Gå til innhold

Min 4 åring - tror han mangler noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde et sant helvete fordi han ikke fikk kommandert meg ned en trapp. Jeg filmet ham og tok på lydopptak for å vise legen min neste gang. Raserianfall som gikk over til at han slo meg på munnen med knytteneve. Igår spyttet han på meg da jeg kuttet grønnsaker til middag - han mente han skulle kutte men de hadde ligget der i en halvtime og dermed kuttet jeg dem opp selv. Kan han ha en diagnose? 

Anonymkode: 70ca3...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir mer nysgjerrig på hva du gjør i disse situasjonene? Det første jeg tenker er mer manglende grensesetting enn en diagnose....

Anonymkode: 8573d...cec

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg blir mer nysgjerrig på hva du gjør i disse situasjonene? Det første jeg tenker er mer manglende grensesetting enn en diagnose....

Ja, jeg har lurt på det samme. Han blir fratatt lørdagsgodt (igår ble jeg så sint at jeg til og med tok og skylte vann på det, for han hentet det jo bare ut av søppelet). Han blir hele tiden fratatt goder og påtvunget time out. Er derfor jeg ikke skjønner at han ikke vet sitt eget beste. Han har drevet på i 2 år. Han blir sittende uten is og må se på at andre får is. Føler meg stygg når jeg gjør det men vet nesten ikke lengre hva jeg skal gjøre. Føler at han kommer til å havne på institusjon om dette ikke endrer seg. Jeg har tatt kontakt med fastlegen min. Fordi jeg har begynt å observere når det klikker for ham.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har lurt på det samme. Han blir fratatt lørdagsgodt (igår ble jeg så sint at jeg til og med tok og skylte vann på det, for han hentet det jo bare ut av søppelet). Han blir hele tiden fratatt goder og påtvunget time out. Er derfor jeg ikke skjønner at han ikke vet sitt eget beste. Han har drevet på i 2 år. Han blir sittende uten is og må se på at andre får is. Føler meg stygg når jeg gjør det men vet nesten ikke lengre hva jeg skal gjøre. Føler at han kommer til å havne på institusjon om dette ikke endrer seg. Jeg har tatt kontakt med fastlegen min. Fordi jeg har begynt å observere når det klikker for ham.

Du kødder? Jeg hadde tenkt til å svare deg ordentlig, men dette er jo bare vas.

Men godt forsøk 😊

Skrevet

Gir du han ros for noe av det han gjør?

Anonymkode: 6c640...abc

Skrevet

Du kødder? Jeg hadde tenkt til å svare deg ordentlig, men dette er jo bare vas.

Men godt forsøk 😊

Ja, det skulle jo også jeg håpt at det var!

Skrevet

Gir du han ros for noe av det han gjør?

Ja, han får ros men skjer jo ikke ofte/

Skrevet

Husk at DU er hans rollemodell.

Skrevet

Ja, han får ros men skjer jo ikke ofte/

Prøv å gi mer ros, pøs på med det!

Skrevet

Husk at DU er hans rollemodell.

Ja og jeg godtar ikke slik oppførsel/

Skrevet

Ja og jeg godtar ikke slik oppførsel/

Når du reagerer med sinne, hva tror du han gjør da?

Skrevet

Prøv å gi mer ros, pøs på med det!

Takk for tips, det kan jeg prøve. Problemet er at han ødelegger for hele familien. Ved alle disse time outene hindrer oss i å fullføre planer. Kan jo ikke like etterpå gå på kino. Siden jeg er alene blir jo isåfall kino avlyst for de som fortjener å gå dit også/

Skrevet

4 år? Grønnsakene hadde ligget der en halvtime så da kuttet du dem? 

Hvordan kommuniserer dere. Hvordan snakker du til han, hva har dere sammen. 

Jeg kittet grønnsaker sammen med min datter på 9 år i går, vi sto ved siden av hverandre og lagde Taco mens vi snakket sammen... Har du noe slikt sammen med gutten? 

Høres ut som det er noe riv ruskende galt med kommunikasjonen? 

Anonymkode: 65b36...b97

Skrevet

Når du reagerer med sinne, hva tror du han gjør da?

Vankelig å holde maska helt stiv når han gjør som han gjør. Har flere barn men ingen av dem har vært slik. De har lært etter to time out. Men han her lærer jo ikke. Alle begynte å gråte idag, jeg blir jo helt utslitt mentalt

Skrevet

4 år? Grønnsakene hadde ligget der en halvtime så da kuttet du dem? 

Hvordan kommuniserer dere. Hvordan snakker du til han, hva har dere sammen. 

Jeg kittet grønnsaker sammen med min datter på 9 år i går, vi sto ved siden av hverandre og lagde Taco mens vi snakket sammen... Har du noe slikt sammen med gutten? 

Høres ut som det er noe riv ruskende galt med kommunikasjonen? 

Anonymkode: 65b36...b97

Ja, han syntes at selleriroten var for hard til å kutte og dermed gjorde jeg det for ham. Da ble han rasende/. Har flere barn enn ham og alle andre kuttet jo helt fint. Vi gjør det jo sammen, vet ikke hva du tenkte på? Vi sitter på en kjøkkenøy og kutter.

Skrevet

Timeout skal være siste utvei, har jeg lært av De utrolige årene. En bok/et kurs. For å endre ungen, må du faktisk endre deg selv og hvordan du feks ordlegger deg. Noen barn trenger ditt, andre datt. Hvordan de reagerer på ditt, kan være forskjellig fra barn til barn. 

Hvordan er han ellers? Er språket godt? Kan han sosiale koder? Hvordan er han med andre? 

Skrevet

Og sånn for å ha sagt det: Jeg skjønner godt at du blir sliten, skjønner at det er utmattende. Det jeg merket etter at jeg lærte masse av De utrolige årene, var at ja, jeg brukte masse energi på å gjøre ting riktig, men herregud så lite sliten jeg ble. Energien jeg brukte var positiv, og det var ikke irettesetting det gikk i. 

Skrevet

Timeout skal være siste utvei, har jeg lært av De utrolige årene. En bok/et kurs. For å endre ungen, må du faktisk endre deg selv og hvordan du feks ordlegger deg. Noen barn trenger ditt, andre datt. Hvordan de reagerer på ditt, kan være forskjellig fra barn til barn. 

Hvordan er han ellers? Er språket godt? Kan han sosiale koder? Hvordan er han med andre? 

Det er disse sosiale kodene han mangler. Kan skrike ut at et annet barn har slått ham uten at det finnes et fnugg av sannhet i det. Når han gjør slik trekker andre seg unna. Det ender med at det andre barnet begynner å gråte fordi det blir redd. Her om dagen hadde han en tegning han ville ha med hjem. Jeg hadde så mye å bære at jeg måtte legge det i veska. Han ble rasende om det ble brettet eller fikk litt krøll. Ba ham bære selv men han fant da nytt problem og det var at det regner ute. Tålte heller ikke at det kom litt vann på det. Satte ham i bilen og da jeg tok på ham selen skreik han: du slo meg! Dette gjentok og gjentok han.

Skrevet

Du trenger hjelp, hjelp til å vite hva du skal gjøre i disse situasjonene. Også til å vite hvordan du kan forebygge de. Hva sier bhg? Kan det hjelpe at du setter ord på hans følelser? Jeg ser du er lei deg/jeg ser du er frustrert/jeg ser du er sint/jeg ser du er glad. 

Skrevet

Har hatt dialog med bhg. De sliter med ham de også.

Jeg har dialog med ulike instanser. Problemet mitt er vel helst at jeg ikke ser "håp" lengre. Jeg har det ikke i meg å slå et barn men når jeg må holde det fast med makt så kjenner jeg at tårene mine strømmer på/. Jeg misliker sterkt å måtte komme med sanksjoner hele tiden men det han gjør kan ikke overses/. Han kan lage bråk bare ved å gå ut av bilen. Nekter å lukke døren etter seg, nekter å komme inn, står og hyler.  Nesten alle middager ødelegger han ved rabalderet sitt. Hans søsken er helt oppgitt over ham og prøver å forklare og forklare. Dette sliter også dem ut/. Jeg gir opp å prøve å gjøre noe hyggelig, for det ødelegger han også. Det betyr at ingen får gjort noe gøy. 

Skrevet

Hvilke instanser er det du har kontakt med? 

Han merker selvfølgelig at "ingen" liker han. Det må være kjempevondt for han å noen ganger være han.                               Har du noen gang alenetid med han? 

Skrevet

Men tenk deg å være i opposisjon med alle, i bhg og hjemme. Hele tiden har han det vanskelig. Er feks Ppt på banen? Bup?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legene er ikke ekspertene her. Dere har et skakt samspill. Søk etter en Marte Meo-pedagog! 

Anonymkode: 3406b...7d7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her om dagen hadde han en tegning han ville ha med hjem. Jeg hadde så mye å bære at jeg måtte legge det i veska. Han ble rasende om det ble brettet eller fikk litt krøll. Ba ham bære selv men han fant da nytt problem og det var at det regner ute. Tålte heller ikke at det kom litt vann på det. Satte ham i bilen og da jeg tok på ham selen skreik han: du slo meg! Dette gjentok og gjentok han.

Hvordan prater du med ham når det oppstår slike problemer? Her hadde gutten et ønske om å få tegningen med hjem og at den ikke skulle bli skadet på veien. Både å ha den i veska og bære den selv i regnet vil skade den, og gutten protesterer så klart.

Ga du ham noen bekreftelse på at det var dumt dere ikke hadde noen måte å få tegningen uskadet hjem denne dagen, eller skinte det gjennom at du ga en lang blaffen i hele tegningen og hadde fokuset på at dette bare var tull og tøys?

Du synes ikke han tar hensyn til noen, men det virker ikke som du lenger har noe overskudd til å ta hensyn tilbake heller. At han blir rasende over å ikke føle seg forstått, er egentlig ikke så rart, om denne situasjonen er beskrivende for konfliktene generelt.

De andre barna dine har "skikket seg" etter et par gangers time-out, men dette fungerer ikke for denne gutten. Det ville ikke fungert for min heller, da han er en eksplosiv type som slett ikke ville lært seg å kontrollere temperamentet sitt alene på en stol. Min har måttet hjelpes gjennom raseriet, og har trengt hjelp til å finne ut hvordan han heller kan uttrykke seg.

Men ingenting av dette har fungert de gangene vi ikke har klart å vise forståelse for hans synspunkt. Da har han bare blitt enda sintere, og ikke mottakelig for fornuft.

Jeg tror du trenger hjelp til å finne gode følelser igjen for gutten din og til å lære hvordan prate med ham. Ikke hvordan "takle" han med straff som oppleves som hevn for dårlig oppførsel, men hvordan finne igjen respekten for det lille mennesket som viser et sånt raseri.

Skrevet

Jeg tror jeg ville bedt om hjelp fra helsestasjonen. Kanskje finnes det noen der som kan tilby foreldreveiledning i form av "De utrolige årene" eller tilsvarende, kanskje finnes det en kommunepsykolog som kan hjelpe dere. Jeg er enig med deg i at det kan ende helt galt hvis dere ikke får hjelp nå. Han er 4 år og allerede erfarer både du, han og hans søsken at du ikke rår med ham. Det er ikke bra. Å beskrive at han "mangler noe" er å tilskrive ham alt ansvar, og å frata deg alt ansvar for å snu et dysfunksjonelt mønster. Sannsynligvis har du fått et barn det er langt vanskeligere å grensesette enn andre barn, og så møter du ham med det samme gang på gang. Selv om time out og fasthet har virket på de andre, og ikke på ham, blir det feil å si at det er noe galt med ham. Det høres ut som om han har relativt store vansker med emosjonsregulering, det høres ut som om du lar deg trigge av det. Å måtte skylle godteriet i vann for at han ikke skal ta det opp av søpla, er en tydelig markering av at han ikke forholder seg til deg som autoriteten i familien. I det hele tatt å ta fra ham godteriet for noe han gjorde i sted, er ikke så lurt. I den aktuelle situasjonen klarer han kanskje ikke å forholde seg til reglene, eller han har lært at du er sint samme hva han gjør. Lenge etterpå blir han fratatt godteriet. Det synliggjør at du mener at han hadde forutsetninger for å styre seg i den første konfliktsituasjonen. Kanskje hadde han ikke det. Dermed sørger du for å trekke ut konflikten gjennom hele dagen, og både han, søsken og du blir skadelidende av at "alt" blir en kamp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...