Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #51 Skrevet 4. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg måtte holde min sjuåring for å få tatt vaksinen. Alternativet var å ikke ta vaksinen, og det var ikke noe alternativ. Det er ikke alt er barn får bestemme. Han måtte ta en liten operasjon på sykehuset også - gikk ikke an å sette veneflon mens han var våken, så han måtte induseres med maske. Ikke hans valg. Han måtte sy noen sting i haka - måtte sederes, umulig å gjøre det mens han var våken. Igjen - det er ikke noe barnet får velge. Metter vaksinen illskrek han i to minutter, og så var det greit. Anonymkode: 86cb2...316 Det kom ikke klart fram - han hadde ikke noe valg ang å ta operasjonen eller sy de stingene heller. Han måtte. Forøvrig var både operasjon og sting før episoden med vaksinen. Året før tok han tre vaksiner uten særlig problemer (det holdt med å bestikke med en kjærlighet på pinne). Så han har ikke fått sprøyteskrekk av vaksinen hvor han ble holdt. Anonymkode: 86cb2...316
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #52 Skrevet 4. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva er alternativet? Å bare la være å ta noen vaksiner, blodprøver eller bedøvelser om det trengs? Anonymkode: e0926...667 De fleste, om ikke alle, vaksiner haster ikke. Det blir som å måtte bruke fysisk vold i barneoppdragelsen. Før i tiden, var også det eneste utvei, og det mener faktisk noen av den gamle garden fortsatt. Selvsagt, står det om liv, så må en kanskje ty til slike ting, men man gjør ikke det for en boostervaksine i 2. klasse. Anonymkode: 4b681...64f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #53 Skrevet 4. november 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du virker til å være utrolig tett i nøtta, eller så er du bare ute etter å kverulere. Når så mange med sprøyteskrekk, meg og HI inkludert, kan fortelle at det er nettopp det å bli holdt, og satt vaksine på, mot sin vilje som har påført sprøyteskrekken, så kommer du her og avfeier det hele som tull? Eller prøver du å rettferdiggjøre det du har utsett sønnen din for? Heldigvis for gutten din, så virker det som han, på tross av deg, ikke har fått sprøyteskrekk. Når det gjelder hpv vaksinen han er «så heldig» å få, så er han samtidig så uheldig at han blir kun tilbudt en vaksine som kun beskytter mot 2 hpv virus. Den beste vaksinen ble for dyr for vaksinasjonsprogrammet, men den dekker hele 9 hpv virus. I USA, blir de som har tatt den som blir tilbudt her, anbefalt å vaksinere seg på nytt. Vi har betalt for å få den beste vaksinen. Anonymkode: 4b681...64f Det er så usakelig å kommen med nedsettende kommentarer om person i stedet for sak. Gutten hadde sprøyteskrekk på tross av at han ikke visste hva det egentlig gikk ut på. Frykt er ofte irrasjonelt. Eksponering er jo bedre enn å dulle med ungene. Ellers bekrefter man ho bare at de gjør rett i å være redde. Jeg har ingenting å rettferdiggjøre overfor min sønn. Jeg tok rett avgjørelse. Hvis engstelige han skal styre alt vi kan og bør gjøre, kan vi like gjerne sette oss i en seng av bomull og lulle oss. Noe kan han bare ikke velge! De som påberoper seg sprøyteskrekk på grunn av at de ble hold, var jo redde i forkant av dette. Det er jo en grunn til at de ble holdt, og ingenting tilsier at de ville vokser sv seg denne skrekken om de bare slapp unna. Hvilken HPV-vaksine som blir gitt er en usaklig digresjon fra temaet. Anonymkode: 16434...ee2
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #54 Skrevet 4. november 2017 Jeg har hatt sprøyteskrekk "hele livet", og var faktisk reddere blodprøvene/sprøytene enn fødselen første gang jeg gikk gravid. Etter dette gikk faktisk blodprøver og sprøyter helt fint. En nødvendighet som faktisk måtte til, og så lenge jeg ikke ser selve nåla går det greit. Eldste barnet mitt er mye verre enn jeg noensinne var. Barnet slår og sparker, hyler og rømmer. Ved blodprøver og vaksiner må minst 2 voksne holde fast. Det har bare blitt verre og verre uansett hvilke belønninger vi prøver. Etter at sprøyta er fjernet er humøret helt på topp igjen (som å slå på en bryter). Noen ganger må man gjøre ting som barna ikke liker (pusse tenner, vaksinere, ta blodprøver, ha på varmt tøy ute på vinteren osv). Er man en forelder må man noen ganger ta upopulære valg, men man kan ikke la være å vaksinere et BARN kun fordi det protesterer. Enkelte kamper burde absolutt alle foreldre ta... Anonymkode: 972eb...f95
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #55 Skrevet 4. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt sprøyteskrekk "hele livet", og var faktisk reddere blodprøvene/sprøytene enn fødselen første gang jeg gikk gravid. Etter dette gikk faktisk blodprøver og sprøyter helt fint. En nødvendighet som faktisk måtte til, og så lenge jeg ikke ser selve nåla går det greit. Eldste barnet mitt er mye verre enn jeg noensinne var. Barnet slår og sparker, hyler og rømmer. Ved blodprøver og vaksiner må minst 2 voksne holde fast. Det har bare blitt verre og verre uansett hvilke belønninger vi prøver. Etter at sprøyta er fjernet er humøret helt på topp igjen (som å slå på en bryter). Noen ganger må man gjøre ting som barna ikke liker (pusse tenner, vaksinere, ta blodprøver, ha på varmt tøy ute på vinteren osv). Er man en forelder må man noen ganger ta upopulære valg, men man kan ikke la være å vaksinere et BARN kun fordi det protesterer. Enkelte kamper burde absolutt alle foreldre ta... Anonymkode: 972eb...f95 Dette er ikke det samme som å pusse tenner, eller å ha varme klær om vinteren. Dette handler om frykt og kan ikke sidestilles med det du nevner. Jeg var også mer redd for sprøyter enn fødselen i seg selv, og valgte heller hele fødselen uten smertelindring. Folk er ulike, og denne tråden florerer av "jeg fikk ikke traumer av å bli holdt fast. For vaksine måtte jeg ha" faktum er at jeg selv har sprøyteskrekk nettopp fordi jeg ble holdt fast som barn, og det er ikke noe jeg gambler med på min egen sønn. Dette var grunnen til at jeg allerede i hovedinnlegget skrev at tvang er uaktuelt. Jeg lever ikke på 1960 tallet, og har såpass oppegående at det er ikke noe jeg tar like lett på som tydeligvis mange andre i tråden gjør. Jeg skal heller prøve 100 andre ting, for det er ikke så stress med denne vaksinen at den må settes NÅ. Hi Anonymkode: d74fd...649
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #56 Skrevet 4. november 2017 «Tvang er uaktuelt». Nei, det er ikke det. Og det er fullt ut sammenlignbart med å pusse tenna. Noen ting i livet er ikke frivillig, foreldre må manne seg opp og ta ansvar fram til barna er store nok til å bestemme slikt selv. Og det er ikke en syvåring. Og hva så om man har sprøyteskrekk og besvimer litt nå og da? Det er jo tydelig at denne skrekken kom før tvangen, for uten skrekk hadde tvang vært unødvendig. Anonymkode: 05cc1...731
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #57 Skrevet 4. november 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hva så om man har sprøyteskrekk og besvimer litt nå og da? Det er jo tydelig at denne skrekken kom før tvangen, for uten skrekk hadde tvang vært unødvendig. Anonymkode: 05cc1...731 Det vet verken jeg eller du, for det er far som har vært med før. Anonymkode: d74fd...649
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #58 Skrevet 5. november 2017 Kan jeg spørre om dette er i stange kommune? Anonymkode: 77303...c16
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #59 Skrevet 5. november 2017 Du har overført din frykt for sprøyter til barnet. Og nå forstår du deg ihjel på barnets vegne. Uansvarlig og trist. Anonymkode: 774e6...b50
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #60 Skrevet 5. november 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har overført din frykt for sprøyter til barnet. Og nå forstår du deg ihjel på barnets vegne. Uansvarlig og trist. Anonymkode: 774e6...b50 Veldig veldig enig med deg Anonymkode: 316c1...7bf
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #61 Skrevet 5. november 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: De som påberoper seg sprøyteskrekk på grunn av at de ble hold, var jo redde i forkant av dette. Det er jo en grunn til at de ble holdt, og ingenting tilsier at de ville vokser sv seg denne skrekken om de bare slapp unna. Anonymkode: 16434...ee2 Du er veldig bastant i dine uttalelser, som om du sitter på fasiten for alle barn og alle personer. Jeg elsket (!) å gå til tannlegen da jeg var lita. Det var morsomt, morsomt å borre. Vaksiner var ingen problemer, det var jo bare et lite stikk og kanskje litt press, jeg forstod ikke hvorfor andre var redd. Så måtte jeg trekke noen tenner før tannregulering. Jeg var fremdeles ikke redd, mer nysgjerrig på hvordan det ble gjort. Sprøytene ble satt, null problemer og jeg gapet frivillig. Da la tannlegeassistenten sine feite armer (hun var enormt stor) over skuldrene og brystet på meg (fra bak tannlegestolen). Jeg sluttet å gape og ba henne fjerne hendene fordi det var ubehagelig og gjorde det tungt å puste. Hun ikke bare la armene der, hun presset meg nemlig ned i stolen og tviholdt meg med stor kraft. Jeg var veldig tynn og spinkel. Jeg fikk beskjed om at hun skulle holde armene der og at jeg skulle slutte å krangle. Da spurte jeg hvorfor hun gjorde det når jeg satt i ro i stolen. Det var fordi andre unger ikke satt i ro. Tennene ble trukket, men jeg fikk ordentlig tannlegeskrekk etter det. Jeg var ca. 10 år da dette skjedde, ingen frykt på forhånd. Etterpå ble det et mareritt. Jeg var langt over 30 år før jeg kunne gå til tannlege uten stor frykt. Også å ta blodprøver eller vaksiner ble etter dette et stort problem for meg. Jeg jobbet målbevisst fra jeg var 14 år for å bli kvitt denne frykten som stammer fra det ene tannlegebesøket, og det tok over 20 år å bli kvitt den. Da er det bedre å gjøre slik HI sier, finne alternative måter å gjøre det på slik at gutten hennes ikke får traumer av det. Det er ikke livsviktig at gutten får vaksinen akkurat en bestemt uke, det går bra å finne en annen løsning som er bedre for ham. Hi - jeg håper inderlig at du gjør som jeg skrev tidligere, at du melder denne helsesøsteren til kommunelegen. Du ble selv påført nåle-/sprøyteskrekk av samme helsesøster. Du kan gjøre slik at hun ikke får fortsette å påføre flere generasjoner samme frykten. Men da må du gjøre noe med det. Anonymkode: 25517...6b1
sug lut Skrevet 5. november 2017 #62 Skrevet 5. november 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Du virker til å være utrolig tett i nøtta, eller så er du bare ute etter å kverulere. Når så mange med sprøyteskrekk, meg og HI inkludert, kan fortelle at det er nettopp det å bli holdt, og satt vaksine på, mot sin vilje som har påført sprøyteskrekken, så kommer du her og avfeier det hele som tull? Eller prøver du å rettferdiggjøre det du har utsett sønnen din for? Anonymkode: 4b681...64f Men er den der usedvanlig pinlige "sprøyteskrekken" dere er så stolt av virkelig noe å bry seg om? Det eneste som teller er faktisk å få satt den sprøyta, tatt den blodprøva, eller hva det nå handler om. Sprøyteskrekk er jo ingenting i forhold til det det settes sprøyter mot, det er en fis i novemberstorm i forhold til konsekvensene for en selv og andre av at det går overbeskytta uvaksinerte unger rundt fordi de har foreldre som ikke har gjennomslagskraft.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #63 Skrevet 5. november 2017 På 3.11.2017 den 23.47, klg,2 boys now:) skrev: Embla plaster og holdt han i fanget.trengte ikke å holde han fast,men hadde ikke gjort det bare fordi jeg hadde sagt det På 3.11.2017 den 23.59, Anonym bruker skrev: Jeg tror Embla plaster funker. Men ville kanskje tatt med ett nettbrett eller noe så han får fokusert på noe annet. Evt. Lovet å ut å spise is eller noe etterpå? Kanskje sagt at han ikke burde se på sprøyta, og hørt med hs om di kunne ha kommet hjem til dere? Anonymkode: 7901a...7a0 EMLA IKKE EMBLA Anonymkode: 918e0...0f0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #64 Skrevet 5. november 2017 Hva med å la han få øve seg hjemme? Kjøp en sprøyte uten spiss og lag et rollespill. Kanskje også hente frem en synål og la han få stikke seg selv lett i huden slik at han kjenner at selv om det er litt vondt, er det helt overkommelig. Hent frem dukker og bamser og lek at dere jobber på en legeklinikk osv. Bare noen tanker. Det beste for behandling av angst er eksponering. Anonymkode: cb9bb...835
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #65 Skrevet 5. november 2017 Enig med siste (kanskje ikke akkurat stikking hjemme), eksponering er faktisk metoden fobier behandles med. Jeg var også hysterisk redd sprøyter i oppveksten, det tok fem år før de fikk satt poliovaksine på meg. Den var selvfølgelig ikke vond, etter det gikk det litt bedre, men hadde fortsatt tannlegeskrekk. Folketannlegen trakk en tann som ikke var løs da jeg var seks uten bedøvelse, så der var det en konkret hendelse som startet det. Det er eksponering som har gjort det bedre, kroppen må erfare at det ikke er så ille som hodet vil ha det til. Etter at jeg fikk barn er all frykt borte (muligens med unntak av store sprøyter, jeg vurderte aldri å be om epidural 😄, men hadde også ganske korte fødsler; vonde, men korte). Det er nesten gøy å gå til tannlegen nettopp fordi jeg husker hvor redd jeg var, og det er så deilig å ikke ha det slik lenger. Anonymkode: 62b55...6f5
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #66 Skrevet 5. november 2017 1 time siden, sug lut skrev: Men er den der usedvanlig pinlige "sprøyteskrekken" dere er så stolt av virkelig noe å bry seg om? Det eneste som teller er faktisk å få satt den sprøyta, tatt den blodprøva, eller hva det nå handler om. Sprøyteskrekk er jo ingenting i forhold til det det settes sprøyter mot, det er en fis i novemberstorm i forhold til konsekvensene for en selv og andre av at det går overbeskytta uvaksinerte unger rundt fordi de har foreldre som ikke har gjennomslagskraft. Nei, det er ikke det eneste som teller. Det blir likt som de som klapper til barnet når det nærmer seg den varme ovnen, slik at det ikke skal brenne seg. For det er bedre med et klaps en at barnet blir brent. Det å måtte holde et barn viser at du ikke er særlig pedagogisk, på lik linje med de som må ty til vold i andre barneoppdragelse situasjoner. Vil tippe du er av den eldre garde her inne 40+. Dine metoder er gått ut på dato. Det er heller ikke farlig om et barn går en stund uten denne boostervaksine, for det gjør faktisk 70% av den voksne befolkningen også, og det går bra. Anonymkode: 4b681...64f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #67 Skrevet 5. november 2017 Må bare spørre: hvor mange av dere voksne har tatt denne booster vaksinen? Må si det er noe jeg aldri har tenkt på og heller ikke tatt. Anonymkode: 3272f...d0c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #68 Skrevet 5. november 2017 Herre min hatt! Få satt den ungen på plass og ta den sprøyten! Nå har HI’s sønn blitt diller gjennom en dag på skolen, en time hos HS og 3 føkkings sider på et anonymt mammaforum! Sprøyteskrekk er innafor å ha, men få satt disse sprøytene før de melder deg til barnevernet, for det gjør de til slutt om du ikke evner å fortelle sønnen din at dette må han. Det er ikke et valg han kan ta. Har et barn med sprøyteskrekk selv. Da hun nektet å ta vaksine på skolen ringte de meg og jeg snakket med henne og fortalte at enten så gjør hun det, eller jeg kommer og holder henne fast så den blir tatt. Hun er 17 år nå og har grått seg gjennom alle vaksiner og hatt sprøyteskrekk gjennom nesten alle og har allikevel tatt alle skolevaksinene uten meg eller andre voksne tilstede fordi hun vet at hun må på den ene eller andre måten. Anonymkode: 22db5...fb0
Himmel og hav Skrevet 5. november 2017 #69 Skrevet 5. november 2017 Jeg har en sønn som var livredd bedøvelse hos tannlegen, og det var jo fryktelig upraktisk når han måtte trekke noen melketenner som ikke falt ut. Han var så redd at han ble blek når vi gikk forbi bygget der tannlegen holdt til. Så da begynte vi å jobbe med denne store "redd for tannlegen": -Går det greit å gå inn døra? Ja, det skulle han klare. - Sitte på venterommet? Går fint Også fortsatte vi sånn inntil vi var der at det eneste som egentlig var skummelt var stikket. Da spurte jeg om han tålte tre sekunder med vondt, og det klarte han selvfølgelig. Han gleder seg fortsatt ikke til å gå til tannlegen, men det går greit. Så, HI, bruk litt tid på å finne ut hva som er greia. Er det hele sprøyta? Nåla? Stikket? Innholdet? el, og forklar alt han lurer på, men la det aldri høres ut som dette er noe som kan velges bort. Det handler tross alt om en hendelse som varer i under et halvt minutt om man bare setter seg ned og drar opp genseren. Ikke gi han bekreftelse på at det er en big deal, for det er det faktisk ikke. Det er ikke en hjerteoperasjon det er snakk om. Det er en irrasjonell frykt for noe som gjør mye mindre vondt enn å skrubbe et kne eller klemme en finger, og som er en situasjon man vil komme opp i med ujevne mellomrom. Jeg satt i naboavlukket på Fürst en gang for å ta blodprøver og hørte en voksen dame gaule, sparke og bære seg for et stikk i fingeren. Hun burde hatt noen som hjalp henne før hun satt sånn som voksen og skjemte seg ut og var til fare for både seg selv og den stakkars damen som skulle stikke henne.
frk Nilsen Skrevet 5. november 2017 #70 Skrevet 5. november 2017 Noen ting må man bare i gjennom, vaksine er en av dem. Det er vi som foreldre som må ta denne avgjørelsen, å klikke tulling hadde aldri blitt godtatt her. Har selv blåholdt sønnen min når han måtte sy 4 sting i ansiktet, ikke noe gøy, men av og til må vi foreldre ta ubehagelige avgjørelser som er til beste for barna i lengden.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #71 Skrevet 5. november 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke det eneste som teller. Det blir likt som de som klapper til barnet når det nærmer seg den varme ovnen, slik at det ikke skal brenne seg. For det er bedre med et klaps en at barnet blir brent. Det å måtte holde et barn viser at du ikke er særlig pedagogisk, på lik linje med de som må ty til vold i andre barneoppdragelse situasjoner. Vil tippe du er av den eldre garde her inne 40+. Dine metoder er gått ut på dato. Det er heller ikke farlig om et barn går en stund uten denne boostervaksine, for det gjør faktisk 70% av den voksne befolkningen også, og det går bra. Anonymkode: 4b681...64f Nei, det er helt feil. Å måtte ta en sprøyte som er nødvendig for å kunne unngå sykdom som kan gi store negative helsemessige konsekvenser, kan ikke sammenlignes med de som tyr til vold i oppdragelsen. Det er overhode ikke det samme. Sammenligningen din er virkelig helt på jorde. Det er ikke heller slik at alt skal, kan eller bør være pedagogisk hele tiden. Når små barn nekter å pusse tenna, hadde du bare latt være å pusse? Det trenger ikke komme en negativ konsekvens av å gå noen uker, i verste fall måneder uten tannpuss. Det kan gå helt fint med tenna. Ville dine pedagogiske prinsipper kommet først? Anonymkode: 774e6...b50
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #72 Skrevet 5. november 2017 Men hva er forskjellen på om han ikke tar den vaksinen og voksne som heller ikke fornyer vaksinene? Det er akkurat samme greia. Hvor mange av den voksne befolkningen tar vaksinen hvert 10 år?? Og hvor mange av den voksne befolkningen får røde hunder, meslinger? Synes mange av dere overdriver viktigheten av vaksinen for en 7 åring. Anonymkode: 3272f...d0c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #73 Skrevet 5. november 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er helt feil. Å måtte ta en sprøyte som er nødvendig for å kunne unngå sykdom som kan gi store negative helsemessige konsekvenser, kan ikke sammenlignes med de som tyr til vold i oppdragelsen. Det er overhode ikke det samme. Sammenligningen din er virkelig helt på jorde. Det er ikke heller slik at alt skal, kan eller bør være pedagogisk hele tiden. Når små barn nekter å pusse tenna, hadde du bare latt være å pusse? Det trenger ikke komme en negativ konsekvens av å gå noen uker, i verste fall måneder uten tannpuss. Det kan gå helt fint med tenna. Ville dine pedagogiske prinsipper kommet først? Anonymkode: 774e6...b50 Du mister poenget. Poenget er at tennene blir pusset, men uten å måtte holde barnet, vaksinen blir til slutt tatt, men kanskje ikke den planlagte dagen. Det finnes bedre måter en å måtte ty til vold. Her i dette tilfellet, ser jeg heller ikke noe problem om denne vaksinen ikke blir tatt, i og med det ikke er noen veldig viktig vaksine. Anonymkode: 4b681...64f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #74 Skrevet 5. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du mister poenget. Poenget er at tennene blir pusset, men uten å måtte holde barnet, vaksinen blir til slutt tatt, men kanskje ikke den planlagte dagen. Det finnes bedre måter en å måtte ty til vold. Her i dette tilfellet, ser jeg heller ikke noe problem om denne vaksinen ikke blir tatt, i og med det ikke er noen veldig viktig vaksine. Anonymkode: 4b681...64f Men hvor mange dager skal man utsette barnet sitt fiendene frykten? Dersom barnet ikke tar vaksinen før det har gått 10 besøk hos helsesøster, så har man skapt 10 skrekkelige opplevelser for barnet og det uten at man er kvitt skrekken. Anonymkode: 22db5...fb0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #75 Skrevet 5. november 2017 Har selv en voksen datter med sprøyteskrekk. Er blitt verre med årene, og skjønner det ikke selv heller. For smerten er jo overkommelig.. Tror hun overtenker det hele. Emla plaster hjelper ikke når man tar sprøyter. Ikke dill for mye med ungen er mitt råd. La far bli med, snakk minst mulig om det (eventuelt ta en telefon og forklar hs at dette må skje fort) hold armen og gi ros. Lykke til! Anonymkode: 6915d...2bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå