Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #76 Skrevet 12. april 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mene hva er problemet om de bruker nettbrett, pc eller lignende for å bli underholdt? Vi voksne gjør det samme. Virker som noen har problemer med at verden går fremover. Anonymkode: 7cecd...f96 Det passiviserer. Det er problemet. Anonymkode: f2739...698
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #77 Skrevet 12. april 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Mot. De kan heller øke lengden på skoledagene. Synes det er tull at barna kun skal ha 3 timer undervisning om dagen. De klarer både 4 og 5 med pauser. Sfo er bare en oppnevaringsplass for barn og totalt unyttig, men nødvendig, så jeg synes heller barn kan være kortere tid på sfo Anonymkode: 39c3c...c86 Så du ser ikke på lek som en form for læring...? Anonymkode: f2739...698
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #78 Skrevet 12. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du ser ikke på lek som en form for læring...? Anonymkode: f2739...698 De har lekt st gjennom hele barnehagen og de leker i lange friminutt. De lærer lek der. Sfo er både unyttig og nødvendig slik skolemodellen er i dag Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #79 Skrevet 12. april 2018 Jeg er for. Men, lærere bør være flinkere til å gi fornuftige lekser. Å regne 20 like matte stykker er bare tull. Her leser 2. klassingen aldri lese leksen 5 ganger. Da blir hun bare utrolig lei. Skulle ønske de heller kunne hatt litt lenger skoledag, og gjort leksene da. Anonymkode: d1a81...b8a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #80 Skrevet 12. april 2018 Imot! Har ei på barneskolen og ei på ungdomsskolen. Begge to bruker nesten ALL fritiden sin på å gjøre lekser, og det synes jeg er tungt å svelge. Dem får ikke dra ut med venner før leksene er gjort, men ingen er i form til å gjøre dem før etter middagen er fortært. Når de kommer hjem fra skolen er de gjerne slitne og trenger hvile begge to. Hun som går på barneskolen har lekser som er unnagjort på ca. 30 minutter, mens hun som går på ungdomsskolen har så mye lekser at hun såvidt rekker over dem. Begge to gjør det veldig godt på skolen, men det stjeler alt for mye fritid. Jeg får oppriktig vondt av dem begge. De er tross alt bare barn, og synes arbeidsdagen deres er lang nok For jenta på ungdomsskolen sin del opplever jeg ofte at lærerne kommuniserer dårlig, og de kan godt legge TRE prøver på en dag! Dette synes jeg er uholdbart, så har blitt mange sene og fortvilte kvelder for jenta som er så pliktoppfyllende. Har faktisk kommet til det punktet at jeg har bedt henne senke kravene, og det synes jeg er FEIL! Lekser er for de på VGS og universitet! IKKE i småskolen og på ungdomstrinnet da det er mye annet som skjer i livet både med utvikling og det sosiale. LA BARN VÆRE BARN!!!!!!!!!! Anonymkode: a8c05...595
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #81 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De har lekt st gjennom hele barnehagen og de leker i lange friminutt. De lærer lek der. Sfo er både unyttig og nødvendig slik skolemodellen er i dag Anonymkode: 39c3c...c86 Og de timene skulle altså heller ha blitt brukt til - hva da? Anonymkode: f2739...698
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #82 Skrevet 12. april 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og de timene skulle altså heller ha blitt brukt til - hva da? Anonymkode: f2739...698 Læring så klart. På en eller annen måte. Jeg er ikke lærer og sitter ikke i skolesektor, så jeg kan ikke finne løsningene. Ideer, men ikke løsninger Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #83 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Læring så klart. På en eller annen måte. Jeg er ikke lærer og sitter ikke i skolesektor, så jeg kan ikke finne løsningene. Ideer, men ikke løsninger Anonymkode: 39c3c...c86 Læring må fordøyes og lagres for ikke å bli glemt eller feilarkivert i hjernen. Man kan ikke bare pøse på hele dagen. Barn bearbeider ny viten gjennom lek. Skolebarn gjør også dette. Man er ikke ferdig med å være barn og leke fordi man har startet på skolen. I tillegg er det slik at det er ikke bare teoretisk viten man trenger å lære. Det er akkurat som når man trener kroppen. Hvis den skal utvikle seg bra kan man ikke bare trene magemuskler. Man må trene ryggmusklene også. Man trenger begge deler. Det er det samme med trening av hjernen. Ensidig trening av en liten del av hjernen gir ikke optimalt resultat. Teori og praktiske og kreative ferdigheter utelukker ikke hverandre. De støtter hverandre. Det er jo alment kjent at f eks trening i musikk gir bedre resultater i teoretiske skolefag, selvom undervisningen i disse ikke er endret. Anonymkode: 9d5df...c78
Ileus Skrevet 12. april 2018 #84 Skrevet 12. april 2018 Mot, bortsett fra litt lesing av noe som fenger for å få opp lesehastigheten. Eller 10 min med matteoppgaver, nå bruker de timevis på kjedelige tekster og repeterende regnestykke. Både jeg og ungene blir frustrerte.
Leverpostei Skrevet 12. april 2018 #85 Skrevet 12. april 2018 Som mor til 3. klassing kunne jeg tenke meg kun leselekse. I tillegg burde vi ha tilgang til øvingsoppgaver og læringsmateriell som kunne benyttes etter behov og lyst i alle fag og emner. Som lærer i ungdomsskolen ser jeg dessverre at det er svært vanskelig å nå kompetansemålene helt uten hjemmearbeid. Gi meg 15 elever per klasse, eller to-lærer i alle timer, så skal jeg klare det. Jeg har tro på såkalt «omvendt undervisning» der elevene forbereder seg ved å se instruksjonsvideoer hjemme, for så å jobbe med stoffet på skolen. Repeterende lesing, der en leser om det vi har lært den dagen, kan også være nyttig. Forberedende lesing mestrer kun noen. Dere som syns det er meningsløst å gjøre 20 mattestykker eller lese fem ganger må være obs på at dette handler om automatisering. Automatisering av ordbilder gjør underverker for lesehastigheten, og 20 gangestykker bedrer tallforståelse. Dersom barnet ditt allerede har automatisert ordbildene kan dere selvsagt ta litt lett på det, om ikke må dere prøve å finne variasjon som gjør lesingen mer lystbetont. Vi leser med tullestemme, synger teksten, leser for lillebror, osv.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #86 Skrevet 12. april 2018 For. Løsningen er ikke å kutte lekser helt, da gjør man bare barna er bjørnetjeneste. Det bør heller være tilpassede lekser, gjerne litt mindre lekser og tilbud om god leksehjelp. Anonymkode: fdd83...c3e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #87 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: For. Løsningen er ikke å kutte lekser helt, da gjør man bare barna er bjørnetjeneste. Det bør heller være tilpassede lekser, gjerne litt mindre lekser og tilbud om god leksehjelp. Anonymkode: fdd83...c3e Men hvilke læringsmål skal dette liksom fylle? Anonymkode: f2739...698
februarprins2013 Skrevet 12. april 2018 #88 Skrevet 12. april 2018 Jeg er litt delt faktisk, jeg mener hvis de skal ha lekser bør de gjøre de på skolen, og ikke når de kommer hjem, for da er det fritidsaktiviter, de vil kanskje heller være ute med venner og så blir det ganske sent også for vår del, så hvis han skal sitte med lekser,blir det middag, lekser og legge seg, ikke tid til noe annet
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #89 Skrevet 12. april 2018 http://www.underskrift.no/vis/7203 Anonymkode: edde4...db3
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #90 Skrevet 12. april 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://www.underskrift.no/vis/7203 Anonymkode: edde4...db3 Signert! Anonymkode: f2739...698
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #91 Skrevet 12. april 2018 Her er det ukeslekser som skal gjøres til fredag. 1 leselekse med oppgaver til og 2 sider matte. Nå i 3. klasse har de en kort engelsk lesetekst også. Synes det er fint å holde oversikt over læringen til barnet og hva de driver med på skolen. Anonymkode: d72a6...935
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #92 Skrevet 12. april 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Læring må fordøyes og lagres for ikke å bli glemt eller feilarkivert i hjernen. Man kan ikke bare pøse på hele dagen. Barn bearbeider ny viten gjennom lek. Skolebarn gjør også dette. Man er ikke ferdig med å være barn og leke fordi man har startet på skolen. I tillegg er det slik at det er ikke bare teoretisk viten man trenger å lære. Det er akkurat som når man trener kroppen. Hvis den skal utvikle seg bra kan man ikke bare trene magemuskler. Man må trene ryggmusklene også. Man trenger begge deler. Det er det samme med trening av hjernen. Ensidig trening av en liten del av hjernen gir ikke optimalt resultat. Teori og praktiske og kreative ferdigheter utelukker ikke hverandre. De støtter hverandre. Det er jo alment kjent at f eks trening i musikk gir bedre resultater i teoretiske skolefag, selvom undervisningen i disse ikke er endret. Anonymkode: 9d5df...c78 De kan da gjennomføre «lek i læring» i skoletiden. Det må ikke være frilek på sfo. Ved å gi barn lekser, så vil man få skjevheter. Feks: naboen min har en autismediagnose. I tillegg har hun dysleksi og kan ikke engelsk. Hun har 3 skolebarn i 3 klasse. Hun kan ikke hjelpe de med lekser i særlig grad. To av barna sliter med å lese og er på lavere nivå enn min i 1. klasse. Den siste ligger på samme nivå som min minste. Hvis barna hennes kunne fått hjelp på skolen, i skoletid, så ville de fått den læringen av noen som kan det og som kan forskjellige læringsmetoder og samtidig vil de ikke se at mammaen er «dum». Mine barn gjør unna lekser på kort tid. Før eldste fikk mindre lekser, så var lekser i 3. klasse: lese 20 min hver dag, en side i matte hver dag, engelske gloser skulle leses 3 ganger hver dag, repetert lesing hver dag, og de fikk laminert liste med de 200 mest brukte ordene som de skulle lese minst 25 av hver dag. Nå skal de lese 20 min hver dag og de skal jobbe med multi smart øving minst 10 min hver dag. Da vet man at det blir brukt 30 min på lekser hver dag og det er lett å legge opp dagen. Og dette er jo selv om de har leksefri, fordi det er smart. Jeg er heldig som har to skoleflinke barn. Men jeg har også muligheten til å hjelpe de om de står fast, og det er det ikke alle sommhar. Så for å utjevne forskjellene, så bør skolen være leksefri med unntak av lesing og evt multi smart. Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #93 Skrevet 12. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Og så har du de som er en voksen. Som må levere på sfo klokken 7 for å rekke jobb. Her er det 360 elever på skoen og ca 90 går på sfo. Og jeg hat et barn på sfo. Ikke to. Han blir sendt hjem 16.30, sfo stenger 17.00. Da er han hjemme omtrent samtidig med meg, med unntak av de dagene jeg jobber sent. Da er jeg hjemme etter han. Når de går i 1. klasse, så er det ikke alt de klarer selv, så lekser blir gjort når jeg er hjemme. Det er ikke uvanlig at barna er på skolen/sfo fra 7-17 her Anonymkode: 39c3c...c86 Når du forteller om skolebarn med 10-timersdager, må jeg tro på deg. Som tidligere nevnt er det ikke mulig å levere fra seg barna i mer enn 8.75 timer i vår kommune, og det er bare ekstremtilfeller som bruker hele muligheten. Men mener du at opplegget skal legges opp i forhold til disse ekstremsituasjonene, eller skal man ta utgangspunkt i at de aller fleste har mer overkommelige hverdager i den alderen? Om mine skulle stått opp kl 6 hadde de måtte lagt seg kl 19. Og om de da kom hjem kl 17 hadde det vært fullstendig krise. Da kunne faktisk skole/SFO tatt seg av all opplæring, siden de i praksis hadde blitt adoptert av det offentlige. Anonymkode: a8c93...a9f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #94 Skrevet 12. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du forteller om skolebarn med 10-timersdager, må jeg tro på deg. Som tidligere nevnt er det ikke mulig å levere fra seg barna i mer enn 8.75 timer i vår kommune, og det er bare ekstremtilfeller som bruker hele muligheten. Men mener du at opplegget skal legges opp i forhold til disse ekstremsituasjonene, eller skal man ta utgangspunkt i at de aller fleste har mer overkommelige hverdager i den alderen? Om mine skulle stått opp kl 6 hadde de måtte lagt seg kl 19. Og om de da kom hjem kl 17 hadde det vært fullstendig krise. Da kunne faktisk skole/SFO tatt seg av all opplæring, siden de i praksis hadde blitt adoptert av det offentlige. Anonymkode: a8c93...a9f Mine legge seg 19.30 og 20.00 og er 7 og 10 år. Det er ikke uvanlig det. De fleste jobber 8-16, og hvis man da har 45 min reisevei, så må barn leveres 07.15 og hentes 16.45. Jeg har ca 50 min reisevei. Jeg sier ikke at skolen skal vare i alle disse timene, men de klarer fint 4-5 og også 6 timer på skolen om de får gode pauser. Jeg bor i en pendler-kommune, så derfor er det helt vanlig å ha barn på sfo og skole fra 7-17. Min er der fra 7-16.30. Etter sommerferien kan han være mer alene hjemme, så da tenker jeg de kan sende han hjem 15.30. Men jeg kommer jo ikke hjem tidligere for å kunne hjelpe til om noe skulle være vanskelig. Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #95 Skrevet 12. april 2018 Jeg er helt klart for lekser. Elevene trenger mengdetrening for å lære, og foreldrene må være med på den biten. Stoffet skal være repetisjon, som elevene i utgangspunktet kan gjøre selv. Samarbeid mellom skole og hjem er viktig, men i dagens samfunn fraskriver foreldre seg mer og mer ansvar. Alt er skolens feil, og skolen skal fikse alle problemer. Elevene som ikke jobber på skolen, er gjerne de som ikke gjør lekser. En elev med dysleksi trenger å lese mer for å bli flinkere til å lese. Han trenger å lære seg gode strategier for å lære nytt stoff. Det hjelper ingenting å styre unna lesingen. Lærerne kan legge til rette for lesing, men det trengs og hjelp hjemmefra. I dag finnes utallige gode programmer for at elever skal bli flinkere, både i matematikk og lesing. De er gjerne adaptive. Tror dere virkelig at foreldre benytter seg av disse uten at de betegnes som lekse? Helt på tampen, må jeg si at de fleste skolebarn er slitne etter en lang skoledag. De siste timene er gjerne de minst effektive når det kommer til læring. Jeg tror ikke at heldagsskole er en løsning. Da er det bedre at elevene kommer hjem, får slappet av og gjør noen repetisjonsoppgaver for å repetere kjent stoff. Samtidig får foreldre et innblikk i hva barna arbeider med på skolen. Anonymkode: 17280...a69
Englenemine Skrevet 12. april 2018 #96 Skrevet 12. april 2018 For. Synes leksetiden sammen med dem er hyggelig. Og liker å se hva de jobber med/ lærer. Men selvfølgelig, alt med måte, timevis hver dag er ikke særlig hyggelig for noen.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #98 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De kan da gjennomføre «lek i læring» i skoletiden. Det må ikke være frilek på sfo. Anonymkode: 39c3c...c86 Denne skjønte jeg ikke. Du syns det skal lekes mer i skoletida, sånn at ungene har overskudd til å gjøre skolearbeidet på SFO? I hvilken verden gir DET mening, da...? Anonymkode: f2739...698
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #99 Skrevet 12. april 2018 Mot. Det er bare en rest fra tiden da det viktige var å lære seg bibelvers og salmer. Skolen som den ser ut i dag er utdatert etter mitt syn. Barn trenger å bevege seg, ikke sitte med meningsløse repetisjonsøvelser etter skoletid. Anonymkode: 24882...12c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #100 Skrevet 12. april 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne skjønte jeg ikke. Du syns det skal lekes mer i skoletida, sånn at ungene har overskudd til å gjøre skolearbeidet på SFO? I hvilken verden gir DET mening, da...? Anonymkode: f2739...698 Jeg skrev ikke det. Jeg skrev at de kan ha lek til læring i skoletiden. Jeg skrev ikke noe om skolearbeid i tiden på sfo. Greit nok at du vil misforstå med vilje, men det å hevde at jeg mener noe jeg ikke har skrevet blir for dumt Anonymkode: 39c3c...c86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå