Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Og som mener islam er så fantastisk. Anbefaler dere å gå inn på landinfo.no og lese hvirdan det fungerer i mange land. Her kan dere lese fakta om omskjæring, barnekteskap, bruderov, hijab etc i mange land. Anonymkode: 46d36...fc5
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Alle vet at det er mange kvinneundertrykkende kulturer der ute, diskusjonen er vel om det er frivillig eller ikke her i Norge? Jeg har en venninne fra Iran, hun kom til Norge som 5-åring og hun bruker ikke hijab, men mammaen hennes gjør det. Hun har døtre på ungdomsskolen og videregående (med en mann som også er muslim, og kom til Norge som voksen), de har lært at når de kom i puberteten kunne de selv velge om de ville ha eller ikke. Begge jentene prøvde å gå med hijab noen dager, men ingen av de trivdes med det, så de går uten. Det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sin kone, og det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sine døtre, og kanskje trenger disse familiene veiledning og hjelp om kvinnene gjør opprør. Men i mange miljøer er dette faktisk helt frivillig, og vi kan ikke tvinge de som ønsker å bruke det til å ta den av. Anonymkode: d0cba...bdd
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Det er vel ganske individuelt! Jeg har en venninne fra Malaysia, hun bor i en større by der, og hun bruker hijab, men lever forøvrig helt "vestlig". Drar på konserter med en vennegjeng med begge kjønn, reiser på ferier, er singel selv om hun er over 30 (altså ingen tidlig tvangsgifting), sminker seg, har en fancy jobb i et stort selskap med masse ansvar osv. Den eneste forskjellen på henne og andre kvinner jeg kjenner er at hun har hijab. Ikke alle muslimer kommer fra kvinneundertrykkende kulturer og lever en livsstil som på landsbygda i Afghanistan... Anonymkode: ed4c4...3a6
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle vet at det er mange kvinneundertrykkende kulturer der ute, diskusjonen er vel om det er frivillig eller ikke her i Norge? Jeg har en venninne fra Iran, hun kom til Norge som 5-åring og hun bruker ikke hijab, men mammaen hennes gjør det. Hun har døtre på ungdomsskolen og videregående (med en mann som også er muslim, og kom til Norge som voksen), de har lært at når de kom i puberteten kunne de selv velge om de ville ha eller ikke. Begge jentene prøvde å gå med hijab noen dager, men ingen av de trivdes med det, så de går uten. Det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sin kone, og det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sine døtre, og kanskje trenger disse familiene veiledning og hjelp om kvinnene gjør opprør. Men i mange miljøer er dette faktisk helt frivillig, og vi kan ikke tvinge de som ønsker å bruke det til å ta den av. Anonymkode: d0cba...bdd Du forstår at det er forskjell på individuell tvang og kulturell tvang? Anonymkode: f82ec...4aa
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du forstår at det er forskjell på individuell tvang og kulturell tvang? Anonymkode: f82ec...4aa Nettopp. Og formålet med hijab er å dekke seg til slik at man ikke frister andre menn enn sin egen mann. Uansett om man bruker det frivillig eller ikke, er FORMÅLET forkastelig. Anonymkode: e3150...06a
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 Hva får du igjen for korstoget ditt? Tror du at du 'omvender' noen? Anonymkode: d0324...f05
høst-baby2014 Skrevet 19. september 2017 #7 Skrevet 19. september 2017 Idiotkjerring, skaff deg litt kunnskap før du spyr ut piss.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #8 Skrevet 19. september 2017 Det er ingen hemmelighet at det foregår en svært omfattende trend i feil retning når et kommer til hijabbruk og kvinnesyn generelt innenfor muslimske miljøer, også her til lands. Ikke bra, og noe vi må ta på alvor. Anonymkode: 54abe...927
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #9 Skrevet 19. september 2017 På 14.9.2017 den 15.35, Anonym bruker skrev: Alle vet at det er mange kvinneundertrykkende kulturer der ute, diskusjonen er vel om det er frivillig eller ikke her i Norge? Jeg har en venninne fra Iran, hun kom til Norge som 5-åring og hun bruker ikke hijab, men mammaen hennes gjør det. Hun har døtre på ungdomsskolen og videregående (med en mann som også er muslim, og kom til Norge som voksen), de har lært at når de kom i puberteten kunne de selv velge om de ville ha eller ikke. Begge jentene prøvde å gå med hijab noen dager, men ingen av de trivdes med det, så de går uten. Det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sin kone, og det finnes sikkert dominerende menn som tvinger sine døtre, og kanskje trenger disse familiene veiledning og hjelp om kvinnene gjør opprør. Men i mange miljøer er dette faktisk helt frivillig, og vi kan ikke tvinge de som ønsker å bruke det til å ta den av. Anonymkode: d0cba...bdd Nettopp. Anonymkode: 79251...ece
