Gå til innhold

Hvor mye ville du være villig til å tilpasse julemiddagen?


sug lut

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøttkraft, da, antar jeg.

(Seriøst - hvis israelske leger påstår at de vet grunnene til at han fikk kreft, så lyver de. I alle fall hvis de påstår at kuren er veganisme. Ingen leger i verden kan svare på "hvorfor", med mindre det er en clear cut lungekreft hos en storrøyker el lignende veldokumenterte miljøforgiftninger.) 

Anonymkode: dace0...752

Hva er det du snakker om ?? Han har kreft og det er ingenting mer de kan gjøre, han er nå på en diett som gjør hverdagen bedre for han og kan også forlenge livet. Hva vet du om hva legene har sagt? Har ikke sagt noe om at dem mener at han har fått kreft fordi han har spist kjøtt. Så slutt å dikt opp ting!

Det er mange grunner til kreft, enkelte yrker er spesielt utsatt. Mange som spiser veganske etter kreftdiagnose, ikke noe dem snakker så høyt om i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er realistisk. Du skal liksom frelse sjeler i hver eneste tråd, med link til noen kinesere som spiser bikkje eller hva det er. Dette var en saklig tråd om hvor våre grenser går, hos hver enkelt, og så kommer du inn med hele kavalleriet og bare driter deg ut.

Anonymkode: dace0...752

Du kjenner ikke meg og du vet forøvrig svært lite om meg også. 

Når dere ikke godtar at andre ikke vil spise kjøtt så kan ikke jeg godta at dere ikke vil spise hundekjøtt. Kjøtt er kjøtt! Hvis dere mener at det bare er noe man velger vekk selv og at man ikke har noen god grunn til å ikke spise andre dyr så kan dere selv få spise rotter, katter og hunder. For det er jo kjøtt det også, og man skal da ikke nekte å spise vanlig mat! For det er vanlig mat, mennesker spiser over 30 milioner hunder hvert eneste år. Så kan du si meg hvorfor det er galt da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg får de pinnekjøtt med tilbehøret til middag og riskrem til dessert. Faller ikke det i smak, har de følgende valg: A: være hjemme B. Ta med egen mat. C. være sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elina skrev:

Herremin, GENERELT! 

Tråden handler ikke om veganisme, gjester eller mat generelt. Heller ikke om ditt yndlingsemne, døde dyr. Den handler om JULEMAT og TILPASNING AKKURAT PÅ JULAFTEN.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elina skrev:

Du kjenner ikke meg og du vet forøvrig svært lite om meg også. 

Når dere ikke godtar at andre ikke vil spise kjøtt så kan ikke jeg godta at dere ikke vil spise hundekjøtt. Kjøtt er kjøtt! Hvis dere mener at det bare er noe man velger vekk selv og at man ikke har noen god grunn til å ikke spise andre dyr så kan dere selv få spise rotter, katter og hunder. For det er jo kjøtt det også, og man skal da ikke nekte å spise vanlig mat! For det er vanlig mat, mennesker spiser over 30 milioner hunder hvert eneste år. Så kan du si meg hvorfor det er galt da??

Jeg vet, etter meterlange innlegg fra deg gjennom flere år her på forum, at dette er en kjepphest hos deg. Du skriver og skriver, legger til videoer og holder prediken.

(Jeg har aldri sagt at jeg ser noe noe galt i å spise hund. Jeg syns personlig at grensen går ved å spise mennesker. Men linker som handler om valpestek er bare irrelevante, ettersom det ikke spises hund i Norge.)

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Elina skrev:

Hva er det du snakker om ?? Han har kreft og det er ingenting mer de kan gjøre, han er nå på en diett som gjør hverdagen bedre for han og kan også forlenge livet. Hva vet du om hva legene har sagt? Har ikke sagt noe om at dem mener at han har fått kreft fordi han har spist kjøtt. Så slutt å dikt opp ting!

Det er mange grunner til kreft, enkelte yrker er spesielt utsatt. Mange som spiser veganske etter kreftdiagnose, ikke noe dem snakker så høyt om i Norge. 

Tror vel det er andre som dikter mer her...

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tråden handler ikke om veganisme, gjester eller mat generelt. Heller ikke om ditt yndlingsemne, døde dyr. Den handler om JULEMAT og TILPASNING AKKURAT PÅ JULAFTEN.

Anonymkode: dace0...752

Personen JEG svarte snakket om generelt! Ikke JUL men det å invitere noen på vanlig middag! Jeg svarte på et spørsmål som var rettet til meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet, etter meterlange innlegg fra deg gjennom flere år her på forum, at dette er en kjepphest hos deg. Du skriver og skriver, legger til videoer og holder prediken.

(Jeg har aldri sagt at jeg ser noe noe galt i å spise hund. Jeg syns personlig at grensen går ved å spise mennesker. Men linker som handler om valpestek er bare irrelevante, ettersom det ikke spises hund i Norge.)

Anonymkode: dace0...752

Du mener det som VANLIGVIS skjer i et diskusjonsforum?! Man diskuterer sine meninger...... 

Jeg mener at man skal få ha sine egne personlige grenser for hva man vil spise og ikke spise. At noen bare ikke klarer å akseptere det minner mer om dårlige sosiale antenner. Det er derfor jeg tar med valpestek, for da kan det i så fall heller ikke være greit å ikke spise det. Så det er relevant, for man skal ikke pålegge seg å bestemme hvor andres personlige grenser går bare fordi det ikke er det som er det vanlige i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror vel det er andre som dikter mer her...

Anonymkode: dace0...752

Jeg bryr meg pent lite om hva du tror. Jeg vet hva som stemmer best selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Elina skrev:

Personen JEG svarte snakket om generelt! Ikke JUL men det å invitere noen på vanlig middag! Jeg svarte på et spørsmål som var rettet til meg! 

Start din egen tråd, slutt å kuppe andres med hallelujamøtene dine.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elina skrev:

Du mener det som VANLIGVIS skjer i et diskusjonsforum?! Man diskuterer sine meninger...... 

Jeg mener at man skal få ha sine egne personlige grenser for hva man vil spise og ikke spise. At noen bare ikke klarer å akseptere det minner mer om dårlige sosiale antenner. Det er derfor jeg tar med valpestek, for da kan det i så fall heller ikke være greit å ikke spise det. Så det er relevant, for man skal ikke pålegge seg å bestemme hvor andres personlige grenser går bare fordi det ikke er det som er det vanlige i Norge. 

Jeg prøver gjerne valp, hvis det bys (siden jeg er oppdratt med at det er frekt å fnyse av det vertskapet byr), men jeg ser virkelig ikke hvorfor du bruker det som eksempel. Ingen har vel budt DEG det?

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver gjerne valp, hvis det bys (siden jeg er oppdratt med at det er frekt å fnyse av det vertskapet byr), men jeg ser virkelig ikke hvorfor du bruker det som eksempel. Ingen har vel budt DEG det?

Anonymkode: dace0...752

Jo faktisk :) Men jeg spiste ikke kjøtt så da var det greit. 

Det er prinsippet rundt det å skal dømme andre for å ikke spise kjøtt, og når de i tilleg mener det er grunnløst så må man sette litt ting på spissen. Mat er en trosrettning som vi lærer fra våre foreldre, hvis foreldrene sier nei til svin så spiser personen som regel ikke svin.

Det som ofte er her inne er at de som spiser kjøtt liksom skal ha det til at jeg har tatt et valg og at jeg har en fanatisk tro. Det som er at dem også har en tro, som er tillært av deres foreldre igjen. Deres tro er at det er greit å spise enkelte dyr men andre dyr som katt, hund og rotte settes i en "ikke spise" bås, det som er forskjell fra meg er at jeg har satt alle dyr i den samme båsen.

Så hvordan man enn vrir og vender på det så har alle en tro rundt det de spiser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Start din egen tråd, slutt å kuppe andres med hallelujamøtene dine.

Anonymkode: dace0...752

Noen spurte meg, så jeg svarte! Det er helt greit i en tråd og det vi snakket om handlet om saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Elina skrev:

Jo faktisk :) Men jeg spiste ikke kjøtt så da var det greit. 

Det er prinsippet rundt det å skal dømme andre for å ikke spise kjøtt, og når de i tilleg mener det er grunnløst så må man sette litt ting på spissen. Mat er en trosrettning som vi lærer fra våre foreldre, hvis foreldrene sier nei til svin så spiser personen som regel ikke svin.

