til den personen. Ser jeg personer som jeg tror kanskje er dårligere enn meg, da tilbyr jeg dem å sitte. Har flere ganger tilbydt gravide, bortsett fra ei har alle takket nei så langt, men de har helt tydelig blitt glad for at jeg har spurt, så jeg har forstått at de ikke har vært vant med det. Nylig hadde jeg en veldig dårlig dag, hadde fått et sete fremst i bussen, men ikke på handikapsete. Et eldre ektepar kom inn, han gikk veldig dårlig, hadde krykker og helt tydelig dårlig balanse, bussen var kjempefull. Ingen tilbød seg å gi ham setet, så jeg ga ham mitt. Kona hans kom bort og takket meg veldig, og vi kom i snakk, hun sa noe om hvor vanskelig det var for ham å gå/stå og umulig på buss, og at hun syntes det var leit at så mange ikke tok hensyn. Hun snakket litt høyt, så jeg valgte å snakke like høyt tilbake og fortalte at jeg også egentlig trenger å sitte fordi jeg er mye svakere i halve kroppen og har problemer med balansen på buss, men at jeg jeg foreløpig greier å holde meg fast med to hender, og at da greier jeg det bedre enn en som må bruke to krykker, og at selv om jeg ikke er frisk så velger jeg å beholde min empati og høflighet, i motsetning til mange andre. Jeg kunne ikke dy meg. Det var mange som satt rundt som så ordentlig flaue ut (men ingen tilbød meg likevel plassen sin), og mange av de som stod rundt nikket og var helt enige. Jeg håper en del av de som var der den dagen fikk en tankevekker. Om jeg trenger et sete en dag jeg er ekstra dårlig og det er fullt, da spør jeg høflig (sier at jeg er syk), og har ikke fått nei enda, selv om jeg altså ser helt frisk ut.

Så begynn å ta litt mer plass i ditt eget liv, Hi! :)

Anonymkode: 3afd0...56f

Skrevet

Jeg tør i allefall ikke... blir som sagt veldig pysete/konfliktsky som gravid, tror det skyldes hormonene :P

HI

Anonymkode: f55ab...da5

Da får du skylde deg selv. Enig i at folk bør reise seg, men har du så vondt får du kvinne deg opp og spørre. 

Anonymkode: f9b58...923

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

NAV dekker transport til jobb, inkludert drosje, hvis det er det som skal til for å holde deg i jobb!

Det gjør de ikke i alle tilfeller. Jeg hadde så bekkenløsning at jeg ikke klarte å gå ordentlig, men fikk ikke dekket transport til jobb og måtte sykmeldes. 

Anonymkode: 5f842...5f9

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man reise seg for gravide?? 

Anonymkode: 6428f...2c1

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man reise seg for gravide?? 

Hva tror du?

Trist når voksne har så store mangler i sin elementære allmennkunnskap og normal folkeskikk...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror du?

Trist når voksne har så store mangler i sin elementære allmennkunnskap og normal folkeskikk...

Har vært gravid selv og jeg har da ingen problemer med å stå på bussen. De fleste er i fin form selv om de er gravide så ser ikke hvorfor de har mer rett på plass enn andre. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har vært gravid selv og jeg har da ingen problemer med å stå på bussen. De fleste er i fin form selv om de er gravide så ser ikke hvorfor de har mer rett på plass enn andre. 

Da gjentar jeg bare det jeg skrev over - det er trist når tilsynelatende voksne har så store mangler i sin elementære allmennkunnskap, normal høflighet og empati...

Skrevet

Jeg har gått gravid 3 ganger og jeg har merket at de som tilbyr deg plassen sin er gamle folk, utlendinger fra Midtøsten/muslimer og narkomane. Mens den vanlige nordmann bare snur seg vekk så er det de andre jeg nevnte som tilbyr seg plassen din og hjelper til med barnevogn inn og ut av bussen

Anonymkode: c24b5...474

Skrevet

Jeg har stikk motsatt opplevelse. Under begge mine graviditeter reiste alltid folk seg. Jeg tar både tog,t bane og buss til jobb. Da reiste alt fra unge til eldre seg om de så meg. Men opplevde at folk ofte så ned i tlf sin og fikk ikke med seg at en gravid måtte stå. 

Anonymkode: 4e072...02e

Skrevet

Det er dårlig, hi!

jeg tar bussen til jobb hver dag, er også godt synlig gravid nå. er som regel ikke så mange på, så tar alltid «handickap»-plassen helt foran (for første gang har det gått opp for meg hvorfor det er den første plassen, SÅ deilig å slippe å gå lenger inn i bussen når man har vanskeligheter med å holde balansen, smerter osv!) uansett, i dag kom jeg inn, og bussen var nærmest tom, bortsett fra en dame som satt på den reserverte plassen - og blokkerte hele midtgangen med en trillebag... «heheh beklager jeg bare sperrer litt veien her jeg» sier hun, uten å prøve å flytte bagen. Bussen kjører og jeg må klatre over denne bagen og stavre meg bort til et sete.... litt merkelig syntes jeg, og gruer meg til kollektiv transport fremover... 

Anonymkode: 74478...26c

Skrevet

Trebarnsmamma her. Enig i at unge innvandrergutter/menn alltid tilbød meg min plass. Eller godt voksne damer. 

MEN jeg tror helt ærlig at en god del faktisk er såpass i sin egen verden at de ikke ser deg, eller magen din. Du føler sikkert at magen er stor og veldig synlig, men man legger jo ikke merke til alt rundt seg heller. Særlig ikke i sesonger hvor det er litt jakker og skjerf. 

Jeg reiser meg gjerne for både eldre og gravide - men skal innrømme at jeg ofte ikke får med meg det før noen andre har reist seg. 

Anonymkode: 0e507...a57

Skrevet

Er du sikker på at du er så tydelig gravid som du tror?

Da jeg gikk gravid med min førte om vinteren følte jeg meg diger som en hval, men naboen ble helt forskrekket da jeg kom med barnevogn. Hun hadde  ikke låkt merke til at jeg var gravid.

Akkurat nå er det en dame jeg treffer noen ganger gjennom jobben som jeg lyrer på om er gravid. Hun har hatt en del sykefravær og har lagt på seg mye, men jeg vet ikke om hun er i o.måned eller bare har spist mye. Jeg har ikke tenkt å spørre.

Anonymkode: 6c894...ab4

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan virkelig ikke sykemeldes fordi du ikke tør å spørre om plass! 

Når det er sagt er jeg selvfølgelig enig i at folk burde tilbudt seg plassen av seg selv, men du kan ikke sykemelde deg fordi de ikke gjør det og du trenger å sitte.

Jeg er flau over folkeskikken til nordmenn..

Anonymkode: ab2a4...64f

Jeg skal da absolutt ikke sykemelde meg på grunnlag av at jeg ikke får sitte på kollektiv transport!! Det var da ikke det jeg mente. Du skjønte vel at det er pga underliggende smerter. Smertene blir nok verre frem mot fødsel, men det lindrer ved å sitte fremfor å stå.

Jeg er en person som klager minst mulig, men det får da være grenser. I forrige svangerskap var jeg ikke borte fra jobb en eneste dag og fikk ikke en eneste dag med permisjon før fødsel. Vannet gikk på jobben 4 uker før tiden.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså på nav sine sider så står det: "Du kan tidligst få reisetilskudd fra og med 17. dag etter at du ble syk"

så ser ut som det må en sykemelding til før man kan søke om dette.

Skrevet
På 19.4.2018 den 9.18, Anonym bruker skrev:

Nei, men når jeg får et sur svar fra samtlige fire gravide som ikke fikk plassen min som klart indikerte at de ikke hadde noen som helst slags forståelse for at jeg trenger plassen mer enn dem så blir jeg forbannet. Eller er det kanskje slik at gravide er fratatt ansvaret for normal folkeskikk?

Anonymkode: 31afd...55f

🤣 Du er en smule selvsentrert selv kanskje! «Jeg trenger plassen mer enn dem» Det kan ikke du vite at du faktisk gjør... Du aner ikke noe om eventuell sykdom/risiko de har i tillegg til at de er gravide. Tenk om en av de har en truende prematur fødsel. Deltar de lå stå bidrar til tidlig fødsel og død eller store skader på barnet. Det er en smule meralvorlig enn at du pådrar deg et brudd eller kutt skader...

og jeg har hatt krystallsyken flere ganger, er ikke gravid, men synes du virker en smule selvsentrert selv om du har god grunn for å trenge en sitteplasse.

Er foresten imponert over at du klarer å skrive/lese på DIB med krystallsyken! Jeg hadde ikke sjangse til det når jeg var syk..

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men da så.. da vet du nok hvordan alle andre gravide har det🤣🙈

Men kanskje litt mer alvorlig dersom bussen må bremse og en gravid faller på magen enn en ellers frisk og rask voksen gjør det? Jeg bare spør...

Skrevet

Det er faktisk ikke alltid så lett å se om folk er gravide eller tykke altså. Jeg ble selv klappet på magen og gratulert med graviditet, jeg var ikke gravid

Anonymkode: b200a...fa3

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke alltid så lett å se om folk er gravide eller tykke altså. Jeg ble selv klappet på magen og gratulert med graviditet, jeg var ikke gravid

Anonymkode: b200a...fa3

Vel her er et bilde av meg nå. Har vanligvis en normal midje. 

0F8D5E70-4FBB-4F91-AC78-DE487454A105.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...