Gå til innhold

Forsinkede middagsgjester..

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør man? Det tror jeg aldri jeg har opplevd

Anonymkode: 6f0e0...e5a

He he, Joda. Det er nok ganske vanlig i møblerte hjem. 

Anonymkode: ae505...9f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig uhøflig å servere maten akkurat det minuttet man har invitert, serverer dere ikke noe å drikke før maten? Vil tro dere bor på bygda 

Anonymkode: 29630...1ce

Hadde jeg invitert 15 stykker på middag ville jeg servert noe drikke og latt folk mingle litt før maten. Når jeg inviterer kun et vennepar på middag til et gitt tidspunkt forventer jeg at de kommer til det tidspunktet, og vi spiser så fort maten er klar, som stor sett er rundt det klokkeslettet jeg sa til dem at maten skal serveres. 

Anonymkode: 1ec38...eb6

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg invitert 15 stykker på middag ville jeg servert noe drikke og latt folk mingle litt før maten. Når jeg inviterer kun et vennepar på middag til et gitt tidspunkt forventer jeg at de kommer til det tidspunktet, og vi spiser så fort maten er klar, som stor sett er rundt det klokkeslettet jeg sa til dem at maten skal serveres. 

På en hverdag kanskje.. men nyttårsaften?

Anonymkode: fa205...1e5

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig uhøflig å servere maten akkurat det minuttet man har invitert, serverer dere ikke noe å drikke før maten? Vil tro dere bor på bygda 

Uhøflig, faktisk? Vi inviterte barn også, og valgte alkoholfritt. Vet ikke alle liker det, men det får så være, jeg synes det er helt greit, og vet gjestene tenkte likt om det. Bor i by, men tror det er irrelevant (har ingen bygdefordommer). Jeg er kanskje litt rar, men liker ikke styre på kjøkkenet etter gjestene har komt. Da liker jeg å ha orden, og kunne sette meg til bords med senkede skuldre og kose meg.

Anonymkode: de18a...a6a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For en merkelig kommentar

Anonymkode: 6f0e0...e5a

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På en hverdag kanskje.. men nyttårsaften?

Tja, jeg kunne nok gjort det på nyttårsaften, ja, dersom det var en intim middag med nærmeste venner.

Nyttårsaften eller ei, jeg syns det er en million ganger mer uhøflig å komme 40 minutter for sent, enn å servere maten så fort gjestene kommer. 

Skrevet

Det er tydelig ut fra svarene i tråden at det hersker ulike oppfatninger sv hva som er riktig/høflig/OK når det gjelder gjestenes ankomsttidspunkt, servering av drikke før maten, tidspunkt for servering av maten osv. 

Da må man enten være helt eksplisitt når man inviterer om hvilke «regler» som gjelder eller ta høyde for at maten settes på bordet en del senere enn man har tenkt. 

Skrevet
8 minutter siden, aanonym skrev:

Det er tydelig ut fra svarene i tråden at det hersker ulike oppfatninger sv hva som er riktig/høflig/OK når det gjelder gjestenes ankomsttidspunkt, servering av drikke før maten, tidspunkt for servering av maten osv. 

Da må man enten være helt eksplisitt når man inviterer om hvilke «regler» som gjelder eller ta høyde for at maten settes på bordet en del senere enn man har tenkt. 

Det her har jeg begynt å gjøre. Når jeg inviterer sier jeg " kom ca kl 19,så spiser vi ca 19.30-20". Da vet alle hva de skal forholde seg til. Hun som ellers kommer før jeg er klar kommer da kl 19, mens hun som er kronisk forsinket kommer enn gang før kl 20 når jeg har maten klar. 

Jeg skjønner dessuten ikke hva dere som sier at når dere sier kl 19, så har dere maten klar da fordi dere ikke liker å være på kjøkkenet etter at gjestene har kommet,men de må gjerne komme tidligere enn kl 19. Da er dere jo uansett på kjøkkenet når gjestene kommer. 

Anonymkode: 47b09...981

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, jeg kunne nok gjort det på nyttårsaften, ja, dersom det var en intim middag med nærmeste venner.

Nyttårsaften eller ei, jeg syns det er en million ganger mer uhøflig å komme 40 minutter for sent, enn å servere maten så fort gjestene kommer. 

Jeg er helt enig i at det er kjedelig at gjestene kommer for sent.

Men jeg mener også at det er en foreløpig både for vertskap og gjester å invitere med en tid lagt inn til drinker/forfriskninger før maten. 

Dersom noen kommer for sent vil det ikke ødelegge maten. Og det er litt mer selskapelig enn å haste rett til bords. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at det er kjedelig at gjestene kommer for sent.

Men jeg mener også at det er en foreløpig både for vertskap og gjester å invitere med en tid lagt inn til drinker/forfriskninger før maten. 

Dersom noen kommer for sent vil det ikke ødelegge maten. Og det er litt mer selskapelig enn å haste rett til bords. 

Foreløpig = fordel

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i min vennekrets. Inviteres man til MIDDAG kl 20, så står middagen på bordet 20. Da kommer man i god tid, slik at man sitter til bords når maten er klar. 

En fest derimot, da kan man gjerne komme litt etter angitt tidspunkt. 

Da regner jeg med at gjestene har fått beskjed om at "Maten serveres klokka åtte" og vet at man må komme før.

I mine kretser er det heldigvis normalt at når man inviterer til klokka åtte, så betyr det at man av vanlig høflighet ankommer mellom åtte (aldri før, heller et tre minutter etter) og ti over åtte (men ikke senere enn det), så er det mingling og en liten drink før maten serveres mellom ti på halv åtte og halv ni eller noe sånn. 

Skrevet
5 timer siden, Leverpostei skrev:

Uff, det kunne vært oss 🙈 Etter vi fikk nr tre har vi seriøst problemer med å komme presis til noen ting som helst. Klarer å få eldste på skolen altså, men ellers er det lost case. Men jeg ville ALDRI gitt beskjed først når vi skulle vært der, da. 

Rett og slett dårlig planlegging.

Anonymkode: 01d0b...e4d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rett og slett dårlig planlegging.

Anonymkode: 01d0b...e4d

Absolutt, det skjønner jo jeg også. Men jeg er altså ute av stand til å beregne for alle eventualiteter, nå når vi har baby og to andre i tillegg. Jeg regner jo med at vi får det til etterhvert, og i mellomtiden er heldigvis familie og venner rause og forståelsesfulle. 

Skrevet

Jeg er kronisk forsinket. Selv om jeg planlegger godt og reiser i tide, så er jeg alltid minst 10 min forsinket. 

Eksempel: skulle til mine foreldre julaften. Vi skulle komme klokken 16.30. Turen ta ca 5 min og vi satt i bilen 16.20. Så kom vi bak en som kjørte i 30 i 60-sonen, og da den tok av så havnet vi bak saltbilen på veien. Så da kom vi frem 16.40 i stedet da... 

annet eksempel: har en venninne som bor ca en time fra meg. Skulle på besøk til de og sa vi reiser herfra 10.00 og er hos deg ca 11.00. Rett før vi skal dra begynner sønnen å blø neseblod og det varer ca 30 min. I blodkaoset gir jeg beskjed om forsinkelsen og sendte også SMS da vi dro. Da var vi allerede 30 min forsinket. Likevel kom vi ikke frem før 12.00. Vi brukte 1,5 time på turen som vanligvis tar en time. 

Sånn et det hver gang vi skal et sted. Om jeg så drar en time før planen, så blir jeg forsinket. Alltid! Og det er ikke noe kult i det hele tatt.

Anonymkode: 81fde...cb0

Skrevet

Eksempel: skulle til mine foreldre julaften. Vi skulle komme klokken 16.30. Turen ta ca 5 min og vi satt i bilen 16.20. Så kom vi bak en som kjørte i 30 i 60-sonen, og da den tok av så havnet vi bak saltbilen på veien. Så da kom vi frem 16.40 i stedet da... 

Det der er sånne unnskyldninger min venninne stadig kommer med. De henger sjelden på greip de heller.

Det tar 5 minutter å kjøre til dine foreldre. Om det er 60 km/t på veien, så tilsier det 5 km. Om dere havner bak en som kjører i 30, så øker tiden til 10 minutter, om saltbilen holdt samme fart. Saltbiler kjører vanligvis ikke så sakte, men for at turen skal ha tatt 40 minutter på fem kilometer, så må dere ha kjørt i 7,5 kilometer i timen hele veien.  Om dere lå bak bilen som kjørte i 30 halve veien, så må resten av turen bak saltebilen ha gått i 3 km/t. Det er ruslefart... Sikker på at dere dro 16.20?

Anonymkode: aa67a...794

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det der er sånne unnskyldninger min venninne stadig kommer med. De henger sjelden på greip de heller.

Det tar 5 minutter å kjøre til dine foreldre. Om det er 60 km/t på veien, så tilsier det 5 km. Om dere havner bak en som kjører i 30, så øker tiden til 10 minutter, om saltbilen holdt samme fart. Saltbiler kjører vanligvis ikke så sakte, men for at turen skal ha tatt 40 minutter på fem kilometer, så må dere ha kjørt i 7,5 kilometer i timen hele veien.  Om dere lå bak bilen som kjørte i 30 halve veien, så må resten av turen bak saltebilen ha gått i 3 km/t. Det er ruslefart... Sikker på at dere dro 16.20?

Sorry, ser nå at turen tok 20 minutter totalt, da kjørte dere i 7,5 km/t hele veien. Det er saaaakte det. 

Skrevet

Man kan godt være forsinket i noen minutter men hvis man gir beskjed om at man skal spise feks 4 så skal man komme tidsnok. Ofte så blir vi invitert til familien og man setter seg ikke til bordet før etter en times tid, man kommer vi forsent så kan du banne på at de er helt presis med å få maten på bordet :laugh: 

Når det er glatt på vinterstid så kan man faktisk komme forsent pga uforutsette ting med føret, det er tross alt bedre at folk ikke kommer i ulykker kun for å rekke middagselskapet. Men om de bor rett i nærheten så skal ikke dette gjøre at dem blir forsinket i en time :hakeslepp: Altså det har aldri skjedd i min familie og hadde dem ikke hatt en GOD grunn så hadde jeg blitt irritert. 

Anonymkode: a77d7...7cb

Skrevet

Trur dei gjør ting litt annerledes i dei finaste strøka rundt Oslo enn i resten av landet. 😂

Vi var invitert på middag til en familie i Bærum. Vi kom til avtalt klokkeslett (20?) og etter ei lita stund begynte dei på middagen. Chill con carne som skulle putre i evigheter. Trur middagen sto på bordet ca kl 22. Sultne ja. 😮

Anonymkode: 7eb96...714

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kult, du var flink i matte!

Anonymkode: 24710...e7c

Skrevet

Har et sånt vennepar. Har løst det med å begynne å invitere dem ca 30/45 min før resten av gjestene. Funker perfekt! De er ikke lenger altfor forsinket, men de vet det ikke selv 😂

Anonymkode: 789c9...433

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke 60 hele veien, men deler av den. Og når biler foran skal ta av andre steder, så er farten nede i nesten 0 hver gang. Hvordan i all verden vi klarte å bruke 20 min aner jeg ikke, men det ble da sånn. Og jeg så på klokken i bilen da vi kjørte og den var 16.20. 

Som jeg sier, så er det aldri meningen å komme for sent, men uansett når jeg drar, så blir jeg forsinket og jeg aner ikke hvordan slikt skjer. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke 60 hele veien, men deler av den. Og når biler foran skal ta av andre steder, så er farten nede i nesten 0 hver gang. Hvordan i all verden vi klarte å bruke 20 min aner jeg ikke, men det ble da sånn. Og jeg så på klokken i bilen da vi kjørte og den var 16.20. 

Som jeg sier, så er det aldri meningen å komme for sent, men uansett når jeg drar, så blir jeg forsinket og jeg aner ikke hvordan slikt skjer. 

Det skjer fordi du ikke beregner nok tid.  Du tar ikke høyde for småing som, som allid dukker opp. Du må rett og slett mer deg å legge inn en sikkeretsmargin i planene dine.

Anonymkode: 52a46...3d1

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjer fordi du ikke beregner nok tid.  Du tar ikke høyde for småing som, som allid dukker opp. Du må rett og slett mer deg å legge inn en sikkeretsmargin i planene dine.

Selv om jeg planlegger to timer på en tir som tar en time, så blir jeg forsinket. Uten at noe spesielt har skjedd på veien. Jeg sier alltid ifra når jeg ser at det blir forsinkelser da, men likevel....

Skrevet

Selv om jeg planlegger to timer på en tir som tar en time, så blir jeg forsinket. Uten at noe spesielt har skjedd på veien. Jeg sier alltid ifra når jeg ser at det blir forsinkelser da, men likevel....

Hvis turen som du har beregnet skal ta en time bestandig tar ver to timer så er det så lang tid den tar. Da er det en tur på drøyt 2 timer selv om du har innbilt deg at det bør ta bare en time.

Skrevet

Ene broren til mannen kom alltid for seint til middager hos oss. Vi begynte å si at middagen var tidligere enn det den var, men tror dere ikke den andre broren fortalte dem det ordentlige tidspunktet. Så da kom de for seint til serveringa allikevel.

Det hadde ikke vært et stort problem hvis det ikke var for at vi hadde små og sultne barn. Vi spiste uten dem. Ikke særlig hyggelig når noen av gjestene kommer for seint, og sitter og spiser når vi andre er ferdige.

Jeg var sinna og hadde ikke lyst til å invitere dem igjen noensinne. Det blir de selvfølgelig, men jeg hadde nok hatt lyst til å invitere dem oftere hvis det ikke var for slike ting.

Anonymkode: c395f...f34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...