Gå til innhold

Dere som mener hijab er frivillig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen VELGER å fylle lepper til de nesten sprekker,- sulte seg syke og/eller blåser opp puppene. Andre gjør det fordi de føler et press fra omverdenen om at det er SLIK en ekte kvinne skal se ut.... Vi kan vel ikke forby det, tenker jeg...

Hva er mest kvinneundertrykkende? Man må få gjøre hva man vil og hva man trives med,- er det ikke det som er kvinnefrigjøring? Altså, hijaben er et hodeplagg, hverken mer eller mindre. Joda, sender ut en del signaler om hvem man er,- på godt og vondt,- men det gjør da "oppblåsbare barbara looken" også.... Om man samsvarer med førsteinntrykket derimot,- blir det opp til en selv å evt motbevise,- med de vansker et gitt førsteinntrykk kan gi. Men oppegående damer takler helt sikkert denne utfordringen, og er forberedt på det. Og når man kommer i en viss alder bør man selvsagt kunne VELGE om man vil gå med den,- eller ikke. På samme måte som at kvinner som VIL ha silikon, være syklig tynne eller ha falske vipper og hår må få velge det... En hijab er vel uansett på sikt mindre skadelig både for en selv og omgivelsene om man en dag angrer.... 

De "sekkene" av "kjole" mange går med i tillegg tenker jeg må være det mest kvinnefrigjørende som finnes!!! En å kunne dekke seg til med en "gardin";- aldri bli vurdert av andre (kvinner er vel verst her) for om man har lagt seg ut over rumpa, om magen begynner å bli for stor osv osv... Men her er det trange bukser og tubekjoler som er "malen" på hva som er fint og stilig. Som om det ikke kan ta motet og selvtilliten fra enhver kvinne som ikke er veldig fornøyd med seg selv....

Når det kommer til Niqab og burka, som dekker ansiktet og dermed skjuler identiteten, så mener jeg at dette ikke burde være lovlig. På samme måte som finlandshette i offentlige rom nok ikke er det lureste å tre på seg uansett vær og vind eller om man oppholder seg innendørs....Man skal kunne se og lese den personen man snakker med, for ens egen sikkerhet og komfort.

Anonymkode: ef962...410

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du møtt en fireåring noen gang? Mine elsker hatter, luer, hårbøyler, tiaraer etc. Hvis jeg gikk med hijab er jeg nesten sikker på at min 2,5 år gamle datter ville gjort det også. Hun maser daglig om hull i ørene.

Anonymkode: bfdc5...c89

Forskjell på å prøve noe, kle seg ut, og det å måtte gå med en hodeplagg hver dag resten av livet da. Hadde blitt gal av å måtte ha noe sånt på hodet. Jeg takler nesten ikke lue engang. 

Anonymkode: f28d4...012

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen VELGER å fylle lepper til de nesten sprekker,- sulte seg syke og/eller blåser opp puppene. Andre gjør det fordi de føler et press fra omverdenen om at det er SLIK en ekte kvinne skal se ut.... Vi kan vel ikke forby det, tenker jeg...

Hva er mest kvinneundertrykkende? Man må få gjøre hva man vil og hva man trives med,- er det ikke det som er kvinnefrigjøring? Altså, hijaben er et hodeplagg, hverken mer eller mindre. Joda, sender ut en del signaler om hvem man er,- på godt og vondt,- men det gjør da "oppblåsbare barbara looken" også.... Om man samsvarer med førsteinntrykket derimot,- blir det opp til en selv å evt motbevise,- med de vansker et gitt førsteinntrykk kan gi. Men oppegående damer takler helt sikkert denne utfordringen, og er forberedt på det. Og når man kommer i en viss alder bør man selvsagt kunne VELGE om man vil gå med den,- eller ikke. På samme måte som at kvinner som VIL ha silikon, være syklig tynne eller ha falske vipper og hår må få velge det... En hijab er vel uansett på sikt mindre skadelig både for en selv og omgivelsene om man en dag angrer.... 

De "sekkene" av "kjole" mange går med i tillegg tenker jeg må være det mest kvinnefrigjørende som finnes!!! En å kunne dekke seg til med en "gardin";- aldri bli vurdert av andre (kvinner er vel verst her) for om man har lagt seg ut over rumpa, om magen begynner å bli for stor osv osv... Men her er det trange bukser og tubekjoler som er "malen" på hva som er fint og stilig. Som om det ikke kan ta motet og selvtilliten fra enhver kvinne som ikke er veldig fornøyd med seg selv....

Når det kommer til Niqab og burka, som dekker ansiktet og dermed skjuler identiteten, så mener jeg at dette ikke burde være lovlig. På samme måte som finlandshette i offentlige rom nok ikke er det lureste å tre på seg uansett vær og vind eller om man oppholder seg innendørs....Man skal kunne se og lese den personen man snakker med, for ens egen sikkerhet og komfort.

Anonymkode: ef962...410

Argumentasjonen din sprekker i det du later til å tro at dette er -frivillig-. At de velger det av egen fri vilje. Det er nettopp DER problemet ligger. Det er ikke frivillig. 

Skrevet

Min mann er muslim. Han skilte seg fra eks kona da hun begynte med hijab. Hun ble ikke tvunget av noen.

Anonymkode: e5895...cae

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Argumentasjonen din sprekker i det du later til å tro at dette er -frivillig-. At de velger det av egen fri vilje. Det er nettopp DER problemet ligger. Det er ikke frivillig. 

Jeg vet at mange som bruker hijab er uenig i det. Noen, vet vi, er utsatt for et stort sosialt press, mens andre ønsker å bruke det selv. Dette er noe av essensen, du kan ikke snakke om muslimer som om alle mener det samme. 

Skrevet
2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg vet at mange som bruker hijab er uenig i det. Noen, vet vi, er utsatt for et stort sosialt press, mens andre ønsker å bruke det selv. Dette er noe av essensen, du kan ikke snakke om muslimer som om alle mener det samme. 

Nettopp. Mange lever under tvang. Og derfor burde slikt forbys for å verne om dem. De som bruker det frivillig burde greie være såpass solidariske. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er vel heller hvorfor i alle verdens dager ønsker en fri kvinne å bli identifisert med en religion som er svært kvinneundertrykkende i alle land der den råder? 

Disse opplyste unge kvinnene er sikkert klar over den store prosentandel som bruker hijab under tvang. Er der ingen solidaritet? 

Hva ønsker en å oppnå med en slik identitetsmarkør?

Anonymkode: 0b937...241

Nå er vel ingen religioner særlig feministiske, etter det jeg vet, hvis man er bokstavtro. Men så handler vel mye om hvordan man tolker religionen. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Mange lever under tvang. Og derfor burde slikt forbys for å verne om dem. De som bruker det frivillig burde greie være såpass solidariske. 

OK. Du sier; begynn med hijaben, så forsvinner undertrykkelsen.

Jeg sier; begynn med undertrykkelsen, så forsvinner hijaben hos de som blir tvunget.

Skrevet

Dei dekker seg men når dei kommer på arbeidsplasser som ein blir nekta dei klesplagga. Kva gjør dei da ?

Anonymkode: 9e99c...169

Skrevet
1 minutt siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg sier; begynn med undertrykkelsen, så forsvinner hijaben hos de som blir tvunget.

Hva tror du er enklest å bli kvitt? Begynn med det enkleste, så kanskje man kan få flyttet på fjellet etterhvert. Bare det å åpne øya til folk å innse at hijab er ett nødvendig skritt på veien, vil jo hjelpe på kampen mot undertrykkelse. Nå er det jo mange som fortsatt ikke ser noen undertrykkelse i det. 

Skrevet

Bare sånn for diskusjonene skyld. Hvordan mener dere at et forbud mot hijab bør være?

"Kvinner i Norge har ikke lov til å skjule hår eller ansikt"?

Da ryker alt fra badehetter til bunadplagg og varme vinterluer.

Anonymkode: 9c27b...830

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er vel heller hvorfor i alle verdens dager ønsker en fri kvinne å bli identifisert med en religion som er svært kvinneundertrykkende i alle land der den råder? 