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #10 Skrevet 19. september 2017 I mine øyne velger ikke en 4 åring å gå med hodeplagg . Anonymkode: 3896a...f03
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #11 Skrevet 19. september 2017 Da kan jeg spørre - hvis hijab, burka og niqab IKKE er kvinneundertrykkende og ikke bidrar til seksualisering av kvinner, hvorfor finnes ikke slike plagg for menn? Det vanlige synet er helt tildekket kvinne med hijab, håpe og sidfot skjørt som går ved siden av en mann i vanlige vestlige klær. Hvorfor? Selvfølgelig er slike plagg kvinneundertrykkende, ellers hadde gode muslimske menn også dekket seg til på samme måte. Anonymkode: e3150...06a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #12 Skrevet 19. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: I mine øyne velger ikke en 4 åring å gå med hodeplagg . Anonymkode: 3896a...f03 Og hvis man skal snakke om "praktisk" - ingen velger vel å ha slike plagg i Norge av praktiske årsaker? Her regner det halve året, og det andre halve snør det og man fryser i hjel. Det finnes ikke situasjoner der hijab er praktisk, med mindre det er 30 pluss og stekende sol. Anonymkode: e3150...06a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #13 Skrevet 19. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: I mine øyne velger ikke en 4 åring å gå med hodeplagg . Anonymkode: 3896a...f03 Har du møtt en fireåring noen gang? Mine elsker hatter, luer, hårbøyler, tiaraer etc. Hvis jeg gikk med hijab er jeg nesten sikker på at min 2,5 år gamle datter ville gjort det også. Hun maser daglig om hull i ørene. Anonymkode: bfdc5...c89
Østerdølen Skrevet 19. september 2017 #14 Skrevet 19. september 2017 Men små topper,tettsittende bukser som viser trusekanten er IKKE kvinneundertrykkende,eller? La folk få gå slik de vil,mener jeg.Det er ofte jeg ser andre kvinner som jeg rett og slett synes kler seg "horete",men det er da vel uansett ikke deres problem,men mitt. Skal vi virkelig bli et samfunn der vi skal kontrollere og nekte mennesker å kle seg slik de vil? Forresten mener jeg ikke at islam er så fantastisk,de har mange svin på skogen (noe alle andre religioner også har),men så er ikke jeg muslim,heller.Så jeg lar folk tro hva de vil,så lenge de følger norske lover.Det er jo nettopp det som er så fint med Norge,vi har religionsfrihet. Og bare et spørsmål til slutt:Hva med kippaen til jødene,sløret til katolikkene, turbaen til sikhene,er dette et problem for deg?Eller er det kun hodeplagget til muslimene som irriterer deg?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #15 Skrevet 19. september 2017 Det er ikke et fremmed syn å se slike antrekk på gutter og menn, mange steder i Europa. Jeg kjenner til England, og det er helt hverdagslig i flere store byer, med stor andel asiater. Det er heller ikke uvanlig at det står skilter på arabisk, ikke bare på butikker, men også skolebygg, idrettsarenaer, barnehager, og gamlehjem. Kanskje det ikke er så vanlig i Norge enda, men vil tro det kommer. Anonymkode: 0b937...241
the amazing spidermamma Skrevet 19. september 2017 #16 Skrevet 19. september 2017 Jeg vet ikke helt hvem du prøver å henvende deg til, jeg har ikke hørt mange her si at islam er 'fantastisk'. Men mange er tilhengere av å ikke hetse folk fordi de har en annen tro. Det er mange forskjellige muslimer, mange grunner til å bruke hijab. http://forskning.no/religion-islam-religionshistorie/2009/03/historien-om-hijab Selvsagt skal ingen tvinges til å ha på seg plagg som de ikke ønsker. Men er det riktig at mange skal tvinges til å ta av seg plagg de ønsker å bære? Jeg jobber på universitetet, og her har vi unge jenter med hijab og trange jeans, f.eks. Da vil jeg tro at hijaben heller er en identitetsmarkør enn at det står en streng far bak døra og truer med femti piskeslag hvis hijaben faller. Hva ønsker du å oppnå? Hvis du ønsker å motarbeide kjønnslemlestelse og undertrykkelse, er virkelig det å rive hodeplagget av folk veien å gå? Tror du det hjelper å lage skarpe skiller mellom 'oss' og 'alle de fæle muslimene'? Muslimer er ikke like, akkurat som vi har alle avskygninger av kristne også.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #17 Skrevet 19. september 2017 7 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Jeg vet ikke helt hvem du prøver å henvende deg til, jeg har ikke hørt mange her si at islam er 'fantastisk'. Men mange er tilhengere av å ikke hetse folk fordi de har en annen tro. Det er mange forskjellige muslimer, mange grunner til å bruke hijab. http://forskning.no/religion-islam-religionshistorie/2009/03/historien-om-hijab Selvsagt skal ingen tvinges til å ha på seg plagg som de ikke ønsker. Men er det riktig at mange skal tvinges til å ta av seg plagg de ønsker å bære? Jeg jobber på universitetet, og her har vi unge jenter med hijab og trange jeans, f.eks. Da vil jeg tro at hijaben heller er en identitetsmarkør enn at det står en streng far bak døra og truer med femti piskeslag hvis hijaben faller. Hva ønsker du å oppnå? Hvis du ønsker å motarbeide kjønnslemlestelse og undertrykkelse, er virkelig det å rive hodeplagget av folk veien å gå? Tror du det hjelper å lage skarpe skiller mellom 'oss' og 'alle de fæle muslimene'? Muslimer er ikke like, akkurat som vi har alle avskygninger av kristne også. Spørsmålet er vel heller hvorfor i alle verdens dager ønsker en fri kvinne å bli identifisert med en religion som er svært kvinneundertrykkende i alle land der den råder? Disse opplyste unge kvinnene er sikkert klar over den store prosentandel som bruker hijab under tvang. Er der ingen solidaritet? Hva ønsker en å oppnå med en slik identitetsmarkør? Anonymkode: 0b937...241
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #18 Skrevet 19. september 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke et fremmed syn å se slike antrekk på gutter og menn, mange steder i Europa. Jeg kjenner til England, og det er helt hverdagslig i flere store byer, med stor andel asiater. Det er heller ikke uvanlig at det står skilter på arabisk, ikke bare på butikker, men også skolebygg, idrettsarenaer, barnehager, og gamlehjem. Kanskje det ikke er så vanlig i Norge enda, men vil tro det kommer. Anonymkode: 0b937...241 Gud bedre så latterlig. Gå ut i nattrøya😂😂 Anonymkode: 0fdc5...355
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #19 Skrevet 19. september 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørsmålet er vel heller hvorfor i alle verdens dager ønsker en fri kvinne å bli identifisert med en religion som er svært kvinneundertrykkende i alle land der den råder? Disse opplyste unge kvinnene er sikkert klar over den store prosentandel som bruker hijab under tvang. Er der ingen solidaritet? Hva ønsker en å oppnå med en slik identitetsmarkør? Anonymkode: 0b937...241 Jeg tenker at det er litt som med hjemmeværende kvinner som blir forsørget av sin mann. Selv om jeg ikke mener det bør være slik synes jeg ikke vi bør forby det. Det er tross alt mange kvi ner som ø skjer dette selv (på grunn av kulturen de har vokst opp i + at noen mener det er noe genetisk som gjør at de belger slik). Anonymkode: 9c27b...830
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #20 Skrevet 19. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gud bedre så latterlig. Gå ut i nattrøya😂😂 Anonymkode: 0fdc5...355 Litt påvirket av vestlig moteondistri muligens? Anonymkode: 9c27b...830
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #21 Skrevet 19. september 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gud bedre så latterlig. Gå ut i nattrøya😂😂 Anonymkode: 0fdc5...355 Å, så flott vi har det i dag når vi kan latterliggjøre andres måter å kle seg på. Skal vi finne flere å le av? Hva med de bittesmå shortsene kombinert med den bittelille toppen som brasilianske kvinner går med? Hahah, så latterlig! Gå ut i undertøyet 😂😂 Og hva med knickersene til friskuser i Norge? Haha, så latterlig. Gå ut med halve bukser 😂😂 Og hva er greia med fjerne indianere i bushen? Haha, så latterlig! Gå ute uten klær liksom 😂😂 Og hva med Sari? Hahah! Så latterlig! Gå ut med et digert skjerf dandert rundt kroppen 😂😂 Ja, slik vi kler oss. Det er det eneste som ikke er latterlig. Anonymkode: e7a9c...ae0
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #22 Skrevet 19. september 2017 Jeg som postet bildene. Jeg mente ikke å latterliggjøre antrekkene. De er fra butikker, ment for kunder som bor i Europa. Jeg ville bare få illustrert at det ikke er uvanlig andre steder å se mannlige muslimer i tradisjonell klesdrakt, som et svar til hun som mente det ikke var så vanlig for menn. Det har jo noe med tilbud og etterspørsel å gjøre. Norge er en veldig ung nasjon når det kommer til innvandringsproblematikk. Det er først relativt nylig at vi har fått en større del av innbyggere fra muslimske land. Har jo lenge hatt noen få, men så lenge antallet er lavt, så er det jo en annen situasjon. De store land i Europa når det gjelder innvandring er Frankrikes, Storbritannia og Tyskland. De har flest, og de har hatt mange innvandrere helt tilbake til 1950 årene. Det er ikke uvanlig å se både menn og kvinner i religiøs klesdrakt, i noen av disse landene. Anonymkode: 0b937...241
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #23 Skrevet 19. september 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg som postet bildene. Jeg mente ikke å latterliggjøre antrekkene. De er fra butikker, ment for kunder som bor i Europa. Jeg ville bare få illustrert at det ikke er uvanlig andre steder å se mannlige muslimer i tradisjonell klesdrakt, som et svar til hun som mente det ikke var så vanlig for menn. Det har jo noe med tilbud og etterspørsel å gjøre. Norge er en veldig ung nasjon når det kommer til innvandringsproblematikk. Det er først relativt nylig at vi har fått en større del av innbyggere fra muslimske land. Har jo lenge hatt noen få, men så lenge antallet er lavt, så er det jo en annen situasjon. De store land i Europa når det gjelder innvandring er Frankrikes, Storbritannia og Tyskland. De har flest, og de har hatt mange innvandrere helt tilbake til 1950 årene. Det er ikke uvanlig å se både menn og kvinner i religiøs klesdrakt, i noen av disse landene. Anonymkode: 0b937...241 De har fortsatt ikke hår eller ansikt tildekket. Anonymkode: e3150...06a
mipsmaster Skrevet 19. september 2017 #24 Skrevet 19. september 2017 1 time siden, the amazing spidermamma skrev: Hva ønsker du å oppnå? Hvis du ønsker å motarbeide kjønnslemlestelse og undertrykkelse, er virkelig det å rive hodeplagget av folk veien å gå? Tror du det hjelper å lage skarpe skiller mellom 'oss' og 'alle de fæle muslimene'? Muslimer er ikke like, akkurat som vi har alle avskygninger av kristne også. Greit å starte med å kle seg som resten i Norge hvis man har et ønske om å integrere seg. Letteste måten å skape synlige skiller på oss og dem er å ta på seg hijab og nattkjole for menn. Det er muslimene som er annerledes og ikke ønsker å fjerne skillene på oss og dem. Dersom jobben er vår, så må vi jo ta PÅ oss hijab. Jeg tror ikke de på den ene siden er for likestilling, men sier ja til hijab. Jeg tror det er en reklameplakat for Islam og det at menn nærmest kan ta seg til rette dersom de ikke har den på seg. Det er vel en kjent sak at jenter blir kalt horer dersom de går uten hijab i visse miljøer i Oslo. Jeg tror kampen starter med hijab og slutter med kjønnslemlestelse. At det finnes styggedom innen kristendommen er vel ikke noe frikort for styggedom innen islam. Kristendommen har hatt sin reform for flere hundre år siden. Det er naiviteten om at du kan ta mennesker ut av et land med problemer og tro at de over natten har våre verdier som er urealistisk. Noen mennesker er forfulgt og er for steining av kvinner. De to sakene utelukker ikke hverandre.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2017 #25 Skrevet 19. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har fortsatt ikke hår eller ansikt tildekket. Anonymkode: e3150...06a Det er sant. Mente allikevel ikke å latterliggjøre det. Det er egentlig det samme hva en går med, så lenge en har friheten sentral. Friheten står ikke sentralt i muslimske miljøer. Det er ingen tvil om at der er mye undertrykking, familie vold, og tvang. Det er ingen tvil om at utviklingen i Europa går mot konservativ islam, det er heller ingen tvil om at hijab som "identitetsmarkør" brukes aktivt til å vise støtte for tradisjonell islam, og å vise den islamske våren fingeren. Det blir det offentlig oppfordret til. Utviklingen er skummel, kvinner og barn mister rettigheter, muligheter, de mister i praksis frihet. Dette bør vi ikke ignorere. Trenden burde gått den andre veien. Anonymkode: 0b937...241
Anbefalte innlegg