Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #76 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, Mostly Harmless skrev: Det kan ha noe med uttrykket å gjøre. Idet du sier at den kreftsyke må kjempe, åpner du også for å mene noe om hvordan kampen skal foregå. Derfra er det ikke langt til velmente, men slitsomme råd om å prøve ditt og datt, og en underliggende forståelse av at hvis den syke ikke prøver alt, er hun ikke interessert nok i å bli frisk. Det vil alltid være mer å prøve, men på et eller annet tidspunkt må den syke få lov til å gi opp og si at nok er nok, selv om de finnes en mikroskopisk sjanse for at en eksperimentell behandling i Kualalumpur kunne gjort akkurat henne frisk. Jeg sier ikke at alle som bruker uttrykket mener dette, men kan skjønne om kreftrammede føler det krevende å skulle prestere, eller kjempe om du vil, under sykdommen. Man blir syk, man mottar mer eller mindre brutal behandling og får mer eller mindre god effekt. Å kreve at dødssyke mennesker skal kjempe, er etter min mening å legge sten til byrden. Akkurat dette jeg prøver å formidle, men mangler ord. Det er slitsomt å høre om kosttilskudd og klinikker på romerrike og andre steder selv om folk så klart mener det så godt. Anonymkode: ec552...72c
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #77 Skrevet 4. august 2017 48 minutter siden, Pashla skrev: Man lenkes ikke i en rullestol, altså. Og man bruker kun stropper i den hvis man sitter for ustabilt uten. Å snakke om at man er "lenket" til den, forteller bare at den som snakker, ser på dette som et fengsel. (Og det er ikke jeg som ser noe grimt i dette - det er det rullestolbrukerne som gjør. De er nemlig ikke lenket til den, de BRUKER den. http://www.dagbladet.no/kultur/slutt-aring-kalle-det-laquolenket-til-rullestolenraquo/60154034) Ja, hvis du ser på lenker som fengsel, ref smidd i hymens lenker. Helt utrolig at et ord som lenket kan ha så mye negative assisosiasjoner. Ordet i seg seg er da ikke negativt ladet. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #78 Skrevet 4. august 2017 51 minutter siden, Pashla skrev: Man lenkes ikke i en rullestol, altså. Og man bruker kun stropper i den hvis man sitter for ustabilt uten. Å snakke om at man er "lenket" til den, forteller bare at den som snakker, ser på dette som et fengsel. (Og det er ikke jeg som ser noe grimt i dette - det er det rullestolbrukerne som gjør. De er nemlig ikke lenket til den, de BRUKER den. http://www.dagbladet.no/kultur/slutt-aring-kalle-det-laquolenket-til-rullestolenraquo/60154034) Nå så jeg forresten det jeg alltid har mistenkt, at alt det rare du hoster opp å si er hentet fra diverse nettsider. Du brukte eksemplet lenket til brillene fra artikkelen og afopterte den som egen ord tidligere... Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #79 Skrevet 4. august 2017 I en kamp er det altid en vinner og en taper. Vinneren får ros og omtale, men taperen ofte kritikk og forslag til forbedringer. I idretten er det den som løper fortest, hopper høyest osv, i dyrenes verden er vinneren den sterkeste og i menneskenes verden kan vinneren noen ganger vinne ved å bruke sin interlekt. Som oftest vinner vinneren fordi han/hun er best. Ja det hender at vinneren vinner pga flaks, men som regel er det den beste som vinner. Ved at si at kreftsyke tapte kampen sier vi indirekte at de ikke var best - de la ikke nok krefter/tid/innsats i å vinne. Det blir litt det samme som å si at rusavhenging er svake mennesker som ikke klarer stå i mot suget etter rusen. Anonymkode: d3231...11b
Gjest Antarctica Skrevet 4. august 2017 #80 Skrevet 4. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå så jeg forresten det jeg alltid har mistenkt, at alt det rare du hoster opp å si er hentet fra diverse nettsider. Du brukte eksemplet lenket til brillene fra artikkelen og afopterte den som egen ord tidligere... Anonymkode: ee52d...0ef Har du selv oppfunnet uttrykket "smidd i hymens lenker", altså...? Eller siterer du det fra noen andre? Tenkte kanskje det, ja. Og syns du det er rart om "lenket" oppfattes som negativt? En lenke er en metallanordning som skal holde dyr eller mennesker fast og nekte dem å bevege seg. Forbundet med f eks slaveri. Helt nøytralt?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #81 Skrevet 4. august 2017 6 timer siden, Pashla skrev: Er det så vanskelig å la være å bruke tendensiøse uttrykk, altså...? Et annet og like dumt et er "lenket til rullestolen". Man er ikke lenket. Man blir tvert imot frigjort av rullestolen, for alternativet er ofte å ikke ha bevegelighet. "Lenket til rullestolen" er like logisk som å si at noen er "lenket til brillene" eller "lenket til høreapparatet": de får bedre muligheter ved å bruke et gitt hjelpemiddel, som er praktisk for dem. Uttrykket "lenket" antyder at dette er en grim og begrensende skjebne som gjør dem hjelpeløse. Det er jo helt feil! Hehe det er helt sant! Mannen min var i en ulykke i fjor, og var "lenket til sofaen" i noen uker. Det syntes han var dritkjipt, og var overlykkelig da han endelig var bra nok til å komme seg rundt i en rullestol. Men han blir mer irritert på alle som nekter å ta hensyn enn de som bruker feil ord da. Før dette skjedde trodde vi at folk var ganske flinke, men det er nesten ingen som enser ham i det hele tatt. Krysser inn rett foran ham så han må bråstoppe, eller sniker seg forbi ham, sikkert fordi de tenker at de er mye raskere enn ham likevel. Men når alle gjør dette så tar det dobbelt så lang tid for ham å f.eks. komme seg gjennom en butikk. Skjønner ikke helt han som ble sur fordi noen holdt opp en dør for ham, for det er altfor mye av det motsatte. Anonymkode: c33e7...500
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #82 Skrevet 4. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvis du ser på lenker som fengsel, ref smidd i hymens lenker. Helt utrolig at et ord som lenket kan ha så mye negative assisosiasjoner. Ordet i seg seg er da ikke negativt ladet. Anonymkode: ee52d...0ef Smidd i hymens lenker er et forferdelig uttrykk Anonymkode: e847f...3b8
Gjest Antarctica Skrevet 4. august 2017 #83 Skrevet 4. august 2017 Her sier Lene Wikander noe tankevekkende om "kamp"-metaforen: http://tarapi.no/2013/05/jippi-jeg-har-brystkreft/ "Du skal kjempe slaget, slåss mot kreften, ta kampen, ut i krigen, stå på. Alt sammen fundert på en allmen, pervertert forståelse av at vi er vår egen lykkes smed, at det er mye vi selv kan gjøre for å bekjempe kreften, at det er vår egen skyld, at du er et dårlig menneske hvis du ikke er så inn i helvete positiv hele tiden."
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #84 Skrevet 4. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: I en kamp er det altid en vinner og en taper. Vinneren får ros og omtale, men taperen ofte kritikk og forslag til forbedringer. I idretten er det den som løper fortest, hopper høyest osv, i dyrenes verden er vinneren den sterkeste og i menneskenes verden kan vinneren noen ganger vinne ved å bruke sin interlekt. Som oftest vinner vinneren fordi han/hun er best. Ja det hender at vinneren vinner pga flaks, men som regel er det den beste som vinner. Ved at si at kreftsyke tapte kampen sier vi indirekte at de ikke var best - de la ikke nok krefter/tid/innsats i å vinne. Det blir litt det samme som å si at rusavhenging er svake mennesker som ikke klarer stå i mot suget etter rusen. Anonymkode: d3231...11b Interlekt? De med intelligens skjønner vel at kampen mot kreft og vinne/tape der er noe ganske annet enn idrett? Ord kan brukes i ulike sammenhenger vet du. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #85 Skrevet 4. august 2017 2 timer siden, Pashla skrev: Har du selv oppfunnet uttrykket "smidd i hymens lenker", altså...? Eller siterer du det fra noen andre? Tenkte kanskje det, ja. Og syns du det er rart om "lenket" oppfattes som negativt? En lenke er en metallanordning som skal holde dyr eller mennesker fast og nekte dem å bevege seg. Forbundet med f eks slaveri. Helt nøytralt? Eller en lenke i et flott smykke eller ur som pynter opp? Eller en lenke dom i noe solid og sikkert som kan holde ting på plass. Sterke lenker som "jobber" sammen for å hindre at båten flyter bort. Er man negativ ser man ofte på ting på en negativ måte.., Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #86 Skrevet 4. august 2017 3 minutter siden, Pashla skrev: Her sier Lene Wikander noe tankevekkende om "kamp"-metaforen: http://tarapi.no/2013/05/jippi-jeg-har-brystkreft/ "Du skal kjempe slaget, slåss mot kreften, ta kampen, ut i krigen, stå på. Alt sammen fundert på en allmen, pervertert forståelse av at vi er vår egen lykkes smed, at det er mye vi selv kan gjøre for å bekjempe kreften, at det er vår egen skyld, at du er et dårlig menneske hvis du ikke er så inn i helvete positiv hele tiden." Igjen, negative tanker forårsaker negativ tolkning av alt. Må være veldig slitsomt og energitappende!! Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #87 Skrevet 4. august 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Igjen, negative tanker forårsaker negativ tolkning av alt. Må være veldig slitsomt og energitappende!! Anonymkode: ee52d...0ef Kan dere være så snill å ta denne diskusjonen et annet sted? Dere kræsjer en seriøs og viktig debatt. Anonymkode: f1c84...2f2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #88 Skrevet 4. august 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Interlekt? De med intelligens skjønner vel at kampen mot kreft og vinne/tape der er noe ganske annet enn idrett? Ord kan brukes i ulike sammenhenger vet du. Anonymkode: ee52d...0ef Ja, ord kan brukes i ulike sammenheng og i noen sammenheng skal det ikke brukes. Ta ordet fitte. Å si: "min kukk er i din fitte" er (forholdsvis) ok å si, mens "du er en fitte" aldrig er ok. Det jeg mente med mitt innlegg var ikke å sammenligne kreft og idrett, men å redegjøre for hvordan mange tolker ordet kamp. Hvordan man tolker et ord handler både om kulturelle og sosiale erfaringer, nasjonalitet, klasse og religion. Får bare konkludere med at vi tydligvis ikke deler samme forutsetninger for tolkning av ordet kamp. Anonymkode: d3231...11b
Gjest Antarctica Skrevet 4. august 2017 #89 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Igjen, negative tanker forårsaker negativ tolkning av alt. Må være veldig slitsomt og energitappende!! Anonymkode: ee52d...0ef Leste du Wikander?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå