Gå til innhold

Hvor mye ville du være villig til å tilpasse julemiddagen?


sug lut

Anbefalte innlegg

1 time siden, Elina skrev:

Har aldri skrevet at de som spiser kjøtt er mordere det er helt feil. Men dyrene dere spiser blir drept, det er ikke til å stikke under en stol. Til og med en 5 åring forstår det. 

Dessuten vet du pent lite om meg, du setter ord i min munn som jeg aldri har sagt. Jeg synes ikke det er OK å drepe dyr for å spise dem, det føler folk seg indignert over. 

Tvert imot. VI syns nemlig det er greit å drepe dyr fordi de er mat. Det koster oss verken tårer eller indignasjon.

At du ser på dyr som en slags semi-mennesker støter da ingen, det er jo kun dine egne følelser som er hyperaktivert. Våre følelser (i alle fall mine) gjør ikke så mye som en krusning på vannet selv om du opplyser at du syns dette er stygt og galt.

Du kunne like godt si at plantedrap var umoral, jeg ville ikke bli indignert. Jeg ville tenke som jeg gjør allerede: "Jøss, skal si hun identifiserer seg med plantene."

Men siden jeg ikke har en tilsvarende "tro" eller moralregel i mitt liv, så fyrer jeg meg ikke opp over at andre har den. For meg er omtrent ingenting hellig, og dermed vekker det null reaksjoner at du gir avkall på visse matvarer. (At du skjeller ut alle som spiser disse matvarene, derimot, det vekker reaksjoner, men mest oppgitthet og hoderysten.)

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Mat er ikke en "trosretning", unntagen for deg. Mat er vaner og tradisjoner, men ikke en trosretning. Selv hos jødiske familier som kun spiser kosher er det ingen som vil si at maten er en trosretning. Jødedommen er deres trosretning, men å holde et kosher kjøkken er en tradisjon. 

Selv spiser jeg ikke svin hvis det overhodet kan unngås. Men ungene mine gjør det likevel, for vet du hva? Jeg har ingen trosretning! Så jeg predikerer ikke noen "mat-tro" overfor barna. Hvis de spør får de vite min grunn til ikke å spise visse ting, men jeg driver ikke et korstog for det likevel. Det oppfatter jeg derimot at du gjør i hver eneste tråd du svarer i. Også tråder som ikke omhandler mat.

Anonymkode: dace0...752

Det er ikke feil, filosofi blir ikke feil bare fordi du er uenig. Mat er tradisjoner, ja. Men hva slags mat som er OK å spise og hva man ikke skal spise DET er en del av et tros-system. Hinduer som også er utbredt vegetarianere der noen tar helt avstand fra egg men mener melk er ok, noen spiser kjøtt men ku er hellig, for jøder og muslimer er svin noe som ikke skal spises, for oss i Norge og vesten generelt så er kjæledyr noe som ikke spises mens i Kina så har de festivaler for hundekjøtt. Troen på hva som kan spises og ikke er tillært av våre foreldre, og de aller færreste bryter ut av denne troen fordi det er rett og slett noe som er brendt seg fast i oss fra barneårene. Kosher er absolutt også en trosrettning selv om det også er tradisjon.

Les Beyond beliefs:  http://www.carnism.org/carnism

Jeg har aldri feks spist svin (som andre enn muslimer holder seg unna), mine foreldre spiste heller ikke svin og ikke de før dem heller. Så hvilke dyr vi spiser og ikke spiser er også en del av et større trossystem enten det er relgion eller ikke som avgjør våre valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tvert imot. VI syns nemlig det er greit å drepe dyr fordi de er mat. Det koster oss verken tårer eller indignasjon.

At du ser på dyr som en slags semi-mennesker støter da ingen, det er jo kun dine egne følelser som er hyperaktivert. Våre følelser (i alle fall mine) gjør ikke så mye som en krusning på vannet selv om du opplyser at du syns dette er stygt og galt.

Du kunne like godt si at plantedrap var umoral, jeg ville ikke bli indignert. Jeg ville tenke som jeg gjør allerede: "Jøss, skal si hun identifiserer seg med plantene."

Men siden jeg ikke har en tilsvarende "tro" eller moralregel i mitt liv, så fyrer jeg meg ikke opp over at andre har den. For meg er omtrent ingenting hellig, og dermed vekker det null reaksjoner at du gir avkall på visse matvarer. (At du skjeller ut alle som spiser disse matvarene, derimot, det vekker reaksjoner, men mest oppgitthet og hoderysten.)

Anonymkode: dace0...752

Det er forskjell på planter og dyr. Dyr har sentralnervesystem, de føler smerte, sorg og ønske om å leve. Jeg har ikke skjellt ut noen, jeg har KUN sagt mine egne meninger her inne. Har ikke sagt noe stygt om noen andre, dere derimot.....

Jeg ser ikke på dyr som semi-mennesker, det er dyr og de fortjener å leve fullverdige liv uten smerte forårsaket av grådige mennesker som kun vil utnytte dem. Jeg tror på en fremtid der flere og flere velger å ikke spise kjøtt. Det er hovedårsaken til klimagassutgiftene, og hvis vi fortsetter som vi gjør nå så går hele planeten under. Vi har ingen jorden 2, så vi bør virkelig begynne å ta vare på den vi har.  Så jeg er faktisk veldig positiv til at endringene vil komme, enten du vil det eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Logisk.

"Jeg gidder ikke diskutere med dere."

"OK. Det du skriver er heller ikke så godt fundert, så det passer fint."

"Nei forresten, jeg svarer på alle likevel, så lenge det går an! Det er DERE som ikke må gidde først!"

Anonymkode: dace0...752

Jeg svarer ja, men det var ikke det jeg ikke gadd å diskutere. Det var relatert til det innlegget og til personen jeg svarte i det spesifikke innlegget.  

 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men å tilpasse seg temaet i en tråd, det ble jammen for mye forlangt? Normal folkeskikk er vel å føre sine korstog i sin egen tråd. 

Anonymkode: dace0...752

 

Ikke svar meg da, da svarer jeg tilbake. Jeg har KUN svart på andre innlegg i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Det er ikke feil, filosofi blir ikke feil bare fordi du er uenig. Mat er tradisjoner, ja. Men hva slags mat som er OK å spise og hva man ikke skal spise DET er en del av et tros-system. Hinduer som også er utbredt vegetarianere der noen tar helt avstand fra egg men mener melk er ok, noen spiser kjøtt men ku er hellig, for jøder og muslimer er svin noe som ikke skal spises, for oss i Norge og vesten generelt så er kjæledyr noe som ikke spises mens i Kina så har de festivaler for hundekjøtt. Troen på hva som kan spises og ikke er tillært av våre foreldre, og de aller færreste bryter ut av denne troen fordi det er rett og slett noe som er brendt seg fast i oss fra barneårene. Kosher er absolutt også en trosrettning selv om det også er tradisjon.

Les Beyond beliefs:  http://www.carnism.org/carnism

Jeg har aldri feks spist svin (som andre enn muslimer holder seg unna), mine foreldre spiste heller ikke svin og ikke de før dem heller. Så hvilke dyr vi spiser og ikke spiser er også en del av et større trossystem enten det er relgion eller ikke som avgjør våre valg. 

Nei, hva slags mat som er ok å spise er ikke et trossystem dersom man mangler tro. Den mangler jeg, og minst 80% av andre nordmenn. At du ikke tar et selvstendig valg om svinespising, men reproduserer dine foreldres vaner, forteller noe om DITT forhold til mat som religion, ikke om mitt. (Og på samme måte troende hinduers/ jøders/ muslimers forhold til mat som del av religiøs praksis. Men altså ikke vi ateistene.) 

Selv ateistiske muslimer (som det faktisk finnes mange av!) holder seg unna svin uten at det dreier seg om tro. Det dreier seg om at oppdragerne de vokste opp med sa "æsj og fysj" til svin, slik mange nordmenn sier æsj til hund, snegler eller reptiler. Men så ser de andre spise det, prøver seg fram, og velger om de vil fortsette eller ikke.

Selv spiser jeg både reptiler, gnagere, skalldyr, bløtdyr og insekter hvis det skulle være. Selv om jeg vokste opp et sted der disse tradisjonelt ikke ble spist, så ble ikke matvalgene (mangelen på reptiler i kosten, f eks) begrunnet med noe utenfor oss selv. Verken Gud eller rituell urenhet eller filosofiske begrunnelser ble anført som grunn. Tilgjengelighet, derimot, og manglende kunnskap om hvordan man tilbereder disse dyra, var grunnene til at de ikke blir brukt. Men som voksen har jeg med god apetitt hatt i meg iguana, maur, snegler, marsvin og akkar, og hundrevis av andre ting, og det rykker overhodet ikke i trosmuskelen. 

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elina skrev:

Det er forskjell på planter og dyr. Dyr har sentralnervesystem, de føler smerte, sorg og ønske om å leve. Jeg har ikke skjellt ut noen, jeg har KUN sagt mine egne meninger her inne. Har ikke sagt noe stygt om noen andre, dere derimot.....

Jeg ser ikke på dyr som semi-mennesker, det er dyr og de fortjener å leve fullverdige liv uten smerte forårsaket av grådige mennesker som kun vil utnytte dem. Jeg tror på en fremtid der flere og flere velger å ikke spise kjøtt. Det er hovedårsaken til klimagassutgiftene, og hvis vi fortsetter som vi gjør nå så går hele planeten under. Vi har ingen jorden 2, så vi bør virkelig begynne å ta vare på den vi har.  Så jeg er faktisk veldig positiv til at endringene vil komme, enten du vil det eller ei. 

Feil, feil og feil. 

1) Lær deg å lese eksempler. Eksempelet med plantene var for å belyse at du ikke støter eller gjør andre indignerte ved å mene at noe er veldig verdifullt - så lenge vi andre ikke ser på det som like verdifullt. For meg er det like relevant å bruke planter som dyr i eksempelet - for jeg fordeler ikke min sympati ut ifra hvilken organisme som har det mest utvikla nervesystemet. 

2) Dyr vil ikke få leve "fullverdige liv" selv om alle mennesker på kloden slutta å spise kjøtt i morgen. De ville ikke få leve noe slags liv. De fleste av de dyra vi bruker i mat, ville bli utrydda fra jordens overflate, f eks grisen. Ingen ville ale opp griser dersom de ikke skulle spises. Dyra du snakker om ville aldri engang bli født.

3) Kjøttproduksjon kan drives på utallige ulike måter. Industriell drift er medvirkende til klimagassutslipp. Men f eks oppdrett av drøvtyggere, i land som Norge, der de eter gress og grovfôr, er med på å redusere utslippene.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Elina skrev:

Jeg svarer ja, men det var ikke det jeg ikke gadd å diskutere. Det var relatert til det innlegget og til personen jeg svarte i det spesifikke innlegget.  

 

Ikke svar meg da, da svarer jeg tilbake. Jeg har KUN svart på andre innlegg i denne tråden. 

"Jeg gidder ikke diskutere - eller jo forresten, det er DU som ikke må gidde! Slutt å gidde, for jeg må ha siste ordet!"

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hva slags mat som er ok å spise er ikke et trossystem dersom man mangler tro. Den mangler jeg, og minst 80% av andre nordmenn. At du ikke tar et selvstendig valg om svinespising, men reproduserer dine foreldres vaner, forteller noe om DITT forhold til mat som religion, ikke om mitt. (Og på samme måte troende hinduers/ jøders/ muslimers forhold til mat som del av religiøs praksis. Men altså ikke vi ateistene.) 

Selv ateistiske muslimer (som det faktisk finnes mange av!) holder seg unna svin uten at det dreier seg om tro. Det dreier seg om at oppdragerne de vokste opp med sa "æsj og fysj" til svin, slik mange nordmenn sier æsj til hund, snegler eller reptiler. Men så ser de andre spise det, prøver seg fram, og velger om de vil fortsette eller ikke.

Selv spiser jeg både reptiler, gnagere, skalldyr, bløtdyr og insekter hvis det skulle være. Selv om jeg vokste opp et sted der disse tradisjonelt ikke ble spist, så ble ikke matvalgene (mangelen på reptiler i kosten, f eks) begrunnet med noe utenfor oss selv. Verken Gud eller rituell urenhet eller filosofiske begrunnelser ble anført som grunn. Tilgjengelighet, derimot, og manglende kunnskap om hvordan man tilbereder disse dyra, var grunnene til at de ikke blir brukt. Men som voksen har jeg med god apetitt hatt i meg iguana, maur, snegler, marsvin og akkar, og hundrevis av andre ting, og det rykker overhodet ikke i trosmuskelen. 

Anonymkode: dace0...752

Tros-system trenger ikke å være relgiøst. Og i dette tilfellet så er det ikke det. Selv ateister har sin tro rundt hva man skal spise og ikke, man har dyr man mener er skittne og "ikke mat" og de som er mat. Hvis vi ikke hadde hatt det så hadde det vært ok å spise måse, ekkorn, kråke og katt også i Norge. Så det vi spiser er i høyeste grad linket til den troen. 

Selv om du spiser hva du vil og ikke tenker på hva foreldrene dine gjorde så har de færreste i Norge gjort akkurat det. Det er derfor de fleste spiser kjøtt, det er noe man lærer fra foreldrene. I India de plassene der de er vegetarianere så er det så å si ingen som spiser kjøtt, nettopp for det er noe som dem lærer fra sine foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil, feil og feil. 

1) Lær deg å lese eksempler. Eksempelet med plantene var for å belyse at du ikke støter eller gjør andre indignerte ved å mene at noe er veldig verdifullt - så lenge vi andre ikke ser på det som like verdifullt. For meg er det like relevant å bruke planter som dyr i eksempelet - for jeg fordeler ikke min sympati ut ifra hvilken organisme som har det mest utvikla nervesystemet. 

2) Dyr vil ikke få leve "fullverdige liv" selv om alle mennesker på kloden slutta å spise kjøtt i morgen. De ville ikke få leve noe slags liv. De fleste av de dyra vi bruker i mat, ville bli utrydda fra jordens overflate, f eks grisen. Ingen ville ale opp griser dersom de ikke skulle spises. Dyra du snakker om ville aldri engang bli født.

3) Kjøttproduksjon kan drives på utallige ulike måter. Industriell drift er medvirkende til klimagassutslipp. Men f eks oppdrett av drøvtyggere, i land som Norge, der de eter gress og grovfôr, er med på å redusere utslippene.

Anonymkode: dace0...752

1) Greit. 

2) Dyra ville levd i pakt med naturen og det er for et dyr et fullverdig liv. Det er veldig flott at de dyra aldri blir født for da ville de heller ikke hatt all den smerten vi mennesker påfører dem. 

3) Det er bevist at gressspisere ikke er noe bedre for miljøet, jeg skulle også ønske det var slik men det er det desverre ikke. Dessuten så har vi ikke nokk land til å la alle dyr spise ute i det fri, fordi det rett og slett spises alt for mye kjøtt sånn som saken er i dag. Om vi hadde fått forbruket drastisk ned så hadde kanskje dette gått. Men sånn det er i dag så er det bare en drøm at dyra som beiter ute ikke har store klimagassutslipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Elina skrev:

Tros-system trenger ikke å være relgiøst. Og i dette tilfellet så er det ikke det. Selv ateister har sin tro rundt hva man skal spise og ikke, man har dyr man mener er skittne og "ikke mat" og de som er mat. Hvis vi ikke hadde hatt det så hadde det vært ok å spise måse, ekkorn, kråke og katt også i Norge. Så det vi spiser er i høyeste grad linket til den troen. 

Selv om du spiser hva du vil og ikke tenker på hva foreldrene dine gjorde så har de færreste i Norge gjort akkurat det. Det er derfor de fleste spiser kjøtt, det er noe man lærer fra foreldrene. I India de plassene der de er vegetarianere så er det så å si ingen som spiser kjøtt, nettopp for det er noe som dem lærer fra sine foreldre. 

Feil igjen. Dette er bare noe du tror, og du har ikke belegg for å si noe om det. Du har heller ikke utpreget mye kunnskap om mat og mattradisjoner, selv om du liker å påstå ting om hinduer (som også kan komme til å spise storfe - tenk det, Hedda!) 

I Nord-Norge og store deler av Vestlandet og Trøndelag har det vært slik at besteforeldregenerasjonen (de som er på sykehjem nå) aldri har rørt f eks skalldyr. Og makrell har de kun brukt som agn. Tror du barna deres spiser reker og makrell i dag...? Og barnebarna? Det tror nemlig jeg! 

Men derimot er det ganske sannsynlig at de har spist kråke, fordi de var unge under krigen, og alt som het kjøtt var attraktivt. (Kråkene ble tilberedt på samme vis som man gjør med ryper.) Sild var også en viktig andel i kosten. Men spiser barnebarna kråker og sild i dag? 

Mht katt, ekorn og måse: katt er vel blant de dyra som utgjør den største smittefaren mht parasitter, så der begrenser apetitten seg hos alle generasjoner. Sjøfugl har jeg spist mye av, bl a skarv, gjess, ender osv; men måse brukes ikke fordi den rett og slett ikke smaker godt. Kjøttet har en innbarka transmak. (Men den ble nok også brukt en del under krigen.) Mht ekorn har jeg aldri hørt at der er noe tabu mot å spise dem, utover det at det er veldig lite kjøtt på dem? Men de har jo vært jaktet for pelsen.

At mange indere er vegetarianere skyldes både tradisjon og religiøse  retninger. Men om det skyldes at familien gjorde det, er jo bare spekulasjon fra deg. Og det endrer uansett ikke på at dine teorier om mat/tabu-emnet kun bygger på dine egne tros/tabuforestillinger. Hos meg er det ingen sammenheng mellom hva jeg sier æsj til og hva jeg har av filosofiske betraktninger ellers. Mine æsje-områder har konkrete grunner.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Elina skrev:

1) Greit. 

2) Dyra ville levd i pakt med naturen og det er for et dyr et fullverdig liv. Det er veldig flott at de dyra aldri blir født for da ville de heller ikke hatt all den smerten vi mennesker påfører dem. 

3) Det er bevist at gressspisere ikke er noe bedre for miljøet, jeg skulle også ønske det var slik men det er det desverre ikke. Dessuten så har vi ikke nokk land til å la alle dyr spise ute i det fri, fordi det rett og slett spises alt for mye kjøtt sånn som saken er i dag. Om vi hadde fått forbruket drastisk ned så hadde kanskje dette gått. Men sånn det er i dag så er det bare en drøm at dyra som beiter ute ikke har store klimagassutslipp. 

2) Tamme dyr kan ikke overleve i naturen, de ville ha lidd en mye mer smertefull død enn de nå får på slaktebenken. Jeg kan gjøre et unntak for tamrein, ingen andre av våre dyreraser kan trives "i pakt med naturen" slik de nå ser ut.

3) http://www.oikos.no/aktuelt/ikke-skyld-paa-kua

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2) Tamme dyr kan ikke overleve i naturen, de ville ha lidd en mye mer smertefull død enn de nå får på slaktebenken. Jeg kan gjøre et unntak for tamrein, ingen andre av våre dyreraser kan trives "i pakt med naturen" slik de nå ser ut.

3) http://www.oikos.no/aktuelt/ikke-skyld-paa-kua

Anonymkode: dace0...752

 

2) Det er snakk om å avvikle hele industrien og det ville uansett ikke skjedd over natta. 

3) Så har du denne her da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

2) Det er snakk om å avvikle hele industrien og det ville uansett ikke skjedd over natta. 

3) Så har du denne her da!

2) Samme hvor langsomt man avviklet den, ville ikke dagens tamfe få egenskaper som gjorde dem tilpassa et vilt liv. Dyreartene ville måtte dø ut helt.

3) Amerikanske forhold kan ikke sammenlignes med våre. Sletteland kontra utmark/seterdrift er to ulike ting.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2) Samme hvor langsomt man avviklet den, ville ikke dagens tamfe få egenskaper som gjorde dem tilpassa et vilt liv. Dyreartene ville måtte dø ut helt.

3) Amerikanske forhold kan ikke sammenlignes med våre. Sletteland kontra utmark/seterdrift er to ulike ting.

Anonymkode: dace0...752

2) Man kunne fint hatt noen av dyreartene uten at det hadde hatt så store klimaskader.

3) Det er ikke så mye forskjell, trodde selv dette før men etter jeg har sjekket litt rundt så er det ganske store ødeleggelser her også. Ikke like store men alikevel betydelige. Dessuten så er ikke verden i Norge, det er totalen som betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

2) Tamme dyr kan ikke overleve i naturen, de ville ha lidd en mye mer smertefull død enn de nå får på slaktebenken. Jeg kan gjøre et unntak for tamrein, ingen andre av våre dyreraser kan trives "i pakt med naturen" slik de nå ser ut.

3) http://www.oikos.no/aktuelt/ikke-skyld-paa-kua

Anonymkode: dace0...752

Det er for mange tamrein i Finnmark i forhold til beitegrunnlaget, selv om det slaktes mye rein i dag. Slutter vi å slakte, vil mange rein dø av sult og bli tatt av rovdyr. Men Elina synes sikkert det er bedre. Det samme med elg - hvis man slutter å skyte ut kvote, vil antall elg på veiene som forårsaker ulykker, øke. 

Anonymkode: 50b8b...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elina skrev:

2) Man kunne fint hatt noen av dyreartene uten at det hadde hatt så store klimaskader.

3) Det er ikke så mye forskjell, trodde selv dette før men etter jeg har sjekket litt rundt så er det ganske store ødeleggelser her også. Ikke like store men alikevel betydelige. Dessuten så er ikke verden i Norge, det er totalen som betyr noe. 

Ja, men hvis norsk landbruk kan binde opp mer karbon enn det slipper ut, så er det jo fjollete å komme med at vi likså godt kan la være fordi verden er større enn oss? I USA har slettelandet erstatta skog, klart det er ugunstig å prioritere gress da. Noe annet med beitemark oppunder tregrensa her i landet. 

Men dette er uansett en avsporing fra hva vertskapet vil/kan gjøre for gjester som ønsker en annen type jul. Og avsporingen kommer fordi du insisterer på å blande inn drepe/ikke drepe-debatten i en tråd som handler om servere/ikke servere. Hold fanen høyt, Rikard Løvehjerte, snart har du nok nedkjempet de vantro...

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laget veggismat til vegeterianer, men ikke laget pinnekjøtt i tillegg til ribbe. Pinnekjøtt har vi 1. dag.

Jeg har aldri forventet å få ribbe hos svigers som i alle år har spist pinnekjøtt. I år skal vi for første gang feire hos oss. Her i huset er det jeg som lager middag og jeg lager ribbe på julaften. Da får svigers ribbe til julemiddag.

Anonymkode: 3a6c7...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elina - ut i fra argumentasjonen, så konkluderer jeg med at du er enter søsteren eller den hemmelige kona til han piloten som hadde så enorm forståelse for damer, unntatt de som ikke var hetero etter hans definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Hvorfor i all verden tok dette sånn av?!

Gribber, er dere! Dere bare MÅ angripe, tydeligvis. En ganske uskyldig tråd der man på forhånd _vet_ det vil komme ulike synspunkter, og så blir det slike tilstander..! Voksne damer?! Skam dere!!

Anonymkode: 71e0c...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Elina skrev:

Samme sier jeg, her serverer jeg ribbe av saint bernards valp, sprø og god svor. Det beste som finnes. Så får de som skal ha ting spesialtilpasset spise tilbehør, selv på julaften!

Du får ikke sprø svor på hund. De har en annen type hud. Her har du nok blitt litt da du kjøpte kjøttet.

Anonymkode: 7abf3...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

?? Hvorfor i all verden tok dette sånn av?!

Gribber, er dere! Dere bare MÅ angripe, tydeligvis. En ganske uskyldig tråd der man på forhånd _vet_ det vil komme ulike synspunkter, og så blir det slike tilstander..! Voksne damer?! Skam dere!!

Anonymkode: 71e0c...0d8

Enig. Typisk mobbing der "alle" henger seg på etter den som går mot strømmen, spesielt i forhold til det den toneangivende masse har satt som akseptert standard.

Synes Elina har svart helt greit uten å angripe/være spydig/være nedlatende etc., og det er mer enn man kan si om de som angriper henne. Minner om en gjeng med rovdyr som hisser hverandre opp i å angripe en som noen har definert som avviker.

Anonymkode: e61f3...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Elina skrev:

Har aldri skrevet at de som spiser kjøtt er mordere det er helt feil. Men dyrene dere spiser blir drept, det er ikke til å stikke under en stol. Til og med en 5 åring forstår det. 

Dessuten vet du pent lite om meg, du setter ord i min munn som jeg aldri har sagt. Jeg synes ikke det er OK å drepe dyr for å spise dem, det føler folk seg indignert over. 

Selvfølgelig blir de drept, skulle tatt seg ut om fugglen var levende når jeg klasker den på bordet.. duh. 

Anonymkode: f0678...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser selvsagt allergier, men om noen går på Grethe roede eller karbo kur i jula så tar jeg ikke hensyn... Men tar hensyn til alle barna. Jeg laget alltid pinnekjøtt og ribbe på julaften 😋. Ungene elsker ribbe, men de er ikke like begeistret for pinnekjøtt. 

Jeg laget også dronning Maud og riskrem i tillegg til div kaker. Og tilpasser om noen har glutenallergi ol, men begynner ikke å lage fettfri desserter pga noen et på diett i jula( med mindre det et snakk om helsemessige årsaker som operasjoner ol). 

Har også noen slektninger som liker å komme til dekket bord hver jul. De er kresne og ungene liker ingenting. De krevde av vi skulle lage både det ene og det andre, selv bidrog de ikke med noen ting, hadde ikke med seg noe, spurte aldri om de kunne lage en kake ol. 

Tilslutt gav jeg beskjed om at jeg lagde pinnekjøtt og ribbe og om de kunne bidra med en kake, da fikk jeg ikke svar og de begynte å be seg selv til andre slektninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vi som er vegetarfamilien. Som oftest lager vi vegetartingene, og alt tilbehør, så tar de andre familiene med seg ribbe og det de vil ha. De synes det er en fin måte å gjøre det på, og det synes vi også. Når vi feirer borte, tar vi med det vi trenger til vår middag, forventer ikke at det lages egen mat til oss. Synes det er helt fin ordning. 

Anonymkode: b3d30...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...