Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #1 Skrevet 31. desember 2017 Hva synes dere om middagsgjester som kommer mer enn 40 min forsent? Har laget fin nyttårsmiddag som var klar kl. 20. Fikk beskjed når de skulle vært her, at de kom 20 min forsinket.. vel, det er 40 min siden, og maten har blitt kald og tørr.. Anonymkode: de18a...a6a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #2 Skrevet 31. desember 2017 Har dere flere gjester så burde dere bare begynt å spise litt over kl. åtte. Uansett, begynn å spise nå. Og ikke inviter disse på middag en annen gang Anonymkode: fd51c...e0b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #3 Skrevet 31. desember 2017 Har bare invitert denne ene familien. Ikke så kjekt å spise før de kommer. Kjenner humøret synker.. Anonymkode: de18a...a6a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #4 Skrevet 31. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har bare invitert denne ene familien. Ikke så kjekt å spise før de kommer. Kjenner humøret synker.. Anonymkode: de18a...a6a Men nå er de jo nesten en time forsinket. Ring dem og fortell at dere begynner å spise. Veldig uhøflige. Spis og så la dem få stå for ev. oppvarming av maten selv når de kommer. Anonymkode: fd51c...e0b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #5 Skrevet 31. desember 2017 Vi har et vennepar som alltid kommer forsinket. Jeg har sluttet å irritere meg, og tenker heller at maten skal stå på bordet 30-45min senere enn avtalt klokkeslett. Selv om de alltid kommer i siste liten, har de mange andre egenskaper som veier opp for tidforståelsen. Noen kommer tidlig, andre kommer alltid for sent. Er det folk jeg er glad i, så beregner jeg etter dem. Skal feks mine svigerforeldre på besøk, kan jeg gjøre alt i siste liten, mens er det mine foreldre som skal komme, vet jeg at de er en halvtime for tidlige.. Jeg antar at du inviterer folk du kjenner på middag på nyttår. I så fall vet du vel om de pleier å være sene. Og da kan du planlegge etter det. Og hvis de aldri er sene, bør du vise litt mer raushet med uforutsette hendelser. Anonymkode: 4f88a...81f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2017 #6 Skrevet 31. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har et vennepar som alltid kommer forsinket. Jeg har sluttet å irritere meg, og tenker heller at maten skal stå på bordet 30-45min senere enn avtalt klokkeslett. Selv om de alltid kommer i siste liten, har de mange andre egenskaper som veier opp for tidforståelsen. Noen kommer tidlig, andre kommer alltid for sent. Er det folk jeg er glad i, så beregner jeg etter dem. Skal feks mine svigerforeldre på besøk, kan jeg gjøre alt i siste liten, mens er det mine foreldre som skal komme, vet jeg at de er en halvtime for tidlige.. Jeg antar at du inviterer folk du kjenner på middag på nyttår. I så fall vet du vel om de pleier å være sene. Og da kan du planlegge etter det. Og hvis de aldri er sene, bør du vise litt mer raushet med uforutsette hendelser. Anonymkode: 4f88a...81f Jeg er delvis enig i at man kan "beregne etter dem". Men det er utrolig frekt av folk å komme for sent (de som alltid gjør det). Har ei venninne som alltid er forsinket og det stjeler av min tid. Den halvtimen kunne jeg brukt til noe annet. I stedet venter jeg på henne. "Men du vet hun er 30 min forsinket støtt, planlegg ut ifra dette" mener nok noen. Hvorfor skal jeg det? Hvorfor er hennes tid og planer viktigere enn mine? Hvorfor er hun så spesiell at hun ikke trenger å holde avtaler? Jeg har selvfølgelig vært veloppdragen (konfliktsky?) og ikke sagt noe, og jeg tror ingen andre gjør det heller. Så da blir de vant til at de kan gjøre som e vil.. Har ingen gode råd, men skjønner at det er irriterende... Anonymkode: e0d8e...ca8
Fandens Oldemor Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Frekt, uhøflig, og ikke noe man skal ta hensyn til og beregne etter.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Server tortilla chips og dip neste gang. Eller inviter klokka 19 og ha maten klar klokka 20. Veldig frekt å ikke gi beskjed til deg. Jeg hadde invitert til klokka 19 idag men maten var klar klokka 18. Måtte be dem komme litt før og siden jeg senket temp på komfyr og slik, så var maten ikke klar før 19 må le litt av meg selv Anonymkode: c1438...570
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Kjenner det gjorde seg med litt bekreftelse på at det ikke er grei oppførsel.. De kom nesten en time forsinket. Måtte bite i meg all negativitet, og klistre på meg smil, og så fikk vi det kjekt likevel Følte bare litt på at det ikke var så nøye for dem med hele middagen.. men tror nå de koste seg de også. Anonymkode: de18a...a6a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Skrevet 1. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner det gjorde seg med litt bekreftelse på at det ikke er grei oppførsel.. De kom nesten en time forsinket. Måtte bite i meg all negativitet, og klistre på meg smil, og så fikk vi det kjekt likevel Følte bare litt på at det ikke var så nøye for dem med hele middagen.. men tror nå de koste seg de også. Anonymkode: de18a...a6a Hvis du ber dem igjen, minn dem på at de må prøve å være presise fordi det ble så dumt for maten sin del da de var en time forsinket... Bra dere koste dere likevel til slutt Anonymkode: fd51c...e0b
Leverpostei Skrevet 1. januar 2018 #11 Skrevet 1. januar 2018 Uff, det kunne vært oss 🙈 Etter vi fikk nr tre har vi seriøst problemer med å komme presis til noen ting som helst. Klarer å få eldste på skolen altså, men ellers er det lost case. Men jeg ville ALDRI gitt beskjed først når vi skulle vært der, da.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Skrevet 1. januar 2018 Jeg misliker intenst at folk er for sene. Det er enda verre i jobbsammenheng og blir ubeskrivelig muggen når folk dingler inn 10 min for sent på møtet og ber om oppdatering på hva som har blitt sagt 😡 De kaster vekk tiden min og andres og koster tid og penger. På hjemmebane klarer jeg å moderere meg. Jeg har lært at mat aldri må beregnes til inviterte tidspunkt. Alltid én time senere. Ordner alltid snacks / fingermat hvis de som kommer tidsnok er sultne. Av og til kan noe skjære seg og man blir sen. Da gir man selvfølgelig beskjed med en gang man ser tidsskjema sprekker. De som alltid er sene mangler grunnleggende folkeskikk. Anonymkode: 5e4f6...7d6
Himmel og hav Skrevet 1. januar 2018 #13 Skrevet 1. januar 2018 Det er fryktelig irriterende. Vi har noen sånne i familien, og jeg har måttet lære meg til å invitere en stund før maten er klar. Det er fryktelig kjedelig å måtte gjøre det sånn, for det er jo ikke hyggelig å stå på kjøkkenet etter at gjestene har kommet, men av to onder så er det det minste.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #14 Skrevet 1. januar 2018 Det er relativt vanlig å komme litt senere enn avtalt til et middagsselskap, det som er mye verre og ekstremt uhøflig, er de som kommer for tidlig. Vanligvis serverer man jo uansett et glassvin / en drink og noe fingermat før middagen. Anonymkode: b74e7...1bd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #15 Skrevet 1. januar 2018 Jeg godtar ikke folk som kommer sent gjentatte ganger eller uten grunn. Syns det er respektløst og rett og slett en utrolig dårlig egenskap. Er man sent ute sier man ifra så fort man vet at man er sent ute, ikke når man allerede skulle vært der. Ting kan skje langs veien, unge som slår seg vrang eller bikkja stakk av rett før man skulle ut. Det er helt greit, men SI I FRA. Jeg ville uten tvil spist kl 20:00, og om man er oftere forsinket enn presis ville jeg sluttet å invitere. Anonymkode: 1ec38...eb6
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #16 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er relativt vanlig å komme litt senere enn avtalt til et middagsselskap, det som er mye verre og ekstremt uhøflig, er de som kommer for tidlig. Vanligvis serverer man jo uansett et glassvin / en drink og noe fingermat før middagen. Anonymkode: b74e7...1bd Ikke i min vennekrets. Inviteres man til MIDDAG kl 20, så står middagen på bordet 20. Da kommer man i god tid, slik at man sitter til bords når maten er klar. En fest derimot, da kan man gjerne komme litt etter angitt tidspunkt. Anonymkode: 1ec38...eb6
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #17 Skrevet 1. januar 2018 Det er da ikke vanlig å ha middagen klar på det minuttet man har invitert folk til. Altså; har du invitert forlik til kl 20:00 så setter man seg ikke til middsgsbordet kl 20:00. Man må jo regne noen minutter +/- på ankomst, folk må få lov til å kle av seg, konversere, få et glass vin etc. Maten bør ikje serveres før tidligst 30-45 min etter det tidspunktet du har innbudt til. Anonymkode: 29bbf...018
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #18 Skrevet 1. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er relativt vanlig å komme litt senere enn avtalt til et middagsselskap, det som er mye verre og ekstremt uhøflig, er de som kommer for tidlig. Vanligvis serverer man jo uansett et glassvin / en drink og noe fingermat før middagen. Anonymkode: b74e7...1bd Ikke i min omgangskrets. Er det middag kl 17 så er det middag kl 17. En er hjertelig velkommen til å komme før, og får da gjerne et glass av ett eller annet. Men er du sein bør du helst ha en god grunn, og si fra så fort som mulig. Anonymkode: 48c2b...090
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #19 Skrevet 1. januar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er relativt vanlig å komme litt senere enn avtalt til et middagsselskap, det som er mye verre og ekstremt uhøflig, er de som kommer for tidlig. Vanligvis serverer man jo uansett et glassvin / en drink og noe fingermat før middagen. Anonymkode: b74e7...1bd Har de sosiale antennene knekt? Man kommer selvsagt til det tidspunktet som er avtalt. Det er ikke mer uhøflig å komme for tidlig enn for sent. Anonymkode: ae505...9f6
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Skrevet 1. januar 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er relativt vanlig å komme litt senere enn avtalt til et middagsselskap, det som er mye verre og ekstremt uhøflig, er de som kommer for tidlig. Vanligvis serverer man jo uansett et glassvin / en drink og noe fingermat før middagen. Anonymkode: b74e7...1bd Bor du i og snakker om Norge? Absolutt ikke vanlig og helt ok å komme for sent til middagsselskap. Anonymkode: 2ae2e...c96
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #21 Skrevet 1. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bor du i og snakker om Norge? Absolutt ikke vanlig og helt ok å komme for sent til middagsselskap. Anonymkode: 2ae2e...c96 Jeg er norsk og bør i Norge. Jeg vil si det riktige er å komme så nær tidspunktet det er invitert til som mulig. Maks 5 minutter før og helst ikke mer enn 10 minutter senere. Så må det beregnes tid til at alle skal få hengt av seg tøyet, skiftet fottøy, hilst på de andre gjestene, mangler litt, funnet plassene sine ol. I praksis kan man ikke servere maten før omtrent 30 minutter etter at man har invitert. Anonymkode: 52a46...3d1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #22 Skrevet 1. januar 2018 Det er irriterende. Men en tommelfingerregel er å invitere gjestene til en times tid før maten skal stå på bordet. Da kan man servere noen aperitifs og gjestene kan lande litt før man setter seg til bords. Det kan alltid skjære seg i siste liten, særlig om gjestene har barn. Det å haste rett inn fra bilen og direkte til bords er heller ikke noe hyggelig, syns i alle fall jeg som gjest. Anonymkode: fa205...1e5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #23 Skrevet 1. januar 2018 Når jeg inviterer så sier jeg klart ifra når maten står på bordet, og at man er hjertelig velkommen i timen før dette. På annendag : "Jeg serverer maten klokka 16.30, så må dere bare komme når det passer for dere før det. " De fleste kom rundt 16.00, og svigerfar pluss kone ringte 16.30 og sa de var tyve min forsinka. Siden vi hadde tre små sultne barn ved bordet begynte jeg å legge opp maten og servere. Anonymkode: 83f0b...84e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #24 Skrevet 1. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vanligvis serverer man jo uansett et glassvin / en drink og noe fingermat før middagen Gjør man? Det tror jeg aldri jeg har opplevd Anonymkode: 6f0e0...e5a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #25 Skrevet 1. januar 2018 Veldig uhøflig å servere maten akkurat det minuttet man har invitert, serverer dere ikke noe å drikke før maten? Vil tro dere bor på bygda Anonymkode: 29630...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå