Gå til innhold

7 åringen nekter å ta vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempefrustrert og fullstendig rådvill! 

Sjuåringen klarte ikke ta vaksinen på skolen, så jeg ordnet ny time på helsestasjonen.  Der satt vi i nesten en time hvor han var i full panikk, gråt ukontrollert og skalv. Det funket ikke i det hele tatt. Helsesøsteren forklarte at det var viktig å ta vaksinen, hvorfor og hele den pakka der til ingen nytte. Klassekamerater som hadde time egentlig etter oss som heller ikke hadde klart å ta den på skolen gikk inn, tok den og kom ut igjen og forklarte at det ikke var så ille. Det hjalp heller ikke. Til slutt ble helsesøsteren irritert og dro, og vi kjørte hjem. Hun ble tydelig irritert og hadde sånn ca. 0 tålmodigheten uten at jeg skal skylde det på henne, men hun gjorde ikke situasjonen bedre. 

Tenker jeg må få ei ny helsesøster til neste time i håp om at det blir bedre. Men egentlig tror jeg ikke det nytter det heller... Hva pokker gjør jeg da? Å holde ham nede under tvang for å sette sprøyta er helt uaktuelt. 

Anonymkode: d74fd...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du prøve emla-plaster? Prøv først hjemme og vis ham at man ikke kjenner noe med det før du bestiller ny time? :)

Anonymkode: f50f8...0bc

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du prøve emla-plaster? Prøv først hjemme og vis ham at man ikke kjenner noe med det før du bestiller ny time? :)

Anonymkode: f50f8...0bc

Helsesøsteren hadde på noe krem, men om det hadde noe annet enn psykologisk effekt vet jeg ikke. Men emla plaster er verd å prøve. Takk :D 

Skrevet

Embla plaster og holdt han i fanget.trengte ikke å holde han fast,men hadde ikke gjort det bare fordi jeg hadde sagt det

Skrevet
6 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Embla plaster og holdt han i fanget.trengte ikke å holde han fast,men hadde ikke gjort det bare fordi jeg hadde sagt det

Vi kom så langt at han satt i stolen, og hadde tatt av det ene ermet på genseren. Så var det blånekt og var ikke snakkende til i det hele tatt. Gikk etterhvert å gråt under bordet liksom. 

Tanken streifet meg med å ha ham på fanget, problemet er at jeg selv svimer av om jeg ser ei sprøyte.  Men det går helt fint om jeg ikke ser den. 

Skrevet

Jeg tror Embla plaster funker. Men ville kanskje tatt med ett nettbrett eller noe så han får fokusert på noe annet. Evt. Lovet å ut å spise is eller noe etterpå? Kanskje sagt at han ikke burde se på sprøyta, og hørt med hs om di kunne ha kommet hjem til dere? 

Anonymkode: 7901a...7a0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror Embla plaster funker. Men ville kanskje tatt med ett nettbrett eller noe så han får fokusert på noe annet. Evt. Lovet å ut å spise is eller noe etterpå? Kanskje sagt at han ikke burde se på sprøyta, og hørt med hs om di kunne ha kommet hjem til dere? 

Anonymkode: 7901a...7a0

Takk for råd :)

Jeg prøvde å ta fram mobilen og et spill han er interessert i uten hell. Jeg lovet lego på lekebutikken etterfulgt av is, så det hjalp heller ikke. Helsesøsteren sa på et punkt til ham at om han ikke tok vaksinen kom han til å dø. Så nå er han redd for å dø, og redd for å ta sprøyta men får ikke til...

Et godt alternativ om hun kanskje kan komme hjem til oss ja, selv om vi bor litt i "gokk" er det jo verd å høre :)

Skrevet

Hvis du selv besvimer må du få noen andre til å følge ham. Du gir ham redsel og klarer garantert å overføre dine greier på ham. 

Anonymkode: 4e1d6...6e4

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kom så langt at han satt i stolen, og hadde tatt av det ene ermet på genseren. Så var det blånekt og var ikke snakkende til i det hele tatt. Gikk etterhvert å gråt under bordet liksom. 

Tanken streifet meg med å ha ham på fanget, problemet er at jeg selv svimer av om jeg ser ei sprøyte.  Men det går helt fint om jeg ikke ser den. 

