Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #1 Skrevet 13. februar 2018 Kort fortalt så har jeg en sønn på 8 år. Han har byttet skole nylig pga massiv mobbing på skolen han gikk på. Han er til utredning for traumer. Traumene viser bla særlig om det er sosiale konflikter. Han reagerer kraftig, og da sier han mye stygt og "kjefter" fælt, fordi han er livredd. Dette vet skolen om, og de er egentlig ganske flinke til å hjelpe han med å roe seg ned. I dag hadde de vikar.... så skjer det noe i akebakken, ingen voksne er rundt og sønnen min blir høy-aktivert. En voksen kommer og kjefter på han og ber han stoppe. Det gjør han ikke (det KLARER han ikke i slike situasjoner). Ender med at den voksne fysisk holder han for munnen. Det er jo helt feil håndtering av han/situasjonen forøvrig, og gjør det bare værre... men uansett.... er det egentlig "greit" av en voksen å holde for munnen til en elev? Hvordan ville du reagert? Anonymkode: b4113...fd4
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 Det er IKKE greit! Uansett hvilken historie barnet har, man holder ikke for munnen! Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Helt uakseptabelt! Dette hadde jeg tatt videre Anonymkode: cd509...8dd
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Helt uakseptabelt!! Anonymkode: fb4ee...d4f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 Nei, det er absolutt ikke greit Anonymkode: 05431...758
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 Nei, det er ikke greit, uansett. Det er faktisk veldig krenkende. Anonymkode: bc9e9...eac
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 Ikke hogg hodet av vikaren da...gutten her bruker stygg munn ogvikaren vil stoppe han. Han dauer ikke av Det!! Anonymkode: 0399e...705
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #8 Skrevet 13. februar 2018 Nei, dette er altså fullstendig uakseptabelt! Det gjelder ikke bare fordi barnet ditt har den historien han har, det gjelder uansett!! Sånn gjør man bare ikke! Jeg hadde IKKE latt skolen slippe billig unna med det der! Anonymkode: 7c730...418
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #9 Skrevet 13. februar 2018 Ungen funker ikke. Det kan ikke forstås bort. Dette går dere selv ordne opp i om han skal være rundt andre mennesker. Anonymkode: 7c6a5...789
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #10 Skrevet 13. februar 2018 Verken voksne eller barn skal finne seg i å bli fysisk holdt foran munnen. Særlig ikke mennesker som trenger traumebasert omsorg Anonymkode: cfcd1...a36
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #11 Skrevet 13. februar 2018 Krenkende atferd av den voksne. Hadde meldt det inn som sak til rektor etter kapittel 9A i opplæringsloven. Anonymkode: c6cb3...5de
Hannasbananas Skrevet 13. februar 2018 #12 Skrevet 13. februar 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ungen funker ikke. Det kan ikke forstås bort. Dette går dere selv ordne opp i om han skal være rundt andre mennesker. Anonymkode: 7c6a5...789 😳🙈🤦🏻♀️
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #13 Skrevet 13. februar 2018 Det er helt uakseptabelt! Det spiller ingen rolle hva barnet sa, og det spiller ingen rolle at barnet ikke dør av det. Det er faktisk ikke lov, og jeg hadde gått videre med dette om det var mitt barn. La meg legge til at jeg er lærer selv. Anonymkode: 2d3ac...338
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #14 Skrevet 13. februar 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ungen funker ikke. Det kan ikke forstås bort. Dette går dere selv ordne opp i om han skal være rundt andre mennesker. Anonymkode: 7c6a5...789 Enkelte mennesker er bortkastet oksygen.... Da snakker jeg om deg, ikke ungen til HI. Anonymkode: a5b59...892
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #15 Skrevet 13. februar 2018 Det vil jeg si kommer an på hvor ikke det han sa var. De andr barna på skolen skal også ha en god skolehverdag og skal ikke trenge å bli sjikanert eller plaget på andre måter. Elevene skal ikke bare beskyttes mot fysisk mishandling, men også mot verbale overgrep. I noen tilfeller mener jeg derfor det kan være riktig å fysisk holde et barn for munnen for å beskytte andre mot ukvemsord. I noen tilfeller kan også et barn si ting som kan ødelegge for barnet i fremtiden. Da kan det også være bra at noen stopper det, selv om det innebærer fysisk makt. Snakk med skolen om hva som skjedde. Hør deres versjon før du lager mer bråk. Anonymkode: 53060...541
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 Ikke akseptabelt. Og langt verre når det her er snakk om et barn som er traumatisert. Dette kan ha blitt et nytt traume for barnet, fordi det kan oppleve det som at det ikke har rett til å forsvare seg selv. Man kan ikke bruke "normal" logikk for oppførsel når det er snakk om et barn som er så traumatisert fra før. Å bli stoppet på den måten av en voksen, fra å forsvare seg i en situasjon barnet oppfatter som svært truende, det vil jeg tro er med på å trigge traumene enda mer. Her har skolen sviktet! Klassen og barnet ditt kommer garantert til å få vikarer mange ganger. Det er ikke til å unngå. Vikarer må gjerne troppe opp på kort varsel også, og da er det lett for at viktige beskjeder ikke blir gitt, at vikaren ikke har oversikt over hvem som er hvem i klassen, hvor han/hun må være i forkjøpet for å unngå at situasjoner som ellers kanskje ikke er et problem kan eskalere til å bli svært vanskelige hvis lærer ikke er klar over at ditt barn, Hi, trenger spesiell tilnærming om det er situasjoner som for ditt barn vil kunne eskalere til å bli traumatiske. Enig med de over som sier at dette er noe du må ta opp med skolen. En skriftlig klage og et møte er på sin plass, gjerne sammen med en av de som har fulgt og som behandler din sønn for traumene han har opplevd tidligere. Skolen må komme med en klar plan for hvordan de skal sørge for at vikarer blir fullt oppdatert før de har din sønns klasse! Anonymkode: 4b9d8...40b
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #17 Skrevet 13. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke hogg hodet av vikaren da...gutten her bruker stygg munn ogvikaren vil stoppe han. Han dauer ikke av Det!! Anonymkode: 0399e...705 Vikaren dauer ikke av noen stygge ord. Men å bli holdt og kneblet er en form for vold. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #18 Skrevet 13. februar 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det vil jeg si kommer an på hvor ikke det han sa var. De andr barna på skolen skal også ha en god skolehverdag og skal ikke trenge å bli sjikanert eller plaget på andre måter. Elevene skal ikke bare beskyttes mot fysisk mishandling, men også mot verbale overgrep. I noen tilfeller mener jeg derfor det kan være riktig å fysisk holde et barn for munnen for å beskytte andre mot ukvemsord. I noen tilfeller kan også et barn si ting som kan ødelegge for barnet i fremtiden. Da kan det også være bra at noen stopper det, selv om det innebærer fysisk makt. Snakk med skolen om hva som skjedde. Hør deres versjon før du lager mer bråk. Anonymkode: 53060...541 Å bruke fysisk vold for å beskytte andre mot ukvemsord er helt uakseptabelt. Det er faktisk ikke skadelig å høre noen banne. Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #19 Skrevet 13. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å bruke fysisk vold for å beskytte andre mot ukvemsord er helt uakseptabelt. Det er faktisk ikke skadelig å høre noen banne. Anonymkode: 536f4...fad Ord gjør gjerne større skade enn vold. Anonymkode: 9728f...427
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #20 Skrevet 13. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ord gjør gjerne større skade enn vold. Anonymkode: 9728f...427 Hallo, han er 8 år. Hvor utkrøpen mener du han klarer å være midt i et panikkanfall? Anonymkode: 536f4...fad
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #21 Skrevet 13. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kort fortalt så har jeg en sønn på 8 år. Han har byttet skole nylig pga massiv mobbing på skolen han gikk på. Han er til utredning for traumer. Traumene viser bla særlig om det er sosiale konflikter. Han reagerer kraftig, og da sier han mye stygt og "kjefter" fælt, fordi han er livredd. Dette vet skolen om, og de er egentlig ganske flinke til å hjelpe han med å roe seg ned. I dag hadde de vikar.... så skjer det noe i akebakken, ingen voksne er rundt og sønnen min blir høy-aktivert. En voksen kommer og kjefter på han og ber han stoppe. Det gjør han ikke (det KLARER han ikke i slike situasjoner). Ender med at den voksne fysisk holder han for munnen. Det er jo helt feil håndtering av han/situasjonen forøvrig, og gjør det bare værre... men uansett.... er det egentlig "greit" av en voksen å holde for munnen til en elev? Hvordan ville du reagert? Anonymkode: b4113...fd4 Å holde foran munnen?! Det høres både farlig ut og ikke greit. Men ta det opp på en ordentlig måte. Anonymkode: b4073...515
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #22 Skrevet 13. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hallo, han er 8 år. Hvor utkrøpen mener du han klarer å være midt i et panikkanfall? Anonymkode: 536f4...fad Stygg nok til at andre 8-åringer kan ta skade av ordene hans. Anonymkode: 9728f...427
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #23 Skrevet 13. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stygg nok til at andre 8-åringer kan ta skade av ordene hans. Anonymkode: 9728f...427 Det er nettopp fordi andre barn har vært forferdelig stygg mot han at han reagerer med panikk når han nå opplever noe lignende. Når han er midt i panikken kan han ikke styre seg. Det har ikke med vilje å gjøre. Å da nekte han å forsvare seg (som er det han føler han gjør) med å bruke fysisk tvang på ham forsterker jo bare traumene hans. Du mener vel ikke at løsningen er å påføre han flere traumer? I tillegg med ulovlige metoder? Løsningen må være at voksne er tilstede inntil han føler seg trygg OG har fått nok behandling til å bearbeide traumene han er blitt påført på sin forrige skole. Og de voksne som er tilstede må vite om forhistorien hans, de må følge med og forebygge at slike episoder får utvikle seg. Da slipper noen å bli skadet av flere stygge ord. Men fysisk tvang på et traumatisert barn er forkastelig og vil bare forsterke problemene til barnet. Anonymkode: 4b9d8...40b
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #24 Skrevet 13. februar 2018 Hadde noen gjort det mot meg, så hadde jeg fått panikk. Og jeg er voksen. Helt uakseptabelt Anonymkode: 05431...758
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #25 Skrevet 13. februar 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stygg nok til at andre 8-åringer kan ta skade av ordene hans. Anonymkode: 9728f...427 Nei, de kan ikke i det hele tatt bli i nærheten av så skada som han selv kan bli av å knebles av en voksen. Anonymkode: 536f4...fad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå