Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #51 Skrevet 14. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du er "nok" til at en vikar må gå så hardt til verks? Fins der retningslinjer på når man har lov til å bli voldelig mot elever, altså? Anonymkode: 536f4...fad Tja, hvis han for eksempel hadde sakt noe sånt som "Fjern den forpulte, feite ræva di. Du er så stygg at jeg får vondt i hode av å se på deg. Det er ingen som liker deg og jeg håper du klarer å ta livet av deg neste gang stemmene dine ber deg om det", til en venninne av min datter hadde det vært direkte livsfarlig. Hun sliter psykisk og hadde sannynlig vis måttet bli innagt ganske lenge om en fra klassen hdde sakt noe sånt. Da er det veldig mye bedre at et barn blir holdt for munnen litt. Anonymkode: 53060...541
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #52 Skrevet 14. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja, hvis han for eksempel hadde sakt noe sånt som "Fjern den forpulte, feite ræva di. Du er så stygg at jeg får vondt i hode av å se på deg. Det er ingen som liker deg og jeg håper du klarer å ta livet av deg neste gang stemmene dine ber deg om det", til en venninne av min datter hadde det vært direkte livsfarlig. Hun sliter psykisk og hadde sannynlig vis måttet bli innagt ganske lenge om en fra klassen hdde sakt noe sånt. Da er det veldig mye bedre at et barn blir holdt for munnen litt. Anonymkode: 53060...541 Og da kan vi jo snu det andre veien; hvis din datters venninne sliter så mye psykisk at hun måtte ha blitt innlagt for noe slikt, så burde hun vel kanskje ikke omgås andre når hun er så skjør og tåler såpass lite.. Barn er stygge i munnen og de sier ofte ting og ord de ikke helt forstår hva betyr. Anonymkode: fb4ee...d4f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #53 Skrevet 14. februar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og da kan vi jo snu det andre veien; hvis din datters venninne sliter så mye psykisk at hun måtte ha blitt innlagt for noe slikt, så burde hun vel kanskje ikke omgås andre når hun er så skjør og tåler såpass lite.. Barn er stygge i munnen og de sier ofte ting og ord de ikke helt forstår hva betyr. Anonymkode: fb4ee...d4f Mener du virkeig det? Skal man faktisk ikke stoppe elever fra å skade andre, med vilje til og med? La oss si en på skolen har en sykdom som gjør at han trenger ekstra oksygen. Bør ikke skolen holde fast en elev for å hi der ham i å kutte oksygenmangel? Da bør gjelder den syke gutten holde seg unna? Hvor grove ting mener du skolebarn bør måtte godta før det er greit at en lærer stopper drittsekkene fysisk? Anonymkode: 53060...541
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #54 Skrevet 15. februar 2018 Skjønner ikke helt hvor dere får det fra at sønnen min er blitt en mobber og at han går rundt å banner til andre barn og terroriserer dem.... Det var en fysisk konflikt hvor et annet barn kastet snøball i ansiktet hans. Sønnen min tar igjen verbalt og går for seg selv for å roe ned. Når han kommer tilbake fortsetter det andre barnet (som vanligvis ikke er i klassen fordi han har enda mer utagering osv). Annet barn sier masse stygge ting til min sønn. Min sønn blir da høy-aktivert og velter ut av seg en hel masse tilbake. I stedet for å stoppe annet barn vil de da stoppe mitt fordi han er "enklere" å stoppe enn det andre barnet, og de er redde for at annet barn vil bli enda mer voldsomt om mitt ikke stopper. I slike situasjoner får mitt barn panikkanfall og klarer overhodet ikke regulere seg selv. Han må ha hjelp. Det vet de fleste, men denne vikaren kjeftet og holdt han for munnen i stedet for å roe han ned. Han er ikke en gutt som mobber andre eller går rundt å banner til andre i det blå.... Og det er ikke VI som har "funnet på" at han trenger en spesiell type omsorg og behandling i slike situasjoner, det er PPT og BUP. Og skolen er forøvrig helt enig. Han går til BUP en gang i uken, vi har samarbeidsmøter 2 ganger i mnd hvor også PPT er med og vi jobber knallhardt hjemme med han hver dag for å motivere til skole og legge bak seg vonde hendelser. Så tenker dere at vi som foreldre bare må "styre" eller "fikse" han? Om det hadde vært så enkelt som en liten atferdkorrigering hadde vi vel ikke trekt inn alle disse instansene som også utreder han for alvorlige traumer.... HI Anonymkode: b4113...fd4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. februar 2018 #55 Skrevet 15. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt hvor dere får det fra at sønnen min er blitt en mobber og at han går rundt å banner til andre barn og terroriserer dem.... Det var en fysisk konflikt hvor et annet barn kastet snøball i ansiktet hans. Sønnen min tar igjen verbalt og går for seg selv for å roe ned. Når han kommer tilbake fortsetter det andre barnet (som vanligvis ikke er i klassen fordi han har enda mer utagering osv). Annet barn sier masse stygge ting til min sønn. Min sønn blir da høy-aktivert og velter ut av seg en hel masse tilbake. I stedet for å stoppe annet barn vil de da stoppe mitt fordi han er "enklere" å stoppe enn det andre barnet, og de er redde for at annet barn vil bli enda mer voldsomt om mitt ikke stopper. I slike situasjoner får mitt barn panikkanfall og klarer overhodet ikke regulere seg selv. Han må ha hjelp. Det vet de fleste, men denne vikaren kjeftet og holdt han for munnen i stedet for å roe han ned. Han er ikke en gutt som mobber andre eller går rundt å banner til andre i det blå.... Og det er ikke VI som har "funnet på" at han trenger en spesiell type omsorg og behandling i slike situasjoner, det er PPT og BUP. Og skolen er forøvrig helt enig. Han går til BUP en gang i uken, vi har samarbeidsmøter 2 ganger i mnd hvor også PPT er med og vi jobber knallhardt hjemme med han hver dag for å motivere til skole og legge bak seg vonde hendelser. Så tenker dere at vi som foreldre bare må "styre" eller "fikse" han? Om det hadde vært så enkelt som en liten atferdkorrigering hadde vi vel ikke trekt inn alle disse instansene som også utreder han for alvorlige traumer.... HI Anonymkode: b4113...fd4 Må si jeg undrer meg over informasjonsflyten fra voksne som kjenner elevene til nye vikarer. Her ser det ut som det er flere elever med vansker og dersom noen av disse barna har sosiale vansker har de kanskje assistent el på seg som burde vært til stede. Jeg lurer også på om historien ble fortalt deg av din sønn eller en voksen som observerte hendelsen. Jeg ville begynt med å få alle fakta på bordet og snakket med skolen om hva som har skjedd. Hvis du kun har fått historien av din sønn ville jeg foreløpig avventet å gjøre meg opp en mening før jeg fikk alt bekreftet. Det er utfordrende for hele klassen når barn sliter med forskjellige utfordringer og jeg håper dere får løst opp i dette. Mye løses ved god kommunikasjon ❤️ Vil også legge til at det er helt grusomt å høre at gutten din har opplevd så mye vond mobbing og håper han får bedre dager fremover. Lykke til❤️
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #56 Skrevet 15. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt hvor dere får det fra at sønnen min er blitt en mobber og at han går rundt å banner til andre barn og terroriserer dem.... Det var en fysisk konflikt hvor et annet barn kastet snøball i ansiktet hans. Sønnen min tar igjen verbalt og går for seg selv for å roe ned. Når han kommer tilbake fortsetter det andre barnet (som vanligvis ikke er i klassen fordi han har enda mer utagering osv). Annet barn sier masse stygge ting til min sønn. Min sønn blir da høy-aktivert og velter ut av seg en hel masse tilbake. I stedet for å stoppe annet barn vil de da stoppe mitt fordi han er "enklere" å stoppe enn det andre barnet, og de er redde for at annet barn vil bli enda mer voldsomt om mitt ikke stopper. I slike situasjoner får mitt barn panikkanfall og klarer overhodet ikke regulere seg selv. Han må ha hjelp. Det vet de fleste, men denne vikaren kjeftet og holdt han for munnen i stedet for å roe han ned. Han er ikke en gutt som mobber andre eller går rundt å banner til andre i det blå.... Og det er ikke VI som har "funnet på" at han trenger en spesiell type omsorg og behandling i slike situasjoner, det er PPT og BUP. Og skolen er forøvrig helt enig. Han går til BUP en gang i uken, vi har samarbeidsmøter 2 ganger i mnd hvor også PPT er med og vi jobber knallhardt hjemme med han hver dag for å motivere til skole og legge bak seg vonde hendelser. Så tenker dere at vi som foreldre bare må "styre" eller "fikse" han? Om det hadde vært så enkelt som en liten atferdkorrigering hadde vi vel ikke trekt inn alle disse instansene som også utreder han for alvorlige traumer.... HI Anonymkode: b4113...fd4 Ut fra den beskrivelsen du gir nå tror jeg vikaren gjorde sitt beste i situasjonen slik den var der og da. Det var en konflikt som måtte løses. Løsningen ble ikke perfekt, men med mindre skolen skaffer større ressurser til å passe på din sønn og andre barn som utagerer i friminuttene må de som er der gjøre sitt beste. Det er sikkert lurt at du tar opp med skolen at dette be veldig feil for din gutt, men dere må nok også innse at skolen ikke har noen mulighet til å gi sønnen din en helt optimal oppfølging. Anonymkode: 53060...541
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. februar 2018 #57 Skrevet 15. februar 2018 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Må si jeg undrer meg over informasjonsflyten fra voksne som kjenner elevene til nye vikarer. Altså, hva med å stikke fingeren i jorda her? Kari kontaktlærer ringer inn syk mandag morgen halvannen time før skolestart. Per inspektør må finne vikar, han ringer 3 stk som han vet har en viss integritet og faglig kompetanse, klokka er nå 45 minutter før skolestart. Heldivis kan Vivi vikar. Hun er der til skolestart. Tror dere virkelig at Kari rakk å fortelle Vivi om Per og Pål og lille Maja og alle de som må ivaretas? Nei. Og Vivi er helten her. Og dere hudfletter henne. Ting skjer. Nei det var ikke ideelt for din sønn. Nei vikaren reagerte ikke bra, men vikarer er ofte ferske og mangler kunnskap og relasjoner. Ut fra det du skriver skjedde det en gang. Men hey, kjør på, klag til fylkesmannen og avisa.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. februar 2018 #58 Skrevet 15. februar 2018 34 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Altså, hva med å stikke fingeren i jorda her? Kari kontaktlærer ringer inn syk mandag morgen halvannen time før skolestart. Per inspektør må finne vikar, han ringer 3 stk som han vet har en viss integritet og faglig kompetanse, klokka er nå 45 minutter før skolestart. Heldivis kan Vivi vikar. Hun er der til skolestart. Tror dere virkelig at Kari rakk å fortelle Vivi om Per og Pål og lille Maja og alle de som må ivaretas? Nei. Og Vivi er helten her. Og dere hudfletter henne. Ting skjer. Nei det var ikke ideelt for din sønn. Nei vikaren reagerte ikke bra, men vikarer er ofte ferske og mangler kunnskap og relasjoner. Ut fra det du skriver skjedde det en gang. Men hey, kjør på, klag til fylkesmannen og avisa. Det var ikke meg det gjaldt her altså, og jeg rådet Hi til å undersøke saken med skolen og få klarhet i hva som skjedde. Poenget mitt er at det ofte gies beskjed om spesielle utfordringer blandt elevene.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #59 Skrevet 15. februar 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, hvis han for eksempel hadde sakt noe sånt som "Fjern den forpulte, feite ræva di. Du er så stygg at jeg får vondt i hode av å se på deg. Det er ingen som liker deg og jeg håper du klarer å ta livet av deg neste gang stemmene dine ber deg om det", til en venninne av min datter hadde det vært direkte livsfarlig. Hun sliter psykisk og hadde sannynlig vis måttet bli innagt ganske lenge om en fra klassen hdde sakt noe sånt. Da er det veldig mye bedre at et barn blir holdt for munnen litt. Anonymkode: 53060...541 Hvilken 8-åring kommer opp med skreddersydd sjikane...? Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #60 Skrevet 15. februar 2018 46 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Altså, hva med å stikke fingeren i jorda her? Kari kontaktlærer ringer inn syk mandag morgen halvannen time før skolestart. Per inspektør må finne vikar, han ringer 3 stk som han vet har en viss integritet og faglig kompetanse, klokka er nå 45 minutter før skolestart. Heldivis kan Vivi vikar. Hun er der til skolestart. Tror dere virkelig at Kari rakk å fortelle Vivi om Per og Pål og lille Maja og alle de som må ivaretas? Nei. Og Vivi er helten her. Og dere hudfletter henne. Ting skjer. Nei det var ikke ideelt for din sønn. Nei vikaren reagerte ikke bra, men vikarer er ofte ferske og mangler kunnskap og relasjoner. Ut fra det du skriver skjedde det en gang. Men hey, kjør på, klag til fylkesmannen og avisa. Samme hvor fersk han er, så bør han ha fått med seg at man ikke utøver fysisk vold i norsk skole. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #61 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvilken 8-åring kommer opp med skreddersydd sjikane...? Anonymkode: 536f4...fad Overaskende mange. Jeg mener ikke at det er vanlig, men det kan forekomme. Da mener jeg det er helt på sin plass at en lærer stopper ordføommen fysisk. Anonymkode: 53060...541
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #62 Skrevet 15. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Samme hvor fersk han er, så bør han ha fått med seg at man ikke utøver fysisk vold i norsk skole. Anonymkode: 536f4...fad Samme hvor ung og traumatisert ungen er bør han ha fått med seg grunnleggende oppførsel sammen med andre mennesker i en skolesituasjon. Anonymkode: 7c6a5...789
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #63 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Samme hvor fersk han er, så bør han ha fått med seg at man ikke utøver fysisk vold i norsk skole. Anonymkode: 536f4...fad Å holde noen for munnen er ikke å regne som fysisk vold. Anonymkode: 53060...541
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #64 Skrevet 15. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ut fra den beskrivelsen du gir nå tror jeg vikaren gjorde sitt beste i situasjonen slik den var der og da. Det var en konflikt som måtte løses. Løsningen ble ikke perfekt, men med mindre skolen skaffer større ressurser til å passe på din sønn og andre barn som utagerer i friminuttene må de som er der gjøre sitt beste. Det er sikkert lurt at du tar opp med skolen at dette be veldig feil for din gutt, men dere må nok også innse at skolen ikke har noen mulighet til å gi sønnen din en helt optimal oppfølging. Anonymkode: 53060...541 For noe piss. At der "er en konflikt som må løses" kan ikke forsvare at man dermed knebler den svakeste av de to partene i konflikten. Det er jo med på å fortelle barnet at på denne nye skolen er han helt alene når noe går galt, for her bidrar til og med de VOKSNE i mobbingen. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #65 Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samme hvor ung og traumatisert ungen er bør han ha fått med seg grunnleggende oppførsel sammen med andre mennesker i en skolesituasjon. Anonymkode: 7c6a5...789 Men den voksne trenger altså ikke være flinkere til å styre seg enn barnet? Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #66 Skrevet 15. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Å holde noen for munnen er ikke å regne som fysisk vold. Anonymkode: 53060...541 Det hadde det vært hvis det ble utøvd f eks på en arrestant eller en pasient i psykiatrien. De ville ha måttet skrive avvikmelding om bruk av tvang. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #67 Skrevet 15. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Overaskende mange. Jeg mener ikke at det er vanlig, men det kan forekomme. Da mener jeg det er helt på sin plass at en lærer stopper ordføommen fysisk. Anonymkode: 53060...541 Da mener du feil, for lærerens oppgave er i slike tilfeller å skille de to fra hverandre i ulike rom, så de ikke terger hverandre mer. Og for det andre: det var ikke det som skjedde her. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #68 Skrevet 15. februar 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Mener du virkeig det? Skal man faktisk ikke stoppe elever fra å skade andre, med vilje til og med? La oss si en på skolen har en sykdom som gjør at han trenger ekstra oksygen. Bør ikke skolen holde fast en elev for å hi der ham i å kutte oksygenmangel? Da bør gjelder den syke gutten holde seg unna? Hvor grove ting mener du skolebarn bør måtte godta før det er greit at en lærer stopper drittsekkene fysisk? Anonymkode: 53060...541 Hvis du mener dette skulle være standardrepertoaret for de voksne i skolen, da hadde jo gutten aldri trengt å bytte skole. Lærerne ville jo bare ha holdt mobberne for munnen. Vips, problem løst. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #69 Skrevet 15. februar 2018 På 14. februar 2018 den 13.20, Anonym bruker skrev: Tja, hva om gutten roper ut "Jævla forpulte fitte, jeg skal voldta deg" også viser det seg at nettopp denne jenta eller gutten faktisk har opplevd missbruk? Og ja barn sier slike ting selv om de ikke vet hva det betyr. Anonymkode: 4b26d...47a Lettere å holde den andre for ørene da. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #70 Skrevet 15. februar 2018 På 14. februar 2018 den 13.13, Anonym bruker skrev: Ja, nå har jeg lest det. Så du synes det er kunnskapsløst å mene at de andre ungene har rett på en trygg hverdag, selv om hi sin unge er «traumatisert»? Eller at hi vet ikke noe om situasjonen og hva ungen hennes sa? At de bør øve på å takle siruasjoner uten å gå amok? Eller at en som er blitt mobbet ofte begynner å mobbe selv, som en forsvarsmekanisme? Men å skrive saklig hva du er uenig i var nok litt for krevende. Gjesp, den kunnskapsløse er nok deg,ja. Anonymkode: 3668a...37a Definisjonen på mobbing kan du jo sjekke først. Konflikter, banning eller skjellsord er ikke mobbing. Gjentatte negative handlinger over tid, fra samme person og i et ulikt maktforhold er mobbing. Å bli sint er ikke å mobbe. Å eksplodere etter en konkret hendelse (snøball i trynet, får vi senere vite) er ikke å mobbe. For det andre: din gammeldagse idé om at det er avvikende utseende som gjør at noen blir mobbeoffer, og når du derfra utleder at han mobber noen hvis den som sto ved siden av var en av disse. Det er jo grunnleggende dårlig forståelse av barn. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #71 Skrevet 15. februar 2018 På 14. februar 2018 den 13.17, Anonym bruker skrev: Ja det gjør det selvsagt. Det finnes enkelte barn som har vedtak om tvang og makt. Det finnes også tilfeller hvor det inngås avtaler mellom foreldre og skole pånpr det feks er greit å holde barnet. Så har du alle de akutte situasjonene hvor den voksne må gå inn og avverge at barnet skader seg selv eller andre. Psykisk skade er vel så ille som fysisk skade. Skolen skal ha retningslinjer for hvordan takle slike situasjoner og hva den enkelte voksne kan og ikke kan gjøre. Men retningslinjer vil neppe dekke enhver eventualitet. Anonymkode: a8a70...22a Å holde noen fra å slå og sparke er noe annet enn å kneble. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #72 Skrevet 15. februar 2018 Med så mye angst og fibromyalgi som florerer blandt brukerene i dette forumet så er jeg overrasket over hvor mange som mener at en 8år(!) gammel gutt burde «ta seg sammen» under sitt panikkanfall/angstanfall og «huske på hvordan man skal oppføre seg»... Hadde likt å se dere ta dere sammen under panikkangstanfall -da hadde vi spart mye skattepenger i allefall 🤔 Får vondt av gutten, syntes ikke noe rettferdiggjør ydmykelsen læreren utsatte han for ved å kneble han. Syntes du bør be om et møte med skolen. Og tenker at her trengs kontaktlærere eller assistenter, i allefall mer resusjsjer til friminuttene, for dette kan lett skje igjen. Og ønsker dere å unngå det så bør det komme noen løsninger bedre en de i dag, for konflikter mellom disse vil det bli flere av -mtp at det er flere både sensitive og traumatiserte på denne skolen, tydeligvis. Anonymkode: fc1c6...fba
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #73 Skrevet 15. februar 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, hvis han for eksempel hadde sakt noe sånt som "Fjern den forpulte, feite ræva di. Du er så stygg at jeg får vondt i hode av å se på deg. Det er ingen som liker deg og jeg håper du klarer å ta livet av deg neste gang stemmene dine ber deg om det", til en venninne av min datter hadde det vært direkte livsfarlig. Hun sliter psykisk og hadde sannynlig vis måttet bli innagt ganske lenge om en fra klassen hdde sakt noe sånt. Da er det veldig mye bedre at et barn blir holdt for munnen litt. Anonymkode: 53060...541 Så venninnen til din datter fortjener ekstra hensyn pga sin psykiske lidelse, men ikke HI sin sønn for sine psykiske plager?? Hva er det som gjør at denne jenta har mer krav på det enn gutten? 🤔 Anonymkode: 6ecde...0c5
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #74 Skrevet 15. februar 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med så mye angst og fibromyalgi som florerer blandt brukerene i dette forumet så er jeg overrasket over hvor mange som mener at en 8år(!) gammel gutt burde «ta seg sammen» under sitt panikkanfall/angstanfall og «huske på hvordan man skal oppføre seg»... Hadde likt å se dere ta dere sammen under panikkangstanfall -da hadde vi spart mye skattepenger i allefall 🤔 Får vondt av gutten, syntes ikke noe rettferdiggjør ydmykelsen læreren utsatte han for ved å kneble han. Syntes du bør be om et møte med skolen. Og tenker at her trengs kontaktlærere eller assistenter, i allefall mer resusjsjer til friminuttene, for dette kan lett skje igjen. Og ønsker dere å unngå det så bør det komme noen løsninger bedre en de i dag, for konflikter mellom disse vil det bli flere av -mtp at det er flere både sensitive og traumatiserte på denne skolen, tydeligvis. Anonymkode: fc1c6...fba Hahaha, seriøst? 😂😂😂 Jeg leste første avsnitt og ønsker deg god bedring ❤️ Anonymkode: 05f04...4d2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #75 Skrevet 15. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hahaha, seriøst? 😂😂😂 Jeg leste første avsnitt og ønsker deg god bedring ❤️ Anonymkode: 05f04...4d2 Hva var problemet med det innlegget nøyaktig? Anonymkode: 6ecde...0c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå