Gå til innhold

Er du for eller imot lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja eller nei til lekser? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Vi gjør ikke leksene her i huset. 

Anonymkode: 725d1...99a

Skrevet

Nei.

De er så lenge på skole (og sfo) i forhold til våkne timer, så når de er hjemme burde de ha fri. Det er mye god lærdom i lek også.

Anonymkode: edde4...db3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei! Vi gjør ikke leksene her i huset. 

Går barnet/a på leksefri skole?

Skrevet

For - hvis det er i begrenset mengde og av en type som gir barnet mestringsfølelse.

Såkaldt mengdetrening a la 150 gangestykker som skal regnes hver uke, eller den samme teksten som skal lese 5 ganger pr dag osv er jeg imot. De dreper all motivasjon og lærelyst.

Anonymkode: 9d5df...c78

Skrevet

Litt lekser innimellom i spesielle situasjoner er ok på barneskolen, men ikke hver dag og ikke noe ungene ikke kan forventes å klare på egenhånd.

På ungdomskolen synes jeg det er ok med litt mer. Noen større oppgaver og presentasjoner er det greit at de jobber med hjemme, men det bør 'ke være mer enn maks 2 timer en vanlig uke.

På videregående synes jeg de bør begynne å forberede seg litt til timene og gjøre ferdig noe arbeid hjemme, størrelsesoden 5 timer i uka.

Anonymkode: bfd3d...71d

Skrevet

Ja til litt lekser.

Jeg synes noen lærere gir for mye lekser, det er ikke meningen ungene skal bruke timevis av fritiden sin på lekser, særlig ikke på barneskolen.

Men litt lekser, for å øve på ting, lære å jobbe selvstendig og ta ansvar, absolutt ja.

Det kommer en dag hvor det forventes en del egeninnsats i forhold til skole, og da er det viktig med gode rutiner og litt studieteknikk, det kommer om man bestandig har brukt litt tid på lekser.

Men sånn som noen lærere holder på, men å stensilere opp side etter side med ting som skal gjøres, nærmest uten mål og mening. Herregud så demotiverende for ungene. De blir dritt lei, hater lekser, hater skolen og alt blir pyton.

Har fire skolebarn og har møtt på litt av hvert når det kommer til lærere og lekser. Har nå et lærerteam til 5.klassingen min som virkelig har skjønt det. Hun sitter 10-20 minutter med lekser hver dag, har en lekse for dagen og bare et fag hver dag. Mandag er det mattelekse, tirsdag engelsklekse, onsdag norsklekse og torsdag enten naturfag, krle e.l. Veldig enkelt å forholde seg til og leksene går som en lek. 

Mens broren hennes har en lærer som tror det skal være mest mulig lekser, kan finne på å stensilere opp 4 ark med nesten like matteoppgaver som da tar en time å gjøre og gutten omtrent vrir seg ut av sitt gode skinn av kjedsomhet før han da skal begynne med engelskleksen.

Anonymkode: f98a0...955

Skrevet
2 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Går barnet/a på leksefri skole?

Neida. Helt vanlig skole, men barna gjør ikke leksene. De gjør dem noen ganger hvis det er noe spesielt eller hvis de får lysten over seg. Det går fint likevel. Ettermiddagene er mye bedre nå og på utviklingssamtalene viser det seg at alle har hatt veldig god fremgang og ligger blant topp tre i klassene.  😊

Skrevet

Helt greit med litt leselekse, men ikke at de skal holde på i timevis hver uke. Denne uka har vi brukt 2 timer på bare gangestykker, så kommer alt annet i tillegg. Det blir for mye.

Anonymkode: 32c0e...104

Skrevet

Nå svarer jeg utifra at jeg har en andreklassing,.

Jeg er for - men ikke mye lekser. Det er en fin måte å få fulgt med litt på hva de kan og hva de lærer for tida. Jeg synes 20 min i uka er maks. 

Og så er jeg for å lese 15 min hver dag - men det må være tekst som fenger, sånn at det blir lystbetont. 

Skrevet

Leselekse er nok. Eventuelt aktuelle tema som kan prates om hjemme. Noe mer enn det er ren byrde og urettferdig mot barn som allerede har nok å forholde seg til gjennom en dag. 

Anonymkode: f3ed3...91d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Helt vanlig skole, men barna gjør ikke leksene. De gjør dem noen ganger hvis det er noe spesielt eller hvis de får lysten over seg. Det går fint likevel. Ettermiddagene er mye bedre nå og på utviklingssamtalene viser det seg at alle har hatt veldig god fremgang og ligger blant topp tre i klassene.  😊

Hva sier skolen til det da? At de ikke gjør lekser..

Skrevet

Gjerne noe lekser, som leselekse etc. Men vet du, jeg er så forbanna lei den leksemengden. Vi bruker så mye tid hver dag på leksene, eldste blir et troll når det kommer til lekser. Jeg føler leksene styrer hverdagen og det er jeg drittlei. Jeg er frista til å bare la de slippe alt utenom leselekser. 

Anonymkode: b4381...923

Skrevet

I prinsippet imot.

Unntak: høytlesning og leselekse. Pugging av visse ting som må automatiseres (gangetabell, en og annen glose i fremmedspråk o.l.)

Foreldre gjør en bedre og viktigere innsats for barnas læring hvis de: spiser familiemiddag sammen, spiller brettspill og kortspill, legger kabal, går på teater, konserter og utstillinger sammen, forteller eventyr, hjelper barnet å lære et instrument, tilrettelegger for utelek, ser gode programmer sammen... lista er endeløs. Og alt dette kan gjøres uten at det kommer på noen andres "bestilling".

Anonymkode: f2739...698

Skrevet

Mot. Vår går på leksefri skole (1.klasse). Hun jobber likevel med lesing og matte hjemme, kun fordi hun har lyst. De anbefaler noe lesing hjemme for mengdetrening, men ikke "nå sitter du her å leser denne teksten 5 ganger". 

Anonymkode: 6404c...3bc

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjerne noe lekser, som leselekse etc. Men vet du, jeg er så forbanna lei den leksemengden. Vi bruker så mye tid hver dag på leksene, eldste blir et troll når det kommer til lekser. Jeg føler leksene styrer hverdagen og det er jeg drittlei. Jeg er frista til å bare la de slippe alt utenom leselekser. 

Anonymkode: b4381...923

Det kan du trygt gjøre.

Anonymkode: f2739...698

Skrevet

Synes ikke de skal ha mye lekser. Litt leselekser og noen oppgaver jo eldre de blir.

Datteren min gikk på privat ungdomsskole, og den var leksefri, de hadde heller litt lenger skoledag. Var det prøver, måtte de gjerne lese litt hjemme, men de skulle ha fått litt tid på skolen til å lese og. Dette var helt perfekt.

Anonymkode: 77365...1eb

Skrevet

Etter å ha prøvd begge deler, så er jeg definitivt imot. Var vel i og for seg det før skolen prøvde leksefri også. 

Skrevet

Mot. De kan heller øke lengden på skoledagene. Synes det er tull at barna kun skal ha 3 timer undervisning om dagen. De klarer både 4 og 5 med pauser. Sfo er bare en oppnevaringsplass for barn og totalt unyttig, men nødvendig, så jeg synes heller barn kan være kortere tid på sfo

Anonymkode: 39c3c...c86

Skrevet

Mot. I hvert fall lekser slik de er nå. Jeg er for lesetrening de første årene, men det må kunne gjøres som kos og at det f.eks. kan være foreldre som leser for barna, men med å følge teksten med fingeren for å vise hvor de er og stoppe opp av og til å be barnet si bokstaven eller lese enkle ord.

Jeg er selv lærer i VGS og gir aldri elevene mine lekser, men jeg legger ut hvilke sider som tilsvarer stoffet vi skal gjennom på skolen i f.eks. historie. Jeg legger der ut som: "Det kan være lurt å lese s. X til X i boken for å være forberedt til timen". Erfaringen der er at mange slipper å lese i starten, men men etter noen måneder leser nesten alle fordi de selv ser at det er lurt. 

Anonymkode: 8ec7e...622

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mot. I hvert fall lekser slik de er nå. Jeg er for lesetrening de første årene, men det må kunne gjøres som kos og at det f.eks. kan være foreldre som leser for barna, men med å følge teksten med fingeren for å vise hvor de er og stoppe opp av og til å be barnet si bokstaven eller lese enkle ord.

Jeg er selv lærer i VGS og gir aldri elevene mine lekser, men jeg legger ut hvilke sider som tilsvarer stoffet vi skal gjennom på skolen i f.eks. historie. Jeg legger der ut som: "Det kan være lurt å lese s. X til X i boken for å være forberedt til timen". Erfaringen der er at mange slipper å lese i starten, men men etter noen måneder leser nesten alle fordi de selv ser at det er lurt. 

*skipper å lese i starten

Skrevet

Mot lekser. Bedre å bli ferdig med skolearbeidet på skolen. Sånn blir det for de aller aller fleste i arbeidslivet også. 

Anonymkode: c7fa8...a91

Skrevet

Imot.

Anonymkode: 12a3c...687

Skrevet

Mot - og jeg er lærer!!

Anonymkode: d779a...af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...