Det som ofte er her inne er at de som spiser kjøtt liksom skal ha det til at jeg har tatt et valg og at jeg har en fanatisk tro. Det som er at dem også har en tro, som er tillært av deres foreldre igjen. Deres tro er at det er greit å spise enkelte dyr men andre dyr som katt, hund og rotte settes i en "ikke spise" bås, det som er forskjell fra meg er at jeg har satt alle dyr i den samme båsen.

Så hvordan man enn vrir og vender på det så har alle en tro rundt det de spiser.  

Forskjell på deg og mine muslimske venner, er at de verken kaller meg horer fordi jeg ikke dekker meg til eller ekkel fordi jeg har hund og spiser svin. Du skriver i alle tråder om at de som spiser kjøtt er mordere og torturister, og en del av konspirasjon. Her er forskjellen du etterlyste. 

Anonymkode: 50b8b...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Hahaha, jeg kunne ikke ha klart å lage det om jeg hadde prøvd engang. Det hadde nok blitt en seig fettklump. Ingen her spiser dessuten svinekjøtt og har heller aldri gjort det. Og har også flere veganere i familien, så det blir to julemiddager men samme tilbehør. 

Så du forventer tilpasning, men vil ikke gjøre innsats for dine gjester. Sånn under middels sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mamsemums skrev:

Så du forventer tilpasning, men vil ikke gjøre innsats for dine gjester. Sånn under middels sjarmerende.

Du har virkelig ikke lest det jeg har skrevet.

Jeg har sagt i hele tråden at jeg liker å ha med meg egen mat, dette gjør også de fleste som jeg kjenner som er veganere. Så det kan de også om de absolutt skal spise kjøtt! Om det er julaften så ville jeg fått noen som hadde kunnet lage kjøttretten til å lage den. Pinnekjøtt er ikke vanskelig men ribbe måtte de ha laget selv eller kommet litt tidligere for å sette den inn i ovnen. 

Det handler om kommunikasjon, når man inviterer personer du VET har en spesiell diett så må du rett og slett snakke med dem om det. Det er lett å ta med egen mat og de fleste de ville foretrukket det for ikke å sette bryet over på noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjell på deg og mine muslimske venner, er at de verken kaller meg horer fordi jeg ikke dekker meg til eller ekkel fordi jeg har hund og spiser svin. Du skriver i alle tråder om at de som spiser kjøtt er mordere og torturister, og en del av konspirasjon. Her er forskjellen du etterlyste. 

Anonymkode: 50b8b...166

Har aldri skrevet at de som spiser kjøtt er mordere det er helt feil. Men dyrene dere spiser blir drept, det er ikke til å stikke under en stol. Til og med en 5 åring forstår det. 

Dessuten vet du pent lite om meg, du setter ord i min munn som jeg aldri har sagt. Jeg synes ikke det er OK å drepe dyr for å spise dem, det føler folk seg indignert over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elina skrev:

Har aldri skrevet at de som spiser kjøtt er mordere det er helt feil. Men dyrene dere spiser blir drept, det er ikke til å stikke under en stol. Til og med en 5 åring forstår det. 

Dessuten vet du pent lite om meg, du setter ord i min munn som jeg aldri har sagt. Jeg synes ikke det er OK å drepe dyr for å spise dem, det føler folk seg indignert over. 

Det er ganske lenge siden du lovte at du ikke gadd å diskutere mer med oss i denne tråden nå.

Jeg foreslår at du følger opp dine egne ord og leverer tråden tilbake til dem som hadde noe å si, utenom gammelt oppgulp om hvor vemmelige og slemme og teite vi alle er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Denne tråden var DIREKTE ment til de som skulle ha spesialkost (vegetar/vegan) eller allergi (eller kuttet ut ting pga mote)

Nei, det var den ikke. Den var rettet til alle i normalbefolkningen utfra en tenkt situasjon med noen som ikke spiser hvadetnåmåtteværesomserveres som er invitert til julemiddagen, og det vet jeg siden jeg laget den, og skrev følgende i hovedinnlegget:

Du skal ha julemiddag for hele familien. Din bror har ny kone, eller din mor har giftet seg igjen. Din bror eller mor opplyser at vedkommende ikke spiser kjøtt - eller ikke fisk - eller ikke svin, alt ettersom hva du ellers ville servert til jul. Hvor mye tilpasning gjør du?

Altså - den er rettet til alle som lager en eller annen tradisjonell julemiddag og får en som ikke spiser ett eller annet til bords, ikke til "de som skulle ha spesialkost...eller allergi (eller kuttet ut ting pga mote". Men av alle som har svart her er nok du en av de minst tilpasningsvennlige, ditt hovedutspilll er valperibbe, pluss at du i tillegg ikke akkurat gjør din sak en tjeneste med å fremstå som  fullstendig rabiat militant fundamentalist - hadde det ikke vært dyrelik som var saken din kunne det lett vært bombing av abortklinikker, antar jeg.

Og så hiver du ut dette: " De som bryter normen skal gjerne singles ut og mobbes for å sette spørsmål ved etikken bak. Det ser man gang på gang i historien." Med andre ord, du er naglet til et kors på jorden, men lider gjerne. Da må jeg bare få påpeke at Jesusrollen for det første er opptatt, for det andre veldig ukledelig for de fleste andre enn han sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Nei, det var den ikke. Den var rettet til alle i normalbefolkningen utfra en tenkt situasjon med noen som ikke spiser hvadetnåmåtteværesomserveres som er invitert til julemiddagen, og det vet jeg siden jeg laget den, og skrev følgende i hovedinnlegget:

Du skal ha julemiddag for hele familien. Din bror har ny kone, eller din mor har giftet seg igjen. Din bror eller mor opplyser at vedkommende ikke spiser kjøtt - eller ikke fisk - eller ikke svin, alt ettersom hva du ellers ville servert til jul. Hvor mye tilpasning gjør du?

Altså - den er rettet til alle som lager en eller annen tradisjonell julemiddag og får en som ikke spiser ett eller annet til bords, ikke til "de som skulle ha spesialkost...eller allergi (eller kuttet ut ting pga mote". Men av alle som har svart her er nok du en av de minst tilpasningsvennlige, ditt hovedutspilll er valperibbe, pluss at du i tillegg ikke akkurat gjør din sak en tjeneste med å fremstå som  fullstendig rabiat militant fundamentalist - hadde det ikke vært dyrelik som var saken din kunne det lett vært bombing av abortklinikker, antar jeg.

Og så hiver du ut dette: " De som bryter normen skal gjerne singles ut og mobbes for å sette spørsmål ved etikken bak. Det ser man gang på gang i historien." Med andre ord, du er naglet til et kors på jorden, men lider gjerne. Da må jeg bare få påpeke at Jesusrollen for det første er opptatt, for det andre veldig ukledelig for de fleste andre enn han sjøl.

Den begynte temmelig fort å single ut vegetarianere og veganere. Innlegg 2, 3, 4, 5, 6 , 7, 10 , 13, 14, 18 med flere snakker om vegetarianere eller veganere. Tråden begynte veldig fint men så kom det fler på side to med en rekke utsagn om veganere som at vi forventet oppvarting eller at det var jo så vanskelig. Vanskelig er det ikke, uansett. Og jeg har hele veien fortalt at det aller enkleste er å snakke med personen samme hva restreksjonene er, og finne en løsning sammen. Føler virkelig mange er indignert over at noen velger bort kjøtt, og når folk snakker om det som særheter så gir jeg beskjed. Det er ingen særhet eller "motegreie", de av oss som er veganer eller vegetar har tatt valget av en grunn. Du har også tatt et valg når du spiser kjøtt, kanskje ikke et informert valg men et valg er det uansett. 

Valperibbe er et svar til de som mener vegetar/veganere skal spise det som blir servert! Dette handler om tro og er også personlig, det er ikke det samme å nekte å spise sopp fordi du ikke liker det som det å ikke spise kjøtt. Man kan ikke tvinge folk inn i flertallet fordi man føler det passer seg. De som ikke forstår det etiske aspektet ved å spise vegetarisk de har ikke satt seg inn i det, for det er virkelig ikke så vanskelig å se. 

Har vært vegetar så å si hele mitt liv. Det har ingenting med bombing av abortklinikker å gjøre. Jeg setter alt liv høyt og ønsker å unngå å skade eller drepe dyr. Jeg har faktisk ikke sagt og har aldri vært i nærheten av å si så mye stygge ting som dere slenger etter meg. Du plukker ut det som passer deg og legger det sammen helt ut av kontekst. 

Du mener jeg er minst tilpassingsdyktig? Tror ikke det du, på julaften så tilpasser vi til alle. Men er det noe jeg ikke kan lage så gir jeg beskjed til gjesten, det er normal folkeskikk. Har virkelig ikke lyst å servere en dårlig julemiddag. Har venner med cøliaki og da har jeg ingen problemer med å lage alt helt glutenfritt til dem. Har en i familien som har en SYKT restruktiv diett, men passer alikevell på at jeg har noe til han når han kommer hit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, gale damen skrev:

Det er ganske lenge siden du lovte at du ikke gadd å diskutere mer med oss i denne tråden nå.

Jeg foreslår at du følger opp dine egne ord og leverer tråden tilbake til dem som hadde noe å si, utenom gammelt oppgulp om hvor vemmelige og slemme og teite vi alle er.

Slutt å skriv til meg da! Da svarer jeg nemlig. Har ALDRI sagt at dere er vemmelige og slemme, det der er rett og slett projeksjon. 

Du får lese igjennom igjen og se om jeg skriver noe i nærheten av det du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Jo faktisk :) Men jeg spiste ikke kjøtt så da var det greit. 

Det er prinsippet rundt det å skal dømme andre for å ikke spise kjøtt, og når de i tilleg mener det er grunnløst så må man sette litt ting på spissen. Mat er en trosrettning som vi lærer fra våre foreldre, hvis foreldrene sier nei til svin så spiser personen som regel ikke svin.

Det som ofte er her inne er at de som spiser kjøtt liksom skal ha det til at jeg har tatt et valg og at jeg har en fanatisk tro. Det som er at dem også har en tro, som er tillært av deres foreldre igjen. Deres tro er at det er greit å spise enkelte dyr men andre dyr som katt, hund og rotte settes i en "ikke spise" bås, det som er forskjell fra meg er at jeg har satt alle dyr i den samme båsen.

Så hvordan man enn vrir og vender på det så har alle en tro rundt det de spiser.  

Feil. Mat er ikke en "trosretning", unntagen for deg. Mat er vaner og tradisjoner, men ikke en trosretning. Selv hos jødiske familier som kun spiser kosher er det ingen som vil si at maten er en trosretning. Jødedommen er deres trosretning, men å holde et kosher kjøkken er en tradisjon. 

Selv spiser jeg ikke svin hvis det overhodet kan unngås. Men ungene mine gjør det likevel, for vet du hva? Jeg har ingen trosretning! Så jeg predikerer ikke noen "mat-tro" overfor barna. Hvis de spør får de vite min grunn til ikke å spise visse ting, men jeg driver ikke et korstog for det likevel. Det oppfatter jeg derimot at du gjør i hver eneste tråd du svarer i. Også tråder som ikke omhandler mat.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Elina skrev:

Slutt å skriv til meg da! Da svarer jeg nemlig. Har ALDRI sagt at dere er vemmelige og slemme, det der er rett og slett projeksjon. 

Du får lese igjennom igjen og se om jeg skriver noe i nærheten av det du mener. 

Logisk.

"Jeg gidder ikke diskutere med dere."

"OK. Det du skriver er heller ikke så godt fundert, så det passer fint."

"Nei forresten, jeg svarer på alle likevel, så lenge det går an! Det er DERE som ikke må gidde først!"

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Elina skrev:

Du mener jeg er minst tilpassingsdyktig? Tror ikke det du, på julaften så tilpasser vi til alle. Men er det noe jeg ikke kan lage så gir jeg beskjed til gjesten, det er normal folkeskikk. Har virkelig ikke lyst å servere en dårlig julemiddag. Har venner med cøliaki og da har jeg ingen problemer med å lage alt helt glutenfritt til dem. Har en i familien som har en SYKT restruktiv diett, men passer alikevell på at jeg har noe til han når han kommer hit. 

Men å tilpasse seg temaet i en tråd, det ble jammen for mye forlangt? Normal folkeskikk er vel å føre sine korstog i sin egen tråd. 

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...