Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #51 Skrevet 11. april 2018 Kun med utgangspunkt i mine egne skolebarn er jeg for lekser. Vi har skoleflinke barn som gjør leksene selv med en gang de kommer hjem. Etter middag bruker vi noen få minutter på hvert barn, ser gjennom det de har gjort i lekser og hører dem i eventuell leselekse og gloser. Lekser skaper minimalt med konflikter i vårt hus, og jeg liker å få et innblikk i hva barna lærer, snakke med dem om ulike leksetema, alt fra religion og historie til brøk og doble konsonanter. Jeg opplever at lekser gir oss foreldre et «blikk» inn i skolehverdagen, og uten leksene ville vi gått glipp av mange gode samtaler som tar utgangspunkt i det barna lærer. Men jeg ser at vi er «heldige» med lettlærte og selvgående barn, og har full forståelse for at lekser er en slitsom affære som skaper konflikter i mange familier. Så hvis lekser fases ut på skolen vår skal jeg ikke protestere. Anonymkode: 21b84...c07
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #52 Skrevet 11. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skolen trenger heller ikke slutte seinere fordi noen forelder jobber til kl 16. Undervisningen må være smartere, ikke lengre. Hør på lærernes erfaringer frem for politikernes fikse ideer. At dere har opplevd fremgang er ikke et resultat av lengre skoledag. Det er et resultat av mange endringer gjort samtidig. Barns liv består av mye mer enn skolearbeid. Å ha så lange skoledager at barna er utslitte for resten av dagen er ikke lurt. Det straffer seg på andre felter. Anonymkode: 9d5df...c78 De har opplevd fremgang sommerslutt av lengre skoledager hvor de får fokusert mer på skolearbeid. Det er ikke mange endringer som er gjort. Det er en dag per uke hvor de har 1,5 time lenger skoledag og bare der har de økt resultatene på under et skoleår. I med disse få minuttene på en skoledag, så tror jeg resultatet blir enda bedre med flere slike dager. Det er ingen som sier at barna skal gå på skole til 16.00 fordi foreldre jobber til da. Jeg jobber ofte til 17.00, så barna mine må gå hjem. Men han som går i 1. klasse går på sfo og han har skole 8.30-11.45 tre dager i uken. Kunne brukt litt mer av dagen på skole. Når han kommer hjem klokken 16.30, så må han fortsette med skolearbeid i 30 min etter en hel dag (vi står opp 06.00). Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #53 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har opplevd fremgang sommerslutt av lengre skoledager hvor de får fokusert mer på skolearbeid. Det er ikke mange endringer som er gjort. Det er en dag per uke hvor de har 1,5 time lenger skoledag og bare der har de økt resultatene på under et skoleår. I med disse få minuttene på en skoledag, så tror jeg resultatet blir enda bedre med flere slike dager. Det er ingen som sier at barna skal gå på skole til 16.00 fordi foreldre jobber til da. Jeg jobber ofte til 17.00, så barna mine må gå hjem. Men han som går i 1. klasse går på sfo og han har skole 8.30-11.45 tre dager i uken. Kunne brukt litt mer av dagen på skole. Når han kommer hjem klokken 16.30, så må han fortsette med skolearbeid i 30 min etter en hel dag (vi står opp 06.00). Anonymkode: 39c3c...c86 Om noe ikke gir ønsket resultat er ikke "mer av det samme" rette medisinen. Mange land har lengre skoledag, men det gir ikke smartere barn. Anonymkode: 9d5df...c78
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #54 Skrevet 11. april 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har opplevd fremgang sommerslutt av lengre skoledager hvor de får fokusert mer på skolearbeid. Det er ikke mange endringer som er gjort. Det er en dag per uke hvor de har 1,5 time lenger skoledag og bare der har de økt resultatene på under et skoleår. I med disse få minuttene på en skoledag, så tror jeg resultatet blir enda bedre med flere slike dager. Det er ingen som sier at barna skal gå på skole til 16.00 fordi foreldre jobber til da. Jeg jobber ofte til 17.00, så barna mine må gå hjem. Men han som går i 1. klasse går på sfo og han har skole 8.30-11.45 tre dager i uken. Kunne brukt litt mer av dagen på skole. Når han kommer hjem klokken 16.30, så må han fortsette med skolearbeid i 30 min etter en hel dag (vi står opp 06.00). Anonymkode: 39c3c...c86 Men når han står opp 2,5 time før skolestart og kommer hjem nesten fem timer etter skoleslutt er det virkelig ikke leksene som gjør dagen slitsom, er det vel? Anonymkode: a8c93...a9f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #55 Skrevet 11. april 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om noe ikke gir ønsket resultat er ikke "mer av det samme" rette medisinen. Mange land har lengre skoledag, men det gir ikke smartere barn. Anonymkode: 9d5df...c78 Her har det gitt resultater. Hva det er i andre land kommer jo helt an på hvordan de legger opp undervisningen det. Hvis de sitter og tegner halve dagen, så blir det ikke resultater av det. Hvis de jobber med prosjekter og lesing og leseforståelse, så blir det resultater. Er de på skolen fra 8-15, med tre halvtimes pauser og en times spisepause, så er det tid til både lek og undervisning i løpet av dagen. Sånn det er nå på skolen her, så har de (utenom den ene klassen som forsøker lenger dag) undervisning i maks 5 timer med to halvtimer og en time spisepause. Da forsvinner 2 av 5 timer med undervisning bort og det er bare 3 timer undervisning i løpet av en dag. Det er veldig lite Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #56 Skrevet 11. april 2018 Jeg er for lekser. Vel å merke gode lekser. Barna trenger å lære seg gode studievaner fra tidlig alder, og det gir foreldre en mulighet til å følge med på skolearbeidet. Det er mye som rett og slett ikke kan læres uten mengdetrening, for eksempel lesing og hoderegning. Og i lesefagene er det en stor fordel å ha lest stoffet som skal gjennomgåes i timen. Anonymkode: a8c93...a9f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #57 Skrevet 11. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men når han står opp 2,5 time før skolestart og kommer hjem nesten fem timer etter skoleslutt er det virkelig ikke leksene som gjør dagen slitsom, er det vel? Anonymkode: a8c93...a9f Det skrev jeg ikke heller. Men de fleste foreldre jobber, og da må barna leveres på sfo om morgenen og være på sfo på ettermiddagen. Når det nå er blitt valgfritt å ha leksehjelp på skole/sfo, så må de fleste barn gjøre lekser etter de kommer hjem fra sfo de første 2-3 årene de går på skolen. Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #58 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skrev jeg ikke heller. Men de fleste foreldre jobber, og da må barna leveres på sfo om morgenen og være på sfo på ettermiddagen. Når det nå er blitt valgfritt å ha leksehjelp på skole/sfo, så må de fleste barn gjøre lekser etter de kommer hjem fra sfo de første 2-3 årene de går på skolen. Anonymkode: 39c3c...c86 Fullt så lang dag kjenner jeg ingen barn som har, faktisk. Her åpner SFO 7.30 og da spiser barna frokosten der. Null grunn til å stå opp før 7. Forøvrig er det bare halvparten av SFO-ungene som har morgen-SFO. De fleste foreldrene gjør det slik at en begynner tidlig på jobb og slutter tidlig, mens den andre begynner seint og slutter seint. Skolen har 150 barn, i år er det 25 barn som bruker SFO. Og av de igjen har flertallet redusert plass. Noen jar kun morgenplass, de fleste kun ettermiddagsplass og noen få har "skoledager" fra 7.30-16.15, da de stenger. Barna våre hadde ofte lange dager i bhg, gjerne 7.30-16 de verste dagene. Men det funket ikke da de kom i skolealder. Både fordi de trengte tid og overskudd til lekser og fordi de trengte tid til sosialt samvær. SFO var ikke noe særlig stas for noen av dem. Så vi måtte omorganisere hverdagen, slik at det ikke ble mer SFO enn nødvendig. Vi klarte oss uten morgenplass og fikk kuttet ned ettermiddagsplass slik at vi slapp unna med lav sats inntil 9 timer i uka. Da ble det en dag uten og ca 2 timer de resterende dagene. Jeg er fullt inneforstått med at ikke alle kan flekse (jeg selv for eksempel har fast turnus, det er mannen som står for fleksinga i vår familie), men selv om man bruker all SFO skolen vår tilbyr kommer vi jo ikke i nærheten av den "arbeidsdagen" du beskriver for dine barn. Det kan da ikke være særlig vanlig. Anonymkode: a8c93...a9f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #59 Skrevet 11. april 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skrev jeg ikke heller. Men de fleste foreldre jobber, og da må barna leveres på sfo om morgenen og være på sfo på ettermiddagen. Når det nå er blitt valgfritt å ha leksehjelp på skole/sfo, så må de fleste barn gjøre lekser etter de kommer hjem fra sfo de første 2-3 årene de går på skolen. Anonymkode: 39c3c...c86 Se på skolen i Danmark. De har gjort akkurat det du foreslår. Det fungerer ikke bra og veldig mange skoler bruker noen særregler for å få kortet ned skoledagen. Anonymkode: 9d5df...c78
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #60 Skrevet 11. april 2018 Ja til gode lekser! Hilsen lektor. Anonymkode: 3819e...e9f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #61 Skrevet 11. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja til gode lekser! Hilsen lektor. Anonymkode: 3819e...e9f Kan du fortelle meg hva gode lekser er? Tror ikke mine barn har gode lekser nemlig:( Tror lærerene på den skolen har misforstått hele poenget med lekser :/ Anonymkode: 5604c...eae
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #62 Skrevet 12. april 2018 Ja😊 Barn trenger å lære gode selvstudieteknikker, gjøre arbeid på egenhånd og planlegge tid. Mange voksne burde også lære seg det;) Anonymkode: 0b7f5...7e2
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #63 Skrevet 12. april 2018 MOT lekser. jobber som lærer. Anonymkode: dcc10...948
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #64 Skrevet 12. april 2018 Dere lærere som er mot lekser, gir dere lekser? Anonymkode: bf75d...c6e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #65 Skrevet 12. april 2018 En helt klart nei til lekser. Anonymkode: 7a69d...c79
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #66 Skrevet 12. april 2018 Definitivt mot lekser. Her i heimen er lekser en stor kilde til konflikt. Har fire barn ( tre skolebarn) og alle skal jo helst ha hjelp på likt, mens man lager middag og haster videre til trening eller kamp. Jeg skulle gjerne hatt skole 8-16 jeg, og null lekser hjemme. Eventuelt bare litt lesetrening lekse, men det gir lesetrening å lese ei god bok også😊 Anonymkode: 9ea56...a4b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #67 Skrevet 12. april 2018 Da jeg jobbet på yrkeskolen klarte jeg fint å komme gjennom pensum uten lekser. Mine klasser scoret ofte høyere på eksamen en klasser som brukte lekser. Men på en barne- og ungdomsskole, hvor de skal øve på å skrive og lære seg gloser, så er det nok fornuftig med noe lekser. Trenger det å være enten eller? Ville vært rart om alle fag, og alle elever, fikk best læringsutbytte av samme læringsmodell. En del av jobben som lærer er å finne de metoder som fungerer for det aktuelle fagstoffet, og som gir eleven det størst læringsutbytte. Anonymkode: 7cecd...f96
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #68 Skrevet 12. april 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Fullt så lang dag kjenner jeg ingen barn som har, faktisk. Her åpner SFO 7.30 og da spiser barna frokosten der. Null grunn til å stå opp før 7. Forøvrig er det bare halvparten av SFO-ungene som har morgen-SFO. De fleste foreldrene gjør det slik at en begynner tidlig på jobb og slutter tidlig, mens den andre begynner seint og slutter seint. Skolen har 150 barn, i år er det 25 barn som bruker SFO. Og av de igjen har flertallet redusert plass. Noen jar kun morgenplass, de fleste kun ettermiddagsplass og noen få har "skoledager" fra 7.30-16.15, da de stenger. Barna våre hadde ofte lange dager i bhg, gjerne 7.30-16 de verste dagene. Men det funket ikke da de kom i skolealder. Både fordi de trengte tid og overskudd til lekser og fordi de trengte tid til sosialt samvær. SFO var ikke noe særlig stas for noen av dem. Så vi måtte omorganisere hverdagen, slik at det ikke ble mer SFO enn nødvendig. Vi klarte oss uten morgenplass og fikk kuttet ned ettermiddagsplass slik at vi slapp unna med lav sats inntil 9 timer i uka. Da ble det en dag uten og ca 2 timer de resterende dagene. Jeg er fullt inneforstått med at ikke alle kan flekse (jeg selv for eksempel har fast turnus, det er mannen som står for fleksinga i vår familie), men selv om man bruker all SFO skolen vår tilbyr kommer vi jo ikke i nærheten av den "arbeidsdagen" du beskriver for dine barn. Det kan da ikke være særlig vanlig. Anonymkode: a8c93...a9f Og så har du de som er en voksen. Som må levere på sfo klokken 7 for å rekke jobb. Her er det 360 elever på skoen og ca 90 går på sfo. Og jeg hat et barn på sfo. Ikke to. Han blir sendt hjem 16.30, sfo stenger 17.00. Da er han hjemme omtrent samtidig med meg, med unntak av de dagene jeg jobber sent. Da er jeg hjemme etter han. Når de går i 1. klasse, så er det ikke alt de klarer selv, så lekser blir gjort når jeg er hjemme. Det er ikke uvanlig at barna er på skolen/sfo fra 7-17 her Anonymkode: 39c3c...c86
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #70 Skrevet 12. april 2018 Tar høyere utdanning og ville vært sjanseløs om jeg ikke hadde erfaring med lekser før. For det første er det ikke mulig å bestå bare ved å være på forelesninger. For det andre så erpensum ofte meget omfattende og for det tredje skal vi med jevne mellomrom levere oppgaver av ulik størrelse og innleveringsfrist. Uten lekseerfaring ville jeg slitt med å strukturere og prioritere arbeidet. Jeg har med mange års øvelse og erfaring funnet mine egne arbeidsmetoder. Dessuten tror jeg det ville vært vanskelig å sitte 3-4 timer med skolearbeid etter forelesning hver dag dersom jeg ikke gradvis hadde fått større leksemengde opp igjennom årene. Anonymkode: fbd58...336
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #71 Skrevet 12. april 2018 Jeg er både for og imot. Lekser i småskolen er jeg mot generelt sett men leswlekser, pugge gloser og gangetabellen går greit. Syns det er dumt at mange barn blir demotivert allerede da. Ønsker og at de har mer uteskole sp ikke barna sitter en hel dag Litt lekser i 5-7 er bra for å lære god studieteknikk fra ungdomsskolen så kunne jeg ønske lekser var mer prosjektarbeid. Anonymkode: 246db...c7c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #72 Skrevet 12. april 2018 Helt klart mot. Jeg er egentlig i mot hvordan hele skolen er lagt opp og alt det helseskadelige presset ungene utsettes for gjennom skoleløpet. Vi dreper nysgjerrigheten ved å legge dette enorme presset på dem. Så mye som 40 % av ungdommene våre (14-19 år) fyller kravene til psykiatrisk diagnose. Hovedsakelig stemningslidelser. Og tallet er økende. Omtrent 5 av 100 barn får ADHD-diagnose og av disse må vi dope ned omtrent 80 % for å få dem til å sitte stille. I tillegg kommer andre problemer som dårlig syn (i noen asiatiske byer er antall nærsynte ungdommer oppe i 90 % fordi de bruker så mye tid på å studere), og livsstilssykdommer, fordi de skal tenke heller enn å være i bevegelse eller å være sosiale med andre. Vi får en haug med unger som kan mye om verden, men ingenting om seg selv, for de trenes opp til ikke å kjenne etter hvordan de har det. De skal bare prestere hele tiden. Ungene våre har et enormt udekket behov for fritid som i uplanlagt tid. Tid til å være spontan og gjøre det de ønsker i nuet. Rett og slett behov for hvile og rekreasjon. Og det går ut over helsa deres at de ikke får dekket dette behovet. Så mot. Helt klart i mot. Skolen må kuttes ned i sin helhet og gi plass til frilek og fritid. Anonymkode: 781df...ddf
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #73 Skrevet 12. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt klart mot. Jeg er egentlig i mot hvordan hele skolen er lagt opp og alt det helseskadelige presset ungene utsettes for gjennom skoleløpet. Vi dreper nysgjerrigheten ved å legge dette enorme presset på dem. Så mye som 40 % av ungdommene våre (14-19 år) fyller kravene til psykiatrisk diagnose. Hovedsakelig stemningslidelser. Og tallet er økende. Omtrent 5 av 100 barn får ADHD-diagnose og av disse må vi dope ned omtrent 80 % for å få dem til å sitte stille. I tillegg kommer andre problemer som dårlig syn (i noen asiatiske byer er antall nærsynte ungdommer oppe i 90 % fordi de bruker så mye tid på å studere), og livsstilssykdommer, fordi de skal tenke heller enn å være i bevegelse eller å være sosiale med andre. Vi får en haug med unger som kan mye om verden, men ingenting om seg selv, for de trenes opp til ikke å kjenne etter hvordan de har det. De skal bare prestere hele tiden. Ungene våre har et enormt udekket behov for fritid som i uplanlagt tid. Tid til å være spontan og gjøre det de ønsker i nuet. Rett og slett behov for hvile og rekreasjon. Og det går ut over helsa deres at de ikke får dekket dette behovet. Så mot. Helt klart i mot. Skolen må kuttes ned i sin helhet og gi plass til frilek og fritid. Anonymkode: 781df...ddf Jeg har en 14 åring og en 17 åring, og jeg synes da de har et hav av fritid, som det er en kamp å få de til å bruke på noe annet enn dataspill..... 14-åringen trener to ganger i uken, og bruker kanske 30 minutter hver dag på lekser i snitt. Resten av tiden er fritid. Fritid det er altfor lett å bruke på veldig lett tilgjengelig underholdning som nettflix og dataspill. Min erfaring er at ungdommen i dag trenger avtaler, faste rutiner og planlagte gjøremål for å klare rive seg løs fra all den altfor enkle underholdningen som er tilstede 24/7. 17-åringen har travle dager da, med 8 timer på skole hver dag, trening to ganger i uken, jobb i butikk annenhver lørdag og en ettermiddag i uken pluss at han møter venner en del. Men han har fritid han også, som brukes på nettbrett eller PC. Det er et større problem at ungdom i dag aldri trenger å kjede seg, være kreativ eller måtte finne på noe selv, er det 5 minutter dødtid er det opp med telefon, nettbrett eller pc og bli underholdt. Anonymkode: f98a0...955
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #74 Skrevet 12. april 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en 14 åring og en 17 åring, og jeg synes da de har et hav av fritid, som det er en kamp å få de til å bruke på noe annet enn dataspill..... 14-åringen trener to ganger i uken, og bruker kanske 30 minutter hver dag på lekser i snitt. Resten av tiden er fritid. Fritid det er altfor lett å bruke på veldig lett tilgjengelig underholdning som nettflix og dataspill. Min erfaring er at ungdommen i dag trenger avtaler, faste rutiner og planlagte gjøremål for å klare rive seg løs fra all den altfor enkle underholdningen som er tilstede 24/7. 17-åringen har travle dager da, med 8 timer på skole hver dag, trening to ganger i uken, jobb i butikk annenhver lørdag og en ettermiddag i uken pluss at han møter venner en del. Men han har fritid han også, som brukes på nettbrett eller PC. Det er et større problem at ungdom i dag aldri trenger å kjede seg, være kreativ eller måtte finne på noe selv, er det 5 minutter dødtid er det opp med telefon, nettbrett eller pc og bli underholdt. Anonymkode: f98a0...955 Mene hva er problemet om de bruker nettbrett, pc eller lignende for å bli underholdt? Vi voksne gjør det samme. Virker som noen har problemer med at verden går fremover. Anonymkode: 7cecd...f96
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #75 Skrevet 12. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Om noe ikke gir ønsket resultat er ikke "mer av det samme" rette medisinen. Mange land har lengre skoledag, men det gir ikke smartere barn. Anonymkode: 9d5df...c78 Helt sant! Nye læringsmetoder, mer musikk og kunstfag, lange friminutt og ingen lekser er medisinen bl a i den finske skolen. Anonymkode: f2739...698
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå