Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #26 Skrevet 3. august 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har du hatt kreft? For hvordan du ser det er ikke relevant hvis du ikke har hatt kreft hvis de om har kreft nettopp ser det slik. At det setter de i bås. Enten er du flink og vinner eller du gjør ditt beste men taper. Anonymkode: 95569...ac5 De er jo uansett i en bås da. Kreftbåsen. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #27 Skrevet 3. august 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er jo uansett i en bås da. Kreftbåsen. Anonymkode: ee52d...0ef Ja men de trenger ikke å bli delt i 2. Den ene med vinnerne og den andre med taperne Anonymkode: 95569...ac5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #28 Skrevet 3. august 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Reiste videre? Til hvor? Det blir helt feil for meg, for når man er død er man jo død...? Anonymkode: ee52d...0ef For MEG gir det mening. En trøst og samtidig et håp om at det er noe mer etter døden. Hvor du står i det spørsmålet er en helt annen diskusjon som fortjener en egen tråd. Når jeg mistet min kjære pappa valgte jeg å tro han venter på den andre siden. Om dette er tullete å tro er jo ikke poenget. Poenget er å finne trøst i NOE. Dette er min trøst, noen finner trøst i religion feks. Anonymkode: 4e447...6c7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #29 Skrevet 3. august 2017 Jeg har kreft. Jeg reagerer ikke negativt på uttrykket "tapt kampen". Min kusine, som også har kreft, synes derimot at uttrykket er fornærmende. Anonymkode: a2029...0fd
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #30 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja men de trenger ikke å bli delt i 2. Den ene med vinnerne og den andre med taperne Anonymkode: 95569...ac5 Men som jeg skrev er det jo ikke tapere og vinnere som i en prestasjon da, men er nok jeg som er sær som ser det annerledes. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #31 Skrevet 3. august 2017 Jeg vil si neger, rævpuler, mongo, flatbanker og tapte kampen mot kreften. Hvorfor skal de som beskrives ha noe med hvordan jeg omtaler de? Skal jeg begynne å kalle feita på jobb ved fornavn også når jeg snakker om ho? (Bare tuller, men er ofte 1-2 som innbitt påroper seg retten til å bruke ord som resten av oss før lengst har tatt avstand fra i sånne tråder) Hvis personene som er rammet av kreft ikke er komfortable med at vi sier taper kampen. Så må vel vi respektere det. Er forsåvidt ikke førstegang denne debatten dukker opp husker en tenåring som hadde mistet moren til kreft utalte noe lignende for 4-5 år siden. Fordi de som overlevde ble omtalt som om de ønsket å leve mer enn de som døde. Den sørgelige sannheten er vel at type kreft og hvor mye den har fått utviklet seg samt lege kompetanse har mye mer å si enn livsvilje. Anonymkode: bbf9e...659
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #32 Skrevet 3. august 2017 Jeg synes det er feil å si for om man overlever kreften handler ikke om hvor hardt man har kjempet. Har selv hatt kreft og gikk gjennom et helvete for å bli frisk og hadde blitt lei meg om det er var det som skulle så i min dødsannonse. Men folk er forskjellige og legger forskjellige betydninger i samme ord/setninger. Anonymkode: d3231...11b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #33 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil si neger, rævpuler, mongo, flatbanker og tapte kampen mot kreften. Hvorfor skal de som beskrives ha noe med hvordan jeg omtaler de? Skal jeg begynne å kalle feita på jobb ved fornavn også når jeg snakker om ho? (Bare tuller, men er ofte 1-2 som innbitt påroper seg retten til å bruke ord som resten av oss før lengst har tatt avstand fra i sånne tråder) Hvis personene som er rammet av kreft ikke er komfortable med at vi sier taper kampen. Så må vel vi respektere det. Er forsåvidt ikke førstegang denne debatten dukker opp husker en tenåring som hadde mistet moren til kreft utalte noe lignende for 4-5 år siden. Fordi de som overlevde ble omtalt som om de ønsket å leve mer enn de som døde. Den sørgelige sannheten er vel at type kreft og hvor mye den har fått utviklet seg samt lege kompetanse har mye mer å si enn livsvilje. Anonymkode: bbf9e...659 Såklart, men det er da heller ikke en prestasjon å overleve. Det er en prestasjon å ha levd med kreft. Om de dør eller overlever er "tilfeldig", men da ser jeg på det som å vinne eller tape, som i et lotteri. Kampen er opplevelsen og det de har gått gjennom. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #34 Skrevet 3. august 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ref http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kreft/kreftsyke-marthe-sundby-reagerer-paa-healere-som-vil-redde-henne-paa-doedsleiet/a/24109979/ Jeg har selv mistet kjære til kreft, og jeg ser ikke noe feil ved å si det. For det var jo det som skjedde. De tapte kampen. Det betyr jo hverken at de er tapere eller at de ikke kjempet, kreften bare vant, var sterkest. Noen ganger kan man kjempe så mye man vil, men vinner likevel ikke over kreften. Alle vet jo hvordan kreft er, hva den gjør. Hvis man ikke skal si, hva skal man si da? Bare: døde av kreft? Anonymkode: ee52d...0ef Tapte kampen mot diabetes, tapte kampen mot nyresvikt, tapte kampen mot alderdom? Syns det er upassende å bruke krigens språk. Anonymkode: 3d346...783
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #35 Skrevet 3. august 2017 Jeg har aldri brukt uttryket, og har hørt flere som jobber med kreft eller har vært syke selv være negative til det. Derfor kommer jeg sannsynligvis aldri til å bruke det heller. Mat Sundby misliker det skjønner jeg godt. Hun har mye av identiteten sin i å være sterk og aldri gi seg. Dette er ikke en fair "kamp" hun har mulighet til å vinne. Det finnes så mange andre måter å uttrykke seg på, så jeg mener vi godt kan slutte å bruke akkurat dét uttrykket. Anonymkode: 5b0f5...794
*Miss Marple* Skrevet 3. august 2017 #36 Skrevet 3. august 2017 Jeg har heller aldri hatt sansen for det uttrykket.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #37 Skrevet 3. august 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjerteinnfarkt er akutt, ingen kamp der. Kreft er en lang kamp. Depresjon taper man vel ikke mot? Eller om man tar selvmord da mener du? Grunnen til at jeg synes det passer nettopp kreft, er jo for å få fram hvor langvarig "kampen" kan være, hvor mye personen har gått gjennom, kjempet, vært tapper osv. Men jeg ser det tydeligvis ikke som dere, for jeg ser ikke det negative i det, at man tapte, bare at kreften vant. Og det gjør den jo mange ganger. Jeg ser jo at de har kjempet som bare det. . Anonymkode: ee52d...0ef Men det er jo ikke en kamp du selv kan gå inn for å vinne. Tåpelig uttrykk. Ei jeh kjenner følte seg skamfull fordi hun ikke kunnw bli frisk. Så jeg synes det er et tåpelig uttrykk. Anonymkode: fd1e8...947
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #38 Skrevet 3. august 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er jo uansett i en bås da. Kreftbåsen. Anonymkode: ee52d...0ef Ja men de trenger ikke å bli delt i 2. Den ene med vinnerne og den andre med taperne Anonymkode: 95569...ac5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #39 Skrevet 3. august 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja men de trenger ikke å bli delt i 2. Den ene med vinnerne og den andre med taperne Anonymkode: 95569...ac5 De er jo/blir jo todelt; de som overlever og de som ikke gjør det. Er jo bare en annen måte å si det på. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #40 Skrevet 3. august 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er jo/blir jo todelt; de som overlever og de som ikke gjør det. Er jo bare en annen måte å si det på. Anonymkode: ee52d...0ef Ja en måte de som blir rammet ikke liker. Det er ikke pasienten som avgjør utfallet men kreften og medisinene tilgjengelig. Ergo kan man ikke legge "ansvaret" over på pasient. Anonymkode: 95569...ac5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #41 Skrevet 3. august 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke brukt det. Det virker som om det er mulig å bli frisk av alt, bare en kjemper nok, er tapper nok. Og sånn er det jo ikke. Anonymkode: 02200...b9f Dette. Anonymkode: 9e5f0...bce
Serepta Skrevet 3. august 2017 #42 Skrevet 3. august 2017 Det har jeg faktisk diskutert med mannen for noen år siden. Jeg vil ikke at det skal stå i min dødsannonse at jeg har tapt, synes det ser helt feil ut.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #43 Skrevet 3. august 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja en måte de som blir rammet ikke liker. Det er ikke pasienten som avgjør utfallet men kreften og medisinene tilgjengelig. Ergo kan man ikke legge "ansvaret" over på pasient. Anonymkode: 95569...ac5 Men en gjør da heller ikke det?? Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #44 Skrevet 3. august 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men en gjør da heller ikke det?? Anonymkode: ee52d...0ef Utsagnet gjør det. Anonymkode: 95569...ac5
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #45 Skrevet 3. august 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Utsagnet gjør det. Anonymkode: 95569...ac5 Bare hvis en velger se slik på det. Anonymkode: ee52d...0ef
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #46 Skrevet 3. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare hvis en velger se slik på det. Anonymkode: ee52d...0ef Og det er i aller høyeste grad relevant hvordan de som har kreft ser på det. Anonymkode: e847f...3b8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #47 Skrevet 3. august 2017 Har aldri tenkt over at det kan være negativt, men da lærte jeg det i dag. Jeg har aldri hatt kreft, så tenker de som vet hva de snakker om får legge føringer for hvordan de vil at det skal snakkes om. ❤️ Anonymkode: 44b61...998
Mostly Harmless Skrevet 3. august 2017 #48 Skrevet 3. august 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Såklart, men det er da heller ikke en prestasjon å overleve. Det er en prestasjon å ha levd med kreft. Om de dør eller overlever er "tilfeldig", men da ser jeg på det som å vinne eller tape, som i et lotteri. Kampen er opplevelsen og det de har gått gjennom. Anonymkode: ee52d...0ef Jeg ser på en måte hva du mener, men tenker det blir litt rart likevel. Jeg vil si at det å ha levd med kreft er mer uflaks enn prestasjon. Kreften er like tilfeldig som utfallet, og jeg tenker det blir litt på siden å på en måte gi den rammede anerkjennelse for sykdommen. Det må være lov å bare oppleve kreft som j*vlig tungt og urettferdig uten å skulle legge prestasjon til verken sykdomsprosessen eller hvorvidt man overlever eller dør.
MarshOfDecay Skrevet 3. august 2017 #49 Skrevet 3. august 2017 Jeg har uhelbredelig kreft. Ja, det blir en kamp i mange år, men jeg kommer ikke til å tape kampen mot kreften. Jeg har allerede levd mye lengre enn forventet, så jeg har banket døden ned i støvlene I min dødsannonse skal der stå at jeg levde livet til det siste sammen med fantastisk familie og venner. "Tape kampen mot kreften", gjør meg bare irritert..
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #50 Skrevet 3. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og det er i aller høyeste grad relevant hvordan de som har kreft ser på det. Anonymkode: e847f...3b8 Joda, men de i min familie som opplevde og til slutt døde av det opplevde ikke dette utsagnet negativt. Anonymkode: ee52d...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå