Gå til innhold

Nabo og visning av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er fryktelig sært å la være å åpne døra når noen ringer på. Jeg vet at det er mange her inne som skriver at de aldri åpner døra med mindre de venter noen og aldri tar telefonen hvis de ikke kjenner nummeret som ringer. Men jeg synes det er veldig sært.

Så tenker jeg at naboen mangler noen antenner. Man går ikke bort til en ny nabo og inviterer seg selv inn for å se på huset deres. Det var en mer en merkelig uttalelse han kom med der.

Her hvor jeg bor er det helt vanlig at folk kommer på døra til de som er nye og akkurat har flyttet hit. Jeg gjør det, jeg også. Ringer på døra til folk og har med en kake og ønsker dem velkommen. Det gjorde folk til meg også, da jeg flyttet hit. Og aldri har jeg opplevd at noen har latt være å åpne døra når jeg ringer på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig merkelig at han vil se huset? Det ville jeg også reagert på. Synes ikke du var frekk eller vanskelig i det hele tatt.

Godt mulig at han bare var vennlig og ordla seg litt klønete, men du er jo ikke vanskelig fordi om han mangler sosiale antenner. Snodig å invitere seg selv på besøk i det hele tatt, han burde heller invitert dere på en kaffe hos seg selv hvis han var ute etter å bli kjent med naboene.

Da vi flyttet hit kom naboene bort da de så oss ute i hagen og slo av en prat. Ingen kom på døra, noe jeg synes var like greit. Jeg åpner døra, men hvis jeg er alene hjemme inviterer jeg ikke fremmede folk inn i huset.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal alle her komme på visning hos meg? Snakker vi ikke om naboer? Naboene mine er jeg så godt kjent med at de ikke ringer på lenger, de bare går rett inn og roper «hallo». Det samme gjør vennene mine. Og noen utvalgte av vennene til barna. 

Anonymkode: 75586...541

Ja, her var mange frustrerte og fantasifulle svar. Det er mulig det er sært å ikke åpne døra hver gang det ringer på. Det er mitt valg. Dersom jeg ser en spennende serie på tv, lukker jeg aldri opp døra uten at jeg har en konkret avtale. Det er for det meste selgere og Jehovas Vitne og det er lenge siden jeg sluttet å åpne døra for hvem som helst. Å kalle det sært, er helt greit, for meg er det et valg og valget mitt består i hva jeg ønsker å bruke min tid på. Selv har jeg også levert boller på døra til nye naboer og vi har hatt besøk av dem allesammen, unntatt ham, siden han flyttet inn like etterpå. Jeg ante ikke hvem han var men jeg tror at forrige eier har forklart ham at han sikkert får komme inn og se, og så har han hatt forventninger om det. Dette handler ikke om vi har finere møbler enn ham. Aner ikke hva slags type møbler han har og har heller ikke tenkt å finne ut. Jeg verner om mitt privatliv og mitt spørsmål her inne var om det var urimelig av meg da jeg senere traff ham og kjente ham igjen, hvorav han sa at han skal ringe på og se mitt hus. Mitt spørsmål går altså ut på om det er slik at jeg er urimelig som svarte ham at det ikke er sikkert at jeg viser mitt hus, akkurat når det passer ham. I utg punktet så er jeg ikke interessert i særlig nabokontakt, annet med dem jeg liker. Ham her likte jeg bare ikke og årsaken til det var at jeg følte meg tråkket på. Han vet jo ingenting om at vi var hjemme og ikke lukket opp døra, så her synes jeg at dere virker til å "ta av". Hvor mange ganger tror dere at dere har ringt på hos noen og at de har vært hjemme, men ikke lukket opp døra? Jeg lukker jo heller aldri opp døra dersom jeg sitter i badekaret feks. 

Og nei, vi har ikke lyseblå tapet og nei, jeg har ikke skrevet om byggeprosessen tidligere og ja, vi hadde aldri hatt råd til et slik hus på en dyr tomt midt i Oslo. Vi har heller ingen spir og vi har heller ikke dyre møbler. Men jeg forstår at fantasien ble til misunnelse og en drøm om vakre møbler, noe dere ikke tålte.  

Anonymkode: 01324...dd5

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, her var mange frustrerte og fantasifulle svar. Det er mulig det er sært å ikke åpne døra hver gang det ringer på. Det er mitt valg. Dersom jeg ser en spennende serie på tv, lukker jeg aldri opp døra uten at jeg har en konkret avtale. Det er for det meste selgere og Jehovas Vitne og det er lenge siden jeg sluttet å åpne døra for hvem som helst. Å kalle det sært, er helt greit, for meg er det et valg og valget mitt består i hva jeg ønsker å bruke min tid på. Selv har jeg også levert boller på døra til nye naboer og vi har hatt besøk av dem allesammen, unntatt ham, siden han flyttet inn like etterpå. Jeg ante ikke hvem han var men jeg tror at forrige eier har forklart ham at han sikkert får komme inn og se, og så har han hatt forventninger om det. Dette handler ikke om vi har finere møbler enn ham. Aner ikke hva slags type møbler han har og har heller ikke tenkt å finne ut. Jeg verner om mitt privatliv og mitt spørsmål her inne var om det var urimelig av meg da jeg senere traff ham og kjente ham igjen, hvorav han sa at han skal ringe på og se mitt hus. Mitt spørsmål går altså ut på om det er slik at jeg er urimelig som svarte ham at det ikke er sikkert at jeg viser mitt hus, akkurat når det passer ham. I utg punktet så er jeg ikke interessert i særlig nabokontakt, annet med dem jeg liker. Ham her likte jeg bare ikke og årsaken til det var at jeg følte meg tråkket på. Han vet jo ingenting om at vi var hjemme og ikke lukket opp døra, så her synes jeg at dere virker til å "ta av". Hvor mange ganger tror dere at dere har ringt på hos noen og at de har vært hjemme, men ikke lukket opp døra? Jeg lukker jo heller aldri opp døra dersom jeg sitter i badekaret feks. 

Og nei, vi har ikke lyseblå tapet og nei, jeg har ikke skrevet om byggeprosessen tidligere og ja, vi hadde aldri hatt råd til et slik hus på en dyr tomt midt i Oslo. Vi har heller ingen spir og vi har heller ikke dyre møbler. Men jeg forstår at fantasien ble til misunnelse og en drøm om vakre møbler, noe dere ikke tålte.  

Ja, du er sær, og det er egentlig ikke noe å skryte av ("det er lenge siden jeg sluttet å åpne døra for hvem som helst") og den nye naboen høres ut som han har fått beskjed om at du er en romslig, imøtekommende og hyggelig nabo. Det stemte tydeligvis ikke. Tror jeg lar det være med det. 

Skrevet
3 timer siden, Himmel og hav skrev:

Ja, du er sær, og det er egentlig ikke noe å skryte av ("det er lenge siden jeg sluttet å åpne døra for hvem som helst") og den nye naboen høres ut som han har fått beskjed om at du er en romslig, imøtekommende og hyggelig nabo. Det stemte tydeligvis ikke. Tror jeg lar det være med det. 

Du har helt rett. Jeg er ikke en døråpner av mitt hus og om du kaller meg lite raus av den grunn, så håper jeg at du får sove godt likevel. Å skryte gjør jeg ikke, jeg har sett meg lei av selgere og andre tiggere på døra. Enten du er dum eller bare litt treg, så håper jeg at du finner roen i din sjel. Å dømme andre slik du gjør, i dette tilfellet meg, rammer ikke meg, men deg. Du er den som er lite raus. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har helt rett. Jeg er ikke en døråpner av mitt hus og om du kaller meg lite raus av den grunn, så håper jeg at du får sove godt likevel. Å skryte gjør jeg ikke, jeg har sett meg lei av selgere og andre tiggere på døra. Enten du er dum eller bare litt treg, så håper jeg at du finner roen i din sjel. Å dømme andre slik du gjør, i dette tilfellet meg, rammer ikke meg, men deg. Du er den som er lite raus. 

Jeg tror i grunnen at du skjøt deg selv i foten nå. 

Skrevet
Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Jeg tror i grunnen at du skjøt deg selv i foten nå. 

Når jeg ser på foten min, det hverken drypper blod eller noe, så der tror jeg at det er du som har skutt deg. Når det gjelder mitt spørsmål, så er jeg nå helt bestemt på at folk som deg og ham aldri slipper inn i mitt hus. Kall meg frekk og hva som helst. Takk for oppklaringer. Rotter. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har du mistet sympatien min, med dette innlegget og at du i det forrige innlegget dro misunnelseskortet.

Anonymkode: 94380...628

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå har du mistet sympatien min, med dette innlegget og at du i det forrige innlegget dro misunnelseskortet.

Går ikke an å miste noe en ikke har. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men du dømmer jo naboen din. 

Det handler ikke om at du må slippe ham inn, men om at det høflige er å åpne døra og høflig si at det ikke er aktuelt med visning. 

Det er ikke urimelig eller uhøflig å ikke ville slippe ham inn, men det er urimelig og uhøflig å ikke gidde å åpne døra og fortelle naboen dette.

Skrevet

Han er frekk, han kunne sagt: jeg vil gjerne komme og hilse ordentlig på de nye naboene mine en dag.

Du er frekk: man åpner døra, sier heller at det ikke passer med besøk. Til hans utsagn om å «se huset», kunne du bare smilt og sagt «du må gjerne komme og ta en kaffe i stua en ettermiddag». Hadde han da sagt noe mer da, eller når han var hos dere, så kunne du sagt at det ikke er visning i huset deres.

Og husk at på mindre steder så har man ofte litt nærere kontakt med naboer enn i Oslo, jeg måtte selv jobbe med det da vi flyttet til et mindre sted fra Oslo.

Anonymkode: 3426b...00a

Skrevet

Herregud. Hun må da få lov å ikke åpne sin egen dør om hun ikke vil? Jeg har opplevd akkurat det samme, folk kommer på døra uanmeldt og det er alltid dørselger eller en innpåsliten mann som skal snakke om Jesus. Det er ikke verre enn at man sier ifra før man kommer og spør om det passer. Det er normal folkeskikk, synes det er utrolig frekt å bare dukke opp på dørstokken til folk og mene at man skal få komme inn uanmeldt. 

Anonymkode: a0acc...d91

Skrevet

Jeg lurer på, er du sikker på at dette var ment bokstavelig? Jeg kan også finne på å si sånt, men jeg mener jo ikke omvisning i huset. Jeg tipper han mente ett hyggelig kaffe besøk, der han fikk se stua di (altså huset ditt)

Anonymkode: e3c34...046

Skrevet

Jeg åpner aldri døra så sant jeg ikke vet hvem som står der. Ikke svarer jeg telefonen om jeg ikke kjenner nummeret heller. Jeg inviterer ikke naboene på besøk og går ikke på besøk til dem. 

Jeg er rett og slett ikke tilgjengelig noe særlig av tiden, fordi jeg ikke ønsker å være det.

likevel måker jeg snøen og klipper gresset til det eldre ekteparet ved siden av. Enkemannen tvers over veien får stadig middag. Vi har åpent hus for ungenes venner. Vi stiller på dugnader, har selskaper og et aktivt sosialt liv.

Ikke søren om jeg åpner hjemmet mitt for nysgjerrige snokere,  eller tilrettelegger for påtrengende og frekke fremmede, slik som fyren som ringte på hos HI. Ikke gjør det meg sør heller. 

Anonymkode: 60ee1...367

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på, er du sikker på at dette var ment bokstavelig? Jeg kan også finne på å si sånt, men jeg mener jo ikke omvisning i huset. Jeg tipper han mente ett hyggelig kaffe besøk, der han fikk se stua di (altså huset ditt)

Anonymkode: e3c34...046

Sånn hadde jeg også oppfattet det.

Jeg synes også det er velig sært og uhøflig å ikke åpne døra annet enn ved avtale. Av dem som har ringt på her har det vært for eksempel en som kom for å gi beskjed om at bilen min sto med lyset på, en gang var det en jente som hadde skadet seg og på julaften var det en som var på desperat jakt etter en sikring for at de skulle slippe å feire jul i et mørkt kaldt hus. Om det r en selger eller andre jeg ikke er interessert i å snakke med så avviser jeg dem bare.

Anonymkode: da1a9...270

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går ikke an å miste noe en ikke har. 

Hvis du sjekker nummeret mitt, så ser du at du HADDE den.

Men nå mistenker jeg deg for litt nett-trolling.

Skrevet

Takk til alle støttende kommentarer,

Og til dere som tror at jeg ikke forstod hva han mente, så presiserer jeg at han mente å se mitt hus. Klart han ville hatt kaffi også og helt sikkert kake. Jeg hadde en times drøs med ham, og han nevnte dette helt på slutten. Ikke nødvendig å springe ned naboene sine overhodet. Jeg er selvsagt hjelpsom dersom nød (har hittil aldri skjedd, kun ren, skjær mas).

Han er dessuten ikke nærmeste nabo. Har godt forhold til alle, bortsett fra dem. Naboen rett over gata, ringre også på fordi hun ville vise sin nevø huset. Men hun er søt, og jeg slapp dem inn. Jeg kjenner henne. Ham her, han kjenner jeg altså ikke og syntes det ble en frekk introduksjon og en kjedelig start på naboskap (for hans del), er jo han som vil inn til meg, ikke motsatt. 

Og til dere som tror at dette er et "trolle innlegg", kanskje bevege dere litt ut av bygda og forstå hvordan by livet er? Dørselgere og annet pakk. 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes nok at du er en smule vanskelig. Hvis du vil ha et ok forhold til alle naboene så er det å vise huset en meget billig pris for det.

Anonymkode: 373f5...6a5

Spiller ingen rolle for meg å ha et godt forhold til alle og heller ikke alle naboer. Man kan aldri gjøre alle til lags. 

Skrevet
20 timer siden, skjotta skrev:

Når man ikke åpner døra kan man gå glipp av mange nødssituasjoner 😂

Jeg har da åpnet døra mi for andre naboer i alle år. Ikke noen av de 100 -200 gangene jeg har åpnet døra har vært snakk om nødsituasjon. Jeg regner med de ringer sykebil dersom det er noe. Dersom huset brenner, noe som heller aldri har skjedd, skulle de selvsagt ha fått kommet inn. Dere driver jo og lager komplott teorier. Har dere intet annet å gjøre på? 

Skrevet

Hvordan har du tenkt å bli kjent med folk i nytt nabolag om du ikke åpner døra fordi du ikke «kjenner dem»?  

Vi flyttet nettopp inn i nytt hus og har invitert alle vi har møtt i gata om å «bare komme innom», sjangsen for at folk tropper opp på døra er liten men det gir inntrykk av at vi er rause varme folk.

Dere virker som snobbene fra oslo med det ekstravagante huset på haugen hvor en bare åpner for spesielt inviterte gjester. Resten får ta tjenerinngangen,men det blir nok et kaldt tomt hus uten gjester.

Anonymkode: e6781...3a0

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk til alle støttende kommentarer,

Og til dere som tror at jeg ikke forstod hva han mente, så presiserer jeg at han mente å se mitt hus. Klart han ville hatt kaffi også og helt sikkert kake. Jeg hadde en times drøs med ham, og han nevnte dette helt på slutten. Ikke nødvendig å springe ned naboene sine overhodet. Jeg er selvsagt hjelpsom dersom nød (har hittil aldri skjedd, kun ren, skjær mas).

Han er dessuten ikke nærmeste nabo. Har godt forhold til alle, bortsett fra dem. Naboen rett over gata, ringre også på fordi hun ville vise sin nevø huset. Men hun er søt, og jeg slapp dem inn. Jeg kjenner henne. Ham her, han kjenner jeg altså ikke og syntes det ble en frekk introduksjon og en kjedelig start på naboskap (for hans del), er jo han som vil inn til meg, ikke motsatt. 

Og til dere som tror at dette er et "trolle innlegg", kanskje bevege dere litt ut av bygda og forstå hvordan by livet er? Dørselgere og annet pakk. 

Det her avslørte deg. «Naboen er søt, så nevøen hennes fikk se huset» men du hadde meg en god stund 😂 takk for god underholdning TO kvelder på rad😂😂

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her avslørte deg. «Naboen er søt, så nevøen hennes fikk se huset» men du hadde meg en god stund 😂 takk for god underholdning TO kvelder på rad😂😂

Eh....hva gikk jeg glipp av?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh....hva gikk jeg glipp av?

Du gikk litt for langt i trollingen, så det ble litt for åpenbart at det var tull. Men bra trollet da😂 jeg lo godt😂

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du gikk litt for langt i trollingen, så det ble litt for åpenbart at det var tull. Men bra trollet da😂 jeg lo godt😂

Må dessverre skuffe deg. Dette er ikke trolling. Så god fantasi har jeg ikke/

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må dessverre skuffe deg. Dette er ikke trolling. Så god fantasi har jeg ikke/

Åpenbart 😂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...