Gå til innhold

samboer sløser helt vanvittig

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg og samboer har et helt greit forhold. vært sammen i 11 år og har 2 barn sammen. 

men vi har ikke allverdens god økonomi. jeg har aap. 12.000 kr i mnd.

3400 kr i bhg , 1299 i strøm, 1500 kr i halvåret på judo for sønnen, mat, bensin og utgifter til hund og klær og utstyr til barna. dette betaler jeg.

samboer har en inntekt på gjennomsnitt 23.000 kr i mnd. han betaler husleie 12.000 kr og forsikringer ca 1000 lapp og mat.

resten bare kaster han ut av vinduet . denne mnd sliter vi med regninger og han gikk og fikset motorsykkelen sin for 22.000 kr !

er dette greit ? jeg synes ikke det. regninger og mat forran hobby.   jeg synes han burde heller bruke de pengene til en felles gøy for barna og familien , motorsykkelen er kun for hans interesse og ingen andre. jeg får dårlig samvittighet hvis jeg kjøper meg en bukse til 499 kr ! og synes det var dyrt og sløsing, for jeg kunne heller brukt de på noe gøy med barna eller noe annet fornuftig. men han bruker 22.000 kr som vi trenger til mat og regninger.

han har brukt langt over 100.000 kr på motorsykkelen... vi sitter med slitt bil til 5000 kr som ikke har bremser.. han burde vell heller fikset det i første omgang ?

what to do ?  akkuratt nå vill jeg bare kaste han på dør

Anonymkode: 2865e...e8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en egoist! Regninger, mat og penger til det mest nødvendige bør prioriteres først. 

Har du prøvd å snakke med han? Hva med å lage en felleskonto hvor alle regninger betales fra. Det har vi. Vi ser over hvor mye som skal betales den måneden og setter begge av penger på den kontoen. Også har vi en matkonto som vi setter av penger på, hvor vi begge har hver sitt kort. Det kortet blir kun brukt til å handle mat til oss alle. Kjøper jeg meg en kaffe på jobb eller en bukse bruker jeg mitt eget kort. 

Også har vi noen kontoer til: bufferkonto, sparing og feriekonto. Det som vi har igjen på lønningskontoene våre bruker vi som vi vil. Men vi setter alltid av penger til alt det andre først.

Tror du må ta en snakk om økonomien med mannen din

Anonymkode: d0fa5...ce4

Skrevet

La meg gjette Harley? Mye utgifter på dem, overprisa deler. Be han bytte til Honda.

Anonymkode: dd516...e17

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

La meg gjette Harley? Mye utgifter på dem, overprisa deler. Be han bytte til Honda.

Anonymkode: dd516...e17

nei, han har en sånn annen tass.. er med på epic meet i sverige og er med i mc klubben superretards... så hvis du googler gruppa så kommer syklene opp også

Skrevet

Dere må få orden i økonomien.

Det beste er å ha felles kontoer og budsjett.

Vi har felles regningskonto, alle regninger går fra den kontoen, bolig, strøm, forsikring, telefoner, internett, kommunale avgifter osv. Så har vi en felles matkonto med egne kort til, all handling i matbutikk gjøres fra den kontoen.

Så har vi en felles sparekonto.

Vi har faste trekk på lønningsdag til disse kontoene så alle faste utgifter blir dekket opp. Det som er igjen på lønningskontoene våre er til forbruk. 

Jeg er ufør og han tjener greit, så han setter selvfølgelig inn mer penger enn meg til felleskontoene. Siden jeg betaler det meste til ungene (klær, gaver til venner når de skal i bursdager osv) får jeg barnetrygdene inn på min konto.

Anonymkode: 6c215...3a6

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må få orden i økonomien.

Det beste er å ha felles kontoer og budsjett.

Vi har felles regningskonto, alle regninger går fra den kontoen, bolig, strøm, forsikring, telefoner, internett, kommunale avgifter osv. Så har vi en felles matkonto med egne kort til, all handling i matbutikk gjøres fra den kontoen.

Så har vi en felles sparekonto.

Vi har faste trekk på lønningsdag til disse kontoene så alle faste utgifter blir dekket opp. Det som er igjen på lønningskontoene våre er til forbruk. 

Jeg er ufør og han tjener greit, så han setter selvfølgelig inn mer penger enn meg til felleskontoene. Siden jeg betaler det meste til ungene (klær, gaver til venner når de skal i bursdager osv) får jeg barnetrygdene inn på min konto.

Anonymkode: 6c215...3a6

jeg også vill ha det sånn, og satte opp kontoer. men han rører de ikke. han setter ikke noe inn og driter rett og slett i det :(

og det at han faktisk har brukt opp ALLE pengene på motorsykkel denne mnd.. ?

Skrevet

Hei-du sier at samboeren din sløser vanvittig. men så sier du og at:

"samboer har en inntekt på gjennomsnitt 23.000 kr i mnd. han betaler husleie 12.000 kr og forsikringer ca 1000 lapp og mat."

Kan ikke se at dette er sløsing på høyt nivå jeg altså. Om han betaler husleie og mat så er det vel ikke så mye igjen.

Men med deres totale inntekt er edet vel ikke rom for å ha dyre hobbyer som motorsykkel?

Skrevet
2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Hei-du sier at samboeren din sløser vanvittig. men så sier du og at:

"samboer har en inntekt på gjennomsnitt 23.000 kr i mnd. han betaler husleie 12.000 kr og forsikringer ca 1000 lapp og mat."

Kan ikke se at dette er sløsing på høyt nivå jeg altså. Om han betaler husleie og mat så er det vel ikke så mye igjen.

Men med deres totale inntekt er edet vel ikke rom for å ha dyre hobbyer som motorsykkel?

han sløser nok 7-8000 kr i mnd. han bruker nok 1-2000 kr på mat..  og nei, det er overhode ikke rom til noe motorsykkel i det hele tatt. og de treffene han skal på ( epic meet ) i sverige er jo ikke billig det heller.. så blir passe oppgitt

Skrevet
2 minutter siden, blyant33 skrev:

han sløser nok 7-8000 kr i mnd. han bruker nok 1-2000 kr på mat..  og nei, det er overhode ikke rom til noe motorsykkel i det hele tatt. og de treffene han skal på ( epic meet ) i sverige er jo ikke billig det heller.. så blir passe oppgitt

Ja det skjønner jeg godt. Kan du ikke få ham til å betale  strøm også så får du litt mer å rutte med (og han litt mindre)

Skrevet
5 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Ja det skjønner jeg godt. Kan du ikke få ham til å betale  strøm også så får du litt mer å rutte med (og han litt mindre)

har prøvd å få han til å betale halve bhg, men for han så er motorsykkelen og de å fikse motoren viktigere.. så vet ikke helt jeg.. 

Skrevet
Akkurat nå, blyant33 skrev:

har prøvd å få han til å betale halve bhg, men for han så er motorsykkelen og de å fikse motoren viktigere.. så vet ikke helt jeg.. 

Men i alle dager da, hva er det for en egoistisk tankegang. Det er da han sin unge og.

Anonymkode: 0c65b...f27

Skrevet

Hva lurer du på egentlig? Om vi kan fikse økonomien eller gubben din? Hva synes du selv?

Anonymkode: e0516...804

Skrevet

Høres ut som dere har dårlig råd begge 2! Kvitt dere med hobbyene deres: motorsykkel og hund! Så kan dere spare felles.

Anonymkode: a6454...6f8

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i alle dager da, hva er det for en egoistisk tankegang. Det er da han sin unge og.

Tenker jeg også! Samme med klær og utstyr til barna: hvorfor er dette mødrenes utgift???

Anonymkode: 5a997...42a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker jeg også! Samme med klær og utstyr til barna: hvorfor er dette mødrenes utgift???

Anonymkode: 5a997...42a

ja, synes man kan dele på klær, utstyr og fritidsaktiviteter.. det blir svindyrt i lengden! gutten vår har adhd og ødelegger klær like ofte som jeg støvsuger ( hver dag )  men her må jeg stå for det, ellers går barna uten klær ( det er jeg sikker på ) mannfolk..

Skrevet

Høres ut som dere har dårlig råd begge 2! Kvitt dere med hobbyene deres: motorsykkel og hund! Så kan dere spare felles.

kvitte oss med hund ? det er en del av familien gitt, hunden koster en snau 500 lapp i mnd.. ikke 22.000 på en mnd..

Skrevet

Hva lurer du på egentlig? Om vi kan fikse økonomien eller gubben din? Hva synes du selv?

Anonymkode: e0516...804

jeg blir lykkelig om du klarer å fikse gubben altså ! :D  jeg lurer på råd..

Skrevet

En hund er et familiemedlem, det er ikke en motorsykkel. De kan overhodet ikke sammenlignes

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En hund er et familiemedlem, det er ikke en motorsykkel. De kan overhodet ikke sammenlignes

det er helt sant ! og hunden skaffet vi oss sammen, hunden er terapihund for det ene barnet vårt <3 så det skjer aldri at hunden skal bort <3 

Skrevet
5 minutter siden, blyant33 skrev:

det er helt sant ! og hunden skaffet vi oss sammen, hunden er terapihund for det ene barnet vårt <3 så det skjer aldri at hunden skal bort <3 

Nei opp til dere det..men hund er en hobby og koster penger å mate. Just saying

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei opp til dere det..men hund er en hobby og koster penger å mate. Just saying

man kan da ikke tenke sånn ? en hund har følelser, det har ikke en motorsykkel. du tenker ikke reasjonelt)

Endret av blyant33
ble litt feil
Skrevet
4 minutter siden, blyant33 skrev:

hund er ikke hobby, kvitt deg med ungen:P den koster også penger å mate... man kan da ikke tenke sånn ? en hund har følelser, det har ikke en motorsykkel. du tenker ikke reasjonelt)

Man sammenligner IKKE barn og hunder.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man sammenligner ikke levende vesener med motorsykler heller

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

barn og hund er faktisk mere lik en motorsykkel og hund

Skrevet

men uansett. vi kvitter oss ikke med hunden, ei heller med kjøkkenbord eller sofa eller tv.. poenget mitt er :

hund, tv, sofa osv gagner hele familien.

det gjør ikke en motorsykkel. den er kun til glede for 1 person og den sluker hele inntekten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...