Gå til innhold

Dere som mener hijab er frivillig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et slags paradoks i diskusjonene om frihet og hijab. De som lar seg provosere, mener å være så opptatt av frihet, samtidig som måten de vil møte "problemet" med hijab på er å frata kvinner frihet til å bære hodeplagg. Man vil altså tvinge av kvinner klærne for å forsvare deres frihet til å gå med hva dem vil? 

Jeg tror det er noe helt annet på spill når folk argumenterer som dette. Hadde de vært oppriktig bekymra for hijabkledde kvinners manglende frihet og undertrykkelse, ville de vel ikke angrepet offeret for slike strukturer? De som bærer hijab blir dobbelt offer og undertrykt, hvis det nå er slik at hijaben betyr det dens kritikere mener - på den ene siden er de undertrykt av mennene i egen kultur, og på den andre utsettes de for hat og tvang fra norske majoritetskvinner og -menn. 

Hva med å spørre de kvinnene det gjelder? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spør IGJEN! HAR DERE LEST LANDINFORMASJONEN OM HVILKE REAKSJONER KVINNER BLIR MØTT MED DERSOM DE IKKE BRUKER HIJAB I VISSE LAND? DE BLIR STEINET TIL DØDE. VET DERE HVA DET INNEBÆRER?

Anonymkode: 46d36...fc5

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis man skal snakke om "praktisk" - ingen velger vel å ha slike plagg i Norge av praktiske årsaker? Her regner det halve året, og det andre halve snør det og man fryser i hjel. Det finnes ikke situasjoner der hijab er praktisk, med mindre det er 30 pluss og stekende sol.

Anonymkode: e3150...06a

Det er jo da det faktisk er praktisk, slipper å bli våt på håret og fryse på ørene 😂

Anonymkode: 6f5c6...163

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør IGJEN! HAR DERE LEST LANDINFORMASJONEN OM HVILKE REAKSJONER KVINNER BLIR MØTT MED DERSOM DE IKKE BRUKER HIJAB I VISSE LAND? DE BLIR STEINET TIL DØDE. VET DERE HVA DET INNEBÆRER?

Anonymkode: 46d36...fc5

Og hva har du tenkt å gjøre med det, bortsett fra å hetse andre kvinner som bærer hijab. Du er bedre?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo da det faktisk er praktisk, slipper å bli våt på håret og fryse på ørene 😂

Anonymkode: 6f5c6...163

Hijab er jo verken fôret eller vanntett...

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hijab er jo verken fôret eller vanntett...

Det kan de godt være. Det finnes også egne varianter beregnet på svømming, alpint og andre idretter.

Anonymkode: 9c27b...830

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker koneskautet til min telemarksbunad, og tre år på rad har mine barn blitt spurt om deres mor har blitt muslim,siden hun bærer Hidjab.Så nei,det er ikke så lett å se forskjell.

Anonymkode: 43ac0...5ed

Det er grunnen til at barn ikke har stemmerett. De er dumme.

Anonymkode: c1ad7...545

Skrevet

Som vanlig må innvandrere selv gjøre jobben siden media og spesielt NRK blir blanke og vi har venstresiden som vil tillate alt fordi de ønsker å bevise hvor tolerante og antirasistiske de er. Det er grunnen til at noen kaller dem nyttige idioter. 

Mina Bai om hijab. 

http://minabai.blogg.no/1505831159_hijab_et_mektig_tystykke.html

Skrevet
På Thursday, September 14, 2017 den 15.35, Anonym bruker skrev:

Alle vet at det er mange kvinneundertrykkende kulturer der ute, diskusjonen er vel om det er frivillig eller ikke her i Norge?

Jeg har en venninne fra Iran, hun kom til Norge som 5-åring og hun bruker ikke hijab, men mammaen hennes gjør det. Hun har døtre på ungdomsskolen og videregående (med en mann som også er muslim, og kom til Norge som voksen), de har lært at når de kom i puberteten kunne de selv velge om de ville ha eller ikke. Begge jentene prøvde å gå med hijab noen dager, men ingen av de trivdes med det, så de går uten. 

Det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sin kone, og det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sine døtre, og kanskje trenger disse familiene veiledning og hjelp om kvinnene gjør opprør. Men i mange miljøer er dette faktisk helt frivillig, og vi kan ikke tvinge de som ønsker å bruke det til å ta den av.

Anonymkode: d0cba...bdd

Hahahah denne var dagens. En kultur er en kultur. Uavhengig av hvor de bor. DET ER KULTUREN. De setter dette høyere enn vi norske for å si det sånn. Bare se denne "rolige" familien på Kolbotn. De som knivstakk sin egen datter nylig fordi hun sverter familien. Søstrene og brødrene var også med. Onkler, tanter ( forsøk på Æresdrap) De hadde bodd mange år i Norge. De praktiserer sin kultur uansett hvor de er og sverter du familie blir det konsekvenser utifra kultur. uansett hvor mange år de har bodd her. Kultur står høyest. Men ikke Norsk kultur dessverre.

Anonymkode: 9d5a8...898

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er voksne mennesker som har spurt mine barn,mest sannsynlig de medlem av samme lukkede grupper på Facebook som HI......

Anonymkode: 43ac0...5ed

Skrevet
13 timer siden, Manubrium skrev:

Det er et slags paradoks i diskusjonene om frihet og hijab. De som lar seg provosere, mener å være så opptatt av frihet, samtidig som måten de vil møte "problemet" med hijab på er å frata kvinner frihet til å bære hodeplagg. Man vil altså tvinge av kvinner klærne for å forsvare deres frihet til å gå med hva dem vil? 

Jeg tror det er noe helt annet på spill når folk argumenterer som dette. Hadde de vært oppriktig bekymra for hijabkledde kvinners manglende frihet og undertrykkelse, ville de vel ikke angrepet offeret for slike strukturer? De som bærer hijab blir dobbelt offer og undertrykt, hvis det nå er slik at hijaben betyr det dens kritikere mener - på den ene siden er de undertrykt av mennene i egen kultur, og på den andre utsettes de for hat og tvang fra norske majoritetskvinner og -menn. 

Hva med å spørre de kvinnene det gjelder? 

Helt enig.Desverre ser de ikke ironien i dette selv. Fjerne tvang ved å bruke tvang, eh....?!Jeg tror heller ikke denne diskusjonen bunner i bekymring for andre kvinners frihet, men at folk ikke tåler at andre tror noe annet enn seg selv.Det er en underliggende frykt og hat mot islam som ligger til grunn- Det er INGEN som skriver NEI TIL KIPPA,!eller NEI TIL TURBAN!Det er kun Hidjab som er problemet,skjønner jeg.

At damer steines i noen land har ingenting med diskusjonen her i landet å gjøre. Det er mye som er lov eller ikke lov i andre land,det har uansett ikke noe med vårt land å gjøre.Det er bare en utrolig dårlig unnskyldning for å rettferdiggjøre bruk av tvang ovenfor mennesker en påstår en ønsker å frigjøre fra tvang.

Skrevet
46 minutter siden, Østerdølen skrev:

Helt enig.Desverre ser de ikke ironien i dette selv. Fjerne tvang ved å bruke tvang, eh....?!Jeg tror heller ikke denne diskusjonen bunner i bekymring for andre kvinners frihet, men at folk ikke tåler at andre tror noe annet enn seg selv.Det er en underliggende frykt og hat mot islam som ligger til grunn- Det er INGEN som skriver NEI TIL KIPPA,!eller NEI TIL TURBAN!Det er kun Hidjab som er problemet,skjønner jeg.

At damer steines i noen land har ingenting med diskusjonen her i landet å gjøre. Det er mye som er lov eller ikke lov i andre land,det har uansett ikke noe med vårt land å gjøre.Det er bare en utrolig dårlig unnskyldning for å rettferdiggjøre bruk av tvang ovenfor mennesker en påstår en ønsker å frigjøre fra tvang.

Det er vel fordi de fleste rett og slett ikke vet navnene på alle plag som brukes. Det er vel ikke bruk av tvang når en forsøker å sette en standard i samfunnet. Hm jeg lurer på hvorfor man er så skeptisk mot islam.. kan noen minne meg på hvorfor? 

Det har ingenting med vårt land å gjøre? Så du mener at voksne mennesker som har opplevd slike traumer at det ikke vil få en viss konsekvens for det landet de flytter til? Se selv på rapporter fra asylmottak. 99% har tunge depresjoner. De har opplevd mye traumer  og mange vil se på feks halshogging osv som en naturlig del fordi de har opplevd slike ting helt siden de lærte å snakke. Dette vil få konsekvenser. Og det er så viktig å sette visse standarder som alle må følge også vi norske. Et felles mål er viktig. Men som sagt før her inne. Kultur er kultur. Vi bor i Norge men jorden vår er ikke her. 

Skrevet

Hvordan kan dere tro små skolejenter velger hijab? Jeg forstår ikke dere kan tro det er frivillig? 

Vet dere grunnen til disse hodeplaggene? Det er for å ikke friste andre menn!!! Det er groteskt! Små barn er ikke sexualobjekter!!!!! 

Voksne folk får bestemme selv... men det burde være forbudt på barneskolen i allefall!!! 

Skrevet
13 minutter siden, MMP skrev:

Hvordan kan dere tro små skolejenter velger hijab? Jeg forstår ikke dere kan tro det er frivillig? 

Vet dere grunnen til disse hodeplaggene? Det er for å ikke friste andre menn!!! Det er groteskt! Små barn er ikke sexualobjekter!!!!! 

Voksne folk får bestemme selv... men det burde være forbudt på barneskolen i allefall!!! 

Som sagt, rart hvordan voksne damer blir hetset for å bruke pels fra et dyr som har dødd for 50 år siden, for da sender man ut signaler og støtter dyremishandling. Men at man lar sine barn bære kvinneundertrykkelse plagg og fremstå som sexobjekter, er greit? Hvor er logikken? Og nei, ingen barn vil velge å gå hele dagen med et upraktisk hodeplagg som gjør at barnet svetter, hindrer bevegelsesfrihet og skaper avstand til andre barn. En annen ting - siden når begynte barn å bestemme alt de skal ha på seg? Mine barn får ikke lov til å være nazimerke eller gå med sminke i småskolen, uansett hvor mye de vil det.

Skrevet
På 19.9.2017 den 8.40, Anonym bruker skrev:

Har du møtt en fireåring noen gang? Mine elsker hatter, luer, hårbøyler, tiaraer etc. Hvis jeg gikk med hijab er jeg nesten sikker på at min 2,5 år gamle datter ville gjort det også. Hun maser daglig om hull i ørene.

Anonymkode: bfdc5...c89

Ja - og hun er nok vel vitende om at "hull i ørene" (som hun "maser om") er å skjære hull i ørene, blø, få store smerter. Akkurat som en 2,5-åring hadde visst hvor politisk hijab er. Ja, riktig!

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor har venstrevridde islam-elskere stemmerett, da? Hvis man skal utelukke alle som tenker som barn, blir det ikke mange igjen ;)

Anonymkode: c022a...800

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, rart hvordan voksne damer blir hetset for å bruke pels fra et dyr som har dødd for 50 år siden, for da sender man ut signaler og støtter dyremishandling. Men at man lar sine barn bære kvinneundertrykkelse plagg og fremstå som sexobjekter, er greit? Hvor er logikken? Og nei, ingen barn vil velge å gå hele dagen med et upraktisk hodeplagg som gjør at barnet svetter, hindrer bevegelsesfrihet og skaper avstand til andre barn. En annen ting - siden når begynte barn å bestemme alt de skal ha på seg? Mine barn får ikke lov til å være nazimerke eller gå med sminke i småskolen, uansett hvor mye de vil det.

