Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Flere som har noen innrømmelser som er tabu? Jeg virkelig hater 17. mai... Har alltid gjort det, skjønner ikke helt hvorfor... De siste årene har vi reist på hytta eller til utlandet, funker perfekt for meg 😊👍🏻 Anonymkode: 1bb99...978
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Hater den dagen også! Men mitt barn vil så gjerne være med på opplegget på skolen, og i år er det hennes klassetrinn som har ansvar for det, så vi må stille opp og organisere det i tillegg😝 Anonymkode: 32289...074
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Ja.. Alltid hatet det, selv da jeg var liten. Da jeg ble voksen begynte jeg å finne på andre ting den dagen. Nå har jeg fått såpass store barn at jeg føler det er obligatorisk å delta. Anonymkode: 776bb...5cc
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Så trist at dere hater 17.mai 💔 Håoer det ikke smitter over på barna deres. Veldig sårende da jeg var ung at mamma var sur og ville fort hjem den dagen Anonymkode: dc9d0...426
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Misliker også 17.mai - intenst.. Kan ikke huske sist jeg gledet meg over 17.mai. Selv ikke som barn. Før jeg fikk barn deltok jeg aldri på 17.mai. Jo eldre barna blir, jo verre blir det. Er umulig for meg å slippe unna med å dra på hyttetur osv. Sukk. Anonymkode: 421d7...789
Gjest Hercule Poirot Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Håper virkelig ikke det er selve dagen og bakgrunnen for feiringen dere hater.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så trist at dere hater 17.mai 💔 Håoer det ikke smitter over på barna deres. Veldig sårende da jeg var ung at mamma var sur og ville fort hjem den dagen Anonymkode: dc9d0...426 "Sårende"? Det er da ikke du personlig som har innstiftet nasjonaldagen? Anonymkode: 88d14...37e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: "Sårende"? Det er da ikke du personlig som har innstiftet nasjonaldagen? Anonymkode: 88d14...37e Altså, 17.mai er barnas dag. Alle vi 6 barna i huset her ELSKER 17.mai !Da er det sårende at mor forpester dagen og lager et helvete fordi hun ikke liker 17.mai. Ikke så veldig vanskelig å skjønne at det er det vel? Anonymkode: dc9d0...426
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, 17.mai er barnas dag. Alle vi 6 barna i huset her ELSKER 17.mai !Da er det sårende at mor forpester dagen og lager et helvete fordi hun ikke liker 17.mai. Ikke så veldig vanskelig å skjønne at det er det vel? Anonymkode: dc9d0...426 Men det er vel ikke det at hun ikke liker 17 mai seg selv som er sårende, men måten hun oppfører seg på, uansett hvilken dag det er? Anonymkode: 678e7...49b
Pobie Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 Har heller aldri likt 17. mai, selv ikke som barn. Støtter selvfølgelig dagen og tanken bak, men har alltid hatet å gå i tog og folkemengden og diverse annet forbundet med dagen. Vil selvfølgelig ikke ødelegge feiringen for barna mine når den tid kommer.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Flere som har noen innrømmelser som er tabu? Jeg virkelig hater 17. mai... Har alltid gjort det, skjønner ikke helt hvorfor... De siste årene har vi reist på hytta eller til utlandet, funker perfekt for meg 😊👍🏻 Anonymkode: 1bb99...978 Jeg hater jul... Fra jeg var barn. Alt av obligatoriske besøk, gaver, påtatt glede. Alt er så falskt i jula. Så jeg jobbet julaften og romjul i over 10 år. Da kunne jeg hjelpe de som ikke hadde det bra. Når jeg fikk barn selv så tok jeg et valg om at de ikke skulle lastes med min baggasje. Så endelig satte jeg ned foten ovenfor min familie, og begynte å lage egne tradisjoner. De julaftene og førjulstradisjonene med min lille kjernefamilie som vi har hjemme har jeg smått begynt å glede meg over. Men fortsatt er forventningene, og familieprestasjonene i romjulen lite kos. "Heldigvis" jobber jeg turnus, så det er sjeldent jeg har fri både julaften og romjul. Anonymkode: af96d...164
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 Hater ikke 17. mai, men syns det er mye stress. Grytidlig opp, få på bunader, gå i tog, fryse, sent i seng. Bor i stor by, så toget tar veldig lang tid. Anonymkode: 7fc3b...7c3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 Vi liker heller ikke den dagen og alt stresset som følger med. Vi pleier som regel å være på ferie den dagen, men når vi ikke er det gjør hi det enkelt. Stå opp, få på bunad og dress, se på toget og være litt på skolen her, hjem og ta av finklærne og fyre opp grillen 👍 Anonymkode: 1997a...e60
sotosmor Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 En av de mest stressende dagene i året, men en utrolig fin dag. Her skal hun få pyntet seg til barnetoget og nytt antrekk til neste tog på ettermiddag. Og litt mat hjemme imellom, og en tur på skolen for lek og kos.
Lessismore Skrevet 20. april 2017 #15 Skrevet 20. april 2017 Jeg hatet det da jeg var liten. Hatet å pynte meg, hatet å gå i pensko, hatet å gå flere km i øs, pøs regnvær, hatet den obligatoriske iskalde isen, hatet sekkeløp og de andre lekene. Det eneste som var fint, var å komme hjem til god mat og hvile etterpå. Nå som voksen er jeg litt mer likegyldig. Det er ok å pynte seg og gå med pensko. Kanskje det ikke regner, og kanskje jeg ikke fryser. Av og til er det godt med en is, og jeg slipper heldigvis sekkeløp. Men jeg ser at datteren min er i ferd med å bli som meg. Heldigvis vet jeg hvordan hun har det, og kan hjelpe henne litt mer enn min mor kunne med meg.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #16 Skrevet 20. april 2017 Jeg hater ikke dagen, men forstår ikke hvorfor nasjonaldag skal være sirkus fra morgen til kveld, og hvorfor man i et land som Norge skal gå rundt og fryse en hel dag midt i mai i tynne klær. Mine barn går på en liten skole, der alle er med og arrangerer HVERT eneste år. Dyrt og kjempeslitsomt. Slapp ikke en gang unna dugnad da jeg hadde nyfødt baby, fikk beskjed om å ta babyen i bæresjal og gå og servere bygdefolket. Koselig. NOT. Jeg tror at flere hadde likt denne dagen hvis det ikke var så mye tvang ved det og hvis man kunne gå med jakke og lue i stedet for å fryse. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #17 Skrevet 20. april 2017 Skjønner ikke helt det med å fryse da, jeg har bunad i ull og har superundertøy eller ullundertøy under Ungene har også ullstrømpebukser, strikkejakke utenpå kjolen og vanntett jakke ytterst om det regner. Ingen som fryser. Selvfølgelig deilig med tynne strømper og lette sommerkjoler om været tillater det, men er det kaldt pynter vi oss i langermet kjole med ull under. Går så fint at. Anonymkode: c63c0...000
sug lut Skrevet 20. april 2017 #18 Skrevet 20. april 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Flere som har noen innrømmelser som er tabu? Jeg virkelig hater 17. mai... Har alltid gjort det, skjønner ikke helt hvorfor... De siste årene har vi reist på hytta eller til utlandet, funker perfekt for meg 😊👍🏻 Anonymkode: 1bb99...978 Godt du har vett på å holde deg unna normale mennesker, da.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #19 Skrevet 20. april 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt det med å fryse da, jeg har bunad i ull og har superundertøy eller ullundertøy under Ungene har også ullstrømpebukser, strikkejakke utenpå kjolen og vanntett jakke ytterst om det regner. Ingen som fryser. Selvfølgelig deilig med tynne strømper og lette sommerkjoler om været tillater det, men er det kaldt pynter vi oss i langermet kjole med ull under. Går så fint at. Anonymkode: c63c0...000 Verken jeg eller eldstemann tåler ull av noe slag, og vi har ikke bunad. Så her går jeg med boblejakke i toget, så får de som har noe imot det bare være imot det. Jeg er imot å ligge rett ut med forkjølelse fordi jeg har frosset i flere timer i tynne klær. Anonymkode: 37f97...c9e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #20 Skrevet 20. april 2017 7 minutter siden, sug lut skrev: Godt du har vett på å holde deg unna normale mennesker, da. Så artig når en person mener at kun de som er lik en selv er normale. Stormannsgalskap? Anonymkode: 37f97...c9e
sug lut Skrevet 20. april 2017 #21 Skrevet 20. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så artig når en person mener at kun de som er lik en selv er normale. Stormannsgalskap? Anonymkode: 37f97...c9e Vel, om ikke "normale" som i "normen" så i alle fall ønskelige.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #22 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, sug lut skrev: Vel, om ikke "normale" som i "normen" så i alle fall ønskelige. Ja, ønsket av DEG. Du er klar over at du ikke er alene i verden? Og at dine meninger ikke alltid er de eneste riktige? Vi skal heller ikke på skolen i år for å feire 17. mai, for vi har rett og slett ikke råd akkurat i år. Når feiringen kommer på over 1000 kroner hvert år, så lar man etter hvert være. Og ja, jeg har engasjert meg i FAU, men det hjelper ikke. Noen har fått fiks ide om at vår skole skal lage feiring for hele bygda (med rundt 1000 mennesker), og at hele skolen hvert år skal jobbe masse dugnad, bake, servere, vaske, rydde, skaffe dyre gevinster. I tillegg må vi betale oss inn, 100 kr per pers. Vår familie er to voksne, fire barn og en bestemor, det kommer på 700 kroner. Pluss baking, gevinster (200 kroner, siden jeg har to barn på skolen), smøring av 50 rundstykker med godt dyrt pålegg. Brus og is må kjøpes i tillegg til bensinstasjon-priser. Nei takk, men ellers tusen takk. Vi vil feire nasjonaldagen hjemme etter å ha gått i tog. Vi skal se på toget i Oslo (toget her i bygda går tidligere), vi skal pynte oss, ungene skal få høre om fedrene på Eidsvoll, vi skal spise god norsk mat og kake med norske farger. Og vi driter lang mars i at du mener vi ikke er ønskelige og normale mennesker. Vi får heller være gale og lykkelige Anonymkode: 37f97...c9e
*Miss Marple* Skrevet 20. april 2017 #23 Skrevet 20. april 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Verken jeg eller eldstemann tåler ull av noe slag, og vi har ikke bunad. Så her går jeg med boblejakke i toget, så får de som har noe imot det bare være imot det. Jeg er imot å ligge rett ut med forkjølelse fordi jeg har frosset i flere timer i tynne klær. Anonymkode: 37f97...c9e Men kjære deg, det er jo din feil hvis du (og ungene) fryser! Hva kler du deg i ellers da? Når det er kaldt? En god og varm kåpe er da helt innenfor å ha på om været krever det. Ungene har gått i tog i alt fra tynne sommerklær til fullt regntøy. Om du ødelegger 17 mai ved å kle dere feil hvert år skjønner jeg jo at det ikke er gøy. Men igjen, det er kun ditt (og ev mannen) sitt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #24 Skrevet 20. april 2017 17.Mai er da en trivelig (men litt slitsom og bråkete) dag Barna mine synes det er stor stas. Her går eldste i skoletoget i byen, og vi ser på og snakker med en million kjente vi møter på tilfeldigvis. I fjor var vi på skoleplassen etterpå, men det synes jeg var veldig masete.... det er en ganske liten skoleplass, stappfull til randen.... ikke noe sted å sitte, og nesten ikke mulig å bevege seg... så i år skal vi invitere litt familie hit på grilling og kake i stedet, også kan jo skolebarnet ta turen ned på skoleplassen selv om han vil møte venner og være med på lekene litt Anonymkode: 3eb79...74f
Iiiiik Skrevet 20. april 2017 #25 Skrevet 20. april 2017 Jeg liker det samlende ved 17. mai, her i Norge har vi jo i liten grad tradisjon for å gå ut av husene våre og feire noe sammen. Jeg liker at vi pynter oss, at hagen pyntes og at flaggene veier. Jeg antar at det er noe i den fellesskapsfølelsen som skaper irritasjonen over at noen klager over dagen. Jeg er ingen stor fan av korpsmusikk, men det er fint med de glade barna som går i tog. Som med alt annet, så finnes det et valg rundt hva man fokuserer på. Jeg liker ikke arrangementet på skolen så godt, og synes det er fint å tenke på at om få år er ungene ferdige med det. Arrangementet i nabolaget er imidlertid veldig fint, og den store familiemiddagen på kvelden er strålende. Hvis jeg velger å tenke på stresset for å få alle ferdige i tide, på den sure korpsmusikken og de kjipe gevinstene på skolens arrangement, blir min vurdering av dagen annerledes enn hvis jeg fokuserer på det jeg liker ved dagen. Min moralistiske side ønsker å minne dere på at dagen har en politisk og verdimessig bakgrunn. Vi feirer faktisk grunnloven, gleden over å bo i et demokratisk og fritt land. Hvis eget behov for å være varm, for å unngå folkemengder, for å slippe stress, veier tyngre enn det symbolske ved dagen, da synes jeg dere burde gjøre opp regnestykket på nytt. Til deg som fryser - det er da helt innlysende at hvis man bor et sted hvor man "alltid" fryser på 17. mai, så må man reduserere forventningene til hvordan man pynter seg. Det går jo ikke an å tenke at på en festdag, så må man gå i nylonstrømper og tynn kjole. Jeg regner med at du kler på deg fornuftig resten av året selv om du ikke tåler ull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå