Gå til innhold

Dere som mener hijab er frivillig

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 timer siden, Lus skrev:

Jeg liker ikke hijab. Jeg liker heller ikke nazikorset. Det ene er det akseptert, endog applaudert at jeg ikke liker. Det andre er det nærmest ikke lov å ikke like. 

Hvis jeg fester et emblem med solkorset på jakka, marsjerer med nazister, samtidig som jeg bedyrer at jeg tar klar avstand til jødeutryddelsen og det rasehygieniske tankegodset. Er det da greit? Jeg liker bare alt det andre som det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderpartiet sto for. En sterk stat, arbeid til alle, proteksjonistiske, familieorientert. Ja for NSDAP var jo faktisk langt mer enn bare jødeutryddelse. Hvorfor er det allikevel ikke greit å ha solkorset på jakka...... Av samme grunn som at hijab er noe mer en bare et tøystykke kanskje. Hijab er det fremste symbolet på politisk islam. Banket igjennom med makt under Khomeiniregimet i 1979. Solkorset er det fremste symbolet på Nazityskland, og vil aldri kunne løsrives fra jødeforfølgelsen. Hijab symbolisere fundamentalistisk islam, der kvinner, homofile og politiske dissidenter mangler den friheten vi tar for gitt. Hijab kan aldri løsrives fra dette. At noen muslimske kvinner i Norge tar av og på hijaben som det måtte passe, hjelper ikke. De lefler med et politisk symbol som betyr liv og død for ANDRE kvinner. Andre kvinner enn så lenge. Man bør være dypt bekymret for hva tungt, religiøst tankegods gjør med samfunnet vårt på sikt. 

Når jeg ikke liker hijab, er det fordi det representerer noe. Dette "noe" er en motsats til den individuelle friheten som kjennetegner Norge og Vest-Europa. En muslimsk kvinner kan hevde at hun bærer hijab av fri vilje, og kan ta den av når det måtte passe. At hun eventuelt kan det, skyldes at det landet hun eller hennes foreldre har innvandret til, er tuftet på sekulære verdier og individets frihet. Er det greit å bruke vår frihet til å symbolisere ufrihet? Er det greit å bruke demokratiet til å avvikle demokratiet? 

Demografi er makt. Ved århundreskifte vil den opprinnelige befolkningen i Norge utgjøre et mindretall (SSB). Hvor stor er friheten da til å ta av seg hijaben? Når den delen av befolkningen som til nå har vært garantisten, er blitt en minoritet.

Kjempebra innlegg!

Anonymkode: 54abe...927

• Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...