Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #26 Skrevet 20. april 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, 17.mai er barnas dag. Alle vi 6 barna i huset her ELSKER 17.mai !Da er det sårende at mor forpester dagen og lager et helvete fordi hun ikke liker 17.mai. Ikke så veldig vanskelig å skjønne at det er det vel? Anonymkode: dc9d0...426 Det er barna som går I tog, men 17.mai er da fankern ikke bare barnas dag! Ei heller jul som mange påstår at kun er for barna. 17.mai er Norges grunnlovsdag og hvis man er norsk så er det vedkommendes dag uansett om man er barn eller voksen. Det er ikke merkelig i det hele tatt at vi får en gjeng med bortskjemte unger som ikke evner å ta hensyn til andre enn seg selv hvis de skal prentes inn at alle festdager er kun for dem. Anonymkode: 12157...6ab
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #27 Skrevet 20. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er barna som går I tog, men 17.mai er da fankern ikke bare barnas dag! Ei heller jul som mange påstår at kun er for barna. 17.mai er Norges grunnlovsdag og hvis man er norsk så er det vedkommendes dag uansett om man er barn eller voksen. Det er ikke merkelig i det hele tatt at vi får en gjeng med bortskjemte unger som ikke evner å ta hensyn til andre enn seg selv hvis de skal prentes inn at alle festdager er kun for dem. Anonymkode: 12157...6ab Signerer. Vi får en gjeng med unge voksne som er vant til at alt dreier seg om dem og vil bare ha, ha og ha. Å ta hensyn til andre mennesker er ikke noe de har lært, for alle dager er "barnas dag", bursdager for voksne er bare tull, samme med julegaver for voksne. Hver helg skal det være sirkus på barnas premisser, og voksne kan ikke ha "voksentid" eller kjærestehelger for barna må jo så klart være med på alt hele tiden. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #28 Skrevet 20. april 2017 29 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Men kjære deg, det er jo din feil hvis du (og ungene) fryser! Hva kler du deg i ellers da? Når det er kaldt? En god og varm kåpe er da helt innenfor å ha på om været krever det. Ungene har gått i tog i alt fra tynne sommerklær til fullt regntøy. Om du ødelegger 17 mai ved å kle dere feil hvert år skjønner jeg jo at det ikke er gøy. Men igjen, det er kun ditt (og ev mannen) sitt ansvar. Her er det forventet at man pynter seg. Det er ingenting pyntelig med boblejakke og boblebukse. Og det er det vi må ha når det er 2 plussgrader og vind, og vi ikke kan ha på ull. Jeg har flere ganger fått kommentarer på at jeg er respektløs som ikke pynter meg. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #29 Skrevet 20. april 2017 Jeg likte aldri 17. mai som barn, en fridag der man må stå opp tidlig, stressede og sure foreldre, dra på skolen og delta i organisert moro og gå i tog i store folkemengder i ubehagelige sko. Så når jeg ble stor nok til å bestemme selv så senket jeg kravene betraktelig for 17 mai og hadde noen år der jeg ikke feiret i det hele tatt. Mannen kommer fra et mindre sted utenfor Oslo, så vi ser på toget der i stedet for å dra inn til Oslo sentrum og har en litt mer low-key feiring med vennepar og/eller familie. Så nå koser jeg meg med 17.mai Jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til barna blir større og jeg må delta i skole-oppleggene igjen, men håper at det går fint og at vi finner en mer avslappet måte å gjøre det på enn sånn det var da jeg var barn. Anonymkode: 4d01a...f8d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #30 Skrevet 20. april 2017 13 minutter siden, Iiiiik skrev: Jeg liker det samlende ved 17. mai, her i Norge har vi jo i liten grad tradisjon for å gå ut av husene våre og feire noe sammen. Jeg liker at vi pynter oss, at hagen pyntes og at flaggene veier. Jeg antar at det er noe i den fellesskapsfølelsen som skaper irritasjonen over at noen klager over dagen. Jeg er ingen stor fan av korpsmusikk, men det er fint med de glade barna som går i tog. Som med alt annet, så finnes det et valg rundt hva man fokuserer på. Jeg liker ikke arrangementet på skolen så godt, og synes det er fint å tenke på at om få år er ungene ferdige med det. Arrangementet i nabolaget er imidlertid veldig fint, og den store familiemiddagen på kvelden er strålende. Hvis jeg velger å tenke på stresset for å få alle ferdige i tide, på den sure korpsmusikken og de kjipe gevinstene på skolens arrangement, blir min vurdering av dagen annerledes enn hvis jeg fokuserer på det jeg liker ved dagen. Min moralistiske side ønsker å minne dere på at dagen har en politisk og verdimessig bakgrunn. Vi feirer faktisk grunnloven, gleden over å bo i et demokratisk og fritt land. Hvis eget behov for å være varm, for å unngå folkemengder, for å slippe stress, veier tyngre enn det symbolske ved dagen, da synes jeg dere burde gjøre opp regnestykket på nytt. Til deg som fryser - det er da helt innlysende at hvis man bor et sted hvor man "alltid" fryser på 17. mai, så må man reduserere forventningene til hvordan man pynter seg. Det går jo ikke an å tenke at på en festdag, så må man gå i nylonstrømper og tynn kjole. Jeg regner med at du kler på deg fornuftig resten av året selv om du ikke tåler ull. Ja, vi feirer grunnloven. Men det betyr ikke at man må ut med 1000 kroner på denne dagen, og alt skal være tvang. Man MÅ ditten og datten, og andre folk bestemmer hvordan du skal feire dagen. Er ikke nettopp friheten vi feirer da? Hvorfor blir det sett ned på folk som ikke gidder å delta i det obligatoriske stressopplegget på overambisiøs skole som ønsker alene å arrangere fest for hele bygda (skolen har 65 elever totalt)? Hvis man feirer friheten og demokratiet, er det veldig merkelig at man må delta på masse tvang og betale i dyre dommer for å bli "akseptert". Ja, mitt behov for å være varm veier tyngre enn andre behov for å se meg i pentøy. Sorry mac... Anonymkode: 37f97...c9e
*Miss Marple* Skrevet 20. april 2017 #31 Skrevet 20. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det forventet at man pynter seg. Det er ingenting pyntelig med boblejakke og boblebukse. Og det er det vi må ha når det er 2 plussgrader og vind, og vi ikke kan ha på ull. Jeg har flere ganger fått kommentarer på at jeg er respektløs som ikke pynter meg. Anonymkode: 37f97...c9e Da tenker jeg at du får gro noen baller og stå opp for deg selv! Du kler deg og dine i det dere syns er passende, du gir beskjed om at det ikke kommer på tale å delta på dugnad med en nyfødt på magen og så sørger du for å gi ungene dine gode minner fra barndommens 17 mai.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #32 Skrevet 20. april 2017 57 minutter siden, sug lut skrev: Godt du har vett på å holde deg unna normale mennesker, da. Må nok skuffe deg @sug lut. Jeg er veldig normal og oppegående, bare hater 17. mai! Overrasker meg at forumets største grinebiter ikke har det på samme måte 😜 Hi Anonymkode: 1bb99...978
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #33 Skrevet 20. april 2017 9 timer siden, Hercule Poirot skrev: Håper virkelig ikke det er selve dagen og bakgrunnen for feiringen dere hater. Og jeg håper virkelig ikke dette var ment som et seriøst spørsmål! hi Anonymkode: 1bb99...978
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #34 Skrevet 20. april 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Så trist at dere hater 17.mai 💔 Håoer det ikke smitter over på barna deres. Veldig sårende da jeg var ung at mamma var sur og ville fort hjem den dagen Anonymkode: dc9d0...426 Jeg kan ikke snakke for din mor, men høres ut som hun hadde andre problemer enn å hate 17. mai...! Mine barn storkoser seg på storbyferie eller hyttetur. Skjuler mitt hat for 17. mai godt bak "det er så praktisk å reise bort når man får ekstra fridager". Anonymkode: 1bb99...978
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #35 Skrevet 20. april 2017 16 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Da tenker jeg at du får gro noen baller og stå opp for deg selv! Du kler deg og dine i det dere syns er passende, du gir beskjed om at det ikke kommer på tale å delta på dugnad med en nyfødt på magen og så sørger du for å gi ungene dine gode minner fra barndommens 17 mai. Jada, men på samme måte som sug lut ser ned på dem som ikke er helt norsk-tradisjonelle og mener at utlendinger er kun gjester i Norge, uansett hvor lenge de har bodd her, og bør holde kjeft alltid overalt, ser mange andre ned på dem som bryter sosiale konvensjoner og ikke pynter seg og ikke bidrar til den erkenorske dugnadsånden. Jeg har prøvd å si fra da jeg hadde nyfødt, og ble kjeftet på at alle må da for svarten bidra, og det ikke var deres problem at jeg fikk en ny unge. Fikk lang lekse om hvem i all verden skal lage feiringen hvis alle er så vrange som meg og sier nei. Man kan ikke bare overse andre samfunnsmedlemmer når man lever i et samfunn, og ikke i et hus langt inne i skogen. Anonymkode: 37f97...c9e
sug lut Skrevet 20. april 2017 #36 Skrevet 20. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke snakke for din mor, men høres ut som hun hadde andre problemer enn å hate 17. mai...! Mine barn storkoser seg på storbyferie eller hyttetur. Skjuler mitt hat for 17. mai godt bak "det er så praktisk å reise bort når man får ekstra fridager". Anonymkode: 1bb99...978 Stakkars unger. Du tar fra dem en viktig del av barndommen.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #37 Skrevet 20. april 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Stakkars unger. Du tar fra dem en viktig del av barndommen. Ja, du får ringe barnevernet. De kommer nok løpende! Helt forferdelig har de det 😱 Anonymkode: 1bb99...978
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #38 Skrevet 20. april 2017 4 minutter siden, sug lut skrev: Stakkars unger. Du tar fra dem en viktig del av barndommen. Jeg trodde at i det demokratiske og frie landet Norge der alle kan være seg selv, er "barndommen" forskjellig for alle. Men neida, alt skal gå etter samme fasit - ikke pynting av juletre før 23. desember, appelsin og ski i påska, pølser og brus og stress og mas på 17. mai (hvor er alle disse som var imot salg av pølser, brus og kaker på idrettsarrangementer? Er det plutselig blitt sunt fordi det er 17. mai?), ha ett verv på skolen og ett i idrettslaget. Alle skal gå i samme type klær, snakke samme språk, lese de samme bøkene og jobbe med det samme. Ingen kan være syk, ufør eller skadet. Alle skal ha lik livsstil og like tanker. Gud, hvor kjedelig. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #39 Skrevet 20. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg trodde at i det demokratiske og frie landet Norge der alle kan være seg selv, er "barndommen" forskjellig for alle. Men neida, alt skal gå etter samme fasit - ikke pynting av juletre før 23. desember, appelsin og ski i påska, pølser og brus og stress og mas på 17. mai (hvor er alle disse som var imot salg av pølser, brus og kaker på idrettsarrangementer? Er det plutselig blitt sunt fordi det er 17. mai?), ha ett verv på skolen og ett i idrettslaget. Alle skal gå i samme type klær, snakke samme språk, lese de samme bøkene og jobbe med det samme. Ingen kan være syk, ufør eller skadet. Alle skal ha lik livsstil og like tanker. Gud, hvor kjedelig. Anonymkode: 37f97...c9e Ja, har selvfølgelig glemt at eneste aksepterte sunne mat til alle måltider unntatt middag er brødskiver. Spiser du noe annet, så er du freak, og stakkars barna dine som ikke får med seg brødskivekulturen. Uæææ. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #40 Skrevet 20. april 2017 Jøss, går det an å hate en sånn dag?:) Mitt tabu må vel da være at jeg griner hver 17.mai Jeg elsker denne dagen, selv om jeg altså bor langt nord i landet. Ikke kan vi bruke ull heller, da både min sønn og jeg er atopikere. For å toppe det snødde det sist 17.mai, men det som endret seg da var at utelekene ble av kortere varighet og grillmaten spiste vi innendørs. Jeg er også så rar at jeg elsker dette "stresset" som alle snakker om. Dekker frokostbord 16 mai, baker kake, setter klar flagg og alt av klær og så er alt plankekjør om morgenen. Regn, sne eller sol: å stå på verandaen å høre kanonene, og se og høre korpset vekke folk er helt fantastisk- jeg griner hver gang. Griner også når nasjonalsangen spilles utenfor skolen, og når blomster legges ned til veteraner. Griner når hurtigruta legger til kai, og turistene strømmer ut med norske flagg og roper "hurra-hurra"- superstolte over at de har lært seg noe norsk, og får oppleve en slik spesiell dag. Her brukes solbriller hele dagen. selv i regn. Kan ihvertfall ikke stå å grine uten briller, når såpass mange føler denne dagen er så grusom;) Forøvrig er denne dagen en av de dagene jeg bruker minst penger. Anonymkode: 49e94...d0f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #41 Skrevet 20. april 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hater den dagen også! Men mitt barn vil så gjerne være med på opplegget på skolen, og i år er det hennes klassetrinn som har ansvar for det, så vi må stille opp og organisere det i tillegg😝 Anonymkode: 32289...074 Høres herlig ut med skolebarn Anonymkode: b5812...64f
*Miss Marple* Skrevet 20. april 2017 #42 Skrevet 20. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, har selvfølgelig glemt at eneste aksepterte sunne mat til alle måltider unntatt middag er brødskiver. Spiser du noe annet, så er du freak, og stakkars barna dine som ikke får med seg brødskivekulturen. Uæææ. Anonymkode: 37f97...c9e Du verden! Det er visst ikke 17 mai som er ditt største problem. For en trasig verden du lever i.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #43 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, ønsket av DEG. Du er klar over at du ikke er alene i verden? Og at dine meninger ikke alltid er de eneste riktige? Vi skal heller ikke på skolen i år for å feire 17. mai, for vi har rett og slett ikke råd akkurat i år. Når feiringen kommer på over 1000 kroner hvert år, så lar man etter hvert være. Og ja, jeg har engasjert meg i FAU, men det hjelper ikke. Noen har fått fiks ide om at vår skole skal lage feiring for hele bygda (med rundt 1000 mennesker), og at hele skolen hvert år skal jobbe masse dugnad, bake, servere, vaske, rydde, skaffe dyre gevinster. I tillegg må vi betale oss inn, 100 kr per pers. Vår familie er to voksne, fire barn og en bestemor, det kommer på 700 kroner. Pluss baking, gevinster (200 kroner, siden jeg har to barn på skolen), smøring av 50 rundstykker med godt dyrt pålegg. Brus og is må kjøpes i tillegg til bensinstasjon-priser. Nei takk, men ellers tusen takk. Vi vil feire nasjonaldagen hjemme etter å ha gått i tog. Vi skal se på toget i Oslo (toget her i bygda går tidligere), vi skal pynte oss, ungene skal få høre om fedrene på Eidsvoll, vi skal spise god norsk mat og kake med norske farger. Og vi driter lang mars i at du mener vi ikke er ønskelige og normale mennesker. Vi får heller være gale og lykkelige Anonymkode: 37f97...c9e Steike meg for et opplegg! Det hadde jeg også rømt fra! Helt på tryne å skulle loppe folk for penger på den måten og i tillegg at hele skolen skal være med på galskapen. Hvordan går det da når dere reiser vekk for dagen? Får dere mye sure miner fordi dere ikke stiller opp? Anonymkode: aeb0c...27c
Iiiiik Skrevet 20. april 2017 #44 Skrevet 20. april 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Signerer. Vi får en gjeng med unge voksne som er vant til at alt dreier seg om dem og vil bare ha, ha og ha. Å ta hensyn til andre mennesker er ikke noe de har lært, for alle dager er "barnas dag", bursdager for voksne er bare tull, samme med julegaver for voksne. Hver helg skal det være sirkus på barnas premisser, og voksne kan ikke ha "voksentid" eller kjærestehelger for barna må jo så klart være med på alt hele tiden. Anonymkode: 37f97...c9e Eller vi får en gjeng voksne som har lært av sine foreldre at rettigheter er langt mer sentralt enn plikter, og som er opptatt av at "ingen kan tvinge meg til noe jeg ikke vil". Det er klart at det finnes et balansepunkt mellom plikter og rettigheter, og det er slett ikke sikkert at det skal legges der jeg ville lagt det, men for meg er det faktisk en plikt å markere 17. mai. Ikke med 1000 kroner i skolekassa, men med penklær og i det minste et påtatt smil. Ingen tvang, men jeg synes pliktfølelsen skal melde seg hvis ikke lysten er der. Ville selvfølgelig aldri i verden påtvunget dette synet på noen i mine omgivelser, men hvis en venninne hadde sagt at de vurderer å droppe hele feiringen, ville jeg sagt hva jeg mener. Forhåpentligvis uten temperatur og indignasjon.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #45 Skrevet 20. april 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Steike meg for et opplegg! Det hadde jeg også rømt fra! Helt på tryne å skulle loppe folk for penger på den måten og i tillegg at hele skolen skal være med på galskapen. Hvordan går det da når dere reiser vekk for dagen? Får dere mye sure miner fordi dere ikke stiller opp? Anonymkode: aeb0c...27c Vi får ikke "lov" å reise bort på dagen, det blir poengtert i ettertid hvem som ikke stilte opp, og siden vi bor i bygd, er det baksnakking og drittkasting etter feiringen. Da en gruppe foreldre prøvde å protestere på opplegget på foreldremøte, ble de sablet ned med at "alle" har råd til å punge ut denne dagen, tradisjon, stakkars bygdefolk som ikke blir vartet opp hvis vi ikke kjører opplegget, alle i Norge har råd til dette og så videre. Ikke gehør å få. Og jeg er slik at når jeg blir overkjørt og tvunget til opplegg i min fritid, så blir jeg ganske steil. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #46 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, Iiiiik skrev: Eller vi får en gjeng voksne som har lært av sine foreldre at rettigheter er langt mer sentralt enn plikter, og som er opptatt av at "ingen kan tvinge meg til noe jeg ikke vil". Det er klart at det finnes et balansepunkt mellom plikter og rettigheter, og det er slett ikke sikkert at det skal legges der jeg ville lagt det, men for meg er det faktisk en plikt å markere 17. mai. Ikke med 1000 kroner i skolekassa, men med penklær og i det minste et påtatt smil. Ingen tvang, men jeg synes pliktfølelsen skal melde seg hvis ikke lysten er der. Ville selvfølgelig aldri i verden påtvunget dette synet på noen i mine omgivelser, men hvis en venninne hadde sagt at de vurderer å droppe hele feiringen, ville jeg sagt hva jeg mener. Forhåpentligvis uten temperatur og indignasjon. Vel, jeg tvinger ikke mine barn gå og fryse en hel dag i tynne penklær i 2 pluss, regn og vind. Dagen skal være plikt, men også kos og FEIRING. Hva er kos med å stå og fryse, bli gjennomvått og hakke tenner hele dagen? Nei, her får de lov til å ha på ordentlige uteklær, støvler hvis det striregner og lue i stedet for oppsatt hår. Det er plikt å markere 17. mai. Det er dermed ikke sagt at eneste måten å gjøre det på er å stå og fryse ute. Man kan markere med familiemiddag, fortelling om Eidsvoll, grunnlovens prinsipper og demokratiet, familiehøytid og så videre. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #47 Skrevet 20. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi får ikke "lov" å reise bort på dagen, det blir poengtert i ettertid hvem som ikke stilte opp, og siden vi bor i bygd, er det baksnakking og drittkasting etter feiringen. Da en gruppe foreldre prøvde å protestere på opplegget på foreldremøte, ble de sablet ned med at "alle" har råd til å punge ut denne dagen, tradisjon, stakkars bygdefolk som ikke blir vartet opp hvis vi ikke kjører opplegget, alle i Norge har råd til dette og så videre. Ikke gehør å få. Og jeg er slik at når jeg blir overkjørt og tvunget til opplegg i min fritid, så blir jeg ganske steil. Anonymkode: 37f97...c9e Hadde seriøst flytta... Anonymkode: aeb0c...27c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #48 Skrevet 20. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hadde seriøst flytta... Anonymkode: aeb0c...27c Man kan jo aldri garantere at det ikke skjer noe sånt andre plasser. I storbyer har det jo både vært total yoghurtforbud i barnehager og skoler, sukkerfrie barnehager, skoler der man ikke får ta med seg middagsrester i nista, kommunale skoler og barnehager der man må jobbe dugnad hele året og så videre. Man vet jo aldri hvor gale folk er før man faktisk har bodd der en stund. Anonymkode: 37f97...c9e
*Miss Marple* Skrevet 20. april 2017 #49 Skrevet 20. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, jeg tvinger ikke mine barn gå og fryse en hel dag i tynne penklær i 2 pluss, regn og vind. Dagen skal være plikt, men også kos og FEIRING. Hva er kos med å stå og fryse, bli gjennomvått og hakke tenner hele dagen? Nei, her får de lov til å ha på ordentlige uteklær, støvler hvis det striregner og lue i stedet for oppsatt hår. Det er plikt å markere 17. mai. Det er dermed ikke sagt at eneste måten å gjøre det på er å stå og fryse ute. Man kan markere med familiemiddag, fortelling om Eidsvoll, grunnlovens prinsipper og demokratiet, familiehøytid og så videre. Anonymkode: 37f97...c9e Det er INGEN i denne tråden som syns det er en god ide å fryse på 17 mai. Det er vel ingen andre enn deg som har trukket det frem som et problem heller? Den bygda di hadde jeg tatt rennafart og forlatt ganske fort, forresten. Jeg har nesten litt vanskelig for å tro at folk lever slik i 2017.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #50 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man kan jo aldri garantere at det ikke skjer noe sånt andre plasser. I storbyer har det jo både vært total yoghurtforbud i barnehager og skoler, sukkerfrie barnehager, skoler der man ikke får ta med seg middagsrester i nista, kommunale skoler og barnehager der man må jobbe dugnad hele året og så videre. Man vet jo aldri hvor gale folk er før man faktisk har bodd der en stund. Anonymkode: 37f97...c9e Sant det... Her er det heldigvis kun 2. og 6. klassene som ordner med 17-mai feiringen, og skulle man være vekkreist, syk elle noe slipper man enkelt å greit. Ingen (i hvet fall få) som spekulerer i sånt dersom man vet at det er gjennomførbart å arrangere 17. mai uten å slite seg i hel. Ingen inngangspenger og forholdsvis greie priser på mat og leker. En del aktiviteter er gratis for barna, slik at alle skal få ha muligheten til å gjøre noe. Her arrangeres ikke 17. mai for å tjene penger heldigvis ;-) Anonymkode: aeb0c...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå