Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #26 Skrevet 11. april 2018 Mot lekser. Jeg har en førsteklassing, og hver eneste dag må de lese samme tekst tre ganger. Hun er fullstendig demotivert, og hater lekser etter bare noen måneder på skole. Synd og skam. I tillegg har de ofte skrivelekse eller katteleker også. Det er mye for en førsteklassing. Anonymkode: 7fb29...d5f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #27 Skrevet 11. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mot - og jeg er lærer!! Anonymkode: d779a...af0 Samme her! Anonymkode: 35cbd...578
Yellow Brick Road Skrevet 11. april 2018 #28 Skrevet 11. april 2018 I mot! Måten lekser blir gitt på i dag er helt bak mål. En ting er å oppfordre ungene til å øve litt hjemme på ting som er vanskelig, eller at de må gjøre ferdig mattestykkene som de burde ha gjort på skolen, men da var de mer opptatt av å tulle med sidemann. Da har lekser en "oppdragende" effektiv eller i det minste en mening. Men lekser bare for leksenes skyld kan jeg ikke se noen positive ting med. For mange foreldre, oss inkludert, er lekser et helvetes spetakkel med den ene og forholdsvis greitt med den andre. Og det har ingenting med vår (manglende) evne som foreldre å gjøre. Snarere tvert i mot. I og med at våre barn har tilbragt en god del år i utlandet, er det mye vi gjerne skulle ha jobbet med sammen med dem. Vi kunne ha øvd på ting de virkelig trenger, i stede for å gjøre 20 mer eller mindre like gangestykker. Eller kanskje kunne vi øvd på gangetabellen hjemme dersom det var vanskelig for en, i stedefor å regne en masse tekstoppgaver. Mange unger i dag er utrolig lite effektive når de jobber på skolen. Og det skjønner jeg tildels godt. Men hadde de visst at dersom jeg gjør dette ordentlig på skolen og jobber godt der, så trenger jeg ikke å gjøre det hjemme, da hadde de kanskje blitt litt mer arbeidsvillige og lært seg noen gode rutiner på det. Sånn er det jo i arbeidslivet for mange også. Får jeg ikke skrevet det brevet jeg skal i planleggingstiden min, må jeg gjøre det hjemme. I alle fall dersom det var jeg som ikke jobbet godt nok. Lekser er også vanskelig for mange foreldre. Det ser vi spesielt i matte, for matten har jo forandret seg mye siden mange foreldre gikk på skolen. Men regner gjerne på en helt annen måte i dag. Det er lett å se at Per sin mattelekse ikke er gjort av Per, men av en ivrig far eller mor... Og så blir Per bare ekstra forvirret fordi det er feil, selv om svarene er rette. Nei, bort med lekser! Tenk nytt! Min eldste gikk forresten på leksefri skole i utlandet, og det var absolutt ingen negative ting med det, helt motsatt. Og det betydde heller ikke at vi aldri jobbet med noe hjemme eller at vi foreldrene ikke kunne ha kontroll på hva de holdt på med på skolen.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #29 Skrevet 11. april 2018 MOT! Har et barn med lærevansker, og jeg er på ingen måte flink til å lære vekk, har ei heller pedagogisk utdanning. Lekser her i hus har ført til mye negativitet. Anonymkode: 35912...6f8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #30 Skrevet 11. april 2018 Mot lekser selvsagt! Det er en overlevning fra en annen tidsalder! Skolen bruker altfor lang tid på å omstille seg til 2018!!! Anonymkode: 31990...aba
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #31 Skrevet 11. april 2018 2 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Hva sier skolen til det da? At de ikke gjør lekser.. Det var ikke så populært i begynnelsen, men nå er det greit. Eldstemann gjør litt skolearbeid på leksehjelp to ganger i uka da. Det holder for oss. Anonymkode: 725d1...99a
prekæs Skrevet 11. april 2018 #32 Skrevet 11. april 2018 Jeg tror jeg er for, men har ikke satt meg skikkelig inn i argumentene mot.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #33 Skrevet 11. april 2018 Akkurat nå, prekæs skrev: Jeg tror jeg er for, men har ikke satt meg skikkelig inn i argumentene mot. Jeg er lærer selv og har satt meg inn i forskningen på dette. Det er rett og slett ingen forskning som støtter lekser slik det er lagt opp i dag. Tvert i mot kan lekser ha motsatt enn ønsket effekt fordi barn blir demotivert og mister mestringsfølelse. I tillegg økes de sosiale forskjellene. Noe lesetrening hjemme kan være lurt, men det må være lystbetont. I tillegg bør eldre elever læres opp til å forstå at de får fordeler av å ha lest seg opp på aktuelt stoff før timer. Utover det er det faktisk ikke noen gode argumenter for. Anonymkode: 8ec7e...622
prekæs Skrevet 11. april 2018 #34 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er lærer selv og har satt meg inn i forskningen på dette. Det er rett og slett ingen forskning som støtter lekser slik det er lagt opp i dag. Tvert i mot kan lekser ha motsatt enn ønsket effekt fordi barn blir demotivert og mister mestringsfølelse. I tillegg økes de sosiale forskjellene. Noe lesetrening hjemme kan være lurt, men det må være lystbetont. I tillegg bør eldre elever læres opp til å forstå at de får fordeler av å ha lest seg opp på aktuelt stoff før timer. Utover det er det faktisk ikke noen gode argumenter for. Anonymkode: 8ec7e...622 Det er det jeg tenker på. Det med at elever bør læres opp til å forstå at de for fordeler av å lese seg opp. I tillegg tenker jeg det kan være greit med en viss form for trening i selvdisiplin. Kan være en fin ting å ha når de kommer i jobb.
amandine Skrevet 11. april 2018 #36 Skrevet 11. april 2018 Jeg er absolutt for. Jeg synes en ok leksemengde med repetisjon av det de jobber med er en bra ting. Det gir meg som forelder et nærere forhold til hva de konkret gjør og hva mitt barn trenger å jobbe med. Dessuten lærer det barnet mitt at ikke alt kan velges bort selv om det er sol og moro ute, det lærer barnet mitt struktur og planlegging og selvstendig arbeid.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #37 Skrevet 11. april 2018 Nå har jeg bare barn i 1. klasse så mulig leksemengde og press øker med årene men her synes jeg skolen har funnet en fin middelvei. Vi får ny ukeplan, med lekser, hver fredag - 1 leselekse til onsdag + en leselekse og 1 mattelekse til fredag igjen. Ikke mye men nok til at vi foreldre får innblikk i ukas tema og progresjon. Anonymkode: d9cd9...f59
sug lut Skrevet 11. april 2018 #38 Skrevet 11. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. De er så lenge på skole (og sfo) i forhold til våkne timer, så når de er hjemme burde de ha fri. Det er mye god lærdom i lek også. Anonymkode: edde4...db3 Hehehehehehe, du kan spøke, du. Selvsagt er jeg for lekser. Norske skolebarn har uhyre kort skoledag med uhyre liten tid avsatt til faktisk læring av noe som er viktig, fordi det går bort masse tid til jallafag, mobbekampanjer og generell kosebabbel. Ta bort leksene i tillegg? Nei. Lekser er viktig øving og viktig forberedelse til neste leksjon.
sug lut Skrevet 11. april 2018 #39 Skrevet 11. april 2018 17 minutter siden, Appelsinpiken skrev: Jeg er i mot (og lærerstudent) Parentesen din styrker ikke utsagnet, tvert i mot.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #40 Skrevet 11. april 2018 Mot. Datteren min hatet lekser før hun var ferdig med høstsemesteret i første klasse. I norsk hadde hun en lang remse med øveord hun måtte igjennom fem ganger hver dag. Det var et slit og en kamp uten like og motstanden hennes mot lesing bare økte for hvert år. Hun er sterk i norskfaget og leser veldig bra, men hun hater virkelig å lese... Det er så uendelig trist. Jeg leser høyt for henne fremdeles, selv om hun er 12 og kan fint lese selv, for jeg vil ikke helt gi slipp på drømmen om at hun en dag vil kunne glede seg over litteratur. Det verste av alt er at jeg selv er forfatter. Anonymkode: 2238e...219
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #41 Skrevet 11. april 2018 Jeg er for lekser. Gjør at jeg kan hjelpe barna mine til å forstå det de ikke har forstått eller fått hjelp til på skolen fordi læreren underviser i sprengfullt klasserom. Det gir dem et forsprang og et godt utgangspunkt i livet. Hos oss er ikke leksetid kaos og krangling da. Jeg har gjort lekser til en hyggelig stund der vi er sammen fra skolestart. For mange voksne klarer ikke å motivere barna fordi de er dritt lei selv tror jeg. Og de som heller vil ha lenger skoledag eller lekser på SFO har jeg NULL forståelse for. På SFO jobber det ingen pedagoger som er egnet til å hjelpe barnet bedre med lekser enn det jeg er. Og lengre dager er det SISTE dagens barn trenger. Anonymkode: a4361...6ce
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #42 Skrevet 11. april 2018 Mot! Litt leselekser er greit, men ikke så mye som de har. Anonymkode: 1580e...a55
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #43 Skrevet 11. april 2018 Jeg er for fornuftige lekser. Dette "jeg nekter å være lærer på fritida mi"-maset er bare ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 74a27...e6d
skjotta Skrevet 11. april 2018 #46 Skrevet 11. april 2018 Mot. Som mor til et barn med dysleksi, spesifikke lærevansker og total skolevegring føler jeg meg ferdig med alt av "kamp" når jeg får barnet avgårde til skolen hver dag. Skolen måtte jo innrømme at selv om de er en "lekseskole" så er der ingen lekseplikt i Norge. Avtalen med rektor og lærer er at vi gjør det vi føler for og at barnet ikke skal "høres i lekser" med mindre h*n rekker opp hånda. Vi gjør ofte litt matte og jeg pleier å lese høyt de leseleksene som er forberedende (krle, naturfag og slikt)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #47 Skrevet 11. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mot. De kan heller øke lengden på skoledagene. Synes det er tull at barna kun skal ha 3 timer undervisning om dagen. De klarer både 4 og 5 med pauser. Sfo er bare en oppnevaringsplass for barn og totalt unyttig, men nødvendig, så jeg synes heller barn kan være kortere tid på sfo Anonymkode: 39c3c...c86 Er ikke alle barn som går på sfo. Jeg jobber mye ettermiddag, så sfo-tiden har mange ganger vært eneste tid jeg har hatt med barnet mitt på skolen. Dessuten: Små barn har ikke godt av å sitte på sin flate ved et bord sammenhengende så mange timer. Med mindre undervisningen blir total-revolusjonert blir det bare mer av det samme, som stort sett er noe som ikke fungerer. Anonymkode: 9d5df...c78
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #48 Skrevet 11. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er ikke alle barn som går på sfo. Jeg jobber mye ettermiddag, så sfo-tiden har mange ganger vært eneste tid jeg har hatt med barnet mitt på skolen. Dessuten: Små barn har ikke godt av å sitte på sin flate ved et bord sammenhengende så mange timer. Med mindre undervisningen blir total-revolusjonert blir det bare mer av det samme, som stort sett er noe som ikke fungerer. Anonymkode: 9d5df...c78 "Med barnet mitt på dagen" skulle det stå. Anonymkode: 9d5df...c78
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #49 Skrevet 11. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke alle barn som går på sfo. Jeg jobber mye ettermiddag, så sfo-tiden har mange ganger vært eneste tid jeg har hatt med barnet mitt på skolen. Dessuten: Små barn har ikke godt av å sitte på sin flate ved et bord sammenhengende så mange timer. Med mindre undervisningen blir total-revolusjonert blir det bare mer av det samme, som stort sett er noe som ikke fungerer. Anonymkode: 9d5df...c78 Men skolen kan ikke slutte tidligere fordi noen jobber turnus eller ettermiddager. Da jeg var liten jobbet mamma kveld. Vi kom hjem fra skolen 14.00, hun dro 14.45 og kom hjem rett før leggetid i flere år. Sånn var det bare og vi var alene hjemme mens hun jobbet. Barn tåler å sitte i skoletimer i både 4 og 5 timer om de har pauser. Jeg er mot lekser og jeg sjekket ikke leksene til barna og jeg hjelper de bare om de ber om hjelp. De forsøker nå med min 4. klassing (som ikke går på sfo) å ha lenger skoledag en dag i uken. Da kjører de stillelesing i 30 min etter samling på morgenen og lesehastigheten har økt betraktelig mer enn de andre trinnene hos samtlige elever i klassen fra i høst til nå. I tillegg har de mer matte og engelsk og de andre fagene får de mer av neste år, så de har vanlig undervisning der. De får da også mindre lekser, som er bra. Etter så mange timer på skolen er de ofte slitne i hodet. Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #50 Skrevet 11. april 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men skolen kan ikke slutte tidligere fordi noen jobber turnus eller ettermiddager. Da jeg var liten jobbet mamma kveld. Vi kom hjem fra skolen 14.00, hun dro 14.45 og kom hjem rett før leggetid i flere år. Sånn var det bare og vi var alene hjemme mens hun jobbet. Barn tåler å sitte i skoletimer i både 4 og 5 timer om de har pauser. Jeg er mot lekser og jeg sjekket ikke leksene til barna og jeg hjelper de bare om de ber om hjelp. De forsøker nå med min 4. klassing (som ikke går på sfo) å ha lenger skoledag en dag i uken. Da kjører de stillelesing i 30 min etter samling på morgenen og lesehastigheten har økt betraktelig mer enn de andre trinnene hos samtlige elever i klassen fra i høst til nå. I tillegg har de mer matte og engelsk og de andre fagene får de mer av neste år, så de har vanlig undervisning der. De får da også mindre lekser, som er bra. Etter så mange timer på skolen er de ofte slitne i hodet. Anonymkode: 39c3c...c86 Skolen trenger heller ikke slutte seinere fordi noen forelder jobber til kl 16. Undervisningen må være smartere, ikke lengre. Hør på lærernes erfaringer frem for politikernes fikse ideer. At dere har opplevd fremgang er ikke et resultat av lengre skoledag. Det er et resultat av mange endringer gjort samtidig. Barns liv består av mye mer enn skolearbeid. Å ha så lange skoledager at barna er utslitte for resten av dagen er ikke lurt. Det straffer seg på andre felter. Anonymkode: 9d5df...c78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå