Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #26 Skrevet 10. mars 2018 Norrønt og gammalnorsk er vel mer ekte norsk språk enn nynorsk, som er ett rimelig nytt språk. Egentlig burde jo alle lære seg samisk og da med logikken din. Anonymkode: 98f6a...5c3
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #27 Skrevet 10. mars 2018 Ny-norsk på skolen er det mest bortkasta jeg har hatt. Nei, jeg var ikke dårlig. Var generelt god i alle fag, gikk ut med 5 i snitt fra vgs, og hadde 5 i nynorsk. Men hva har jeg lært? Hva skal jeg bruke det til? Absolutt ingenting. Alle de timene burde vært brukt på noe annet. Mer matematikk, et nytt fremmedspråk, mer engelsk (hadde 6 i engelsk og engelsk fordypning, men føler fortsatt jeg kunne hatt bruk for mer. Jeg foreslår ny-norsk som valgfag. Kan ikke i på noe nivå skjønne at dette skal være noe elevene er nødt til å lære og vurderes i. Anonymkode: 16303...b37
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #28 Skrevet 10. mars 2018 11 minutter siden, Optatium skrev: Nynorsk er norsk. Det er kulturarv. Det er identitet. Det er dialekt. Det er historie og verdigrunnlag. Det er poesi og politikk. Det er en selvfølge å lære seg både nynorsk og bokmål ettersom vi har to skriftspråk. Selv om ett dominerer skal vi ta vare på minoriteten, det er faktisk et samfunns ansvar. Nynorsk er verken dialekt eller kulturarv. Ei heller verdigrunnlag. Nynorsk er et skriftspråk. Men mange fine ord du kaster ut. Og selv om halvparten av det du sier var sant så er det allikevel ingen grunn til at dette skal være et obligatorisk fag i skolen og stjele tid fra andre viktige fag. Anonymkode: f1c7d...3b2
Optatium Skrevet 10. mars 2018 #29 Skrevet 10. mars 2018 Nynorsk er et språk basert på dialektene rundt i Norge ca 1830årene. Dialektene er der det har vært minst forandringer fra norrønt. Bokmål derimot er kun fornorsket dansk og har ingenting med kulturen vår p gjøre. Visse ting er en del av vår dannelse som mennesker. Kunst og musikk, økonomi, religion, poesi, språk osv. Ting vi ikke nødvendigvis bruker i vårt daglige, men som former oss som mennesker. Samisk er forøvrig langt ifra norsk. Det har ikke engang samme språkgren som norsk.
Optatium Skrevet 10. mars 2018 #30 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nynorsk er verken dialekt eller kulturarv. Ei heller verdigrunnlag. Nynorsk er et skriftspråk. Men mange fine ord du kaster ut. Og selv om halvparten av det du sier var sant så er det allikevel ingen grunn til at dette skal være et obligatorisk fag i skolen og stjele tid fra andre viktige fag. Anonymkode: f1c7d...3b2 Hvor tror du nynorsken kom fra?😂
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #31 Skrevet 10. mars 2018 3 minutter siden, Optatium skrev: Nynorsk er et språk basert på dialektene rundt i Norge ca 1830årene. Dialektene er der det har vært minst forandringer fra norrønt. Bokmål derimot er kun fornorsket dansk og har ingenting med kulturen vår p gjøre. Visse ting er en del av vår dannelse som mennesker. Kunst og musikk, økonomi, religion, poesi, språk osv. Ting vi ikke nødvendigvis bruker i vårt daglige, men som former oss som mennesker. Samisk er forøvrig langt ifra norsk. Det har ikke engang samme språkgren som norsk. Så du mener at samene ikke er norske og da? Anonymkode: 98f6a...5c3
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #32 Skrevet 10. mars 2018 3 minutter siden, Optatium skrev: Hvor tror du nynorsken kom fra?😂 Argumentasjonen din er så haltende at det er pinlig. Og det blir bare enda mer pinlig når du må slenge på en smiley i et forsøk på å latterliggjøre meg. Hvis du er opptatt av kulturarv og hva som er «norsk» og «unorsk» bør du begynne med å øke kunnskapsnivået ditt. F.eks her https://www.dagbladet.no/kultur/kulturarven-i-norge-har-blitt-til-i-mote-med-andre-kulturer/69328463 Anonymkode: f1c7d...3b2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #33 Skrevet 10. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kunne ikke vært mer uenig. Nynorsk er ikke mer en del av kulturen vår enn gammel norrønt, og vi ser ikke elever som lærer seg runer og slikt. Man må kunne akseptere når en del av kulturen dør, og man ikke kan gjøre noe med det. Hva er poenget med å bevare nynorsk hvis nesten alle som må lære det har negative tanker om det? Anonymkode: 4b39d...48a Du har ikke lest mye norskpensum, skjønner jeg? Anonymkode: 31eae...1e0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #34 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, sug lut skrev: Hun har femmere og seksere men klarer ikke nynorsk? Da bør du se på muligheten for at hun har sugd læreren for de andre karakterene sine, gitt. Var det der virkelig nødvendig? Anonymkode: 52889...6f1
sug lut Skrevet 10. mars 2018 #35 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Var det der virkelig nødvendig? Anonymkode: 52889...6f1 Ser sånn ut, gitt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #36 Skrevet 10. mars 2018 2 minutter siden, sug lut skrev: Ser sånn ut, gitt. Jeg digger deg 😅😅 Skulle gjerne tatt meg en øl med deg altså!! Anonymkode: 0a7bf...80f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #37 Skrevet 10. mars 2018 Men til dykk som synes det er bortkasta å lære nynorsk. Har de like store fordommar mot språket om de snakkar med folk med skikkeleg sognamål, eller Sunnfjorddialekt, folk frå Voss, Hardanger etc? Er det sjølve språket de er imot, eller det at det er eit tvungent fag på skulen? Undervisning i sidemål må alle ha. Ikkje sikkert vi "nynorske" synes bokmål er så kult heller. Anonymkode: bfa1d...4ad
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #38 Skrevet 10. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at samene ikke er norske og da? Anonymkode: 98f6a...5c3 Oj. Her har eliten våknet. Anonymkode: 7455f...dca
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #39 Skrevet 10. mars 2018 Hun får øve seg da. Lære seg at vanskelige fag må man jobbe ekstra med. Og nei, man får ikke bare slutte med fag man ikke liker eller ikke får toppkarakter i. Det er ikke slik ungdomsskole, videregående eller høyere utdanning fungerer. Ei heller arbeidslivet. Bedre å lære det nå enn om noen år. Pinlig at du som mor prøver å fikse problemet med å få henne fritatt. Skrekkelig pinlig! Anonymkode: 1f6e5...280
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #40 Skrevet 10. mars 2018 Bruk heller energien på å jobbe med faget enn å søke fritak. Les og skriv nynorsk så går det bedre, det trenger faktisk ikke være så vanskelig for det er mange ord man kan bruke på begge målformer. Det er nyttig å kunne om man får en jobb i offentlig sektor, mange kommuner har nynorsk som målform. Selv om man ikke jobber i en slik kommune kan man komme i den situasjon at man må svare på henvendelser på nynorsk. Anonymkode: 48a8b...337
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #41 Skrevet 10. mars 2018 Hæ? Nynorsk er lett å få en god karakter i ! Pugg og les 😊 Anonymkode: 025f4...10c
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #42 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ny-norsk på skolen er det mest bortkasta jeg har hatt. Nei, jeg var ikke dårlig. Var generelt god i alle fag, gikk ut med 5 i snitt fra vgs, og hadde 5 i nynorsk. Men hva har jeg lært? Hva skal jeg bruke det til? Absolutt ingenting. Alle de timene burde vært brukt på noe annet. Mer matematikk, et nytt fremmedspråk, mer engelsk (hadde 6 i engelsk og engelsk fordypning, men føler fortsatt jeg kunne hatt bruk for mer. Jeg foreslår ny-norsk som valgfag. Kan ikke i på noe nivå skjønne at dette skal være noe elevene er nødt til å lære og vurderes i. Anonymkode: 16303...b37 Kva er ny-norsk? Du fekk nok ikkje 5 i nynorsk sidan du ikkje eingong kan skrive nynorsk. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #43 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nynorsk er verken dialekt eller kulturarv. Ei heller verdigrunnlag. Nynorsk er et skriftspråk. Men mange fine ord du kaster ut. Og selv om halvparten av det du sier var sant så er det allikevel ingen grunn til at dette skal være et obligatorisk fag i skolen og stjele tid fra andre viktige fag. Anonymkode: f1c7d...3b2 Og du sov deg stort sett gjennom det fleste språkhistorietimene, skjønner jeg? Jeg anbefaler deg å uttale deg om ting du kan noe om, ikke det du ikke kan. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #44 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, Optatium skrev: Nynorsk er et språk basert på dialektene rundt i Norge ca 1830årene. Dialektene er der det har vært minst forandringer fra norrønt. Bokmål derimot er kun fornorsket dansk og har ingenting med kulturen vår p gjøre. Visse ting er en del av vår dannelse som mennesker. Kunst og musikk, økonomi, religion, poesi, språk osv. Ting vi ikke nødvendigvis bruker i vårt daglige, men som former oss som mennesker. Samisk er forøvrig langt ifra norsk. Det har ikke engang samme språkgren som norsk. Samisk tilhører den finsk-ugriske språkfamilien, norsk tilhører den indo-europeiske. Det vil si at det ikke finnes snev av likheter. Innen samme språkfamilie finnes det likheter, til tross for mange og ganske ulike språkgrener. Norsk tilhører den germanske språkgrenen, og altså en gren på det indo-europeiske språktreet. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #45 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nynorsk er verken dialekt eller kulturarv. Ei heller verdigrunnlag. Nynorsk er et skriftspråk. Men mange fine ord du kaster ut. Og selv om halvparten av det du sier var sant så er det allikevel ingen grunn til at dette skal være et obligatorisk fag i skolen og stjele tid fra andre viktige fag. Anonymkode: f1c7d...3b2 Stakkars menneske. Du kan ingen ting om norsk språkhistorie, eller? Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #46 Skrevet 10. mars 2018 Jeg kan relatere meg til det, opplevde akkurat det samme selv. Gjorde det bra på skolen, men følelsen av å kaste bort tid på å lære noe meningsløst tok vekk mye motivasjon for min del. Bare så det er sagt så er jeg en pålitelig og dyktig ansatt, når jeg føler mening med det jeg gjør, så står jeg på mer en gjennomsnittet. Sjekk om du kan søke fritak. Mye bedre å bruke tiden på å lære noe nyttig. Kan ikke fatte at de i disse dager bruker så mye ressurser på å lære noe ingen har bruk for, når vi henger så langt etter på fremtidens emner. Trenger ikke å ligge dårlig holdning bak det å stille seg kritisk til hva vi bruker skoletiden på. Anonymkode: 7dae7...51e
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #47 Skrevet 10. mars 2018 HI, den lille prinsessen din må nok lære seg, like gjerne først som sist, at når man begynner å bli stor, så må man faktisk yte litt, og jobbe litt med fagene på skolen. Hvis hun er så skoleflink som du påstår, så er nynorsk en enkel sak. Du får be henne stå på litt, da skjønner du. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #48 Skrevet 11. mars 2018 Nå kom eg på en morosam historie: Me valgte nynorsk som hovudmål til våre barn, sånn at det skulle vere lettere for dei å lære det. Så før eldste skulle byrje på skulen, tenkte eg å introdusere han for nynorsk og lånte nokre nynorske bøker på biblioteket som eg skulle lese for han. Då eg hadde lese eit par linjer kom det fra guten: Nei, mor.. Ikkje på engelsk! Det forstår eg ikkje..😂 Anonymkode: ec30e...bd9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #49 Skrevet 11. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Kva er ny-norsk? Du fekk nok ikkje 5 i nynorsk sidan du ikkje eingong kan skrive nynorsk. Anonymkode: 8cad7...149 Jeg så den feilen rett etter jeg postet, og regnet med det kom kommentar på den, ja. Men det gjorde jeg så absolutt. Jeg kan ikke nynorsk idag, men det er utrolig hvor god karakter man fikk ved å bytte ut alle JEG med EG og IKKE med IKKJE og slå opp resten i ordboka Femmer ble det gitt, og det er den mest bortkasta femmere jeg har på vitnemålet. Anonymkode: 16303...b37
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #50 Skrevet 11. mars 2018 8 timer siden, sug lut skrev: Hun har femmere og seksere men klarer ikke nynorsk? Da bør du se på muligheten for at hun har sugd læreren for de andre karakterene sine, gitt. 😁 Anonymkode: 5edd1...335
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå