Gå til innhold

Forsinkede middagsgjester..

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis turen som du har beregnet skal ta en time bestandig tar ver to timer så er det så lang tid den tar. Da er det en tur på drøyt 2 timer selv om du har innbilt deg at det bør ta bare en time.

Anonymkode: 52a46...3d1

Det tar bare en time hjem, så egentlig tar den bare en time. Likevel bruker jeg dra så jeg har 1,5 timer å bruke. Men så kommer eg likevel for sent

Anonymkode: 81fde...cb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tar bare en time hjem, så egentlig tar den bare en time. Likevel bruker jeg dra så jeg har 1,5 timer å bruke. Men så kommer eg likevel for sent

Men hvis du vet at du alltid bruker 2 timer og ikke en time som du bruker hjem eller en og en halv time som du beregner, så beregner du feil så lenge du vet at du kommer til å bruke 2 timer. Så enkelt er det. Det er rart at det er de samme folka som "alltid" er så uheldige at de er forsinka.  Det er nemlig ikke sånn.  Alle kan bli forsinka en sjelden gang, helt uforutsette ting kan skje, men ingen blir utsatt for det hele tiden.

Det må jo være kjedelig å alltid være forsinka fordi det alltid skjer noe du ikke har forutsett. Da kan du jo ikke reise med fly eller andre transportmidler som går til faste tider, eller være med på konserter eller forestillinger etc, og hva med foreldremøter eller legetimer? Hvordan ordner du det?

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at det ikke er logisk i en verden uten magi?

Anonymkode: a91c5...672

Skrevet
5 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Men hvis du vet at du alltid bruker 2 timer og ikke en time som du bruker hjem eller en og en halv time som du beregner, så beregner du feil så lenge du vet at du kommer til å bruke 2 timer. Så enkelt er det. Det er rart at det er de samme folka som "alltid" er så uheldige at de er forsinka.  Det er nemlig ikke sånn.  Alle kan bli forsinka en sjelden gang, helt uforutsette ting kan skje, men ingen blir utsatt for det hele tiden.

Det må jo være kjedelig å alltid være forsinka fordi det alltid skjer noe du ikke har forutsett. Da kan du jo ikke reise med fly eller andre transportmidler som går til faste tider, eller være med på konserter eller forestillinger etc, og hva med foreldremøter eller legetimer? Hvordan ordner du det?

Jeg bruker ikke alltid to timer. Jeg forsøker å forklare at jeg, uansett hvor godt jeg planlegger, nesten alltid kommer for sent. Hadde jeg planlagt å bruke 2,5 timer, så kan du banne på at det hadde tatt 3 osv. 

Jeg planlegger alltid å være på flyplassen minst to timer før flyet går og da er jeg der sånn en time før. Jeg flyr veldig sjelden da. Max en gang annenhvert år. Legetimer er jeg forsinket til, men legen er alltid forsinket også, så jeg ender opp med å vente på han. Foreldremøter kommer jeg alltid litt forsinket til, men de pleier å fortsatt være i minglingen i det jeg kommer. Tater/konserter/kino osv er jeg aldri på. Liker det ikke. Når barna skal ha forestillinger på skolen eller konserter med koret, så er jeg ofte med i en komité som gjør at jeg må være der tidligere uansett, så de rekker jeg. 

Greia er, at uansett hvor godt jeg planlegger og hvor god tid jeg beregner, så ender jeg alltid opp med å være forsinket. Og ja, det er forferdelig flaut og kjedelig, men så er det sånn det er. Uansett. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel.. uten magi er vel å ta hardt i. Men det er merkelig ja. Men likevel er det sant

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo derfor hun er kronisk forsinket. jeg kjenner meg veldig godt igjen i det hun skriver

Anonymkode: 6f0e0...e5a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel.. uten magi er vel å ta hardt i. Men det er merkelig ja. Men likevel er det sant

Det kan ikke være sant med mindre veien du kjører på er et rullebånd som går i motsatt rettning. Fart og avstand er helt konkrete ting som fungerer likt for alle.

Det finns imidlertid mange som sier at det er fem minutter å kjøre når det egentlig er 15. De kommer ikke uforskyldt for sent, de velger selv å ikke forholde seg til realiteten.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke være sant med mindre veien du kjører på er et rullebånd som går i motsatt rettning. Fart og avstand er helt konkrete ting som fungerer likt for alle.

Det finns imidlertid mange som sier at det er fem minutter å kjøre når det egentlig er 15. De kommer ikke uforskyldt for sent, de velger selv å ikke forholde seg til realiteten.

Det finnes også de som av en eller annen grunn alltid kommer for sent selv om det er beregnet god tid og alt ligger til rette for at man skal rekke det i tide.

Når min venninne skal til meg, så bruker hun ca en time. Når jeg skal til henne 1,5-2 timer. Når jeg skal til min mor, bruker jeg 10 min, når jeg skal til butikken hun bor rett ved, bruker jeg 5 min. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kalles tidsoptimister! 

Anonymkode: 81dd3...bed

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes også de som av en eller annen grunn alltid kommer for sent selv om det er beregnet god tid og alt ligger til rette for at man skal rekke det i tide.

Når min venninne skal til meg, så bruker hun ca en time. Når jeg skal til henne 1,5-2 timer. Når jeg skal til min mor, bruker jeg 10 min, når jeg skal til butikken hun bor rett ved, bruker jeg 5 min. 

Det er ikke mulig. Veien din er ikke lenger enn hennes og bilen din kjører akkurat like fort som hennes når den holder 60 km i timen. Med mindre du blir kidnappet av romvesener på veien, så bruker dere like lang tid, men snakker forbi hverandre.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om fart og avstand var de eneste momentene man måtte forholde seg til så stemmer det du sier. Men så har man alle andre trafikkanter, føres om kan skifte, uforutsette hendelser i trafikken eller med veiene osv.

Jeg er typen som som regel greier å kaste meg inn døren akkurat til en avtale, men sjelden før. Og jeg må si jeg har litt forståelse for hun som er ekstremt uheldig. Jeg hadde en time jeg hadde ventet et halvt år på og måtte ta. Jeg fant ut at for en gangs skyld ville jeg være ute i god tid, også fordi jeg visste at føret skulle endre seg den dagen. Skulle ta buss. Bussen der går en gang i halvtimen. Jeg bestemte meg for å ta tre (!) busser før den bussen jeg egentlig normalt ville ta og likevel rekke det. Første bussen kom aldri, den var visst brått innstilt. Andre og tredje bussen kom aldri fordi busselskapet hadde lagt om til sommerdekk selv om det i en uke på forhånd var meldt "store" snømengder den dagen. Jeg var rimelig desperat, så fikk stoppet en bil og spurte om de skulle ca. dit jeg skulle (en halvtime-45 min. unna). Det skulle de, jeg fikk sitte på. Tre biler foran lå en utenlandsk trailer med sommerdekk. På flat mark var det for bratt for sommerdekkene, og den stoppet selvfølgelig et sted hvor det var umulig å kjøre forbi pga. en midtrabatt akkurat der. Heldigvis begynte noen private å dirigere trafikken slik at vi kom forbi etter en god del ventetid. Så skulle vi ut på motorveien. Der lå bussen som var før den jeg hadde planlagt å ta - i grøfta pga. sommerdekk på vinterføre den også. Da var vi imidlertid heldige, var siste bil som kom ut på motorveien før de stengte for bussredningen. Takk og pris for utrolig snill bilfører som kjørte meg helt til døra dit jeg skulle. Jeg kastet meg inn døren akkurat når min time var - og mot normalt var de også i rute akkurat den dagen. Da hadde jeg altså beregnet 1,5 time lenger enn jeg normalt trengte pluss at det lå et kvarter ekstra i den bussen jeg normalt ville tatt dit. Om jeg ikke hadde fått sitte på med vilt fremmede (jeg haiker normalt aldri), så hadde jeg trolig blitt et par-tre timer forsinket til timen den dagen.

Jeg aner ikke hvorfor, men jeg har som hun andre en tendens til å havne borti slike situasjoner stadig vekk. Sjelden er det min feil. Hendelser som normalt ikke skjer og som er helt umulige å forutse, og selv der jeg legger inn det som normalt ville vært unødvendig ekstra tid så skjærer det seg gjerne. Men jeg har heldigvis en tendens til likevel greie å rekke ting såvidt akkurat, eller fem-ti minutter forsinket. Men det er måte på hvor mye ekstratid man skal være nødt til å legge inn som tidsbuffer på hverdagslige transportetapper man ellers ikke har problemer med. Eksemplet mitt over var ganske ekstremt, men lignende kan skje selv når det ikke plutselig snør. Jeg har mange ganger stusset på det, for jeg har opplevd det så mange ganger at jeg synes det er pinlig fordi jeg regner med at noen sikkert tror det bare er unnskyldninger, at det er jeg som er sløv.

Hun over her sa jo ikke at det hun fortalte skjedde hver gang, men at det ofte er slik. Og jeg kjenner meg litt igjen. Det som tidligere var mine egne dårlige vaner har jeg stort sett plukket av meg, men jeg kan ikke konsekvent legge inn lang ekstratid bare sånn i tilfelle.

Anonymkode: fd51c...e0b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mulig. Veien din er ikke lenger enn hennes og bilen din kjører akkurat like fort som hennes når den holder 60 km i timen. Med mindre du blir kidnappet av romvesener på veien, så bruker dere like lang tid, men snakker forbi hverandre.

Selvsagt er det vanskelig å forstå når man ikke er der selv. Men så er det heldigvis sånn at de jeg skal til har full forståelse for det. Og de vet ar det bare er sånn. Som da jeg skulle kjøre en venninne hjem. Turen tar 20 min. Men vi brukte 30. Ikke noe skjedde på veien, fartsgrensene ble holdt og likevel ble jeg forsinket. 

Det virker umulig, men det er det faktisk ikke 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det vanskelig å forstå når man ikke er der selv. Men så er det heldigvis sånn at de jeg skal til har full forståelse for det. Og de vet ar det bare er sånn. Som da jeg skulle kjøre en venninne hjem. Turen tar 20 min. Men vi brukte 30. Ikke noe skjedde på veien, fartsgrensene ble holdt og likevel ble jeg forsinket. 

Det virker umulig, men det er det faktisk ikke 

Du har nok helt rett, og jorden, den er faktisk flat.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om jeg planlegger to timer på en tir som tar en time, så blir jeg forsinket. Uten at noe spesielt har skjedd på veien. Jeg sier alltid ifra når jeg ser at det blir forsinkelser da, men likevel....

Dette er bullshit. Da er du en tidsoptimist som alltid beregner feil. Ingen har alltid uhell/uforutsette ting som gjør at en ALLTID er sen selv om det beregnes god tid.

Anonymkode: 5e4f6...7d6

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bullshit. Da er du en tidsoptimist som alltid beregner feil. Ingen har alltid uhell/uforutsette ting som gjør at en ALLTID er sen selv om det beregnes god tid.

Anonymkode: 5e4f6...7d6

Jo, jeg er det. Det tilhører en sjelden gang at jeg kommer tidsnok, men det skjer. Men beregner alltid lik tid til samme sted

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg er det. Det tilhører en sjelden gang at jeg kommer tidsnok, men det skjer. Men beregner alltid lik tid til samme sted

Men hvorfor fortsetter du å beregne samme tid når du vet at det fører til at du nesten bestandig blir forsinket?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor fortsetter du å beregne samme tid når du vet at det fører til at du nesten bestandig blir forsinket?

Fordi det skal være unødvendig å måtte beregne to timer på en biltur som tar en time.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det skal være unødvendig å måtte beregne to timer på en biltur som tar en time.

Så lenge du fortsetter å komme for ent er det du som beregner tiden feil. Jeg vet ikke hva du søler med, men du må bare godta at det er så lang tid det tar for deg. Det er ekstremt irriterende for flk rundt deg om du kommer for sent stadig vekk.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ikke alltid to timer. Jeg forsøker å forklare at jeg, uansett hvor godt jeg planlegger, nesten alltid kommer for sent. Hadde jeg planlagt å bruke 2,5 timer, så kan du banne på at det hadde tatt 3 osv. 

Jeg planlegger alltid å være på flyplassen minst to timer før flyet går og da er jeg der sånn en time før. Jeg flyr veldig sjelden da. Max en gang annenhvert år. Legetimer er jeg forsinket til, men legen er alltid forsinket også, så jeg ender opp med å vente på han. Foreldremøter kommer jeg alltid litt forsinket til, men de pleier å fortsatt være i minglingen i det jeg kommer. Tater/konserter/kino osv er jeg aldri på. Liker det ikke. Når barna skal ha forestillinger på skolen eller konserter med koret, så er jeg ofte med i en komité som gjør at jeg må være der tidligere uansett, så de rekker jeg. 

Greia er, at uansett hvor godt jeg planlegger og hvor god tid jeg beregner, så ender jeg alltid opp med å være forsinket. Og ja, det er forferdelig flaut og kjedelig, men så er det sånn det er. Uansett. 

Rekker du jobb da?

Anonymkode: bc699...563

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rekker du jobb da?

Anonymkode: bc699...563

Flexitid😂 prøver å være der 8 hver morgen. Leverer i barnehage samtidig med en kollega, kommer alltid senere enn henne. Pleier å komme ca 8.15

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du fortsetter å komme for ent er det du som beregner tiden feil. Jeg vet ikke hva du søler med, men du må bare godta at det er så lang tid det tar for deg. Det er ekstremt irriterende for flk rundt deg om du kommer for sent stadig vekk.

I utgangspunktet beregner jeg ikke feil. For det hender jeg kommer en halvtime for tidlig. Og da står vi begge sommspørsmplstegn og lurer på hvordan jeg kan bruke en time på den veien som tar en time. Det skjer jo sjelden.

beregner jeg 1 1/2 time, så kommer jeg ca 5-10 min for sent.

de som kjenner meg blir ikke irriterte. De vet jeg gjør alt jeg kan for å komme i tide. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet beregner jeg ikke feil. For det hender jeg kommer en halvtime for tidlig. Og da står vi begge sommspørsmplstegn og lurer på hvordan jeg kan bruke en time på den veien som tar en time. Det skjer jo sjelden.

beregner jeg 1 1/2 time, så kommer jeg ca 5-10 min for sent.

de som kjenner meg blir ikke irriterte. De vet jeg gjør alt jeg kan for å komme i tide. 

Om du du kommer oftere for sent enn tidsnok, nei da gjør du ikke alt du kan for å komme i tide.

Jeg hadde irritert meg grådig over deg om du var min venninne.

Anonymkode: 1ec38...eb6

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når du likevel bruker 2 timer på turen som skal ta en time 90% av gangene fordi du er verdens mest uheldige dame, da må du faktisk bare akseptere det, og dra 2 timer før slik at du kommer tidsnok. Uansett hvor kjipt du måtte synes at det er. Unødvendig er det jo ikke. Det er jo nødvendig, tydeligvis. Bedre å komme 1 time for tidlig 10% av gangene, enn for sent 90%. 

Anonymkode: de18a...a6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...