Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #51 Skrevet 11. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Stakkars menneske. Du kan ingen ting om norsk språkhistorie, eller? Anonymkode: 8cad7...149 Etter å ha lest denne tråden ser jeg at jeg kan mye mer om både språkhistorie og kulturarv enn de fleste her. Så hvis du ikke har noe mer konkret å komme med enn personangrep lurer jeg på hvorfor du skriver innlegg i denne tråden? Det får meg til å tenke på at barn i skolen heller burde lære hvordan man deltar i en debatt, hva som er argumenter og mot-argumenter, enn å kaste bort tiden på et unødvendig skriftspråk. Anonymkode: f1c7d...3b2
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #52 Skrevet 11. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan relatere meg til det, opplevde akkurat det samme selv. Gjorde det bra på skolen, men følelsen av å kaste bort tid på å lære noe meningsløst tok vekk mye motivasjon for min del. Bare så det er sagt så er jeg en pålitelig og dyktig ansatt, når jeg føler mening med det jeg gjør, så står jeg på mer en gjennomsnittet. Sjekk om du kan søke fritak. Mye bedre å bruke tiden på å lære noe nyttig. Kan ikke fatte at de i disse dager bruker så mye ressurser på å lære noe ingen har bruk for, når vi henger så langt etter på fremtidens emner. Trenger ikke å ligge dårlig holdning bak det å stille seg kritisk til hva vi bruker skoletiden på. Anonymkode: 7dae7...51e Jeg lurer veldig på på hvilket grunnlag du mener at man kan søke fritak fra et fag man ikke liker? Skal de som skal bli ingeniøret søke fritak fra tekstanalyse? For å få fritak fra et fag må man ha et vestisk, og det skal nok mer til enn at mor blir irritert. Anonymkode: c7c9d...4f4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #53 Skrevet 11. mars 2018 Mine barn slippet å få vurdering i nynorsk, men man må tenke mye mer langsiktig enn det du gjør. Dette forutså jeg når eldste begynte på skolen. Søkte samisk som 2. Språk. Jeg el mannen snakker ikke samisk selv, men har familie som gjør det. Begge barna har kommet med ønske om å slippe samisk fra ungdomsskolen. Jeg har da fortalt dem konsekvensene av det, nemlig at de da vil måtte ha eksamen i nynorsk. De har fått beskjed at de etter grunnskolen kan velge selv hva de skal på videregående. Gutten som nå går 2 kl på videregående er nå veldig glad for å slippe å bli vurdert i nynorsk der. Han har også andre fordeler med å ha samisk. Finsk er også et alternativt språk, og kanskje fler, men det er jo litt sent å begynne med det fra 8. Klasse. Jeg har likevel aldri fortalt ungene om mine holdninger til nynorsk, og aldri støttet noen som har sagt noe negativt om faget. Anonymkode: b4a8f...bc6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #54 Skrevet 11. mars 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på på hvilket grunnlag du mener at man kan søke fritak fra et fag man ikke liker? Skal de som skal bli ingeniøret søke fritak fra tekstanalyse? For å få fritak fra et fag må man ha et vestisk, og det skal nok mer til enn at mor blir irritert. Anonymkode: c7c9d...4f4 Nei, nei, alle vet at irriterte mødre som misliker et fag er god nok grunn til å slippe et fag. Tenk på alle de damene som sutrer og irriterer seg over vanskelig matematikk. Vips, så slipper barnet matte. Anonymkode: 1f6e5...280
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #55 Skrevet 11. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kunne ikke vært mer uenig. Nynorsk er ikke mer en del av kulturen vår enn gammel norrønt, og vi ser ikke elever som lærer seg runer og slikt. Man må kunne akseptere når en del av kulturen dør, og man ikke kan gjøre noe med det. Hva er poenget med å bevare nynorsk hvis nesten alle som må lære det har negative tanker om det? Anonymkode: 4b39d...48a Hæ? Språket mitt er så absolutt ikkje i ferd med å forsvinne. Kva bunnar denne motstanden mot språket vårt i? Og sjølvsagt blir ungane påverka av haldningane til foreldra, det seier seg sjølv. Viss du meiner nynorsk er noko drit har du der grunnen til at dotter di ikkje meistrar det. Anonymkode: d15f3...737
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #56 Skrevet 11. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg må så inderlig si at jeg synes synd på barnene dine, som må lære seg nynorsk fremfor bokmål. Vel, vel. De kommer antageligvis til å bytte om når de blir eldre og skal søke på videregående. Og nei, jeg har ingen problemer med å snakke til nynorskbrukere. Jeg synes bare at det er unødvendig å holde et døende språk kunstig i live ved å tvinge det på alle landets elever. Anonymkode: 4b39d...48a For ei holdning! Mine barn har hatt nynorsk som hovedmål, og vi bor i innfør det som betegnes som østlandet. Begge to hadde nynorsk som hovedmål gjennom hele videregående. Og min eldste forbanner sitt sidemål, bokmål, men kan skjønne han trenger det også ;-) Anonymkode: 7f2bc...157
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #57 Skrevet 11. mars 2018 Det er utdatert at vi har to skriftformer i Norge i dag, særlig også siden det tillates så mange former innen begge at de egentlig er relativt like. Det er også helt urimelig at norskfaget vektes så tungt på vitnemålet gjennom at det har tre karakterer, noe som faller dårlig ut dersom man har elever med mindre interesse for språkfag. Jeg mener sidemål bør avskaffes som enkeltstående fag. Men unger og ungdom skal selvsagt lære om Ivar Åsen og wergeland/Welhaven, språkhistorie, dialektformer og språkets utvikling og lese masse nynorsk- og bokmålstekster i litteraturhistorien. til HI, du kan selvsagt søke fritak, men det er vel heller usannsynlig at datteren din får dette om hun er ellers så faglig sterk. Jeg ville heller tatt henne med på biblioteket og lånt spennende bøker/lydbøker på nynorsk og hjulpet henne ellers med faget. Og så ville jeg skjult min egen motvilje mot faget...det smitter sannsynligvis over på henne og påvirker motivasjonen! Anonymkode: 5ad74...53a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #58 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Etter å ha lest denne tråden ser jeg at jeg kan mye mer om både språkhistorie og kulturarv enn de fleste her. Så hvis du ikke har noe mer konkret å komme med enn personangrep lurer jeg på hvorfor du skriver innlegg i denne tråden? Det får meg til å tenke på at barn i skolen heller burde lære hvordan man deltar i en debatt, hva som er argumenter og mot-argumenter, enn å kaste bort tiden på et unødvendig skriftspråk. Anonymkode: f1c7d...3b2 Vel, dårlige argumenter fortjener vel ikke så voldsomt gode svar, tenker jeg. Men måten du reagerer på forteller meg at jeg traff spikeren klokkerent. Hvor mye språkhistorie hver av debattdeltakerne her kan tror jeg er lurt av de fleste å la ligge. Årlig oppdatering og gjennomgang er i alle fall mitt grunnlag. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #59 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, dårlige argumenter fortjener vel ikke så voldsomt gode svar, tenker jeg. Men måten du reagerer på forteller meg at jeg traff spikeren klokkerent. Hvor mye språkhistorie hver av debattdeltakerne her kan tror jeg er lurt av de fleste å la ligge. Årlig oppdatering og gjennomgang er i alle fall mitt grunnlag. Anonymkode: 8cad7...149 Så din holdning er altså at argumenter du ikke er enig i, ikke fortjener gode svar. Da bør kanskje din «årlige oppdatering» utvides littegrann. Kan jeg foreslå «debatt» som et tema? Anonymkode: f1c7d...3b2
Mia_73 Skrevet 11. mars 2018 #60 Skrevet 11. mars 2018 Norsk er et bittelite språk der det er fullstendig overflødig å ha 2 skriftspråk. Da nynorsk ble oppfunnet (tross alt bare en subjektiv innsamling av obskure dialekter fra indre strøk/vestlandet) burde det blitt bestemt å omlegge fra bokmål til nynorsk. Konsekvent. Det har ikke skjedd. Nå lever begge likestilt ved siden av hverandre, men nynorsk er som en hjernedød pasient som blir holdt i live med makt. Majoriteten har ikke behov eller ønsker nynorsk. Andelen nynorskbrukere stagnerer på under 20%. Når viktigste argument for behov for nynorsk er at man trengder det for å få jobb i staten er det på tide å kutte ut obligatorisk undervisning.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #61 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, Mia_73 skrev: Norsk er et bittelite språk der det er fullstendig overflødig å ha 2 skriftspråk. Da nynorsk ble oppfunnet (tross alt bare en subjektiv innsamling av obskure dialekter fra indre strøk/vestlandet) burde det blitt bestemt å omlegge fra bokmål til nynorsk. Konsekvent. Det har ikke skjedd. Nå lever begge likestilt ved siden av hverandre, men nynorsk er som en hjernedød pasient som blir holdt i live med makt. Majoriteten har ikke behov eller ønsker nynorsk. Andelen nynorskbrukere stagnerer på under 20%. Når viktigste argument for behov for nynorsk er at man trengder det for å få jobb i staten er det på tide å kutte ut obligatorisk undervisning. Obskure dialekter fra indre strøk /vestlandet. Wow, for en fantastisk god holdning, der respekt virkelig står i høysetet. Vært utenfor Ring 3 noen gang? Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #62 Skrevet 11. mars 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så din holdning er altså at argumenter du ikke er enig i, ikke fortjener gode svar. Da bør kanskje din «årlige oppdatering» utvides littegrann. Kan jeg foreslå «debatt» som et tema? Anonymkode: f1c7d...3b2 Min holdning er vel heller å bruke fakta, men tillate meg å raljere en smule med argumenter bygget på feilaktig grunnlag. Du beviser jo at du ikke har faktakunnskap om grunnleggende norske verdier, norsk kulturarv og språkhistorie når du uttaler deg som du gjør. At du personlig ikke liker nynorsk kan ikke jeg gjøre noe med, men å omgå fakta kan jeg påpeke. Sånn. End of story. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #63 Skrevet 11. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Døande språk faktisk. Eg er vestlending som har nynorsk som hovedmål, og snakkar då nynorsk, om det kan seiast slik. Bur no utanfor Bergen, men skulen og området her har nynorsk som hovudmål. Sjølv om ungane mine snakkar "bærgensk" har vi valgt nynorsk til dei på skulen, som hovudmål. Hadde du hatt like mykje fordommer om du skulle snakka med meg også? Anonymkode: bfa1d...4ad Kan eg spør kor du bur? Eg vil gjerne få nynorsk til mitt barn på skulen, men me bur i Bergen 🙁 Anonymkode: 00439...05f
Optatium Skrevet 11. mars 2018 #64 Skrevet 11. mars 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Argumentasjonen din er så haltende at det er pinlig. Og det blir bare enda mer pinlig når du må slenge på en smiley i et forsøk på å latterliggjøre meg. Hvis du er opptatt av kulturarv og hva som er «norsk» og «unorsk» bør du begynne med å øke kunnskapsnivået ditt. F.eks her https://www.dagbladet.no/kultur/kulturarven-i-norge-har-blitt-til-i-mote-med-andre-kulturer/69328463 Anonymkode: f1c7d...3b2 Heldigvis er jeg trygg nok på meg selv og egen fagkunnskap at jeg ikke bryr meg om slike som deg. Vi snakket om språk og språk alene, da nytter det ikke å dra inn alt mulig annet. I så måte kan jeg berike deg med at dashboard er et ord med norrøn opprinnelse. Hvis det var konkurranse av tåpelige, irrelevante fakta du ville ha. Men hvis du mener seriøst at nynorsk ikke er dialekter, ja da ler jeg av deg.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #65 Skrevet 11. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: HI, den lille prinsessen din må nok lære seg, like gjerne først som sist, at når man begynner å bli stor, så må man faktisk yte litt, og jobbe litt med fagene på skolen. Hvis hun er så skoleflink som du påstår, så er nynorsk en enkel sak. Du får be henne stå på litt, da skjønner du. Anonymkode: 8cad7...149 Du burde jobbe med kommabruken din. Det er lov å sette punktum, med jevne mellomrom. Anonymkode: 87ff0...61c
Mia_73 Skrevet 11. mars 2018 #66 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Obskure dialekter fra indre strøk /vestlandet. Wow, for en fantastisk god holdning, der respekt virkelig står i høysetet. Vært utenfor Ring 3 noen gang? Anonymkode: 8cad7...149 Beklager, du tar feil. Jeg bor på Sørlandet. Reiser jeg mot Setesdal og 2 Setesdølinger snakker med hverandre kunne jeg like godt være i utlandet fordi dialekten deres er rett og slett så tykk at den er uforståelig.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #67 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan eg spør kor du bur? Eg vil gjerne få nynorsk til mitt barn på skulen, men me bur i Bergen 🙁 Anonymkode: 00439...05f Vi bur nesten heilt nord på Askøy. Den eldre garde snakkar strilamål, medan dei unge snakkar ganske "bergensk". Ungane mine snakkar som den yngre garde. Eg er vestlending med nynorsk dialekt og far er østlending med rein bokmålsdialekt. Så vi velger nynorsk som hovudmål for å ivareta det, så vel ungane sjølv seinare. Anonymkode: bfa1d...4ad
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #68 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Mia_73 skrev: Beklager, du tar feil. Jeg bor på Sørlandet. Reiser jeg mot Setesdal og 2 Setesdølinger snakker med hverandre kunne jeg like godt være i utlandet fordi dialekten deres er rett og slett så tykk at den er uforståelig. Vondt i viljen, heter det. Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #69 Skrevet 11. mars 2018 IKKE rart hun gjør det dårlig, når hun har en mor som er så imot det... Anonymkode: 2a9b5...a89
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #70 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du burde jobbe med kommabruken din. Det er lov å sette punktum, med jevne mellomrom. Anonymkode: 87ff0...61c Kommabruken min er helt ok. Mangler du litt trening i leseferdighet? Anonymkode: 8cad7...149
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #71 Skrevet 11. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi bur nesten heilt nord på Askøy. Den eldre garde snakkar strilamål, medan dei unge snakkar ganske "bergensk". Ungane mine snakkar som den yngre garde. Eg er vestlending med nynorsk dialekt og far er østlending med rein bokmålsdialekt. Så vi velger nynorsk som hovudmål for å ivareta det, så vel ungane sjølv seinare. Anonymkode: bfa1d...4ad Det tror jeg er fornuftig, for bokmål lærer man gjennom media og bøker uansett. Sidemål blir mye enklere når det er bokmål som er sidemålet. Anonymkode: ebe9a...920
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #72 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vondt i viljen, heter det. Anonymkode: 8cad7...149 Jeg er og Sørlending, og forstår heller ikke noe når setesdøler prater skikkelig dialekt, og det har ikke noe med vondt i viljen å gjøre. Men jeg har ingenting i mot dialeket og nynorsk på noen som helst måte. Jeg liker nynorsk Anonymkode: 731b4...79a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #73 Skrevet 11. mars 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min hadde kun seksere og femmere på karakterkortet sitt i åttende klasse, men nå som de har begynt å infisere henne med den forsøplede nynorsken, har snittet hennes falt ned. Hva er poenget med at datteren min må lære et døende språk, og også få vurdering i det? Hun har mistet en hel del motivasjon, og det har begynt å påvirke de andre fagene. Er det en måte jeg kan få henne fritatt på? Anonymkode: 4b39d...48a Dessverre vil det nok alltid hemme snittet hennes at hun har en idiot til mor. Så hvis du vil hjelpe henne: hopp i havet. Anonymkode: fc271...7f8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #74 Skrevet 11. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er og Sørlending, og forstår heller ikke noe når setesdøler prater skikkelig dialekt, og det har ikke noe med vondt i viljen å gjøre. Men jeg har ingenting i mot dialeket og nynorsk på noen som helst måte. Jeg liker nynorsk Anonymkode: 731b4...79a Du, jeg er fra Lofoten og forstår sæbyggjene godt. Sogninger også. Svensker og dansker også for den del. Man må bare skru ørene på. Anonymkode: fc271...7f8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #75 Skrevet 11. mars 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kunne ikke vært mer uenig. Nynorsk er ikke mer en del av kulturen vår enn gammel norrønt, og vi ser ikke elever som lærer seg runer og slikt. Man må kunne akseptere når en del av kulturen dør, og man ikke kan gjøre noe med det. Hva er poenget med å bevare nynorsk hvis nesten alle som må lære det har negative tanker om det? Anonymkode: 4b39d...48a Vi måtte lese og oversette norrønt på videregående. Men du gikk kanskje ikke på videregående...? Anonymkode: fc271...7f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå