Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #1 Skrevet 10. mars 2018 Datteren min hadde kun seksere og femmere på karakterkortet sitt i åttende klasse, men nå som de har begynt å infisere henne med den forsøplede nynorsken, har snittet hennes falt ned. Hva er poenget med at datteren min må lære et døende språk, og også få vurdering i det? Hun har mistet en hel del motivasjon, og det har begynt å påvirke de andre fagene. Er det en måte jeg kan få henne fritatt på? Anonymkode: 4b39d...48a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #2 Skrevet 10. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Datteren min hadde kun seksere og femmere på karakterkortet sitt i åttende klasse, men nå som de har begynt å infisere henne med den forsøplede nynorsken, har snittet hennes falt ned. Hva er poenget med at datteren min må lære et døende språk, og også få vurdering i det? Hun har mistet en hel del motivasjon, og det har begynt å påvirke de andre fagene. Er det en måte jeg kan få henne fritatt på? Anonymkode: 4b39d...48a Døende språk? Anonymkode: 731b4...79a
Serepta Skrevet 10. mars 2018 #3 Skrevet 10. mars 2018 Ikke så rart at hun gjør det dårlig med de holdningene til faget som hun får med seg hjemmefra. Nynorsk er et av våre skriftspråk her i Norge, og det er nå engang sånn at det er en del av læreplanen på ungdomsskolen. Om datteren din får dårlige karakterer i dette faget, så må hun øve mer. Sånn er det bare. Hva om min sønn ikke liker matte eller gym, skal jeg da søke fritak for han? Håper dette var et tulleinnlegg, men jeg svarer nå likevel.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Døende språk? Anonymkode: 731b4...79a Er det nødvendig å sette et spørsmålstegn bak dette? Kun tolv prosent av Norges befolkning bruker nynorsk, og denne prosentandelen fortsetter bare å bli mindre. Anonymkode: 4b39d...48a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #5 Skrevet 10. mars 2018 Det er tydeligvis tøft for mor å innse at datteren kanskje ikke er så sterk faglig som hun trodde datteren var. Ikke rart datteren sliter med språket når mor har slike holdninger. Anbefaler deg å kjøpe en ekstra rull bobleplast... merk at du også får den i rosa: https://kongsbergemballasje.no/produkt/innredning-og-fyllmateriell/bobleplast/ Anonymkode: 166e9...6da
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #6 Skrevet 10. mars 2018 Sønnen min får dårlig karakter i engelsk. Jævla drittfag som fører til at snittet hans synker, det burde fjernes! Du får be henne lese mer. Om hun er sterk i bokmål og fremmedspråk burde nynorsk være en enkel sak for henne. Det er faktisk ikke vanskelig. Dine holdninger hjelper sikkert ekstremt lite på motivasjonen hennes. Anonymkode: e89f5...84c
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #7 Skrevet 10. mars 2018 Døande språk faktisk. Eg er vestlending som har nynorsk som hovedmål, og snakkar då nynorsk, om det kan seiast slik. Bur no utanfor Bergen, men skulen og området her har nynorsk som hovudmål. Sjølv om ungane mine snakkar "bærgensk" har vi valgt nynorsk til dei på skulen, som hovudmål. Hadde du hatt like mykje fordommer om du skulle snakka med meg også? Anonymkode: bfa1d...4ad
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #8 Skrevet 10. mars 2018 6 minutter siden, Serepta skrev: Ikke så rart at hun gjør det dårlig med de holdningene til faget som hun får med seg hjemmefra. Nynorsk er et av våre skriftspråk her i Norge, og det er nå engang sånn at det er en del av læreplanen på ungdomsskolen. Om datteren din får dårlige karakterer i dette faget, så må hun øve mer. Sånn er det bare. Hva om min sønn ikke liker matte eller gym, skal jeg da søke fritak for han? Håper dette var et tulleinnlegg, men jeg svarer nå likevel. Holdningen min til faget har overhodet intet å gjøre med min datters holdning til faget; hun er sitt eget individ. Men du må jo da forstå at nynorsk slettes ikke er like viktig som matematikk og gymnastikk. Du ser, alle innvandrerelevene i klassen hennes er fritatt, og det er derfor hun spurte om det samme. Alt jeg lurer på, er om dette faktisk er en mulighet for etnisk norske elever, som min datter. Anonymkode: 4b39d...48a
Optatium Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 Helt ærlig, hvis hun har 5ere og 6ere i alle andre fag, kan hun fint klare nynorsk. Da handler det om innstilling ig hvor mye hun gidder.
Optatium Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Holdningen min til faget har overhodet intet å gjøre med min datters holdning til faget; hun er sitt eget individ. Men du må jo da forstå at nynorsk slettes ikke er like viktig som matematikk og gymnastikk. Du ser, alle innvandrerelevene i klassen hennes er fritatt, og det er derfor hun spurte om det samme. Alt jeg lurer på, er om dette faktisk er en mulighet for etnisk norske elever, som min datter. Anonymkode: 4b39d...48a Innvandrerelever blir selvfølgelig fritatt for å lære nok et språk (morsmål, engelsk, norsk og nynorsk er i overkant). Norske elever kan bli fritatt ved dysleksi, men det er ikke lenger noen automatikk i det.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det nødvendig å sette et spørsmålstegn bak dette? Kun tolv prosent av Norges befolkning bruker nynorsk, og denne prosentandelen fortsetter bare å bli mindre. Anonymkode: 4b39d...48a Ja,det er faktisk helt nødvendig Anonymkode: 731b4...79a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Skrevet 10. mars 2018 Tigermamma på krigsstien! Vanskelig for å se at lille baby ikke er best i alt likevel og må klage litt. Kan du ikke søke fritak, og oppdater oss på hva du får i svar? Kan legge til at de som har de holdningene til nynorsk også sliter med må å forstå dialekter. Så det er viktig at du holder henne innenfor en viss radius så hun ikke blir utsatt for noe vanskelig i livet. Anonymkode: 830b2...24a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #13 Skrevet 10. mars 2018 Enig i at nynorsk er komplett unødvendig som skolefag! Ungene burde heller hatt flere timer i andre viktige fag. F.eks bokmål. Bare å se på hvor dårlig folk er til å skrive riktig, det er alarmerende. Eller flere timer i engelsk. Men obligatorisk opplæring i nynorsk er dinosaur fra fortiden. Anonymkode: f1c7d...3b2
Mrs. Bouquet Skrevet 10. mars 2018 #14 Skrevet 10. mars 2018 Ser heller ikke poenget med sidemål. Kunne slått sammen begge språkformer og latt det være lov å mikse og blande begge to som man ville, og kalle det norsk.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #15 Skrevet 10. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Døande språk faktisk. Eg er vestlending som har nynorsk som hovedmål, og snakkar då nynorsk, om det kan seiast slik. Bur no utanfor Bergen, men skulen og området her har nynorsk som hovudmål. Sjølv om ungane mine snakkar "bærgensk" har vi valgt nynorsk til dei på skulen, som hovudmål. Hadde du hatt like mykje fordommer om du skulle snakka med meg også? Anonymkode: bfa1d...4ad Jeg må så inderlig si at jeg synes synd på barnene dine, som må lære seg nynorsk fremfor bokmål. Vel, vel. De kommer antageligvis til å bytte om når de blir eldre og skal søke på videregående. Og nei, jeg har ingen problemer med å snakke til nynorskbrukere. Jeg synes bare at det er unødvendig å holde et døende språk kunstig i live ved å tvinge det på alle landets elever. Anonymkode: 4b39d...48a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #16 Skrevet 10. mars 2018 Kunne vært valgfag for spesielt interesserte. Anonymkode: db32f...a30
Serepta Skrevet 10. mars 2018 #17 Skrevet 10. mars 2018 Vi har litt annen holdning til dette skjønner jeg. Eldste får i 8 klasse nå, og gjør det bra i de fleste fag. Nå etter jul har de begynt med nynorsk, og han har aldri skrevet et ord nynorsk i hele sitt liv. Da må vi bare sette oss ned og øve, jeg ser over og retter det han skal levere inn - og han har lånt nynorske bøker på biblioteket for å bli vant til det, og lære ord og uttrykk raskere. Øvelse gjør mester! Jeg har absolutt ikke lyst å lære mine barn at det å søke fritak er et alternativ (unntak er selvsagt greit når man har spesielle behov, andre kulturer etc). Læreplanen er satt, og man kan mene mye om det men nå i 2018 så er det slik at elever skal lære nynorsk. Da retter man seg etter dette, og leverer det man klarer også her. Punktum! Å komme ut i arbeidslivet med store puter under armene og primadonnanykker, det er ikke en fordel.
sug lut Skrevet 10. mars 2018 #18 Skrevet 10. mars 2018 Hun har femmere og seksere men klarer ikke nynorsk? Da bør du se på muligheten for at hun har sugd læreren for de andre karakterene sine, gitt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #19 Skrevet 10. mars 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må så inderlig si at jeg synes synd på barnene dine, som må lære seg nynorsk fremfor bokmål. Vel, vel. De kommer antageligvis til å bytte om når de blir eldre og skal søke på videregående. Og nei, jeg har ingen problemer med å snakke til nynorskbrukere. Jeg synes bare at det er unødvendig å holde et døende språk kunstig i live ved å tvinge det på alle landets elever. Anonymkode: 4b39d...48a Hvis det ikke er vanskelig å snakke til nynorskbrukere er det vel ikke så vanskelig å skrive til dem heller? Snakker om utdødd språk, forresten, ingen har vel sagt "barnene dine" siden sist det var samling i Riksmålsforbundet... Og hvis din datter ikke er intellektuelt kapabel til å takle nynorsk trenger hun hjelp, for da har dere antakelig vis større utfordringer rett rundt hjørnet. Anonymkode: 7455f...dca
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #20 Skrevet 10. mars 2018 Så hun går i 9.? Og du er allerede bekymret for snittet hennes. Jeg ser en flink pike som blir deprimert av presset i din fremtid Anonymkode: da5e4...338
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #21 Skrevet 10. mars 2018 Nynorsk er helt unødvendig å lære seg for de aller fleste i Norge. Helt ufattelig at man har eksamen i det. Vi har ungene våre på internasjonal skole og slipper heldigvis unna hele styret. Anonymkode: 98f6a...5c3
Optatium Skrevet 10. mars 2018 #22 Skrevet 10. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nynorsk er helt unødvendig å lære seg for de aller fleste i Norge. Helt ufattelig at man har eksamen i det. Vi har ungene våre på internasjonal skole og slipper heldigvis unna hele styret. Anonymkode: 98f6a...5c3 Nynorsk er norsk. Det er kulturarv. Det er identitet. Det er dialekt. Det er historie og verdigrunnlag. Det er poesi og politikk. Det er en selvfølge å lære seg både nynorsk og bokmål ettersom vi har to skriftspråk. Selv om ett dominerer skal vi ta vare på minoriteten, det er faktisk et samfunns ansvar.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #23 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, Optatium skrev: Nynorsk er norsk. Det er kulturarv. Det er identitet. Det er dialekt. Det er historie og verdigrunnlag. Det er poesi og politikk. Det er en selvfølge å lære seg både nynorsk og bokmål ettersom vi har to skriftspråk. Selv om ett dominerer skal vi ta vare på minoriteten, det er faktisk et samfunns ansvar. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Nynorsk er ikke mer en del av kulturen vår enn gammel norrønt, og vi ser ikke elever som lærer seg runer og slikt. Man må kunne akseptere når en del av kulturen dør, og man ikke kan gjøre noe med det. Hva er poenget med å bevare nynorsk hvis nesten alle som må lære det har negative tanker om det? Anonymkode: 4b39d...48a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #24 Skrevet 10. mars 2018 Hva med å bruke energi på ting du faktisk kan gjøre noe med? Og nei, du kan ikke søke fritak fra et fag bare fordi prinsessen din ikke liker det Anonymkode: c7c9d...4f4
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #25 Skrevet 10. mars 2018 Enig at det er et meningsløst fag men vis hun er faglig sterk bør hun greie dette faget også. Jeg fikk 5 i nynorsk og stort sett 3-4 i andre fag. Var bare å skrive "eg" og "ikkje" så kom man langt med det. Anonymkode: 081e2...457
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå