Gå til innhold

Greit av lærer å gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemmeskole slik at han ikke ødlegger den nye skolen dere selv flyttet til for å slippe unna?

Nå er det ungen din som ødelegger skolehverdagen til andre barn.

Anonymkode: c3164...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke greit. Men altså det var en vikar som trolig ikke hadde kjennskap til din sønn. Ta det opp med skolen på en saklig måte.

Men jeg føler det er veldig viktig å prate med sønnen deres. Nå har han fått begynne på ny skole, disse fæle drittongene av noen mobbere ligger fortiden til. Nå er det faktisk på mange måter han som lager oppstyr/usikkerhet for andre barn på skolen (noe han selvfølgelig ikke gjør med vilje), håper virkelig han lærer å håndtere dette på en bedre måte etterhvert💙 men så ufattelig trist and barn skal ødelegge et uskyldig barn på denne måten!!! Sender dere mange ❤️❤️❤️

Anonymkode: 64c97...6fe

Skrevet

helt greit, ikke greit slik din sønn holder på heller, kan ikke skylde på han har vert mobbeoffer hele tiden

Anonymkode: 4dc58...026

Skrevet

Jeg skjønner at sønnen din har hatt det vanskelig og at det er synd på han, men han kan ikke vises til som offer i alt han gjør. Han fikk beskjed om å stoppe og da burde han ha respondert. Hvis han fortsetter slik risikerer han å bli venneløs på nok en skole og kanskje mobbet på nok en skole. Vet ikke om jeg synes det var ok av læreren, men antakelig ikke. Dere må snakke med skolen på en ryddig måte og høre deres versjon og dere må snakke med sønnen om kontroll på seg selv. 

Anonymkode: e64c3...1ab

Skrevet

Nei det er ikke greit, men hva ble ropt ut for at en vikar gikk så hardt til verks? Vi vet jo ikke hele historien. Jeg synes dere burde rettet sak mot den gamle skolen og få de til å betale for faste vikarer slik at han slipper å få mange nye inn i livet sitt en periode i alle fall. Eller at han ble fritatt for skole i vikartimer. Det er jo heller ikke greit om han nå går rundt og banner til andre elever. 

Anonymkode: 4b26d...47a

Skrevet

Det å holde noen for munnen, uansett hva han har sagt, er helt uakseptabelt. UAKSEPTABELT.  Det kan muligens forsvares å holde barnet, det er umulig å si uten å vite mer om akkurat hva som skjedde, men holding inkluderer ikke å holde noen for munnen eller på andre måter som gjør det mer traumatisk / tøft enn nødvendig. Skulle jeg holdt et barn i denne situasjonen, måtte det være for å beskytte de andre (om jeg oppfattet ham som å kunne være til fare for de andre) eller for å beskytte ham mot seg selv eller for å prøve å roe ned situasjonen sånn at det ikke skulle eskalere for mye. Jeg kunne også ha prøvd å holde ham dersom jeg var redd for at han skulle stikke avgårde. 

At en voksen kom og kjeftet på ham, er sånn som kan skje, noen ganger kan det glippe selv for dem som jobber fast med et barn og vet at kjefting ikke hjelper. Har ikke vikaren fått beskjed om situasjonen, er jo kjefting en naturlig reaksjon. Ungen kan ikke gå gjennom livet uten å bli kjeftet på, for det kommer han til å bli utsatt for i mange andre situasjoner, så det må han bare lære seg at kan skje, selv om det er ubehagelig. Hvis ikke vil han jo få sjokk den dagen en ukjent voksen eksploderer i akebakken fordi han ikke klarer å oppføre seg overfor andre barn. 

Er det barnet som har fortalt dette, eller er det skolen som har meldt i fra om hendelsen?

Skrevet

Helt uakseptabelt, uansett hva 8-åringen sa og hvor høyt han ropte - en voksen skal ikke holde ham for munnen uansett. Helt irrelevant om denne vikaren visste eller ikke visste om de tidligere opplevelsene til gutten, man holder ikke hånden foran et barn sin munn og knebler det på denne måten - uansett!

Skrevet

Hvor mye ressurser tror dere egentlig at en skole har? Det er nok av elever med diagnoser, problemer pga skilsmissebakgrunn/flytting mellom foreldre eller bare rett og slett "prinser og prinsesser.". Lærer, eller vikar (som det kommer til å bli mer av i framtida) har ikke sjans til å følge opp, og ressurser utenom er det lite av. Hva med de vanlige, "normale" elevene?? Jeg har en helt vanlig gutt i 5.klasse. Han er nå dritt lei av skolen (som han egentlig liker) pga tre elever i klassen som ødelegger skoledagene for både medelever og lærere. Ikke får de andre hjelp, og undervisningen blir stadig sabotert. Kontaktlærer er sykmeldt, og det eneste de får tak i er tilfeldige vikarer som egentlig gir blaffen bare de får lønn. 

Ikke at jeg forsvarer denne vikarens handling, men som sagt før her er det andre elever rundt om også, og for alt vi vet kan der være andre med traumer som ikke tåler bannskap og kjeft.. ALLE barn på en skole har rettigheter! Jeg hadde sikkert tatt kontakt med skolen, men hatt en litt spørrende tilnærming. 

Jeg gir blaffen i mastergrad for barneskolelærere  - det barna trenger mest er ikke én lærer(vikar) i hvert fag, men stabile, trygge voksne som følger dem og bryr seg! Da må man også kjenne hverandre! DER ligger tryggheten og den nærmeste løsningen for barn med slike behov! 

Anonymkode: f16ed...761

Skrevet

Et mobbeoffer blir en mobber, ser det ut som her. Kanskje de som mobbet din sønn også var mobbeofre, og slik går nå sirkelen.

Vil heller fokusert på at sønnen din skal klare å oppføre seg blant andre, de andre skal kunne ha en god hverdag uten å høre skjellsord til noen som går inn i en drittord-transe. Du vet ikke hva som skjedde, kanskje han ropte og skrek stygge ting til den tjukke jenta i klassen eller han med den rare nesen osv, skal de måtte høre på frem til ungen din «bearbeider traumet sitt»?

Anonymkode: 3668a...37a

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kort fortalt så har jeg en sønn på 8 år. Han har byttet skole nylig pga massiv mobbing på skolen han gikk på. Han er til utredning for traumer. Traumene viser bla særlig om det er sosiale konflikter. Han reagerer kraftig, og da sier han mye stygt og "kjefter" fælt, fordi han er livredd. Dette vet skolen om, og de er egentlig ganske flinke til å hjelpe han med å roe seg ned. I dag hadde de vikar.... så skjer det noe i akebakken, ingen voksne er rundt og sønnen min blir høy-aktivert. En voksen kommer og kjefter på han og ber han stoppe. Det gjør han ikke (det KLARER han ikke i slike situasjoner). Ender med at den voksne fysisk holder han for munnen. Det er jo helt feil håndtering av han/situasjonen forøvrig, og gjør det bare værre... men uansett.... er det egentlig "greit" av en voksen å holde for munnen til en elev? Hvordan ville du reagert?

Anonymkode: b4113...fd4

Nei, det er ikke greit at han blir holdt foran munnen. 

Men lærerne må selvfølgelig gå inn og stoppe utageringen hans. Hans traumer gir han ingen rett til å utagerende fysisk eller verbalt mot hverken barn eller voksne  

Dette er jo en  klassisk ond sirkel. Han har blitt mobber og risikerer nå å bli den som selv utagerende og mobber andre. Hans oppførsel kan forklares men ikke unnskyldes like lite som oppførselen til hans mobbere kan det. 

Har du tenkt at hans mobbere har vært i en situasjon lik den din sønn er i nå? Har du tenkt at hans utagering kan føre til at elever på hans nye skole opplever utrygghet og evt mobbing ift han?

jeg ville selvfølgelig tatt kontakt med skolen for å oppklare hva som har skjedd og hvirdan ting ble håndtert. Det er ofte lurt å innta en spørrende holdning framfor en anklagende. 

Anonymkode: a8a70...22a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmeskole slik at han ikke ødlegger den nye skolen dere selv flyttet til for å slippe unna?

Nå er det ungen din som ødelegger skolehverdagen til andre barn.

Anonymkode: c3164...7b4

Jøss. Du er rimelig sjuk i huet som kan si noe sånt.

Anonymkode: 536f4...fad

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Et mobbeoffer blir en mobber, ser det ut som her. Kanskje de som mobbet din sønn også var mobbeofre, og slik går nå sirkelen.

Vil heller fokusert på at sønnen din skal klare å oppføre seg blant andre, de andre skal kunne ha en god hverdag uten å høre skjellsord til noen som går inn i en drittord-transe. Du vet ikke hva som skjedde, kanskje han ropte og skrek stygge ting til den tjukke jenta i klassen eller han med den rare nesen osv, skal de måtte høre på frem til ungen din «bearbeider traumet sitt»?

Du vet visst ikke så mye om verken barn ellee mobbing.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Du er rimelig sjuk i huet som kan si noe sånt.

Hvorfor det, er jo sant ( ikke jeg som skrev kommentaren,men er enig, at ungen er blitt mobbet er INGEN unnskyldning til at han nå mobber selv)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du vet visst ikke så mye om verken barn ellee mobbing.

Nei vel, hvordan da?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke greit, men hva ble ropt ut for at en vikar gikk så hardt til verks? Vi vet jo ikke hele historien. Jeg synes dere burde rettet sak mot den gamle skolen og få de til å betale for faste vikarer slik at han slipper å få mange nye inn i livet sitt en periode i alle fall. Eller at han ble fritatt for skole i vikartimer. Det er jo heller ikke greit om han nå går rundt og banner til andre elever. 

Hva mener du er "nok" til at en vikar må gå så hardt til verks? Fins der retningslinjer på når man har lov til å bli voldelig mot elever, altså? 

Skrevet

Hvorfor det, er jo sant ( ikke jeg som skrev kommentaren,men er enig, at ungen er blitt mobbet er INGEN unnskyldning til at han nå mobber selv)

Hvor har du det fra at han mobber noen selv? 

Skrevet

Nei vel, hvordan da?

Les ditt eget innlegg igjen. Det er vel noe av det mest kunnskapsløse jeg har sett.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra at han mobber noen selv? 

I hovedinnlegget, hvor hi sier at i sosiale situasjoner hvor han er usikker kjefter han mye og sier mye stygt

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les ditt eget innlegg igjen. Det er vel noe av det mest kunnskapsløse jeg har sett.

Ja, nå har jeg lest det. Så du synes det er kunnskapsløst å mene at de andre ungene har rett på en trygg hverdag, selv om hi sin unge er «traumatisert»? Eller at hi vet ikke noe om situasjonen og hva ungen hennes sa? At de bør øve på å takle siruasjoner uten å gå amok? Eller at en som er blitt mobbet ofte begynner å mobbe selv, som en forsvarsmekanisme? 

Men å skrive saklig hva du er uenig i var nok litt for krevende.

Gjesp, den kunnskapsløse er nok deg,ja. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du er "nok" til at en vikar må gå så hardt til verks? Fins der retningslinjer på når man har lov til å bli voldelig mot elever, altså? 

Ja det gjør det selvsagt. Det finnes enkelte barn som har vedtak om tvang og makt. Det finnes også tilfeller hvor det inngås avtaler mellom foreldre og skole pånpr det feks er greit å holde barnet. 

Så har du alle de akutte situasjonene hvor den voksne må gå inn og avverge at barnet skader seg selv eller andre. Psykisk skade er vel så ille som fysisk skade. 

Skolen skal ha retningslinjer for hvordan takle slike situasjoner og hva den enkelte voksne kan og ikke kan gjøre. Men retningslinjer vil neppe dekke enhver eventualitet.

Anonymkode: a8a70...22a

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, hva om gutten roper ut "Jævla forpulte fitte, jeg skal voldta deg" også viser det seg at nettopp denne jenta eller gutten faktisk har opplevd missbruk? Og ja barn sier slike ting selv om de ikke vet hva det betyr. 

Skrevet

Hvilke verktøy har de for å håndtere og «lande» han da? Det kan da ikke være sånn at alle bare skal la han kjefte seg ferdig? Og om det er så ille at han ikke kan snakkes til, da må han jo få en kontakt som er med han hele tiden... Om skolen har en slik plan for hvordan han skal håndteres når han er der, må de finne bedre rutiner på å informere alle ansatte og vikarer. 

Kjenner ei med et slikt barn. Pga hans traumer får ingen andre lov til å snakke til/irettesette han, samtidig skal alle oppføre seg normalt rundt han... Det gjør at flere som kjenner de holder seg unna, fordi man vet jo aldri hvor man har de og ender med å få kjeft av moren eller stygge blikk fordi hun føler at alt er urettferdig mot hennes barn eller at du er for streng i stemmen (feks hvis et glass er iferd med å veltes...)

Anonymkode: fc1c6...fba

Skrevet

Hva mener du læreren burde gjøre når nå denne situasjonen allerede var «i gang»? 

Jeg forsvarer ikke lærerens håntering, men slik du beskriver ditt eget barn klarer han ikke kontrollere egne følelser og dette går utover andre. I en ideell verden hadde alt vært tilpasset for alle, men det er den ikke. Derfor har vi fengsler, tvungen psykiatri etc -for å beskytte flertallet. Hva kan du bringe til bordet for å beskytte de som omgås ditt barn? Og kan det hende dere fremdeles ikke sitter på noen god løsning for barnet? Å skylde på lærere, oppfølging osv osv er jo forsåvidt greit, men det gjorde dere vel på forrige sted også? Fungerte det? Finn løsninger som er realistiske at vil fungere! Og skal de fungere må du fungere for alle, ikke bare ditt barn 

Anonymkode: 05f04...4d2

Skrevet

Hva vet vi om hva vikaren har gjort? Via moren som igjen har hørt det fra en 8-åring... Her er det altfor mye vi ikke vet til at vi kan uttale oss!

Anonymkode: 0be70...5ee

Skrevet

Jeg synes forferdelig synd på barna i klassen til sønnen din. Det er tungt og utrygt for så små barn å måtte forholde seg til utageringen til gutten. Får han behandling? Han må lære seg teknikker slik at han på sikt får kontroll over følelsene og reaksjonsmønstrene. At vikaren ikke burde holdt gutten for munnen er jeg enig i, når det er sagt er det ikke sikkert at vikaren er vant med den slags oppførsel. 

Anonymkode: f0876...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...