Gå til innhold

Hvor mye ville du være villig til å tilpasse julemiddagen?


sug lut

Anbefalte innlegg

53 minutes ago, Anonym bruker said:

Vi har pinnekjøtt, men jeg ville såklart tilpasset for en vegetarianer, og lagd nøttestek eller noe i tillegg. Eller servert halal pinnekjøtt, hvis det finnes.

Selv har jeg måttet ofre meg etter at jeg flyttet sammen med mannen min, og spiser nå hans hjemmelagde karamellpudding i stedet for multefromasj på julaften. Tøft, men etter ti år går det greit.

Anonymkode: 6a318...c13

Nei, det GÅR jo bare ikke! Hvordan har man mandel i karamellpudding??

Ikke gi deg!

Anonymkode: 71e0c...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig for meg at gjestene mine trives så jeg tilpasser så godt jeg kan. Vegetarkost har jeg null erfaring med, så enten måtte de bidratt selv eller gitt meg nøyaktig oppskrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Pengetreet said:

Jeg tilpasser så langt jeg kan. I år feirer vi med begge mine skilte foreldre og mammas nye kjæreste. Det blir pinnekjøtt til mammas kjæreste, ribbe til mamma og frøkna, kongereker (etter eget ønske) til pappa som ikke spiser kjøtt, men sjømat Og pai til meg som er vegetarianer. Vi kommer til å ha restemat til langt ut i 2018 :ler: 

Det viktigste for meg er at alle kan kose seg med noe de liker.

Men.. hvordan får du plass til å lage alt dette da?! Hele kjøkkenet her er brukt/bomba av bare ribba, kan ikke begripe hvordan jeg skulle laget noe annet også samtidig..! Well done, Lady!

Anonymkode: 71e0c...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... her blir det ribbe, kalkunbryst, julepølser, kjøttkaker, medisterkaker + Grandiosa pga ulike ønsker. Samt poteter, div grønnsaker og 2 typer saus.

 

Riskrem, multekrem, sjokoladepudding og gelè til dessert...

Det er jo også mulig å dele litt på oppgavene. En som er vegetarianer kan ta med seg en vegetarrett osv.

Anonymkode: ebec9...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser til allergier uten å mukke. I vår familie har vi både cøliaki, soya- og melkeproteinallergi/intoleranse i tillegg er det tre ulike nøtteallergier, fordelt på like mange folk... målet er at alle skal kunne spise alt, men noen ting har jeg innsett at det bare er enklest/best å ha to varianter av. Kålrabistappa er best med smør og melk, og sauser er bedre med mel (og smør), så da lager jeg heller dobbelt/trippelt, men det er jo kun for eget velbehag.

Men når det gjelder særheter i matveien , så tar jeg nok hensyn etter hvor mye/lite jeg liker personen. Jeg har en inngiftet svoger jeg ikke kan fordra,  og hadde han blitt vegetarianer, kunne han ha gumlet surkål, rødkål, kålrabistappe og kokte poteter til han sprakk på julaften.  Men hadde hans elskede kone fått samme særhet, hadde jeg nok laget noe ikke-tilbehør utenom. Mer voksen enn det er jeg ikke. 😂

Anonymkode: a8d8c...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tilpasset etter beste evne, men ikke etter "liker-ikke" eller veldig sære dietter som ikke har med helse å å gjøre, f.eks min tante som alltid er på en eller annen diett for å slanke seg. Julaften serveres det ikke "slankemat" hos meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å lage mat og stelle istand fest, og hos oss skal alle føle seg velkomne. Jeg ville strukket meg langt for at alle skulle få det de ønsket, og samtidig sett på det som en mulighet til å utvide egne horisonter. 

Anonymkode: 495c8...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok smelt sammen noe vegetarmat til vegetarianeren, fortrinnsvis noe jeg kunne lagd på forhånd og så varmet opp. Vegisterkaker for eksempel. Er det snakk om allergier, så er jeg en rev på å tilpasse maten, for vi har en bråte med allergikere i familien. Alle skal kose seg hos meg på julaften, bortsett fra om noen hadde krevd Grandiosa. Det vil aldri bli servert i mitt hus på julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser meg allergier, såfremt ikke det er hyper allergi. Det ansvaret tar jeg nemlig ikke, men allerrgier der det ikke er krise om det har vært en smule på benken vi har laget maten med så går det helt fint. (Full kontroll på resten av huset har jeg ikke så hva de finner på mens jeg er på do osv sner jeg ikke. Unger er unger og de gjør jo aldri noe galt....)

Veganere eller andre slike ting må evt ordne med hovedrett eller hva de spiser selv. Jeg fikser alt av tilbehør. Litt begrenset hva jeg klarer å lage og hva jeg har kapasitet til. Min tidligere svigermor måtte lage pinnekjøtt hjemme og ta med. At jeg hatet den lukta trengte jeg ikke å si, jeg sa bare at det klarte jeg ikke å lage så om hun måtte ha det så måtte hum lage det selv. For å si det slik sp var alle i heimen fornøyde med at det ikke ble laget pinnekjøtt hos oss julafeten, flere spiste det men ingen klarte lukta når det ble laget. Og for hun som ikke spiste kjøtt hadde det heller ikke vært veldig kult å ha den lukta i huset hele dagen. Hun er ikke vegitarianer eller noe, hun liker bare ikke konsistensen på kjøtt. Hun smaker alltid, for plutselig smaker kjøtt endag, men det blir en prøvebit 90% av gangene. Kjøttpålegg liker hun, men ikke stekt, kokt og varmt kjøtt. 

Anonymkode: 925bd...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster meg lite å tilpasse maten slik at vegetarianere eller allergikere/evt syke også kan kose seg med maten, så på juleaften strekker jeg meg langt. Det viktigste er at vi er sammen og hygger oss 😊

Anonymkode: 4fc88...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når familien nå samles i jula hos foreldrene med barn/søsken og barnebarn er det mange matutfordringer.

Ut av 12 personer er det 2 vegetarianere, 2 med melkeallergi/intoleranse, en med eggeallergi og 2 under 2 år. Skal ha pinnekjøtt med kålrotstappe og poteter, men det må lages MYE poteter og stappe + egen stappe uten melk. Desserten blir en utfordring, men skal da klare å lage riskrem både med og uten melk tenker jeg for å tilpasse seg alles behov (jeg tar på meg stappa og desserten).

Jeg synes det er stygt å ikke tilpasse seg allergier når folk har det. Det er alfa og omega med håndhygiene og holde ting separat. Jeg ser ofte at andre kvier seg til å tilpasse. Har ikke selv matallergier, men har et barn med det. Det vanskeliggjør i alle fall besøk over flere dager, frokost, middag o.l. Ikke noe hyggelig med allergiske reaksjoner  fordi noen er uforsiktige eller ikke bryr seg...

Anonymkode: 84462...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasser naturligvis allergi, alltid. Hadde også servert noe vegetar/veganervennlig om det hadde vært aktuelt, men hadde foretrukket å få konkrete forslag til slik mat som er litt ekstra "fin" :) 

Anonymkode: 03594...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i mange år. Kjøpte selv inn vegetarkaker og tok med meg. Min familie/ venner lagde egen saus til meg ellers spiste jeg alt sv tilbehør. I dag tilrettelegger jeg så godt som mulig for vegetarianere og allergikere. Jeg hadde ikke laget to kjøttretter pga vaner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer veldig an på årsaken til at vedkommende ikke spiser det alle vi andre spiser. Og i tillegg sier jeg som anonym lenger opp i tråden: Hvordan klarer dere å lage alle disse rettene og få dem ferdig samtidig? Her er hele komfyren i bruk. Vi spiser kalkun, og den fyller naturligvis stekeovnen, Så bruker jeg alle platene til å lage tilbehøret. Alt skal jo helst være ferdig akkurat samtidig, og hvis noen da hadde kommet med at de ikke liker maten så jeg måtte dessverre også lage (sett inn aktuell mat), så hadde jeg rett og slett ikke hatt mulighet. Så her hadde både nøttestek og soyapølser utgått tvert. En vegetarianer ville fått tilbud om de grønnsakene vi uansett har, og ville han hatt mer enn det måtte han tatt det med seg selv.

All ære til dere som klarer det, og virkelig er villige til å strekke dere så langt, men her er det rett og slett ikke plass. 

"Litt" allergi, altså at personen ikke var i livsfare hvis det skjedde en glipp, kunne jeg prøvd å tilpasse til. Voldsom allergi med epipen og risiko for en tur på legevakta fordi det var en brødsmule i smøret, hadde jeg ikke våget å tilpasse til. Og det hadde jeg vært ærlig om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger gjerne til, men jeg trekker ikke fra.  Altså, pinnekjøtt med "riktig" tilbehør og riktig dessert skal vi ha uansett.  Men om noen vil ha noe i tillegg, så gjør jeg så godt jeg kan.  

I resten av julen så tilpasser jeg måltidene etter gjestene.  Altså, hvis vi får besøk av noen 1. juledag og jeg VET at de elsker kalkun så blir det kalkun den dagen.  Hvis vi får besøk av barn som ikke er så glad i fisk 2. juledag så blir det ikke fisk den dagen.  

Ellers blir jo julen gjerne en liten mat-orgie, så hvis noen ikke liker multekrem så får de is fra frysen.  Hvis noen ikke liker surkål så har vi mer enn en type tilbehør til maten.  

Heldigvis kjenner jeg ingen som er kjempesære i matveien, men de kan vel sikkert bes om å ta med noe selv.  

Ellers prøver jeg å holde meg til lavkarbo, jeg er ikke voldsomt konsekvent, men prøver f.eks. å unngå poteter.  Jeg sitter dog ikke og plukker krutonger ut av ferdigblandet salat.  Så lenge man ikke har alvorlige allergier synes jeg man skal prøve å unngå så mye oppstyr om egne preferanser angående mat.  

Anonymkode: 43682...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Superdolly skrev:

Det kommer veldig an på årsaken til at vedkommende ikke spiser det alle vi andre spiser. Og i tillegg sier jeg som anonym lenger opp i tråden: Hvordan klarer dere å lage alle disse rettene og få dem ferdig samtidig? Her er hele komfyren i bruk. Vi spiser kalkun, og den fyller naturligvis stekeovnen, Så bruker jeg alle platene til å lage tilbehøret. Alt skal jo helst være ferdig akkurat samtidig, og hvis noen da hadde kommet med at de ikke liker maten så jeg måtte dessverre også lage (sett inn aktuell mat), så hadde jeg rett og slett ikke hatt mulighet. Så her hadde både nøttestek og soyapølser utgått tvert. En vegetarianer ville fått tilbud om de grønnsakene vi uansett har, og ville han hatt mer enn det måtte han tatt det med seg selv.

All ære til dere som klarer det, og virkelig er villige til å strekke dere så langt, men her er det rett og slett ikke plass. 

"Litt" allergi, altså at personen ikke var i livsfare hvis det skjedde en glipp, kunne jeg prøvd å tilpasse til. Voldsom allergi med epipen og risiko for en tur på legevakta fordi det var en brødsmule i smøret, hadde jeg ikke våget å tilpasse til. Og det hadde jeg vært ærlig om. 

Vi har tydeligvis mindre tilbehør enn det som er vanlig. :P Ribba opptar ovnen selvfølgelig, så jeg kunne ikke lagd noe mer som må stekes. Platene brukes til pinnekjøtt, poteter og saus, så vi har en ledig. I nødsfall kunne vi jo også kokt potetene på forhånd og pakket dem inn i dyna så lenge, så hadde vi fått to ledige plater. ;)

Anonymkode: 18308...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sug lut skrev:

Du skal ha julemiddag for hele familien. Din bror har ny kone, eller din mor har giftet seg igjen. Din bror eller mor opplyser at vedkommende ikke spiser kjøtt - eller ikke fisk - eller ikke svin, alt ettersom hva du ellers ville servert til jul. Hvor mye tilpasning gjør du?

Jeg hadde tilpasset ganske mye. Og vært åpen for at vedkommende kunne tatt med seg mat sjøl hvis vedkommende vil lage seg noe godt. Jul er jul, alle skal få en fin opplevelse. 

Men du si er ateist har jo ingen grunn til å ikke be dem holde kjeft og si at du nekter å ta hensyn. Hvorfor skulle du tatt hensyn? Moral er ikke en del av evolusjonen ;)

Anonymkode: 484f5...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pengetreet skrev:

Jeg tilpasser så langt jeg kan. I år feirer vi med begge mine skilte foreldre og mammas nye kjæreste. Det blir pinnekjøtt til mammas kjæreste, ribbe til mamma og frøkna, kongereker (etter eget ønske) til pappa som ikke spiser kjøtt, men sjømat Og pai til meg som er vegetarianer. Vi kommer til å ha restemat til langt ut i 2018 :ler: 

Det viktigste for meg er at alle kan kose seg med noe de liker.

Så ukoselig og unødvendig at alle sitter å spiser egne retter.

 

hva med å finne noe alle kan spise enten alt eller deler av?

å lage både pinnekjøtt og ribbe, samt sjømat og annet høres jo skikkelig stress ut.

 

rart av voksne folk skal være så sære at man ikke kan spise en felles middag.

 

vi har pinnekjøtt på julaften hos oss. De som er vant med ribbe får heller spise det en annen dag. Jeg er vant med torsk så de årene vi feirer hos mine foreldre må mannen spise torsk og vi tar pinnekjøttet lillejulaften! Det er virkelig ingen problem. 

Anonymkode: 184d7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på om jeg liker personen. Skal ikke nekte for at jeg er en kald bitch om jeg ikke liker de. 

Min tante er vegetarianer, jeg elsker den dama. Jeg lager alltid en god rett til henne og legger meg i selen for at hun skal få noe godt og spennende. 

Når det er sagt, jeg legger alltid flid i middagen, masse grønnsaker, gode sauser, brød og salater.  De fleste burde klare å bli mett. 

Til jul lager vi både ribbe, medister samt et kalkunbryst (jeg har problemer med å fordøye for mye fett så må ha et magert alternativ selv) 

Jeg forventer aldri at folk tar hensyn til min sarte mage, og er helt fornøyd med grønnsaker og saus selv om vi er borte. 

Anonymkode: fd850...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så ukoselig og unødvendig at alle sitter å spiser egne retter.

 

hva med å finne noe alle kan spise enten alt eller deler av?

å lage både pinnekjøtt og ribbe, samt sjømat og annet høres jo skikkelig stress ut.

 

rart av voksne folk skal være så sære at man ikke kan spise en felles middag.

 

vi har pinnekjøtt på julaften hos oss. De som er vant med ribbe får heller spise det en annen dag. Jeg er vant med torsk så de årene vi feirer hos mine foreldre må mannen spise torsk og vi tar pinnekjøttet lillejulaften! Det er virkelig ingen problem. 

Anonymkode: 184d7...089

Jeg tenker litt det samme, og kunne gjerne spist både pai, kongereker eller ribbe selv om jeg er oppvokst med pinnekjøtt. Men barna mine hadde nok blitt lei seg om julemiddag var kongereker, selv om de fikk pinnekjøtt en annen dag. 

Her er søster veganer, og får nok servert en nøttestek eller noe med felles tilbehør. Og da får ingen smør i stappa, får klare oss med rapskokos. 

Anonymkode: de4fc...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser så langt det er mulig. Alltid til allergier av alle slag. Ved nykker kommer det rett og slett an på hvor godt jeg liker deg hvor langt jeg er villig til å strekke meg. Jeg trekker ikke fra noe, men legger gjerne til. På julaften hos oss er det så langt bare veganere og kosher jøder som ikke ville ha funnet seg mat som var tilpasset. Om behovet meldte seg så skulle vi vel ha kunnet ordne med det og, tenker jeg. Alt som kan lages på forhånd blir laget på forhånd, og da er det hele snakk om hvilken rekkefølge det hele skal produseres i for at alt skal være varmt til samme tid. Et rikt utvalg av beholdere, gryter etc, samt god kustus i ryddeavdelingen (mannen) gjør at det er mulig, fordi alt blir vasket og ryddet umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så ukoselig og unødvendig at alle sitter å spiser egne retter.

 

hva med å finne noe alle kan spise enten alt eller deler av?

å lage både pinnekjøtt og ribbe, samt sjømat og annet høres jo skikkelig stress ut.

 

rart av voksne folk skal være så sære at man ikke kan spise en felles middag.

 

vi har pinnekjøtt på julaften hos oss. De som er vant med ribbe får heller spise det en annen dag. Jeg er vant med torsk så de årene vi feirer hos mine foreldre må mannen spise torsk og vi tar pinnekjøttet lillejulaften! Det er virkelig ingen problem. 

Anonymkode: 184d7...089

Hvorfor det? At kosen forutsetter at alle spiser av den samme retten (eller kun tilbehøret) er uforståelig for meg. Jeg er vegetarianer og ønsker ikke å spise bare tilbehør hjemme hos meg selv på julaften. Ellers regner jeg med at de andre kommer til å forsyne seg av det meste som står fremme. Vi har vanligvis ikke pinnekjøtt på julaften, men kjæresten til mamma er vant til det, så de lager pinnekjøtt hjemme hos seg og tar med opp til oss. Alle hygger seg og finner noe de liker. Hva er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke vi feire hos oss i år. Vi skal i middag hos venner. Jeg er ganske kresen på mat og liker ikke svinekjøtt. De skal ha ribbe og det liker mannen min også. Selv lager jeg oksestek å tar med til middagen, i tilegg til stappe, sosisser til barna, saus til steika, riskrem og litt brus. Synes ikke de skal måtte stå med hele jobben bare fordi jeg ikke liker svinekjøtt :)

Anonymkode: 31014...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer pinnekjøtt. men jeg vet også at noen ikke er overbegeistra for det, så vi varmer alltid noen medisterkaker og litt julepølse ved siden av. Så langt strekker tilrettelegginga seg :)

Hadde vi hatt allergikere i familien hadde det selvsagt vært annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt laget noe i tillegg som vedkommende kunne spise. Uner julemiddag skal alle føle seg velkommen og SÅ mye arbeid er det ikke å tilpasse maten litt,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...