Vet ikke hva jeg hadde tenkt med å skrive her :P at dere skulle klare forstå hva slags kvinneundertrykkende plagg disse jentene/damene blir oppfordret til, eller som de selv velger å ta på seg, er.... Men ok. Jeg får klump i magen av små barn som må gjemme bort håret sitt fordi ikke menn fra dems kultur skal sikle på de. Jeg ser på det som et kulturelt plagg... ikke muslimsk plagg. Jeg kjenner mange muslimske kvinner som lar håret flagre fritt i vinden, men det er ikke uten dømmende blikk for noen fra deres egen kultur - både kvinner og menn! 

Jeg gir meg her. På tide med frokost før kveldsvakten :)

Skrevet

Jeg håper virkelig det innføres forbud mot hijab på barneskoler. Det er latterlig at småjenter skal gå med plagg som kun har én hensikt: hindre at neandertalermenn ikke skal kaste seg over dem.

Anonymkode: 54abe...927

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg håper virkelig det innføres forbud mot hijab på barneskoler. Det er latterlig at småjenter skal gå med plagg som kun har én hensikt: hindre at neandertalermenn ikke skal kaste seg over dem.

Stryker 'ikke'.

Skrevet

Jeg liker ikke hijab. Jeg liker heller ikke nazikorset. Det ene er det akseptert, endog applaudert at jeg ikke liker. Det andre er det nærmest ikke lov å ikke like. 

Hvis jeg fester et emblem med solkorset på jakka, marsjerer med nazister, samtidig som jeg bedyrer at jeg tar klar avstand til jødeutryddelsen og det rasehygieniske tankegodset. Er det da greit? Jeg liker bare alt det andre som det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderpartiet sto for. En sterk stat, arbeid til alle, proteksjonistiske, familieorientert. Ja for NSDAP var jo faktisk langt mer enn bare jødeutryddelse. Hvorfor er det allikevel ikke greit å ha solkorset på jakka...... Av samme grunn som at hijab er noe mer en bare et tøystykke kanskje. Hijab er det fremste symbolet på politisk islam. Banket igjennom med makt under Khomeiniregimet i 1979. Solkorset er det fremste symbolet på Nazityskland, og vil aldri kunne løsrives fra jødeforfølgelsen. Hijab symbolisere fundamentalistisk islam, der kvinner, homofile og politiske dissidenter mangler den friheten vi tar for gitt. Hijab kan aldri løsrives fra dette. At noen muslimske kvinner i Norge tar av og på hijaben som det måtte passe, hjelper ikke. De lefler med et politisk symbol som betyr liv og død for ANDRE kvinner. Andre kvinner enn så lenge. Man bør være dypt bekymret for hva tungt, religiøst tankegods gjør med samfunnet vårt på sikt. 

Når jeg ikke liker hijab, er det fordi det representerer noe. Dette "noe" er en motsats til den individuelle friheten som kjennetegner Norge og Vest-Europa. En muslimsk kvinner kan hevde at hun bærer hijab av fri vilje, og kan ta den av når det måtte passe. At hun eventuelt kan det, skyldes at det landet hun eller hennes foreldre har innvandret til, er tuftet på sekulære verdier og individets frihet. Er det greit å bruke vår frihet til å symbolisere ufrihet? Er det greit å bruke demokratiet til å avvikle demokratiet? 

Demografi er makt. Ved århundreskifte vil den opprinnelige befolkningen i Norge utgjøre et mindretall (SSB). Hvor stor er friheten da til å ta av seg hijaben? Når den delen av befolkningen som til nå har vært garantisten, er blitt en minoritet.

Skrevet

Nå handlet opprinnelig diskusjonen om voksne som bruker hijab. Når det er snakk om barn, er jeg enig i at det er problematisk, i hvert fall om dette er barn som ikke får lov til å gå ut uten hijab (ikke veldig utbredt, da, men siden noen nevner det). Men jeg mener at løsningen med å bare forby plagget i Norge er altfor enkel. 

Hvis du vil holdninger til livs, må det jobbes med. Skolen må på banen, og helst bør også nærmiljøet gidde å bry seg. Og de som da sier 'sorry, men da får de bare reise ut av landet ' - jeg ser virkelig ikke hvordan DET skal gjøre livet til denne lille jenta bedre. 

Sosial kontroll finnes i mange miljøer, også heilnorske. Jeg har hatt Smiths venner i klassen siden jeg var liten, og der måtte alle jentene bruke lange skjørt og ha håret i fletter. Skal man forby skjørt og fletter fordi noen må gå med det? Eller skal man lære disse jentene at du kan velge selv om du vil ha miniskjørt hvis du vil? Og hvis du likevel velger det der lange skjørtet, så skal du få lov til det også. 

Skrevet
2 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Nå handlet opprinnelig diskusjonen om voksne som bruker hijab. Når det er snakk om barn, er jeg enig i at det er problematisk, i hvert fall om dette er barn som ikke får lov til å gå ut uten hijab (ikke veldig utbredt, da, men siden noen nevner det). Men jeg mener at løsningen med å bare forby plagget i Norge er altfor enkel. 

Hvis du vil holdninger til livs, må det jobbes med. Skolen må på banen, og helst bør også nærmiljøet gidde å bry seg. Og de som da sier 'sorry, men da får de bare reise ut av landet ' - jeg ser virkelig ikke hvordan DET skal gjøre livet til denne lille jenta bedre. 

Sosial kontroll finnes i mange miljøer, også heilnorske. Jeg har hatt Smiths venner i klassen siden jeg var liten, og der måtte alle jentene bruke lange skjørt og ha håret i fletter. Skal man forby skjørt og fletter fordi noen må gå med det? Eller skal man lære disse jentene at du kan velge selv om du vil ha miniskjørt hvis du vil? Og hvis du likevel velger det der lange skjørtet, så skal du få lov til det også. 

Men barn vil jo bli voksne? Så da blir diskusjon også på voksne som bærer dette plaget. Og hvorfor kommer alltid miniskjørt inn som et plagg norske velger å bære. Utlendinger bruker den argumentasjonen hele tiden. Sist jeg sjekket så hadde jeg ikke en eneste miniskjørt i skapet og jeg bruker ikke dette blant mennesker men det gjør meg ikke til en muslim fordi om jeg mener at dette ikke hører hjemme i offentlige rom men jeg dømmer ikke norske for å bruke det men hijab er jo noe helt annet. Det er et politisk symbol.. 

Skrevet
2 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Men her igjen blir det jo tvang. Hele gaten vår er full av smits venner. De har sagt klart i fra at de vil ikke ha noen naboskap med oss. Barna deres skal ikke hilse på våres. De er fra ungarrn. Igjen kulturen! 

Skrevet

Tyskland har for forbudt hakekors. Hijab og niqab er forbudt i flere land i varierende grad.  Noen steder kun i offentlige bygninger eller steder man skal kunne gjenkjennes eller hvor kommunikasjon som på skole er viktig, da niqab. Tvang er av og til eneste løsning. Islam er den nye nazismen ifølge en del. Det er litt som Clinton sa det en gang om IS. Du kan ikke snakke fornuft med alle. Noen ganger må de bombes. Islam kan du ikke ta på med silkehansker. Vi mister ingen reel frihet ved å ikke kunne gå med hakekors eller hijab. Er forbud er vel verdt det og vil spare mange for elendighet. Dette vil noen ikke ha fordi de ikke liker tanken på et forbud, til tross for at de stemmer på forbudspartiet Arbeiderpartiet og aldri kommer til å ta på seg en hijab. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...