Kan du ubevisst ha overført din redsel til han? Kan det være en ide at noen andre han stoler på, følger han i stedet for deg?

Anonymkode: 316c1...7bf

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helsesøsteren sa på et punkt til ham at om han ikke tok vaksinen kom han til å dø.

Hjelpes

Anonymkode: 316c1...7bf

Skrevet

Ta vaksinen hos fastlegen. Like greit å gå et annet sted for å få en ny frisk. Få noen andre til å følge han, en person som ikke har sprøyteskrekk, som barnet kjenner, men som ikke er fullt så trygg på som egne foreldre. F.eks en onkel eller bestemor. Vet i alle fall at mine barn tar seg mer sammen, viser mer mestring og blir tøffere når de skal gjøre noe utfordrende/vanskelig når de er sammen med andre voksne uten foreldre tilstedet. Be evt. om beroligende medisin som tas en stund før.

Anonymkode: 079af...d1e

Skrevet

Takk for råd :)

Jeg prøvde å ta fram mobilen og et spill han er interessert i uten hell. Jeg lovet lego på lekebutikken etterfulgt av is, så det hjalp heller ikke. Helsesøsteren sa på et punkt til ham at om han ikke tok vaksinen kom han til å dø. Så nå er han redd for å dø, og redd for å ta sprøyta men får ikke til...

Et godt alternativ om hun kanskje kan komme hjem til oss ja, selv om vi bor litt i "gokk" er det jo verd å høre :)

Den helsesøsteren hadde jeg klaget inn til kommunelegen raskere enn hun klarer å si tittelen sin.

Hun er jo helt uproff, ikke rart gutten din ikke får tillit til henne! (smart gutt ;) )

Dette må du bare ta tak i - INGEN forteller barn at de vil dø hvis de ikke tar en vaksine.

Her må du rett og slett sette deg ned og forklare at den helsesøsteren dere var hos ikke kan jobben sin ordentlig. Han kommer ikke til å dø, men det er sant at han kan bli syk hvis han ikke tar vaksinen, selv om risikoen ikke er stor.

Du må IKKE la denne helsesøsteren komme nær gutten din igjen. Slike som henne skaper traumer hos barn. Hun bør få en advarsel fra kommunelegen og det er viktig at kommunelegen vet hvordan denne uproffe helsesøsteren jobber. Slik hun holder på kan hun skade mange barn om hun ikke får korreks på at det hun gjør er uakseptabelt!

Anonymkode: 25517...6b1

Skrevet

Har ingen planer om å dra tilbake til denne helsesøsteren. Ironisk nok er hun grunnen til min sprøyteskrekk. 

Vi har pratet mye om møtet der forrige gang, og forklart om sykdommene han kunne få om han ikke tok vaksinen og at å si at han kunne dø nok kanskje var litt i overkant. Han ble iallefall livredd, og helsesøster var svært lite omtenksom for å si det sånn. Dette er første gangen jeg er med når han skal ha vaksine, rett å slett fordi jeg ikke takler sprøyter selv. Men det hele gikk fint. Jeg har helgardert meg med tanta hans, og hun skal ta han med neste gang. Så da hååååper jeg at det blir likere, også prøver jeg den kremen som ble anbefalt lengre opp i tråden her :D

Skrevet

Denne vaksinene er IKKE viktig, det er vel kanskje den minst viktige av alle vaksinene som er i vaksinasjonsprogrammett. Det er en boostervaksine som kom inn i vaksinasjonsprogrammet pga. oppblomstring av kikhoste. Vaksinen har ikke vært særlig vellykket med tanke på kikhoste, men er jo en bostervaksine som også voksne blir anbefalt å ta hvert 10. år. Du har allerede gått for langt. la gutten slippe. Du gjør/har gjort mer skade en hva den vaksinen kan gi av nytte. Nå kan det hende at du/Helsesøster har påført gutten total sprøyteskrekk, og det er mye verre en å hoppe over den vaksinen. 

Anonymkode: 4b681...64f

Skrevet

Denne vaksinene er IKKE viktig, det er vel kanskje den minst viktige av alle vaksinene som er i vaksinasjonsprogrammett. Det er en boostervaksine som kom inn i vaksinasjonsprogrammet pga. oppblomstring av kikhoste. Vaksinen har ikke vært særlig vellykket med tanke på kikhoste, men er jo en bostervaksine som også voksne blir anbefalt å ta hvert 10. år. Du har allerede gått for langt. la gutten slippe. Du gjør/har gjort mer skade en hva den vaksinen kan gi av nytte. Nå kan det hende at du/Helsesøster har påført gutten total sprøyteskrekk, og det er mye verre en å hoppe over den vaksinen. 

Ja, det er den samme som er anbefalt å ta hvert 10. år gjennom hele livet. 

Han sliter allerede med sprøyteskrekk og må dopes ned hos tannlegen, selv det har ikke vært problemfritt når sprøyta skal settes. Dette er første gangen jeg selv er med ham til helsesøster for å ta vaksine, så jeg begynner jo å lure på hvordan i huleste pappa`n har fått ham til å ta vaksinene i det hele tatt. 

MEN, jeg føler også at vaksinen er viktig.

HI 

Skrevet

Ja, det er den samme som er anbefalt å ta hvert 10. år gjennom hele livet. 

Han sliter allerede med sprøyteskrekk og må dopes ned hos tannlegen, selv det har ikke vært problemfritt når sprøyta skal settes. Dette er første gangen jeg selv er med ham til helsesøster for å ta vaksine, så jeg begynner jo å lure på hvordan i huleste pappa`n har fått ham til å ta vaksinene i det hele tatt. 

MEN, jeg føler også at vaksinen er viktig.

HI 

Jeg bruker ikke å svare her inne, men kjente meg veldig truffet i denne saken. Jeg har selv et veldig anstrengt forhold til vaksiner, etter jeg i 5. klasse ble veldig presset ev en lærer og en HS, men jeg blånektet. Min mor var smart, og lot meg avstå. Året etter tok jeg både 5. og 6 klasse vaksinen uten problem. Men fortsatt dukke den traumatiske opplevelsen opp, og som nevnt, jeg har fortsatt et meget anstrengt forhold til vaksiner. Tror du gjør smart i å bare avstå, spesielt siden det egentlig ikke er en veldig viktig vaksine. La han få tid. Om et år eller to, tipper jeg problemet løser seg selv.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker ikke å svare her inne, men kjente meg veldig truffet i denne saken. Jeg har selv et veldig anstrengt forhold til vaksiner, etter jeg i 5. klasse ble veldig presset ev en lærer og en HS, men jeg blånektet. Min mor var smart, og lot meg avstå. Året etter tok jeg både 5. og 6 klasse vaksinen uten problem. Men fortsatt dukke den traumatiske opplevelsen opp, og som nevnt, jeg har fortsatt et meget anstrengt forhold til vaksiner. Tror du gjør smart i å bare avstå, spesielt siden det egentlig ikke er en veldig viktig vaksine. La han få tid. Om et år eller to, tipper jeg problemet løser seg selv.

Takk for svar :)

Jeg vet ikke hva som er best, og hva som ikke er best lenger. Jeg syns bare hele situasjonen er helt grusom, mye fordi jeg selv kan forstå hva han går igjennom - jeg har det jo sånn i voksen alder også. Jeg slapp unna alle vaksinene etter 2. klasse, men det løste ikke noen problemer det heller...

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :)

Jeg vet ikke hva som er best, og hva som ikke er best lenger. Jeg syns bare hele situasjonen er helt grusom, mye fordi jeg selv kan forstå hva han går igjennom - jeg har det jo sånn i voksen alder også. Jeg slapp unna alle vaksinene etter 2. klasse, men det løste ikke noen problemer det heller...

HI

kan være lurt å finne ut hva som plager han. Husker fortsatt at jeg var livredd innholdet i sprøyten skulle forandre meg som person. Da hjalp det lite at HS prøvde å forklare at sprøyten ikke var smertefull. Uansett, ville jeg gitt det tid. Som nevnt over, denne vaksinen kan han godt vente med. Er ikke verdt å presse han. Kanskje du og han kunne prøvd å ta den sammen etter hvert som tiden går. Kanskje dere sammen kan komme over sprøyteskrekken. Jeg tar influensavaksine hvert år, mye for å vise meg selv at jeg kan klare å ta sprøyter. Føler at jeg ved å eksponere meg selv klarer å få et litt mer naturlig forhold til sprøyter/vaksiner, men helt bra, det blir det nok aldri. Ønsker dere lykke til, og mine tanker i kveld går til gutten din <3

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel værre å hoppe over stikket , slik at det blir mye værre til neste gang. 

Anonymkode: 63f24...dc2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel værre å hoppe over stikket , slik at det blir mye værre til neste gang. 

Anonymkode: 63f24...dc2

Nei, ikke etter egen erfaring, og, som nevnt over, ikke sikkert det er selve stikket som er problemet.

Skrevet

Da min eldste var 7 år, nektet han å ta vaksinen. Her gjør de det på helsestasjonen og ikke på skolen. Han er livredd alt som har med sprøyter å gjøre. 

Han hylte og skrek, og helsesøster ble svett og ville sette han opp på ny time. Erfaringsmessig med blodrorøver med og uten emla, kom han til å være hysterisk, så jeg sa det nok ikke var en god ide, at det beste var å få det overstått.

Av og til har man ikke valg. Vaksine må man ta, og blodprøver kan også være helt nødvendig, og dette kan ikke han bestemme. 

Jeg holdt ham derfor fast mens helsesøster satte vaksinen. Sikkert mange som synes det er drøyt, men vi snakket mye om det både før og etter, og han var jo også glad for at det var overstått. 

Anonymkode: 16434...ee2

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da min eldste var 7 år, nektet han å ta vaksinen. Her gjør de det på helsestasjonen og ikke på skolen. Han er livredd alt som har med sprøyter å gjøre. 

Han hylte og skrek, og helsesøster ble svett og ville sette han opp på ny time. Erfaringsmessig med blodrorøver med og uten emla, kom han til å være hysterisk, så jeg sa det nok ikke var en god ide, at det beste var å få det overstått.

Av og til har man ikke valg. Vaksine må man ta, og blodprøver kan også være helt nødvendig, og dette kan ikke han bestemme. 

Jeg holdt ham derfor fast mens helsesøster satte vaksinen. Sikkert mange som synes det er drøyt, men vi snakket mye om det både før og etter, og han var jo også glad for at det var overstått. 

Anonymkode: 16434...ee2

Så flott det fungert hos dere. Hadde det vært meg, så ville det ødelagt ALT. Den Sjansen ville jeg ikke tatt. Det kan føles svært traumatisk å bli holdt, spesielt når det gjelder sin egen kropp. Jeg ville følt det som et overgrep. Som nevnt over, det er viktig å vite hva som er problemet. Hvis det kun er smerten ved selve stikket, så kan det være greit å bare få det overstått, for så vondt er det jo ikke, men om det ligger andre grunner bak, så mener jeg det er viktig å lytte til barnet. Denne vaksinen er ikke noe det haster med, så dere har god tid til å bearbeide det, og det er heller ikke noe krise om den aldri blir tatt.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

...her har du svaret ditt. Selv om du prøver å skjule det så har han plukket opp dette oppigjennom. Nytter ikke å si at dette ikke er farlig, også kan han ikke sitte på fanget fordi du svimer av bare du ser sprøyten 😏

Kan noen andre, som klarer å stå i det, dra med han?

Anonymkode: 47741...e0d

Skrevet

Jeg fikk tlf fra lærerene om at min datter hadde prøvd flere ganger uten å tørre. Dro derfor opp på skolen, satt hun på fanget, holdt hun fast og hs satte vaksinen.

Sånt tull og tøys er ikke greit. Hun var blitt fortalt viktigheten av det, og at hun måtte ta den uansett. Høres sikkert strengt ut, men hun "dør" jo av bare et stikk i fingrene hos legen. 

Anonymkode: c2816...460

Skrevet

Jeg fikk telefon fra læreren om at han hadde holdt datteren min fast for at helsesøster skulle få gitt sprøyten. Det var ikke OK syns jeg.

Anonymkode: f9bbd...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...