Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #26 Skrevet 19. april 2018 Folk er så utrolig frekke. Jeg kom inn på bussen en gang. Høygravid og vaggende på krykker. Jeg fant meg en ledig plass. Etter hvert ble bussen full og en gammel mann kom inn på bussen. Tydelig at han sleit med å holde seg på bena. INGEN reiste seg. Alle så at han kom inn, men brått "sov" de. Jeg satt litt lenger bak, innerst ved vinduet. Jeg ba han ved siden av meg reise seg opp så jeg kunne komme forbi med den digre magen og krykkene mine. Vagget frem til mannen og tilbød han min plass. Alle kikket opp igjen, men da de så meg med magen og krykkene "sovnet" de igjen. Ved neste stopp kom det inn en mann fra et annet land. Han ble steik forbannet og kommanderte folk opp av setene sine for å gi plass til meg. Noe har vi å lære av disse utlendingene. Jeg tar buss daglig og utlendingene (både fra vesten og ellers) er de første som reiser seg med å hjelpe til med vogner o.l Anonymkode: c56a0...25f
Holzhaus Skrevet 19. april 2018 #27 Skrevet 19. april 2018 Prøv å hold deg på magen og se litt irritert/ukomfortabel ut mens du kikker runst etter sete. Vær veldig gravid, haha! Det fungerte for meg!
Holly Golightly Skrevet 19. april 2018 #28 Skrevet 19. april 2018 Jeg nekter å tro at alle på en stappfull buss, trikk eller bane har usynlige handikap. Det eneste handikapet til de fleste er dårlig oppdragelse og mangel på manerer og medfølelse.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #29 Skrevet 19. april 2018 Hvor er det folk er så frekke og egoistiske? Jeg opplever stort sett det motsatte. Folk tilbyr hverandre plassene sine, hjelper hverandre med barnevogner, rullestoler og rullatorer osv. Har til og med sett to unge menn med sykler gå av bussen to stopp før de egentlig skulle for å gi plass til en barnevogn. Har også (uten å være gravid) blitt tilbudt andre sine plasser rett innenfor inngangen selv om det var ledige plasser lenger bak, bare for at jeg skulle slippe å gå så langt inn med en 3-åring. Ble litt overrasket her om dagen da, en ung dame hjalp en eldre dame med rullator både på og av bussen og fikk bare kjeft i retur. Da den eldre damen gikk fra bussen mens hun mumlet surt for seg selv ropte den andre blidt etter henne: "Ha en fin dag!" Tenk så deilig det må være å kunne ta ting med et smil på den måten, i stedet for å bli fornærmet og sur tilbake. Jeg hadde neppe klart det selv. Anonymkode: b0778...9dc
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #30 Skrevet 19. april 2018 Gravide reiser jeg meg alltid for. De takker alltid ja. Folk med krykker også. Gamle damer derimot er jeg forsiktig med. De kan skjelle deg ut. *klok av skade* 😂😂😂 Anonymkode: 286fc...857
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #31 Skrevet 19. april 2018 Jeg er omtrent like langt på vei som deg og er evig takknemlig for å bo i Groruddalen nå. Innvandrere reiser seg nemlig! Banen min er omtrent like full som toget ditt om morgenen, men jeg får faktisk sitte. Synes folk må skjerpe seg! Uansett om du har et lett svangerskap eller ikke, så skal folk med diger mage få sitte. Punktum. Anonymkode: 11e03...2a1
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #32 Skrevet 19. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Gravide reiser jeg meg alltid for. De takker alltid ja. Folk med krykker også. Gamle damer derimot er jeg forsiktig med. De kan skjelle deg ut. *klok av skade* 😂😂😂 Anonymkode: 286fc...857 Må bare tilføye at jeg sliter med etterdønninger av invalidiserende bekkenløsning så noen dager klarer jeg ikke stå da det gjør vondt å stå stille på et kjøretøy som beveger seg. Da tilbyr jeg ingen plassen min. Anonymkode: 286fc...857
Ninni84 Skrevet 19. april 2018 #33 Skrevet 19. april 2018 Er selv gravid (uke 28 nå) og mye større enn med første barnet. Syns veldig godt på magen og mange blir overrasket over at jeg ikke er helt i sluttfasen. Tar kollektivt (t-bane og buss) til jobben som jeg fortsatt har 100%. Bor forresten I Oslo. Vagger bortover og bekkenet er veldig ømt. Jeg har også en pin i jakka som jeg fikk av en venninne I England som sier "baby on board". Det hjelper fint lite. Har blitt tilbudt plass 3 ganger og det var alle av kvinner som høyst sannsynlig har født selv tidligere. INGEN MENN har tilbudt meg plassen sin. Når jeg står og holder meg fast så får jeg triste blikk fra alle de andre som også står rundt meg. Folket som sitter ser dypt ned i mobilen sin. Håper jeg holder ut på jobben så lenge som mulig frem mot permisjonsstart, men hvis jeg må sykemeldes tidligere så er det bare fordi det er utrolig tungt å komme seg til og fra jobben. Og NEI, JEG SKAL IKKE TIL SENTRUM FOR Å DRIVE DANK PÅ KAFÈ!! sånn som veldig mange tror. Jeg jobber like mye som alle de andre som sitter på t-banen. 2 måneder igjen til jeg starter permisjonen min
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #34 Skrevet 19. april 2018 3 minutter siden, Ninni84 skrev: Når jeg står og holder meg fast så får jeg triste blikk fra alle de andre som også står rundt meg. Folket som sitter ser dypt ned i mobilen sin. Håper jeg holder ut på jobben så lenge som mulig frem mot permisjonsstart, men hvis jeg må sykemeldes tidligere så er det bare fordi det er utrolig tungt å komme seg til og fra jobben. Men hvorfor spør du ikke bare noen om plass?? Det er jo bare å si til en av de som sitter med nesa i mobilen :"Unnskyld meg, men kan jeg få plassen din?" Anonymkode: af9f9...5a2
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #35 Skrevet 19. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hvorfor spør du ikke bare noen om plass?? Det er jo bare å si til en av de som sitter med nesa i mobilen :"Unnskyld meg, men kan jeg få plassen din?" Anonymkode: af9f9...5a2 Jeg tør i allefall ikke... blir som sagt veldig pysete/konfliktsky som gravid, tror det skyldes hormonene HI Anonymkode: f55ab...da5
Ninni84 Skrevet 19. april 2018 #36 Skrevet 19. april 2018 Ja jeg kunne sikkert ha bedt om plassen. Ofte så bare biter jeg det i meg og tenker at det kunne vært verre. Må nesten "manne" meg opp og begynne å spørre om å få sitte. Blir for dumt å stå i smerte bare for at jeg ikke gidder å spørre om plass.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #37 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor er det folk er så frekke og egoistiske? Jeg opplever stort sett det motsatte. Folk tilbyr hverandre plassene sine, hjelper hverandre med barnevogner, rullestoler og rullatorer osv. Har til og med sett to unge menn med sykler gå av bussen to stopp før de egentlig skulle for å gi plass til en barnevogn. Har også (uten å være gravid) blitt tilbudt andre sine plasser rett innenfor inngangen selv om det var ledige plasser lenger bak, bare for at jeg skulle slippe å gå så langt inn med en 3-åring. Ble litt overrasket her om dagen da, en ung dame hjalp en eldre dame med rullator både på og av bussen og fikk bare kjeft i retur. Da den eldre damen gikk fra bussen mens hun mumlet surt for seg selv ropte den andre blidt etter henne: "Ha en fin dag!" Tenk så deilig det må være å kunne ta ting med et smil på den måten, i stedet for å bli fornærmet og sur tilbake. Jeg hadde neppe klart det selv. Anonymkode: b0778...9dc Jeg har eller ingen dårlige opplevelser. Jeg bor i Asker og har aldri måttet stå med stor mage eller krykker. Anonymkode: 6c894...ab4
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #38 Skrevet 19. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De vet da vel ikke at du har lavt blodtrykk og symfyseløsning. Like lite som du vet om deres (usynlige) plager. -Spør om å få sitte, istedenfor å sutre. Anonymkode: 461ba...882 Men de vet at hun er gravid, og de aller fleste oppegående foreldre lærer barna sine at man reiser seg for gravide og eldre. Dette er normal folkeskikk, men det ser ut til at flere folk mangler det. Derfor er det heldigvis seter som er reservert disse i tillegg, men det burde da absolutt ikke være nødvendig. Men HI, hvis absolutt ingen reiser seg, så ville jeg faktisk hentet mot til å spørre selv om jeg også syns det er ukomfortabelt å måtte spørre om sånt. Sannsynligheten for at du spør en som er "mer" trengende enn det du selv er er ganske liten. De fleste er nok bare selvopptatte, og de fortjener faktisk ikke gleden ved å sitte, syns jeg. Anonymkode: 42ad3...5ad
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #39 Skrevet 19. april 2018 Husker jeg skulle ta toget med min lille baby for noen år siden. Skulle et godt stykke, og hadde med bag, vogn og div. Opptatt overalt. Ble stående i en gangen ved familieplassene med alt sammen. Så kom konduktøren, og ga momentant beskjed til de dresskledde mannfolka som tok opp familieplassen at de pent måtte finne seg en annen plass, for den plassen trengte jeg! Ble jo litt brydd, men samtidig veldig glad for at han hjalp meg Anonymkode: 1a5e2...412
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #40 Skrevet 19. april 2018 Nesten så man skulle hatt melding over høytaleranlegget der man ber folk om å reise seg for eldre, gravide og funksjonshemmede. Tydelig at mange ikke har lært skikk og bruk. Ellers ville jeg ropt ut at "Jeg er gravid og trenger en plass å sitte. Hvem har god nok helse (og folkeskikk) til å reise seg?" Anonymkode: f8ce7...178
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #41 Skrevet 19. april 2018 Jeg er kanskje litt kjip. Men har jeg betalt i dyre dommer for å ta toget. Så er det egentlig uaktuelt å stå. Er det ikke mulig å bestille seg sitteplass? Sliter med ryggen også da, så hadde ikke orket å stå hele veien. Anonymkode: b608a...8cf
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #42 Skrevet 19. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er kanskje litt kjip. Men har jeg betalt i dyre dommer for å ta toget. Så er det egentlig uaktuelt å stå. Er det ikke mulig å bestille seg sitteplass? Sliter med ryggen også da, så hadde ikke orket å stå hele veien. Anonymkode: b608a...8cf Om du har betalt spesielt for sitteplass, så har du jo reservert den. Om du ikke har det, så har du betalt akkurat like mye som den gravide kvinnen. Da kan du velge å straffe henne for at det er for få seter, eller være raus og forstå at hun har flere grunner for å sitte, har betalt det samme som deg, men tilbudet fra toget er ikke godt nok for å tilfredsstille begge to. Hvem skal få plassen? Man kommer langt med å være litt raus. Anonymkode: 42ad3...5ad
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #43 Skrevet 19. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er kanskje litt kjip. Men har jeg betalt i dyre dommer for å ta toget. Så er det egentlig uaktuelt å stå. Er det ikke mulig å bestille seg sitteplass? Sliter med ryggen også da, så hadde ikke orket å stå hele veien. Anonymkode: b608a...8cf Det er ikke plassbestilling inkludert i mitt månedskort til 3400kr. Jeg tar toget 1 time og 20 min hver vei. (Pendler). Er gradert sykemeldt nå men ender nok opp med 100 % sykemelding snart. Anonymkode: f55ab...da5
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #44 Skrevet 19. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, men når jeg får et sur svar fra samtlige fire gravide som ikke fikk plassen min som klart indikerte at de ikke hadde noen som helst slags forståelse for at jeg trenger plassen mer enn dem så blir jeg forbannet. Eller er det kanskje slik at gravide er fratatt ansvaret for normal folkeskikk? Anonymkode: 31afd...55f Hva sa de da, som gjorde at du fikk oppfattelsen av at de ikke forsto? Sikker på at det ikke bare ble en rar situasjon, også tolker du det dit hen? Anonymkode: 90f96...290
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #45 Skrevet 19. april 2018 Det er alltid kun utlendinger som reiser seg for meg. Unge menn, kanskje fra Syria, Afghanistan osv. De er alltid høflige og hjelpsomme. Anonymkode: f937f...0e7
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #46 Skrevet 19. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er omtrent like langt på vei som deg og er evig takknemlig for å bo i Groruddalen nå. Innvandrere reiser seg nemlig! Banen min er omtrent like full som toget ditt om morgenen, men jeg får faktisk sitte. Synes folk må skjerpe seg! Uansett om du har et lett svangerskap eller ikke, så skal folk med diger mage få sitte. Punktum. Anonymkode: 11e03...2a1 Dette er oppfattelsen min også! Er selv i uke 39 og må alltid stå på bussen. Har blitt tilbudt plass i alt 2 ganger i svangerskapet, begge var innvandrere. Jeg ble til og med presset i et hjørne og utkonkurrert av en dame og en fyr om en ledig plass i går. En annen dame presset meg inn i vinduet med sekken sin! Artig! Og deg er ikke bare fordi det er vondt å stå at man trenger å sitte når man er gravid. Når man er høygravid er det jo klin umulig å holde seg fast i svinger og bremsing! Må holde meg med begge armene for å si det sånn 😅 Anonymkode: 90f96...290
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #47 Skrevet 19. april 2018 I Oslo har i alle fall alle busser egne seter for de som trenger det, så ville sjekket om det finnes tilsvarende på toget. Ellers så er vel dette noe man må regne med jo mer likestilling man får, så vet ikke om jeg bare ville skyldt på dårlig oppdragelse men mer det at man ser på kvinner som svake som trenger hjelp. Anonymkode: cd2ae...e0d
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #48 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: I Oslo har i alle fall alle busser egne seter for de som trenger det, så ville sjekket om det finnes tilsvarende på toget. Ellers så er vel dette noe man må regne med jo mer likestilling man får, så vet ikke om jeg bare ville skyldt på dårlig oppdragelse men mer det at man ser på kvinner som svake som trenger hjelp. Anonymkode: cd2ae...e0d Dette har da ingenting med likestilling å gjøre. Det er både gravide og gamle og folk som er dårlige til beins trenger å sitte. Det handler om å ta vare på de som trenger det, uavhengig av kjønn. Man blir ikke uhøflig av å være likestilt. Anonymkode: 42909...e91
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #49 Skrevet 19. april 2018 Er egne seter på toget for gravide og handikappede. Synes det er frekt at folk ikke reiser seg. Men selv sliter jeg med flere diagnoser, og skal jeg stå 30 min på toget så besvimer jeg, og blir svært dårlig etterpå. Så jeg reiser meg ikke. Men samtidig er ikke dette synlig på meg. Så jeg ber jo ingen andre om å reise seg. Men jeg gjør jo det jeg kan, for å reise utenom rushen. Ene gangen jeg måtte, så sto jeg på toget i 10 min, måtte gå av og sette meg på en benk, her går toget hvert 10. min, så da er det litt enklere. Så på neste tog, stå 10 min til, men da gikk flere av, så jeg fikk sitte de 10 siste min. Skal jeg reise langt med tog, betaler jeg ekstra for sitteplass. Anonymkode: e61f9...c70
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #50 Skrevet 19. april 2018 6 timer siden, Ninni84 skrev: Er selv gravid (uke 28 nå) og mye større enn med første barnet. Syns veldig godt på magen og mange blir overrasket over at jeg ikke er helt i sluttfasen. Tar kollektivt (t-bane og buss) til jobben som jeg fortsatt har 100%. Bor forresten I Oslo. Vagger bortover og bekkenet er veldig ømt. Jeg har også en pin i jakka som jeg fikk av en venninne I England som sier "baby on board". Det hjelper fint lite. Har blitt tilbudt plass 3 ganger og det var alle av kvinner som høyst sannsynlig har født selv tidligere. INGEN MENN har tilbudt meg plassen sin. Når jeg står og holder meg fast så får jeg triste blikk fra alle de andre som også står rundt meg. Folket som sitter ser dypt ned i mobilen sin. Håper jeg holder ut på jobben så lenge som mulig frem mot permisjonsstart, men hvis jeg må sykemeldes tidligere så er det bare fordi det er utrolig tungt å komme seg til og fra jobben. Og NEI, JEG SKAL IKKE TIL SENTRUM FOR Å DRIVE DANK PÅ KAFÈ!! sånn som veldig mange tror. Jeg jobber like mye som alle de andre som sitter på t-banen. 2 måneder igjen til jeg starter permisjonen min Du kan virkelig ikke sykemeldes fordi du ikke tør å spørre om plass! Når det er sagt er jeg selvfølgelig enig i at folk burde tilbudt seg plassen av seg selv, men du kan ikke sykemelde deg fordi de ikke gjør det og du trenger å sitte. Jeg er flau over folkeskikken til nordmenn.. Anonymkode: ab2a4...64f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå