Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #76 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du, jeg er fra Lofoten og forstår sæbyggjene godt. Sogninger også. Svensker og dansker også for den del. Man må bare skru ørene på. Anonymkode: fc271...7f8 Men jeg gjør altså ikke det, og det har ingenting med om ørene er skrudd på eller om vilje Anonymkode: 731b4...79a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #77 Skrevet 11. mars 2018 Jeg snakker nynorsk, men er helt enig med deg HI. Synes det er mye enklere å skrive bokmål, og gjør det i det daglige. Skjønner ikke hvorfor de som snakker bokmål på død og liv skal skrive nynorsk. Anonymkode: b4c44...763
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #78 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men jeg gjør altså ikke det, og det har ingenting med om ørene er skrudd på eller om vilje Anonymkode: 731b4...79a Nei, da er du vel bare ubegavet da. Det er jo ikke noen andres skyld. Å ikke skjønne folk med samme morsmål som du er jo barbari. Anonymkode: fc271...7f8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #79 Skrevet 11. mars 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, da er du vel bare ubegavet da. Det er jo ikke noen andres skyld. Å ikke skjønne folk med samme morsmål som du er jo barbari. Anonymkode: fc271...7f8 Men herregud da....... Anonymkode: 731b4...79a
Petra Prøvedukke Skrevet 11. mars 2018 #80 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg snakker nynorsk, men er helt enig med deg HI. Synes det er mye enklere å skrive bokmål, og gjør det i det daglige. Skjønner ikke hvorfor de som snakker bokmål på død og liv skal skrive nynorsk. Anonymkode: b4c44...763 Nope, du snakker ikke nynorsk. Det kan hende du snakker en nynorsknær dialekt. Ingen snakker nynorsk og ingen snakker bokmål. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke talespråk. Nynorsk er jo det egentlig norske språket. Konstruert, ja, men bygd på de norske dialektene, det ekte norske talespråket. Bokmål er radikalisert riksmål, som i sin tur kun er fornorsket dansk, en etterlevning etter "firehundreårsnatten", den lange, lange unionen med Danmark. Union er vel også å overdrive, Norge var vel kun et dansk lydrike.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #81 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, da er du vel bare ubegavet da. Det er jo ikke noen andres skyld. Å ikke skjønne folk med samme morsmål som du er jo barbari. Anonymkode: fc271...7f8 Barbari er å dra det langt, men kombinasjon vondt i viljen, liten evne, avskrudde ører og latskap gjør nok forståelse vanskelig. Anonymkode: 8cad7...149
beef sister Skrevet 11. mars 2018 #82 Skrevet 11. mars 2018 Hvor vanskelig kan det være? Det finnes ordbøker, og det er relativt få regler man må pugge for å ikke være avhengig av ordbok til enhver tid. For de aller fleste handler det bare om å ha litt vondt i viljen. Jeg lærte meg nynorsk på en ettermiddag, liksom. Dersom datteren din ikke engang klarer å tilegne seg grunnleggende kunnskap om nynorsk skriftspråk, bør du vel heller begynne å så tvil ved hvorvidt hun faktisk har evner til å gå ut av ungdomsskolen med 5-ere og 6-ere.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #83 Skrevet 11. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan eg spør kor du bur? Eg vil gjerne få nynorsk til mitt barn på skulen, men me bur i Bergen 🙁 Anonymkode: 00439...05f I Åsane er det i hvertfall skoler som har nynorsk som hovedmål. Ikke alle, men noen. Jeg mener og ha hørt at hvis et visst antall elever ønsker nynorsk som hovedmål må skolen tilby det. Anonymkode: 76509...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå