Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #51 Skrevet 10. mars 2018 3 timer siden, MammantilNurket skrev: 35 000 etter skatt per måned??? Det er jo en vanlig månedslønn for én person?? Nei, det er det absolutt ikke Anonymkode: 0c65b...f27
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #52 Skrevet 10. mars 2018 12 minutter siden, MollyOdd skrev: Deltar jo et hyggelig svar fra noen som prøver å komme med forslag. Det var et helt greit svar. Hadde du lest tråden, så hadde du visst at hun allerede har svart på dette. Ingen grunn til å være forurettet Anonymkode: 0c65b...f27
3 i april Skrevet 10. mars 2018 #53 Skrevet 10. mars 2018 Med en inntekt på 35000 kr samlet så har dere ganske lav inntekt. Har du sjekket om mulighetene til å redusere foreldrebetalingen i bhg ? Med 12 000 kr i husleie med den inntekten deres så er det ikke mye igjen til andre ting. Har dere hørt med husbanken, mulig dere kunne fått huslån gjennom dem sånn at dere kunne fått lavere bokostnader. Men nei det er slettes ikke rom for dyre hobbyer med det dere har igjen etter at alt av utgifter er betalt. Så egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor han har kjøpt en motorsykkel som både er dyrt å kjøpe og eie.. hvorfor kan han ikke finne noe billigere og bedrive tiden sin med? Har du vurdert å ta han med på familievernkontoret ? Der kan dere få pratet sammen med en nøytral tredjepart. Han er sikker også frustrert over lite penger. Muligens han forstår litt mer etter en skikkelig prat, sånn at han skjønner at det faktisk ikke er rom for slike dyre hobbyer på deres inntekt.
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #54 Skrevet 10. mars 2018 takk til alle som har kommentert <3 setter pris på det. har bestemt meg for å gå til nav, så skal de styre økonomien våres i en 1 års periode og vi må delta sammen på økonomi kurs og lære oss og sette opp budsjett osv. og vi skal ikke ha tilbake økonomien føre jeg føler at samboer er klar for det. hvis ikke han blir med på det, så må han finne seg en koselig leilighet og ta alt ansvar for seg selv, regninger, vask av klær m.m pluss barnebidrag og ta mere ansvar for barna. så regner med at han skriver under på papirene ........ hunden er som sagt veldig viktig for eldste sønnen og er viktig for hele familien, hun er et familiemedlem som vi skaffet oss sammen som en familie og det var enighet. utgiftene der er ikke så store og det er til glede for hele familien. en motorsykkel er det kun han som har glede av. og det går utover oss andre. går på aap nå, men forhåpentligvis så kommer ung ufør etterhvert, så da får jeg høyere inntekt enn per dags dato. vi skal også ( jeg krever ) at vi drar til familieverns kontoret ( takk til 3 i april ) for forslag. det var smart ! elsker gubben over alt på jord og vi har det generelt sett bra sammen, er bare den økonomien og sykkelen som står i veien.. og økonomi er en veldig viktig del i 2018 Desverre men nå satser jeg på at ting blir bedre de neste 1-2 årene, og at vi får ting på stell. greit å ha en buffer konto i tilfelle krise. men bare å komme med flere gode råd. det å kvitte oss hund og få lavere husleie osv er uaktuelt vi kan ikke flytte pga diagnoser på eldste barn, hundene er terapi hund takk til alle som forstår og ønsker å komme med gode råd <3 blir glad for det.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #55 Skrevet 10. mars 2018 Jeg forstår du er alvorlig syk siden du skal få ung ufør. Er mannen din også syk og jobber redusert siden han tjener såpass lite? Med evt to voksne som har begrensede muligheter for å jobbe pga sykdom og ett barn med diagnose, forstår jeg ikke helt at dere gikk for to barn? Vi har noe høyere inntekt (dobbelt av dere) og valgte å ikke gå for barn nr 3 da vi tenkte helhetlig familien og økonomi, ingen av oss voksne eller barn har sykdom eller diagnoser. Vi opprettholder felles gleder som hund og hytte, men mannen som har hatt lyst på mustangbil i åresvis, har droppet den hobbien i alle år. Dere bør snakke skikkelig sammen om hvor dere vil felleskapet skal være. Sett krav og vær lyttende. Ønsker dere alt godt! Anonymkode: 67e5c...371
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #56 Skrevet 10. mars 2018 Mannen har 23.000 utbetalt, det er helt klart ingen høy lønn, men ikke så lav som noen her får det til å høres ut som heller. Mannen min har 25.000 utbetalt i måneden og da tjener han vel 420.000 i året eller deromkring. Det er mer enn f.eks en butikkansatt eller en barnehageassistent tjener. Min mann jobber på et verksted, styrer lager, bestiller varer osv, av utdanning har han teknisk fagskole. Anonymkode: 6c215...3a6
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #57 Skrevet 10. mars 2018 Det er desverre ikke slik at man kan gå til nav og be de ta over økonomien! dere kan be om veiledning og gjeldsrådgivning dersom dere har stor gjeldt og mange kreditorer. Dersom ikke det er tilfelle er ikke nav det rette stedet for dere. Bankene gir ofte veiledning til kundene sine. Hør med en rådgiver i banken deres om dere kan få en time for å gå igjennom inntekter og utgifter og be om hjelp til å sette opp budsjett. Anonymkode: 5e5e9...585
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #58 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er desverre ikke slik at man kan gå til nav og be de ta over økonomien! dere kan be om veiledning og gjeldsrådgivning dersom dere har stor gjeldt og mange kreditorer. Dersom ikke det er tilfelle er ikke nav det rette stedet for dere. Bankene gir ofte veiledning til kundene sine. Hør med en rådgiver i banken deres om dere kan få en time for å gå igjennom inntekter og utgifter og be om hjelp til å sette opp budsjett. Anonymkode: 5e5e9...585 nav her vi bor har den type ordning:) vi har fått tilbud om det tidligere
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #59 Skrevet 10. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår du er alvorlig syk siden du skal få ung ufør. Er mannen din også syk og jobber redusert siden han tjener såpass lite? Med evt to voksne som har begrensede muligheter for å jobbe pga sykdom og ett barn med diagnose, forstår jeg ikke helt at dere gikk for to barn? Vi har noe høyere inntekt (dobbelt av dere) og valgte å ikke gå for barn nr 3 da vi tenkte helhetlig familien og økonomi, ingen av oss voksne eller barn har sykdom eller diagnoser. Vi opprettholder felles gleder som hund og hytte, men mannen som har hatt lyst på mustangbil i åresvis, har droppet den hobbien i alle år. Dere bør snakke skikkelig sammen om hvor dere vil felleskapet skal være. Sett krav og vær lyttende. Ønsker dere alt godt! Anonymkode: 67e5c...371 mannen min jobber over 100% så han har ikke begrensinger på jobb. det er ikke noe problem og ha 2 barn
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #60 Skrevet 10. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen har 23.000 utbetalt, det er helt klart ingen høy lønn, men ikke så lav som noen her får det til å høres ut som heller. Mannen min har 25.000 utbetalt i måneden og da tjener han vel 420.000 i året eller deromkring. Det er mer enn f.eks en butikkansatt eller en barnehageassistent tjener. Min mann jobber på et verksted, styrer lager, bestiller varer osv, av utdanning har han teknisk fagskole. Anonymkode: 6c215...3a6 Det er mer enn jeg og har utbetalt som pedleder i barnehage med 8 års ansiennitet. Så jeg skjønner heller ikke hvorfor mange mener han har så voldsom lav lønn. Anonymkode: 0c65b...f27
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #61 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, blyant33 skrev: mannen min jobber over 100% så han har ikke begrensinger på jobb. det er ikke noe problem og ha 2 barn Så du mener dere klarer dere greit på 36.000 i måneden hvis det ikke hadde vært for sykkelen? Budsjett? Anonymkode: 94db8...aac
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #62 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du mener dere klarer dere greit på 36.000 i måneden hvis det ikke hadde vært for sykkelen? Budsjett? Anonymkode: 94db8...aac vi klarer oss veldig fint på 35.000 kr i mnd. det er ikke noe problem, ( problemet kom når motorsykkelen kom ) budsjett har vi og satt opp regninger som vi betaler halvparten på hver.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #63 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, blyant33 skrev: vi klarer oss veldig fint på 35.000 kr i mnd. det er ikke noe problem, ( problemet kom når motorsykkelen kom ) budsjett har vi og satt opp regninger som vi betaler halvparten på hver. Kunne du delt budsjett? Vi har ca det samme og sliter Anonymkode: 94db8...aac
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #64 Skrevet 10. mars 2018 På 9.3.2018 den 14.41, Anonym bruker skrev: hei, jeg og samboer har et helt greit forhold. vært sammen i 11 år og har 2 barn sammen. men vi har ikke allverdens god økonomi. jeg har aap. 12.000 kr i mnd. 3400 kr i bhg , 1299 i strøm, 1500 kr i halvåret på judo for sønnen, mat, bensin og utgifter til hund og klær og utstyr til barna. dette betaler jeg. samboer har en inntekt på gjennomsnitt 23.000 kr i mnd. han betaler husleie 12.000 kr og forsikringer ca 1000 lapp og mat. resten bare kaster han ut av vinduet . denne mnd sliter vi med regninger og han gikk og fikset motorsykkelen sin for 22.000 kr ! er dette greit ? jeg synes ikke det. regninger og mat forran hobby. jeg synes han burde heller bruke de pengene til en felles gøy for barna og familien , motorsykkelen er kun for hans interesse og ingen andre. jeg får dårlig samvittighet hvis jeg kjøper meg en bukse til 499 kr ! og synes det var dyrt og sløsing, for jeg kunne heller brukt de på noe gøy med barna eller noe annet fornuftig. men han bruker 22.000 kr som vi trenger til mat og regninger. han har brukt langt over 100.000 kr på motorsykkelen... vi sitter med slitt bil til 5000 kr som ikke har bremser.. han burde vell heller fikset det i første omgang ? what to do ? akkuratt nå vill jeg bare kaste han på dør Anonymkode: 2865e...e8b Barre og flytte ut dersom han ikkje vil snakke om det eller vil gjøre tiltak. Hobbyer må noen ofre eller blir det luksusfellen. Anonymkode: 167ef...62d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #65 Skrevet 10. mars 2018 MC-klubben Superretards😁🤣🤣🤣 Anonymkode: 6aa5d...337
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #66 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kunne du delt budsjett? Vi har ca det samme og sliter Anonymkode: 94db8...aac 35.000 kr i mnd 11.750 kr i husleie 1299 i strøm ( fast pris hver mnd for å unngå overaskelser ) 500 kr i mob på meg og barna 400 kr i mobilen samboer 3380 kr i barnehage 5000 kr i mat ca.. noen ganger mindre og noen ganger mere 1500 kr i forsikringer 2000 kr i fritidsaktiviteter for barna 1500 kr i klær ca snus ( flaut og dyrt og unødvendig ) 3500 kr... uff.. 500 kr i voffsa ( hund ) 600 kr internett og tv 2500 kr i bensin. da har vi igjen 71 kr i mnd, men da er absolutt alt betalt og vi har mat og ting og tang.
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #67 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: MC-klubben Superretards😁🤣🤣🤣 Anonymkode: 6aa5d...337 de er SUPERT RETARD.. de passer godt for navnet sitt
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #68 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, blyant33 skrev: snus ( flaut og dyrt og unødvendig ) 3500 kr... uff.. Der har du jo virkelig en unødvendig utgift, en som er mye værre enn motorsykkelen spør du meg. Hvis du er med på å snuse for 3500 i måneden, så synes jeg ikke du kan klage på at han har motorssykkel Anonymkode: 0c65b...f27
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #69 Skrevet 10. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der har du jo virkelig en unødvendig utgift, en som er mye værre enn motorsykkelen spør du meg. Hvis du er med på å snuse for 3500 i måneden, så synes jeg ikke du kan klage på at han har motorssykkel Anonymkode: 0c65b...f27 dette er en utgift vi begge har og som er enig i skal være med i budsjettet, til gjengjeld så har jeg ingen andre hobbyer eller utgifter. jeg velger snus istedet for dansing feks, mens han både har sykkel og snus
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #70 Skrevet 10. mars 2018 Dere kan jo ikke bruke 10 % av budsjettet på SNUS? Her går barna deres og spises billig mat, for at dere skal sitte med snus i kjeften hele dagen! En ting er da motorsykkel, men 42 000 i året for noe som er helseskadelig i tillegg. Ta dere sammen begge 2. Dere burde bytte mobilbonnement hele gjengen også! Anonymkode: 1c8ed...136
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #71 Skrevet 10. mars 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere kan jo ikke bruke 10 % av budsjettet på SNUS? Her går barna deres og spises billig mat, for at dere skal sitte med snus i kjeften hele dagen! En ting er da motorsykkel, men 42 000 i året for noe som er helseskadelig i tillegg. Ta dere sammen begge 2. Dere burde bytte mobilbonnement hele gjengen også! Anonymkode: 1c8ed...136 jeg har ikke sagt at barna spiser billig mat ? vi bruker over 1000 kr i uken på mat, hjemmelaget mat, aldri halvfabrikata drit. kun hjemmetlaget fiske mat, hjemmelaget pizza, salater, kylling, hjemmelaget kjøttkaker , hjemmelaget leverpostei ( mye sunnere enn ferdig på butikk ) hjemmelaget brød etc etc. de er alltid med å lager maten og mat fra bunnen er våres greie. vi liker ikke ferdig mat.. så billig mat betyr ikke dritt mat, barna mine spiser nok mye sunnere og bedre enn de fleste barn det har også lærere på skolen påpeket mtp matpakken, de er alltid spent på hva barna har med og får myye skryt av det vi må ha sunn mat uten for mye e-stoffer pga diagnosen på eldste barnet.
blyant33 Skrevet 10. mars 2018 #72 Skrevet 10. mars 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere kan jo ikke bruke 10 % av budsjettet på SNUS? Her går barna deres og spises billig mat, for at dere skal sitte med snus i kjeften hele dagen! En ting er da motorsykkel, men 42 000 i året for noe som er helseskadelig i tillegg. Ta dere sammen begge 2. Dere burde bytte mobilbonnement hele gjengen også! Anonymkode: 1c8ed...136 denne tråden handler heller ikke om snus. men om motorsykkel om det er greit eller ikke. snus er som sagt noe vi begge er enige i og har råd til !
3 i april Skrevet 10. mars 2018 #73 Skrevet 10. mars 2018 Lurer også litt på hvilke forsikringer dere har, siden dere har 1500 kr i mnd og leier.. vi har noe av det samme og vi eier både hus, garasje, bil og har 4 unger. Dere bør ta dere en ringerunde til div forsikringsselskapene og kutte unødvendige forsikringer. Nesten 1000 kr i mobil hver mnd syns jeg også var mye. Her er det nok også litt å spare. Snusen bør dere kutte tvert. Med så lav inntekt og et budsjett som går med 70 kr i pluss med et stramt budsjett, så har dere faktisk ikke råd til snus.
MammantilNurket Skrevet 10. mars 2018 #74 Skrevet 10. mars 2018 3500.- per måned på snus ...??? Jeg har ikke ord.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2018 #75 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, blyant33 skrev: nav her vi bor har den type ordning:) vi har fått tilbud om det tidligere Jeg er fullt klar over at ordningen finnes. Men deg er altså ikke en ordning man Jan møte opp og bare be om over skranken. Siden dere allerede har fått tilbud om dette tidligere er det tydeligvis endel opplysninger du ikke gir her. Frivillig offentlig forvaltning gis som et ledd i en større ordning til mennesker med alvorlige økonomiske problemet. Det gis som et tillegg til økonomisk veiledning, gjeldsrådgivning og gjeldsordning osv. Altså for personer som er i dyp økonomisk krise, som ikke klarer sine økonomiske forpliktelser, som har stor grad av inkassogjeld, som står i fare for å miste boligen osv. Det brukes ikke ovenfor par som er uenige om det er greit å bruke pengene på motorsykkel eller på aktiviteter med barna! her finner du gode tips: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/Okonomisk+radgivning+og+gjeldsradgivning/tips-og-råd-når-økonomien-svikter og her om frivillig forvaltning; https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/_attachment/99491?_ts=14101d2feb8 Anonymkode: 5e5e9...585
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå