Gå til innhold

INGEN reiser seg på toget (er gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31 uker på vei og har en veldig stor og synlig gravidmage. Ikke til å ta feil av (er veldig slank ellers så man kan se at jeg er gravid om man er aldri så svaksynt/enkel). Men likevel er det INGEN som reiser seg for meg på toget.

Jeg har lavt blodtrykk og symfyseløsning, og trenger å sitte. Og jeg forstår at det kanskje er sånn at jeg må spørre selv. Men når jeg går langsomt gjennom toget og tydelig ser etter sete (og det er ingen ledige, og ingen står heller, det er bare akkurat så fult at alle setene er tatt) og 4-5 stk tydelig ser på meg og magen min så synes jeg det er RART at ingen av dem har folkeskikk nok til å spørre om jeg kunne tenkt meg å sitte (jeg hadde blitt veldig glad og smilt og sagt tusen takk).

Av en eller annen grunn gjør hormonene mine når jeg er gravid at jeg synes det er mye skumlere å spørre om ting enn når jeg ikke er gravid, det var sånn sist jeg var grabid også. Når jeg ikke er gravid synes jeg det er uproblematisk å spørre om noe eller si fra om noe (på hyggelige måter). Men nå får jeg meg ikke til det. Vet ikke hvorfor.

Hva er grunnen til at folk ikke reiser seg på egentlig initiativ når en tydelig gravid dame tydelig ser etter sitteplass?

Jeg skjønner jo at jeg enten må lære meg å spørre om å få noen sin plass eller la være å ta toget. Heller nok mot det siste pga dårlig form (og fordi det er «lettest»)

et hjertesukk...

Anonymkode: f55ab...da5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig dårlig gjort. Jeg reiser meg alltid for folk som trenger setet mer enn meg. 

Anonymkode: dd664...4be

Skrevet

Mulig fordi du ser frisk ut ellers og folk er redd for å fornærme deg?? 

Jeg har spurt noen om de vil sitte å fått utrivelige svar tilbake. 

Anonymkode: f42f8...384

Skrevet

Ingen kan vite hvordan din tilstand er selv om du er gravid. Du vet heller ingenting om tilstanden til de andre på toget.

Anonymkode: 7a04a...43c

Skrevet

Opplevde det samme da jeg var gravid med risikosvangerskap (orker ikke å utdype dette), ekstrem kvalme og bekkenløsning. Kjenner meg også igjen i at det plutselig var mye vanskeligere å spørre om å få sitte, det var en merkelig følelse å plutselig bli sånn. 

Jeg tror det er mange årsaker til at folk ikke reiser seg: 

- De trenger plassen selv av ulike årsaker (vær forberedt på å få MANGE, til tider hissige, selvrettferdig og noen ganger frekke svar om dette, om usynlige plager og sykdommer). 

- De er egoistiske og tenker at du ikke har mer rett på plassen enn dem «bare fordi du er gravid» 

- De er trøtte og fjerne, og ser på deg uten å faktisk se deg. 

- De har rett og slett ikke «lært hjemme» at man reiser seg for folk som trenger plassen mer enn dem. 

Anonymkode: 5f842...5f9

Skrevet

Det er egne seter for gravide/gamle/funkjonshemmede. Spør dem som sitter der.

Anonymkode: 6c894...ab4

Skrevet

De fleste tenker nok at det er nok en annen som reiser seg når som helst.

Jeg hadde satt meg ned på gulvet for å demonstrere litt.

Anonymkode: cbd17...8f2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste tenker nok at det er nok en annen som reiser seg når som helst.

Jeg hadde satt meg ned på gulvet for å demonstrere litt.

Anonymkode: cbd17...8f2

Jeg gjorde faktisk det en gang sist jeg var gravid, på t-banen. Var så sliten og svimmel og det var ingen ledige setet så satte meg ned på gulvet på t-banen (tror jeg var 36-37 uker på vei da). Hørte folk som satt på setene sa «oi se, hun er gravid og sitter på gulvet». Men ingen reiste seg. Men jeg risikerte i allefall ikke å gå i gulvet (besvimte noen ganger i det svangerskapet pga det lave blodtrykket mitt!)

Skrevet

Sett deg på dem. Ærlig talt, hvor kjipe er folk egentlig? Jeg hadde hyperemesis i mine svangerskap, så å kjøre kollektivt var uaktuelt. Har derfor ikke erfaring med dette. Men har opplevd at det kun er mørkhudete som tilbyr hjelp hvis man strever med barnevogn i kollektivtrafikken. De er kanskje flinkere til å hjelpe hverandre i enkelte andre land?

Anonymkode: eb61e...584

Skrevet

Arg, jeg vet. Jeg skal selv tøffe meg opp her. 

Anonymkode: 19cda...bb5

Skrevet

Du kan spørre konduktøren også. Da slipper du å spørre passsjerene selv.

Anonymkode: 6c894...ab4

Skrevet

Elendig oppførsel av folk. Men da sikter du deg inn på en som ser frisk og kjekk ut, og spør pent. Det funker.

Skrevet

Jeg blir forbannet på gravide noen ganger jeg som tror at de alltid har større behov for plassen enn meg. Jeg reiser meg som regel når gravide kommer og det ikke er plass, men etter å ha fått så sure kommentarer fra 4 gravide på t-banene de siste tre ukene fordi jeg ikke gav dem min plass når de spurte så kjenner jeg at jeg har lyst til å aldri gi noen plassen min. Det spilte ingen rolle for dem at jeg har krystallsyken og knapt klarer å holde meg på beina. De siste 3 ukene har min mor måtte følge meg på t-banen 3 dager i uken fordi jeg skal til behandling for krystallsyken og ikke klarer å gå alene, men å få de gravide til å forstå det var helt umulig. De mente helt seriøst at det var ingenting som trumfet deres graviditetsplager. Kanskje hun siste muligens forsto hvorfor når jeg falt så lang jeg var når jeg reiste meg for å gå av t-banen og min mor ble skumpet unna og mistet taket på meg, men jeg er slett ikke sikker på det. Og ja nå vet jeg at jeg er veldig farget av disse opplevelsene, og jeg kommer selvfølgelig til å reise meg for gravide når jeg blir frisk igjen, men det er faktisk mulig for den som er gravid å ta hensyn til andre også når de blir forklart tydelig hvorfor de ikke kan få plassen.  

Anonymkode: 31afd...55f

Skrevet

Man kan jo også lure på om alle disse som ikke reiser seg noen gang har sett sine foreldre gjøre det. For det er noe som må læres som alt annet.

Skrevet

Jeg har vært gravid 2 ganger. Første fang bodde vi i USA. Andre gangen i Norge. Det er stooor forskjell. I USA hoppet folk opp fra setene på t-banen før jeg rakk å få begge beina inn i vogna, folk hjalp til på flyplass mm.

I Norge opplevde jeg det som HI. Nordmenn er kalde, mangler normal folkeskikk!!

Anonymkode: ecd99...f0e

Skrevet

Jeg føler alltid ubehag når det kommer gravide, eldre eller funksjonshemmede inn på er fullt tog og jeg sitter. Jeg føler at jeg bør gi fra meg plassen, men jeg er kronisk syk og tåler ikke å stå selv. Veldig ubehagelig siden det ikke synes på meg at jeg er syk. :-( 

Enten må du spørre noen om å få plassen deres eller så må du unngå å ta tog i rushtiden, slik jeg stort sett gjør, da jeg ikke kan risikerer å måtte stå. (Har også satt meg på gulvet noen ganger).

Anonymkode: 7a7a9...f0b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir forbannet på gravide noen ganger jeg som tror at de alltid har større behov for plassen enn meg. Jeg reiser meg som regel når gravide kommer og det ikke er plass, men etter å ha fått så sure kommentarer fra 4 gravide på t-banene de siste tre ukene fordi jeg ikke gav dem min plass når de spurte så kjenner jeg at jeg har lyst til å aldri gi noen plassen min. Det spilte ingen rolle for dem at jeg har krystallsyken og knapt klarer å holde meg på beina. De siste 3 ukene har min mor måtte følge meg på t-banen 3 dager i uken fordi jeg skal til behandling for krystallsyken og ikke klarer å gå alene, men å få de gravide til å forstå det var helt umulig. De mente helt seriøst at det var ingenting som trumfet deres graviditetsplager. Kanskje hun siste muligens forsto hvorfor når jeg falt så lang jeg var når jeg reiste meg for å gå av t-banen og min mor ble skumpet unna og mistet taket på meg, men jeg er slett ikke sikker på det. Og ja nå vet jeg at jeg er veldig farget av disse opplevelsene, og jeg kommer selvfølgelig til å reise meg for gravide når jeg blir frisk igjen, men det er faktisk mulig for den som er gravid å ta hensyn til andre også når de blir forklart tydelig hvorfor de ikke kan få plassen.  

Herregud, skjønner du ikke selv at du ikke faller inn i kategorien "de som burde reise seg"? Det finnes ingen tankelesere her i verden, og tror de færreste ville krevd at du reiste deg for en annen med problemer. Poenget her er at FRISKE folk skal reise seg, og der er ikke du. Det er heller ingen gravide som kan "lukte seg frem" til at du trenger å sitte, men at du ble spurt er vel heller tilfeldig. Get over it. 

Anonymkode: a58aa...52e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, skjønner du ikke selv at du ikke faller inn i kategorien "de som burde reise seg"? Det finnes ingen tankelesere her i verden, og tror de færreste ville krevd at du reiste deg for en annen med problemer. Poenget her er at FRISKE folk skal reise seg, og der er ikke du. Det er heller ingen gravide som kan "lukte seg frem" til at du trenger å sitte, men at du ble spurt er vel heller tilfeldig. Get over it. 

Anonymkode: a58aa...52e

Nei, men når jeg får et sur svar fra samtlige fire gravide som ikke fikk plassen min som klart indikerte at de ikke hadde noen som helst slags forståelse for at jeg trenger plassen mer enn dem så blir jeg forbannet. Eller er det kanskje slik at gravide er fratatt ansvaret for normal folkeskikk?

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 31 uker på vei og har en veldig stor og synlig gravidmage. Ikke til å ta feil av (er veldig slank ellers så man kan se at jeg er gravid om man er aldri så svaksynt/enkel). Men likevel er det INGEN som reiser seg for meg på toget.

Jeg har lavt blodtrykk og symfyseløsning, og trenger å sitte. Og jeg forstår at det kanskje er sånn at jeg må spørre selv. Men når jeg går langsomt gjennom toget og tydelig ser etter sete (og det er ingen ledige, og ingen står heller, det er bare akkurat så fult at alle setene er tatt) og 4-5 stk tydelig ser på meg og magen min så synes jeg det er RART at ingen av dem har folkeskikk nok til å spørre om jeg kunne tenkt meg å sitte (jeg hadde blitt veldig glad og smilt og sagt tusen takk).

Av en eller annen grunn gjør hormonene mine når jeg er gravid at jeg synes det er mye skumlere å spørre om ting enn når jeg ikke er gravid, det var sånn sist jeg var grabid også. Når jeg ikke er gravid synes jeg det er uproblematisk å spørre om noe eller si fra om noe (på hyggelige måter). Men nå får jeg meg ikke til det. Vet ikke hvorfor.

Hva er grunnen til at folk ikke reiser seg på egentlig initiativ når en tydelig gravid dame tydelig ser etter sitteplass?

Jeg skjønner jo at jeg enten må lære meg å spørre om å få noen sin plass eller la være å ta toget. Heller nok mot det siste pga dårlig form (og fordi det er «lettest»)

et hjertesukk...

Slik er byfolk blitt. MEG MEG MEG MEG

Anonymkode: 6fda5...054

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

et hjertesukk...

De vet da vel ikke at du har lavt blodtrykk og symfyseløsning. Like lite som du vet om deres (usynlige) plager.

-Spør om å få sitte, istedenfor å sutre.

Anonymkode: 461ba...882

Skrevet

Litt på siden av temaet, men apropos ...

På bybanen i Bergen er det egne plasser til barnevogner, rullestoler osv. Her er det sånne nedtrekkbare stoler man kan dra ned om det ikke er vogner der og der satt det en gang en familie når jeg kom på. En mor, far og en jente på rundt åtte år.

*jeg kommer inn med vogn*

jente: oi, nå må vi flytte oss.

far: hysj! 

Sier sitt...

Anonymkode: 3e3a1...182

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De vet da vel ikke at du har lavt blodtrykk og symfyseløsning. Like lite som du vet om deres (usynlige) plager.

Jada, selvsagt har alle de sittende usynlige sykdommer...

At noen har usynlige sykdommer unnskylder ikke det at de som er friske ikke reiser seg!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her er det by folk MEG MEG MEG.

Ser ein en gravid menneske så viser ein respekt. Eller skal gravide ha plakat med seg og der står det.

Jeg som gravid har Bekkenplager ,ryggplage  og etc

Anonymkode: 6fda5...054

Skrevet

Da jeg var høygravid og tok kollektiv transport, så var det to grupper som konsekvent reiste seg/tilbydde meg plass. Det var eldre folk (gjerne over 80) og folk med mørk hudfarge, da spesielt menn. 

Det samme skjedde da min mann brakk foten, og gikk på krykker. 

Når det er sagt, så tror jeg mange ikke er uhøflige, de er bare litt i sin egen verden på bussen.  Jeg har spurt noen ganger jeg, om jeg kan få plassen deres. Har alltid fått et ja, med en unnskyldning.  

Anonymkode: af9f9...5a2

Skrevet

Forstår deg så godt! Jeg husker hvordan det var vanskelig å stå i køen på butikken eller på toget,trikken,bussen. Jeg står alltid opp for gravide og viker unna i butikken. Kanskje menn ikke forsåtr helt men kvinner bør vite bedre.

Anonymkode: bb269...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...