Gå til innhold

Hvor mye ville du være villig til å tilpasse julemiddagen?


sug lut

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

14 timer siden, cherry coke skrev:

Tilpasser meg allergier ja. Men dietter og «faser» tar jeg ingen hensyn til. Vegetarianere får ikke servert nøttestek eller tofu, de få evt spise tilbehør .

Samme sier jeg, her serverer jeg ribbe av saint bernards valp, sprø og god svor. Det beste som finnes. Så får de som skal ha ting spesialtilpasset spise tilbehør, selv på julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville laget det som alltid har vært julemiddagen til min familie, i vårt tilfelle tynnribbe, mammas surkål, potet, medisterkake og julepølse. Min svoger er fra vestlandet og min mann utenlandsk men elsker pinnekjøtt så vi lager dette itillegg for andre gang nå. 

Om det hadde kommet en vegetarianer tilbords hadde jeg kanskje kjørt på med litt mer variert grønnsaker men ellers vet jeg ikke hva jeg skulle tilby. 

Anonymkode: 0d001...94f

Ja, så utrolig vanskelig! Vet ikke hva du skal tilby? Hva med å løfte en finger og sjekke litt rundt? Vegetarbloggen nøttestek feks, kan til og med lages på forhand og has i fryseren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elina skrev:

Ja, så utrolig vanskelig! Vet ikke hva du skal tilby? Hva med å løfte en finger og sjekke litt rundt? Vegetarbloggen nøttestek feks, kan til og med lages på forhand og has i fryseren...

Sånne svar gir man ikke lyst til å tilpasse

Anonymkode: 5aa7d...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Samme sier jeg, her serverer jeg ribbe av saint bernards valp, sprø og god svor. Det beste som finnes. Så får de som skal ha ting spesialtilpasset spise tilbehør, selv på julaften!

Er du en av de slitsomme vegetarianerene? Ta å rull inn litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånne svar gir man ikke lyst til å tilpasse

Anonymkode: 5aa7d...eff

Ber aldri om tilpassing, men personer som ber meg på middag men ikke nevner noe om at dem ikke har noe som er uten animalske produkter. De bare tenker at det gidder de ikke ta hensyn til, de drar jeg rett og slett ikke til. Jeg liker å ta med egen mat og gjør det mer enn gjerne, men folk som ber meg uten å ta opp at de ikke har tenkt å lage mat til meg også de ønsker jeg ikke å besøke. 

Så til alle dere som har veganere eller vegetarianere som dere har invitert, snakk med dem! Det er ikke vanskeligere enn det! De fleste vil nok heller ha noe med seg enn at du skal lage noe til dem. Det er tross alt ikke lett når man ikke forstår hva som er animalsk engang. Som en som som lagde grønnsaks-suppe med kjøttkraft til en vegetarianer, det er en god tanke og et godt forsøk men det er noen ganger enklere at dem har noe med seg. På julaften så er det heller ikke en helt vanlig dag, så idiotisk å tenke at de dere ber skal spise tilbehør. Har dere noe problemer med å komunisere med dem som er veganere eller vegetar så ikke be dem til middag! Enklere blir det ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, cherry coke skrev:

Er du en av de slitsomme vegetarianerene? Ta å rull inn litt. 

Nei, hva mener du med det? Jeg skal spise valpe-ribbe til jul. Helt seriøst, det er knallgodt! Jeg spiser det kun EN gang i året, ble hekta etter besøk i Kina og det er utrolig godt. Se her!  :sikle: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Nei, hva mener du med det? Jeg skal spise valpe-ribbe til jul. Helt seriøst, det er knallgodt! Jeg spiser det kun EN gang i året, ble hekta etter besøk i Kina og det er utrolig godt. Se her!  :sikle: 

 

Ja men så bra da! Kos deg med den og nyt valperibba di. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Elina skrev:

Ber aldri om tilpassing, men personer som ber meg på middag men ikke nevner noe om at dem ikke har noe som er uten animalske produkter. De bare tenker at det gidder de ikke ta hensyn til, de drar jeg rett og slett ikke til. Jeg liker å ta med egen mat og gjør det mer enn gjerne, men folk som ber meg uten å ta opp at de ikke har tenkt å lage mat til meg også de ønsker jeg ikke å besøke. 

Så til alle dere som har veganere eller vegetarianere som dere har invitert, snakk med dem! Det er ikke vanskeligere enn det! De fleste vil nok heller ha noe med seg enn at du skal lage noe til dem. Det er tross alt ikke lett når man ikke forstår hva som er animalsk engang. Som en som som lagde grønnsaks-suppe med kjøttkraft til en vegetarianer, det er en god tanke og et godt forsøk men det er noen ganger enklere at dem har noe med seg. På julaften så er det heller ikke en helt vanlig dag, så idiotisk å tenke at de dere ber skal spise tilbehør. Har dere noe problemer med å komunisere med dem som er veganere eller vegetar så ikke be dem til middag! Enklere blir det ikke! 

Og du store verden og giiiiid så forferdelig det måtte være for en vegetarianer at det var kjøttkraft, da gitt, har du hørt på maken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Superdolly skrev:

Det kommer veldig an på årsaken til at vedkommende ikke spiser det alle vi andre spiser. Og i tillegg sier jeg som anonym lenger opp i tråden: Hvordan klarer dere å lage alle disse rettene og få dem ferdig samtidig? Her er hele komfyren i bruk. Vi spiser kalkun, og den fyller naturligvis stekeovnen, Så bruker jeg alle platene til å lage tilbehøret. Alt skal jo helst være ferdig akkurat samtidig, og hvis noen da hadde kommet med at de ikke liker maten så jeg måtte dessverre også lage (sett inn aktuell mat), så hadde jeg rett og slett ikke hatt mulighet. Så her hadde både nøttestek og soyapølser utgått tvert. En vegetarianer ville fått tilbud om de grønnsakene vi uansett har, og ville han hatt mer enn det måtte han tatt det med seg selv.

All ære til dere som klarer det, og virkelig er villige til å strekke dere så langt, men her er det rett og slett ikke plass. 

"Litt" allergi, altså at personen ikke var i livsfare hvis det skjedde en glipp, kunne jeg prøvd å tilpasse til. Voldsom allergi med epipen og risiko for en tur på legevakta fordi det var en brødsmule i smøret, hadde jeg ikke våget å tilpasse til. Og det hadde jeg vært ærlig om. 

Altså, man har da mer enn én komfyr *børster imaginært støv av skuldra* :D Jeg har ekstra kokeplater på vaskerommet på julaften. Da kan poteter og annet stå der og koke i fred mens jeg driver lang og kort rokade med kjeler og former i ovn og på komfyr. På et eller annet magisk vis, så blir alt varmt samtidig. En ting til hadde neppe satt meg i sjakk matt. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sug lut skrev:

Og du store verden og giiiiid så forferdelig det måtte være for en vegetarianer at det var kjøttkraft, da gitt, har du hørt på maken?

Vel da vet du i prinsippet ikke ha ordet vegetarianer betyr! Det blir som å servere ribbefett til en muslim fordi det ikke er grisekjøtt. 

Men typisk deg å trekke frem en ting utifra det jeg skrev istedenfor å få med deg at jeg faktisk skrev at det ofte er best å ta med noe selv. Dette gjelder ikke bare veganere og vegetarianere men også de med cøleaki, melkeallergi/intoleranse, eggeallergi osv...

Endret av Elina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Vel da vet du i prinsippet ikke ha ordet vegetarianer betyr! Det blir som å servere ribbefett til en muslim fordi det ikke er grisekjøtt. 

Men typisk deg å trekke frem en ting utifra det jeg skrev istedenfor å få med deg at jeg faktisk skrev at det ofte er best å ta med noe selv. Dette gjelder ikke bare veganere og vegetarianere men også de med cøleaki, melkeallergi/intoleranse, eggeallergi osv...

Allergi og cøliaki er sykdom. Vil du si at det er en sykdom å være vegetarianer? Det er i så fall psykisk (noe galt er det nok, ja), men altså ikke noe man kan påberope seg og forvente at folk gidder gjøre annet enn flire litt av. Eller er det altså som du antyder en religion? Det er noe voldsomt å sammenlikne med muslimer og ribbefett ellers, nemlig. Det er nok mer i samme gate som Pastafarianere i så fall. Det vil si noe ingen tar alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller hva med grandiosaner?? Dem er det jo MANGE av på julaften...både dem som vil ha med og uten paprika....

Nei, som jeg svarte tidligere, tilpasser SELVSAGT ved allergi, men julaften er ikke ensbetydene med at alle sitter og spiser favorittmaten sin...da tror jeg taco/pizza hadde vært på mange noske bord 24! Jula er tradisjoner, og for meg beyr det pinnekjøtt, om min kjære svoger skal feire med oss, så skal han saktens meg få juleribba si, men jeg setter ikke igang med å lage en rett per pers på grunn av fanatiske oppheng!

Anonymkode: 64f85...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, sug lut skrev:

Allergi og cøliaki er sykdom. Vil du si at det er en sykdom å være vegetarianer? Det er i så fall psykisk (noe galt er det nok, ja), men altså ikke noe man kan påberope seg og forvente at folk gidder gjøre annet enn flire litt av. Eller er det altså som du antyder en religion? Det er noe voldsomt å sammenlikne med muslimer og ribbefett ellers, nemlig. Det er nok mer i samme gate som Pastafarianere i så fall. Det vil si noe ingen tar alvorlig.

Selvfølgelig er det personer som er vegetar eller vegan for pga helsemessige grunner. En som har kreft i familen er veganer nå av den grunnen. 

Det du skriver sier egentlig mer om deg og at du er temmelig trangsynt enn noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Nei, hva mener du med det? Jeg skal spise valpe-ribbe til jul. Helt seriøst, det er knallgodt! Jeg spiser det kun EN gang i året, ble hekta etter besøk i Kina og det er utrolig godt. Se her!  :sikle: 

 

Så ekkel du er

Anonymkode: 5aa7d...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, sug lut skrev:

Allergi og cøliaki er sykdom. Vil du si at det er en sykdom å være vegetarianer? Det er i så fall psykisk (noe galt er det nok, ja), men altså ikke noe man kan påberope seg og forvente at folk gidder gjøre annet enn flire litt av. Eller er det altså som du antyder en religion? Det er noe voldsomt å sammenlikne med muslimer og ribbefett ellers, nemlig. Det er nok mer i samme gate som Pastafarianere i så fall. Det vil si noe ingen tar alvorlig.

Ja, det er sykdommer og der også skeiser folk. Har en unge med melkeintoleranse og har også det selv, og vet mange mener vell men de klarer alikevel og servere noe som ungen ikke tåler feks: Dette er ikke melk det er fløteis....osv osv.

Har også reist i familieselskap og ALLE kakene hadde krem så de kunne ikke ungen spise. Ungen kan nemlig spise melk som er bakt inn i en kake men ikke kremkaker og iskaker. De hadde 6 kaker og ALLE var med krem på en eller annen måte. Fordi de hadde ikke gidda å tenke på det engang. Siden hun kan spise vanlig sjokoladekake og andre bakte kaker så tenkte jeg ikke det skulle være noe problem siden de godt vet om hennes melkeintoleranse. Det ble siste gang vi dro dit, og vi drar ikke dit lengre når vi blir invitert. 

Du vil nok aldri forstå hvorfor noen velger å være vegetarianer eller veganer, synd for deg. Jeg lever godt med det, og jeg vet også at jeg lever bedre for at jeg er veganer. Kommer aldri til å spise kjøtt selv om kjøttspiserne føler det ubehagelig. At du ler av det gjør meg ingenting for det sier bare mer om deg. 

Du synes det er greit å tilpasse seg en muslim som har valgt bort svinekjøtt pga sin tro. Men hva det jeg tenker om å ikke drepe andre dyr og utsette dem for smerte og tortur kun fordi at jeg skal spise meg mett på noe som er totalt unødvendig. Man trenger ikke kjøtt for å leve og jeg ønsker ikke at andre dyr skal oppleve smerte, redsel og død. DET er ikke verdt noen ting for det er bare fanatisk......av og til så lurer jeg bare på om dere i det hele tatt klarer å se hva dere skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elina skrev:

Ja, så utrolig vanskelig! Vet ikke hva du skal tilby? Hva med å løfte en finger og sjekke litt rundt? Vegetarbloggen nøttestek feks, kan til og med lages på forhand og has i fryseren...

Og her har vi endelig funnet vår Jolenek! Ikke sant, #suglut? 

Anonymkode: 50b8b...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og her har vi endelig funnet vår Jolenek! Ikke sant, #suglut? 

Anonymkode: 50b8b...166

Mobbing og hersketeknikker er helt greit så lenge man spiser kjøtt! 

Endret av Elina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Mobbing og hersketeknikker er helt greit så lenge man spiser kjøtt! 

Synes i grunn ikke at du har så mye å komme med, som drar opp valperibbe

Anonymkode: 5aa7d...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes i grunn ikke at du har så mye å komme med, som drar opp valperibbe

Anonymkode: 5aa7d...eff

Diskutere noe som helst med dere er ikke noe jeg gidder, rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elina skrev:

Mobbing og hersketeknikker er helt greit så lenge man spiser kjøtt! 

Det finnes to typer vegetarianere/veganere; de som faktisk har ett normalt syn på mat og kosthold og faktisk tåler at andre har kjøtt som en del av kosten sin og så har vi sånne som deg Elina, fryktelig slitsomme. Som skal redde verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elina skrev:

Mobbing og hersketeknikker er helt greit så lenge man spiser kjøtt! 

Oj som det singlet i glasshuset nå. Du svarer kun i tråder som omhandler kjøtt, og kaller oss andre for mordere og torturister, vi er dumme og teite, og kun DU vet sannheten. Du kommer med masse amerikansk propaganda i form av linker til YouTube. Og så blir du sur når folk er drittlei prekinga di? 

Anonymkode: 50b8b...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Elina skrev:

Diskutere noe som helst med dere er ikke noe jeg gidder, rett og slett. 

Så fint, regner ikke med å se noe mer klaging på kjøttspisere da?

Anonymkode: 5aa7d...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Ber aldri om tilpassing, men personer som ber meg på middag men ikke nevner noe om at dem ikke har noe som er uten animalske produkter. De bare tenker at det gidder de ikke ta hensyn til, de drar jeg rett og slett ikke til. Jeg liker å ta med egen mat og gjør det mer enn gjerne, men folk som ber meg uten å ta opp at de ikke har tenkt å lage mat til meg også de ønsker jeg ikke å besøke. 

Så til alle dere som har veganere eller vegetarianere som dere har invitert, snakk med dem! Det er ikke vanskeligere enn det! De fleste vil nok heller ha noe med seg enn at du skal lage noe til dem. Det er tross alt ikke lett når man ikke forstår hva som er animalsk engang. Som en som som lagde grønnsaks-suppe med kjøttkraft til en vegetarianer, det er en god tanke og et godt forsøk men det er noen ganger enklere at dem har noe med seg. På julaften så er det heller ikke en helt vanlig dag, så idiotisk å tenke at de dere ber skal spise tilbehør. Har dere noe problemer med å komunisere med dem som er veganere eller vegetar så ikke be dem til middag! Enklere blir det ikke! 

Det enkleste er jo når man inviterer folk man faktisk liker. Du er sånn sett ikke i faresonen for å måtte spise noe animalsk hjemme hos meg, for å si det kort.

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...