Disse opplyste unge kvinnene er sikkert klar over den store prosentandel som bruker hijab under tvang. Er der ingen solidaritet? 

Men kjenner du til alle muslimske land, og denne kvinneundertrykkingen deres? Du vet at det er stor forskjell på muslimske land? Jeg har selv reist en del, og ser at det er store forskjeller der ute. Man har de muslimske landene, hvor man omtrent ikke ser kvinnene engang. Så har man de landene hvor kvinnene kler seg som vi gjør, de jobber, utdanner seg, går på fest, de går i bikini på stranda, gifter seg med den mannen de ønsker.

Synes det er verre og se de barna, som på sommeren løper rundt i så korte shorts, at rumpeballene henger utenfor, så går de med singletter hvor bh og alt synes, og selvfølgelig push up bh som dytter det de har opp og fram. Snakk om jenter fra 12 år og oppover. Og jeg lurer på hvor pokker er foreldrene hen? For her blir jo barna svært seksualisert. Og menn stirrer, og noen 13 åringer med sminke, kan fort se ut som de er 16 år.

Anonymkode: c33eb...c86

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare sånn for diskusjonene skyld. Hvordan mener dere at et forbud mot hijab bør være?

"Kvinner i Norge har ikke lov til å skjule hår eller ansikt"?

Da ryker alt fra badehetter til bunadplagg og varme vinterluer.

Tror ingen har problemer med å skille hijab fra andre hodeplagg. Er det forbud mot hijab gjelder ikke det bunadslue liksom. Hvor dumme tror du folk er?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ingen har problemer med å skille hijab fra andre hodeplagg. Er det forbud mot hijab gjelder ikke det bunadslue liksom. Hvor dumme tror du folk er?

Men da er det jo et ganske åpenbart smutthull også: Noen kvinner vil da velge å ta på seg en lue i stedet, eller et annet hodeplagg. Som kanskje ikke fyller helt samme funksjon som en hijab, men som vil være bedre enn ingenting. Skal man utvide forbudet da eller? 

Jeg lurer aller mest på hvorfor det liksom skal være så frigjørende å erstatte en tvang (for de som blir tvunget til å bruke hijab) med en annen (i dette tilfellet forbud mot hijab). Jeg tror resultatet vil bli at noen kvinner velger seg et annet hodeplagg, kanskje ikke riktig så dekkende, men nesten. Andre kvinner vil kanskje bli tvunget til å holde seg hjemme. Og det siste er kanskje de som aller mest hadde trengt å få lov å komme ut og delta i samfunnet.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjenner du til alle muslimske land, og denne kvinneundertrykkingen deres? Du vet at det er stor forskjell på muslimske land? Jeg har selv reist en del, og ser at det er store forskjeller der ute. Man har de muslimske landene, hvor man omtrent ikke ser kvinnene engang. Så har man de landene hvor kvinnene kler seg som vi gjør, de jobber, utdanner seg, går på fest, de går i bikini på stranda, gifter seg med den mannen de ønsker.

Synes det er verre og se de barna, som på sommeren løper rundt i så korte shorts, at rumpeballene henger utenfor, så går de med singletter hvor bh og alt synes, og selvfølgelig push up bh som dytter det de har opp og fram. Snakk om jenter fra 12 år og oppover. Og jeg lurer på hvor pokker er foreldrene hen? For her blir jo barna svært seksualisert. Og menn stirrer, og noen 13 åringer med sminke, kan fort se ut som de er 16 år.

Anonymkode: c33eb...c86

I det som betegnes som muslimske land hvor kvinner er frigjorte kan ikke Islam stå sterkt. Islam betyr underkastelse. Det er det motsatte av frihet. Ingen av lovene eller reglene innen Islam og Sharia har noe som helst med likestilling eller det vi i vesten anser som rettferdighet å gjøre. Nevn det mest frigjorte muslimske landet med fest, bikini og det andre du nevner slik at vi kan undersøke nærmere. Kvinner kan være frigjorte til tross for Islam, men aldri på grunn av religionen. Poenget er du skal ha lov til å ha rumpeballene hengende utenfor uten at Sharia tar deg av dage. Det er friheten til å se ut som white trash vi ønsker å beskytte men ikke nødvendigvis adoptere. I liket med ytringsfrihet for nazister, selv om vi ikke liker dem. Å kneble nazister kan sammenlignes med å forby hijab. Det er prinsipper på spill. Forbud kontra frihet, men samtidig gjøre noe med kvinneundertrykking der det finnes og nazisme. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe klart skille. Alle klær, sjal og luer som skjuler håret kan kalles hijab. 

Hva mener du om disse? 

www.norskflid.no/bunad/bunader/aust-agder/aamlibunad-fra-aust-agder-dam

www.aftenposten.no/meninger/sid/i/5p6JE/Hetsen-av-dette-antrekket-gjor-meg-flau-over-a-vare-norsk

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svaret er åpenbart. Kvinnene som bærer plagg er ikke undertrykt og den religionen du referer til er ikke så undertrykkende. Fri kvinne velger det hun vil ha på seg. Spørsmålet er hvor fri er du? Hvor fri er du til å ha på deg noe du vil? Og ikke noe samfunnet mener du bør.

Anonymkode: 9ebe7...ec0

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I mine øyne velger ikke en   4 åring å gå med hodeplagg .

Anonymkode: 3896a...f03

Vi snakker om unge og voksne her.

Anonymkode: 79251...ece

Skrevet

Har dere lest på landinfo sine sider om dette? Gjør det!

Anonymkode: 46d36...fc5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe klart skille. Alle klær, sjal og luer som skjuler håret kan kalles hijab. 

Hva mener du om disse? 

www.norskflid.no/bunad/bunader/aust-agder/aamlibunad-fra-aust-agder-dam

www.aftenposten.no/meninger/sid/i/5p6JE/Hetsen-av-dette-antrekket-gjor-meg-flau-over-a-vare-norsk

Nå fikk ikke jeg opp linkene. Men de fleste jeg kjenner bruker bunad kanskje en gang i året? 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå fikk ikke jeg opp linkene. Men de fleste jeg kjenner bruker bunad kanskje en gang i året? 

Hvor ofte man bruker bunad varierer nok, men vil det si at du mener vi bør ha en lov som forbyr sjalet til bunaden brukt over håret, slik tradisjonen er til mange bunader? Hva med finnlandshetter? Det er et veldig godt plagg når det er kaldt.

Skal vi ha en lov må det være mulig å håndheve den.

Skrevet
5 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Enig!

Skrevet

Hvor ofte man bruker bunad varierer nok, men vil det si at du mener vi bør ha en lov som forbyr sjalet til bunaden brukt over håret, slik tradisjonen er til mange bunader? Hva med finnlandshetter? Det er et veldig godt plagg når det er kaldt.

Jeg bruker koneskautet til min telemarksbunad, og tre år på rad har mine barn blitt spurt om deres mor har blitt muslim,siden hun bærer Hidjab.Så nei,det er ikke så lett å se forskjell.

Uansett er det utrolig hvordan noen kan påberope seg så enestående kunnskap om symbolvirkningen til et hodeplagg fra en annen religion enn det en selv tror på. Det er jo rett og slett å fjerne en av de norske verdiene våre,religionsfrihet og klesfrihet.

Anonymkode: 43ac0...5ed

Skrevet

Hijab er hijab tenker jeg. Eller tror dere disse damene går over til finlandshette? Det er da usnsett ikke vanlig å bruke på butikken en varm sommerdag? Tror ikke det er veldig vanskelig å hverken formulere eller håndheve dette altså hvis man legger godviljen til. 

Skrevet

Ei jente i klassen til min datter kom med hijab da hun nettopp var blitt 6 år. Hun lurte på om ikke min sønn og min mann kunne gå ut så hun kunne ta av seg hijaben!

Jeg sendte begge to ut av huset!!! 

Jeg kjenner jeg er raaaaasende på den kulturen! Den søte jenta, langt nyyydelig hår - som hun må skjule for min gutt på 3 år og min mann!!! Og mange synes det er HEEEELT greit?!??!?!?! 

Jajja! Dere må jo mene hva dere vil! Men da må jeg få mene hva jeg vil og! 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...