Gå til innhold

7 åringen nekter å ta vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk tlf fra lærerene om at min datter hadde prøvd flere ganger uten å tørre. Dro derfor opp på skolen, satt hun på fanget, holdt hun fast og hs satte vaksinen.

Sånt tull og tøys er ikke greit. Hun var blitt fortalt viktigheten av det, og at hun måtte ta den uansett. Høres sikkert strengt ut, men hun "dør" jo av bare et stikk i fingrene hos legen. 

Anonymkode: c2816...460

Vi hadde det samme, jeg måtte løpe etter barnet fordi det prøvde å rømme , fikk aatt det på fanget , så var helsesøster og jeg var neppe de mest pedagogiske her i verden akkkurat da. Jeg holdt barnet på fanget mitt og hun stakk , når hun stakk sa barnet , jøss er dette her alt og gikk stolt ut av døra og sa til de andre barna , den sprøyta der er jo ikke no ;) 

Anonymkode: 7140b...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som tannlege støtter jeg rådet du har fått om å la noen andre følge barnet. Dette må selvfølgelig være en person barnet har tillit til, og som ikke selv er redd sprøyter. 

Mestringsfølelsen de får når de har klart det, og innser at det ikke var farlig og heller ikke spesielt vondt, er fantastisk. De blir så stolte og glade! Jeg har fått mange gode klemmer av små, søte pasienter som har overvunnet frykten sin, og det er deilig å se dem omtrent danse ut av klinikken😊

Anonymkode: 05468...8ae

Skrevet

La gutten slippe vaksine, du, og vær helt sikker på at han forstår at dette er noe han bestemmer helt selv. 

Sånn, da har du bevist for gutten at han kan velge bort alt som ser og høres en ørliten smule ubehagelig ut. Lykke til. 

Hos oss får barna bestemme veldig mye og de får gjerne ta egne valg, men de vet veldig godt at de er vi voksne som bestemmer til syvende og sist. Det er i alle fall vi voksne, foreldrene, som tar de viktige avgjørelsene. 

Anonymkode: 0a843...85c

Skrevet

Om barnet ditt har sprøyteskrekk eller annen irrasjonell frykt må du hjelpe barnet ut av det. Det er jo et skapt problem, det er snakk om et lite stikk. 

Jeg hadde sagt fra starten at i dag skal du ta vaksine, det er gjort på null komma niks. Ingen forhandlinger, ingen bestikkelser... Jeg hadde ikke fyrt opp under frykten med å hestehandlr eller gitt alternativer. Ungene er heldige som får vaksiner!

Vi har aldri gitt belønning verken etter lege/blodprøve, tannlege etc. Da innbiller de seg at de har vært med på noe fælt og at de trenger belønning for det! Belønningen er at vi får hjelp.

Det har ihvertfall fungert her, aldri et knyst verken ved blodprøver, vaksiner eller tannlege. 

Skrevet

Jeg hadde en uheldig opplevelse i 5. klasse hvor jeg ble påført sprøyteskrekk etter ei helsesøster holdt meg fast for å få fortgang- da dem allerede hadde dårlig tid (jeg hadde ikke sprøyteskrekk, sa bare jeg var litt engstelig). Etter det har jeg hatt totalt noia. Senest for ett par måneder siden besvimte jeg etter jeg tok ei vaksine, og nå klarer jeg ikke tanker på hverken blodprøver eller vaksiner. For min del er det så ille at jeg sitter med tanken at jeg heller ønsker dø, enn å få ei vaksine mot sykdom!

Hadde mine barn hatt sprøyte-skrekk ville jeg faktisk vurdert om det var viktige vaksiner eller ei. Jeg vet hvor jævlig det er, og jeg unner ikke dem å bli holdt fast gjentatte ganger for å ta vaksiner. Jeg har etter denne hendelsen blitt tvunget (helsesøstre har brukt tvang) til å ta vaksiner- på det meste har fire stykker holdt meg fast for at jeg skulle klare ta dem!

Det hadde jeg ALDRI gått med på at skjedde med mine barn! ALDRI!

Anonymkode: fa7ff...fff

Skrevet

Hvorfor blir ikke far med dersom det har gått fint tidligere?

mest sannsynlig er det du som er problemet siden du besvimer av sprøyter selv og overfører skrekken din ubevisst til han.

på apoteket kan man kjøpe en skjerm man fester på armen sp man ikke ser når de tar sprøyter/blodprøver. Denne har oppgaver/kule mønster man kan se og prate om.

kjøp en slik, la far følge, forklar at han kan sitte på fanget til far og viss han ikke vil ta den må far holde han fast de 5 sekundene det tar.

Anonymkode: 4b73a...dd2

Skrevet

De som sier at du bare skal holde barnet fast, og få det overstått, vet nok ikke hva de utsetter barnet for. Det kan gå bra, men faren for at du påfører barnet livslang sprøyteskrekk er stor. 

Sitat

Anonymkode: 4b681...64f

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

kan være lurt å finne ut hva som plager han. Husker fortsatt at jeg var livredd innholdet i sprøyten skulle forandre meg som person. Da hjalp det lite at HS prøvde å forklare at sprøyten ikke var smertefull. Uansett, ville jeg gitt det tid. Som nevnt over, denne vaksinen kan han godt vente med. Er ikke verdt å presse han. Kanskje du og han kunne prøvd å ta den sammen etter hvert som tiden går. Kanskje dere sammen kan komme over sprøyteskrekken. Jeg tar influensavaksine hvert år, mye for å vise meg selv at jeg kan klare å ta sprøyter. Føler at jeg ved å eksponere meg selv klarer å få et litt mer naturlig forhold til sprøyter/vaksiner, men helt bra, det blir det nok aldri. Ønsker dere lykke til, og mine tanker i kveld går til gutten din <3

Han er redd for at det skal gjøre vondt, også er han livredd for blod. Selv om man ikke blør særlig etter sprøyte så vet han da at han blør litt, og det er nok :ph34r:

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

...her har du svaret ditt. Selv om du prøver å skjule det så har han plukket opp dette oppigjennom. Nytter ikke å si at dette ikke er farlig, også kan han ikke sitte på fanget fordi du svimer av bare du ser sprøyten 😏

Kan noen andre, som klarer å stå i det, dra med han?

Anonymkode: 47741...e0d

Jeg har aldri vært sammen med ham under sprøyter, det er faren som har dratt med ham. Men måtte ta sprøyte hos tannlegen en gang jeg var med og da var han helt febrilsk, så da forstod jeg at vaksinene neppe er noe bedre. Men hvordan faren har fått han til å ta dem forstår jeg ikke. Har snakket med søsteren min og hun kunne ta ham med :)

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg holdt ham derfor fast mens helsesøster satte vaksinen. Sikkert mange som synes det er drøyt, men vi snakket mye om det både før og etter, og han var jo også glad for at det var overstått. 

Anonymkode: 16434...ee2

Som skrevet i hovedinnlegget, det gjør jeg IKKE.

Anonymkode: d74fd...649

Skrevet

Vi opplevde det samme. Det ble til at jeg holdt han fast mens jeg trøstet og Hs stakk. I det øyeblikket nålen var i armen roet han seg og sa at hæ det var jo ikke ille! Siden har ikke sprøyte vært noe problem.

Anonymkode: b774e...fea

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi opplevde det samme. Det ble til at jeg holdt han fast mens jeg trøstet og Hs stakk. I det øyeblikket nålen var i armen roet han seg og sa at hæ det var jo ikke ille! Siden har ikke sprøyte vært noe problem.

Det er akkurat sånn jeg har fått min sprøyteskrekk

HI

Skrevet

Jeg ville kjøpt embla-krem (ikke bruk plaster rundt, det er kjempevondt å ta av) og dersom du (eller tanten) i dette tilfelle ikke har tatt booster-vaksinen er det en glimrende mulighet til å gjøre det. Det vil gjerne hjelpe gutten å se at det ikke er vondt. Belønning etterpå. Dersom det fremdeles var full nekt ville jeg tvunget, men det ville jeg gjort selv, ville ikke latt tanten eller en lærer holde fast. Dersom jeg hadde fått en telefon fra skolen om at en lærer hadde holdt fast barnet mitt for å gi vaksine, som er nevnt tidligere i tråden ville jeg blitt rasende. 

Anonymkode: ea1f7...2ec

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat sånn jeg har fått min sprøyteskrekk

HI

Hans forsvant etterpå. Jeg strakk meg så langt først at jeg lot hs stikke meg for å vise at det ikke var vondt.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville kjøpt embla-krem (ikke bruk plaster rundt, det er kjempevondt å ta av) og dersom du (eller tanten) i dette tilfelle ikke har tatt booster-vaksinen er det en glimrende mulighet til å gjøre det. Det vil gjerne hjelpe gutten å se at det ikke er vondt. Belønning etterpå. Dersom det fremdeles var full nekt ville jeg tvunget, men det ville jeg gjort selv, ville ikke latt tanten eller en lærer holde fast. Dersom jeg hadde fått en telefon fra skolen om at en lærer hadde holdt fast barnet mitt for å gi vaksine, som er nevnt tidligere i tråden ville jeg blitt rasende. 

Kjempevondt å ta av? Det er jo bare ett plaster. Snakk om å sy puter under armene til ungene da. De må da lære seg å tåle litt. 

Anonymkode: 04d8e...d78

Skrevet

Ungen er 7 år! Hold han fast mens hs setter vaksinen. Og stopp å sy puter under armene på han, herregud for noen pyser enkelte oppdrar!

Anonymkode: 716d5...133

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungen er 7 år! Hold han fast mens hs setter vaksinen. Og stopp å sy puter under armene på han, herregud for noen pyser enkelte oppdrar!

Anonymkode: 716d5...133

Og herrefred for noen tankeløse folk det finnes rundt om. Ikke rart jeg har fått sprøyteskrekk etter idiotiske foreldre som syns det var en god ide å holde meg fast :ph34r: Det funker nøyaktig like dårlig å hive en edderkopp på meg slik at jeg ikke er redd dem mer.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og herrefred for noen tankeløse folk det finnes rundt om. Ikke rart jeg har fått sprøyteskrekk etter idiotiske foreldre som syns det var en god ide å holde meg fast :ph34r: Det funker nøyaktig like dårlig å hive en edderkopp på meg slik at jeg ikke er redd dem mer.

Gud bedre, noen ting må man faktisk bare gjennom. Jeg ble kjempedårlig, besvimte og spydde etter hvert eneste vaksine jeg fikk. Var aldri snakk om å dille med meg på grunn av det, har overlevd helt fint uten traumer av det. Slutt å lull deg inn i skrekken

Anonymkode: 316c1...7bf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har vurdert å ta HPV vaksinen samtidig, den skal jo tas i tre omganger så kanskje det går såpass greit første gangen at han kan være med på gang nummer to eller tre og ta vaksinen samtidig :) Skal ringe på mandag å ordne time, så tar søsteren min han med for å se om det kan gå bedre, om ikke må man begynne å bli kreativ. Så på apoteket at det fantes krem også, så vi går for kremen og satser på at det går seg til :ph34r:

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gud bedre, noen ting må man faktisk bare gjennom. Jeg ble kjempedårlig, besvimte og spydde etter hvert eneste vaksine jeg fikk. Var aldri snakk om å dille med meg på grunn av det, har overlevd helt fint uten traumer av det. Slutt å lull deg inn i skrekken

Og jeg er uenig. Jeg finner det også vanskelig å tro at om du hadde så store problemer med sprøyter, spydde og besvimte deg gjennom hver vaksine faktisk klarte å gjennomføre det. For sånn funker ikke skrekk. Nytter ikke hive noen med vannskrekk i et lite basseng heller. Det er mange som får traumer, og sønnen min er blant dem - da er det min jobb å også finne en annen, og bedre løsning som fungerer bedre. Tvang bør og skal være aller siste mulighet, og det blir jeg neppe å gjøre med denne boost vaksinen. 

HI 

Skrevet

Hvis dere ikke har tenkt til å ta vaksinen, kan dere drite i å reise. I flere steder i verden er disse sykdommene et STORT problem. Når du reiser uten å ha vaksinert deg, utsetter du ikke bare barnet for sykdom, men du utsetter andre for sykdom ved å være bærer av smitte.

Synes IKKE det er greit å bare la være. Hold barnet fast, eller få noen andre til å gjøre det. Det gjorde de med meg da de måtte trekke en tann da jeg var 7, bedøvelsen hjalp ikke og jeg ble forbanna på tannlegen og mamma og pappa. Men glad etterpå fordi jeg hadde kommet meg gjennom det.

Barn må også lære seg at noen ting må man bare gjennom.. Sånn er livet! Kan ikke være gratispassasjer, når alle andre må ta støyten. I tillegg vil ungen få sjokk når verden plutselig viser seg å ikke omhandle dens navle og utfordringene melder seg.

Anonymkode: e0926...667

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg er uenig. Jeg finner det også vanskelig å tro at om du hadde så store problemer med sprøyter, spydde og besvimte deg gjennom hver vaksine faktisk klarte å gjennomføre det. For sånn funker ikke skrekk. Nytter ikke hive noen med vannskrekk i et lite basseng heller. Det er mange som får traumer, og sønnen min er blant dem - da er det min jobb å også finne en annen, og bedre løsning som fungerer bedre. Tvang bør og skal være aller siste mulighet, og det blir jeg neppe å gjøre med denne boost vaksinen. 

HI 

Jeg skrev ikke at jeg hadde skrekk heller jeg da

Skrevet

For noe sprøyt folk driver med. Ingen sjuåring får bestemme over helsa si. Sprøyter skal tas, tannlege skal man til, lege er nødvendig, man trenger ikke å like det men i ytterste konsekvens blir man holdt fast og vaksinert om ikke man samarbeider. Pusleforeldre klarer imidlertid ikke det, så da ender du her. Forstå ungen i hjel, da, for det er jo mye bedre for ham enn å være vaksinert, og mye enklere for deg enn å faktisk være voksen, tvinge gjennom og få satt vaksine. Stakkars små englene må jo aldri få ubehag, de blir jo krenket.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som sier at du bare skal holde barnet fast, og få det overstått, vet nok ikke hva de utsetter barnet for. Det kan gå bra, men faren for at du påfører barnet livslang sprøyteskrekk er stor. 

Tull! Det å dille med ungen og forstå seg ihjel skaper mer redsel. Sønnen min er veldig engstelig av natur, og vi jobber en del med det(Nei, han hadde ikke blitt bedre om jeg dikket mer med dette). Mellom slagene er han rasjonell, og han skjønner at han må gjøre enkelte ting ufrivillig. Hadde ikke jeg holdt ham fast som 7-åring, hadde ikke han frivillig vaksinert seg enda, og han er 11. 

Han tar fremdeles ikke blodprøver frivillig, men i år står MMR-vaksinen på må-listen, og til neste år er han heldig og får 3 doser med HPV-vaksine som første guttekull.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull! Det å dille med ungen og forstå seg ihjel skaper mer redsel. Sønnen min er veldig engstelig av natur, og vi jobber en del med det(Nei, han hadde ikke blitt bedre om jeg dikket mer med dette). Mellom slagene er han rasjonell, og han skjønner at han må gjøre enkelte ting ufrivillig. Hadde ikke jeg holdt ham fast som 7-åring, hadde ikke han frivillig vaksinert seg enda, og han er 11. 

Han tar fremdeles ikke blodprøver frivillig, men i år står MMR-vaksinen på må-listen, og til neste år er han heldig og får 3 doser med HPV-vaksine som første guttekull.

Du virker til å være utrolig tett i nøtta, eller så er du bare ute etter å kverulere. Når så mange med sprøyteskrekk, meg og HI inkludert, kan fortelle at det er nettopp det å bli holdt, og satt vaksine på, mot sin vilje som har påført sprøyteskrekken, så kommer du her og avfeier det hele som tull? Eller prøver du å rettferdiggjøre det du har utsett sønnen din for? Heldigvis for gutten din, så virker det som han, på tross av deg, ikke har fått sprøyteskrekk. Når det gjelder hpv vaksinen han er «så heldig» å få, så er han samtidig så uheldig at han blir kun tilbudt en vaksine som kun beskytter mot 2 hpv virus. Den beste vaksinen ble for dyr for vaksinasjonsprogrammet, men den dekker hele 9 hpv virus. I USA, blir de som har tatt den som blir tilbudt her, anbefalt å vaksinere seg på nytt. Vi har betalt for å få den beste vaksinen.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker til å være utrolig tett i nøtta, eller så er du bare ute etter å kverulere. Når så mange med sprøyteskrekk, meg og HI inkludert, kan fortelle at det er nettopp det å bli holdt, og satt vaksine på, mot sin vilje som har påført sprøyteskrekken, så kommer du her og avfeier det hele som tull? Eller prøver du å rettferdiggjøre det du har utsett sønnen din for? Heldigvis for gutten din, så virker det som han, på tross av deg, ikke har fått sprøyteskrekk. Når det gjelder hpv vaksinen han er «så heldig» å få, så er han samtidig så uheldig at han blir kun tilbudt en vaksine som kun beskytter mot 2 hpv virus. Den beste vaksinen ble for dyr for vaksinasjonsprogrammet, men den dekker hele 9 hpv virus. I USA, blir de som har tatt den som blir tilbudt her, anbefalt å vaksinere seg på nytt. Vi har betalt for å få den beste vaksinen.

Men hva er alternativet? Å bare la være å ta noen vaksiner, blodprøver eller bedøvelser om det trengs?

Anonymkode: e0926...667

Skrevet

Jeg måtte holde min sjuåring for å få tatt vaksinen. Alternativet var å ikke ta vaksinen, og det var ikke noe alternativ. Det er ikke alt er barn får bestemme. Han måtte ta en liten operasjon på sykehuset også - gikk ikke an å sette veneflon mens han var våken, så han måtte induseres med maske. Ikke hans valg. Han måtte sy noen sting i haka - måtte sederes, umulig å gjøre det mens han var våken. Igjen - det er ikke noe barnet får velge. 

Metter vaksinen illskrek han i to minutter, og så var det greit. 

Anonymkode: 86cb2...316

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...