Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #51 Skrevet 7. mars 2017 Det hjelper ikke å spare fra du er konfirmant når årlig prisvekst er høyere enn det folk klarer å spare. Bolig 2.500.000 5% stigning 125.000 å spare etter skatt. 10.500 å spare PR. Måned. Året etter er 5% en større sum. Siste 12 mnd. Er det ca 24% prisstigning i Oslo? Kommer an på sted. Du trenger å spare til egenkapitalen, ikke hele prisstigningen. Jeg er enig i at boligprisene har steget alt for mye, men det skyldes mye Hva folk krever av boligen. Når et bad eller kjøkken regnes som gammelt etter 10 år og folk er villige til å betale mer for å få det ferdig nyoppusset enn det opp urskogen koster blir det slik. I tillegg koster universell utforming og andre nye krav til nye boliger mye. Det drar også prisen på gamle boliger opp. Anonymous poster hash: 98376...3fc
mipsmaster Skrevet 7. mars 2017 #52 Skrevet 7. mars 2017 Du trenger å spare til egenkapitalen, ikke hele prisstigningen. Jeg er enig i at boligprisene har steget alt for mye, men det skyldes mye Hva folk krever av boligen. Når et bad eller kjøkken regnes som gammelt etter 10 år og folk er villige til å betale mer for å få det ferdig nyoppusset enn det opp urskogen koster blir det slik. I tillegg koster universell utforming og andre nye krav til nye boliger mye. Det drar også prisen på gamle boliger opp.Anonymous poster hash: 98376...3fc Boligen kostet 2.500.000 januar 2016 15% egenkapitalkrav er 375.000 Januar 2017 er boligen verd 3.100.000 (+24%) nytt egenkapitalkrav 465.000 Du må da ha spart 90.000 i 2016 som er 7.500 PR. Mnd. Kun for egenkapitalen og har kun råd til akkurat den samme boligen.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #53 Skrevet 7. mars 2017 Boligen kostet 2.500.000 januar 2016 15% egenkapitalkrav er 375.000 Januar 2017 er boligen verd 3.100.000 (+24%) nytt egenkapitalkrav 465.000 Du må da ha spart 90.000 i 2016 som er 7.500 PR. Mnd. Kun for egenkapitalen og har kun råd til akkurat den samme boligen. Jeg èr helt enig i at utviklingen i Oslo siste år er vill, men selv om boligene har steget veldig i pris de siste årene er det ikke fult så ille når du ser på det over litt lenger tid. Anonymous poster hash: 98376...3fc
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #54 Skrevet 7. mars 2017 Nekte folk å eie mer enn en bolig i Oslo? Er det mulig? Da vil ingen kunne leie bolig i Oslo da, kun eie. Det er ikke umulig å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo, men man må være villig til å se på alternative løsninger. Å kjøpe sammen med noen kan være et alternativ da kan begge spare seg opp egenkapital når verdien på boligen stiger, pass bare på å ha en skriftlig kontrakt.Selv er jeg alenemor og eier leilighet i Oslo, jeg har ikke fått noe hjelp eller støtte fra familie og først nå 6-7 år etter at leiligheten ble kjøpt føler jeg at jeg tjener greit. For utenom leiligheten i Oslo så leier jeg også ut 2 andre leiligheter(ikke i Oslo) og har kjøpt "hytte" i syden. De som leier av meg har ikke mulighet til å få lån ennå til å komme inn på boligmarkedet, de vet også hvor vanskelig det er å få tak leilighet for å leie, hva skjer her om myndighetene øker skatter på sekundærbolig? Jo leieprisene økes. Jeg er ikke et sosialkontor så jeg gidder da ikke å leie ut med tap, så et slikt tap ville det ikke vært jeg som dekket det ville gått direkte til leietakere. Her er forresten interessant lesning om hvem som er med på å presse prisene opp i Oslo:http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/12/Oslo-kommune-har-kjoept-boliger-for-869-millioner Anonymous poster hash: b2ae0...b71
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #55 Skrevet 7. mars 2017 Du trenger å spare til egenkapitalen, ikke hele prisstigningen. Jeg er enig i at boligprisene har steget alt for mye, men det skyldes mye Hva folk krever av boligen. Når et bad eller kjøkken regnes som gammelt etter 10 år og folk er villige til å betale mer for å få det ferdig nyoppusset enn det opp urskogen koster blir det slik. I tillegg koster universell utforming og andre nye krav til nye boliger mye. Det drar også prisen på gamle boliger opp. Anonymous poster hash: 98376...3fc Enig. Du ser det hver gang folk spør etter meninger om en bolig her inne. Den skal ligge sentralt, men ikke i nærheten av en vei og ikke med andre hus i nærheten (ganske selvmotsigende). To bad er et minimum, gjerne også kjølerom i tillegg til kjøleskap og i tilknytning til kjøkken. Alt under 200 kvm er som hytte å regne. Kjøkken og bad må være strøkent, helst helt nytt. Utleiehybel er et pluss, aller helst praktikantbolig til au pairen. Folk med helt gjennomsnittlige lønninger har veldig høye krav til bolig. Da blir det dyrt. Anonymous poster hash: 0987e...b84
ostepop123 Skrevet 7. mars 2017 #56 Skrevet 7. mars 2017 (endret) Nekte folk å eie mer enn en bolig i Oslo? Er det mulig? Da vil ingen kunne leie bolig i Oslo da, kun eie. Det er ikke umulig å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo, men man må være villig til å se på alternative løsninger. Å kjøpe sammen med noen kan være et alternativ da kan begge spare seg opp egenkapital når verdien på boligen stiger, pass bare på å ha en skriftlig kontrakt. Selv er jeg alenemor og eier leilighet i Oslo, jeg har ikke fått noe hjelp eller støtte fra familie og først nå 6-7 år etter at leiligheten ble kjøpt føler jeg at jeg tjener greit. For utenom leiligheten i Oslo så leier jeg også ut 2 andre leiligheter(ikke i Oslo) og har kjøpt "hytte" i syden. De som leier av meg har ikke mulighet til å få lån ennå til å komme inn på boligmarkedet, de vet også hvor vanskelig det er å få tak leilighet for å leie, hva skjer her om myndighetene øker skatter på sekundærbolig? Jo leieprisene økes. Jeg er ikke et sosialkontor så jeg gidder da ikke å leie ut med tap, så et slikt tap ville det ikke vært jeg som dekket det ville gått direkte til leietakere. Her er forresten interessant lesning om hvem som er med på å presse prisene opp i Oslo: http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/12/Oslo-kommune-har-kjoept-boliger-for-869-millioner Anonymous poster hash: b2ae0...b71 Det er vel ingen som har skrevet noe om å nekte folk å kjøpe flere leiligheter, men å gjøre det mindre lukrativt. Sånn som prisstigningen har vært de siste årene, tjener man jo mer på dét enn på en vanlig årslønn. Det er ingen som ber deg om å være sosialkontor, men det må være lov å mene at dette må kunne reguleres. Og den artikkelen beviser jo ikke det du påstår i det hele tatt, kommunene kjøper jo ikke flere leiligheter, de selger unna andre steder for å unngå opphopning av kommunale leiligheter i ett område. Dessuten er det omtrent 50 000 sekundærboliger i Oslo - og uten at jeg vet hvor mange kommunale leiligheter det er, nekter jeg å tro at det er i nærheten av like mange. Endret 7. mars 2017 av ostepop123
ostepop123 Skrevet 7. mars 2017 #57 Skrevet 7. mars 2017 (endret) Enig. Du ser det hver gang folk spør etter meninger om en bolig her inne. Den skal ligge sentralt, men ikke i nærheten av en vei og ikke med andre hus i nærheten (ganske selvmotsigende). To bad er et minimum, gjerne også kjølerom i tillegg til kjøleskap og i tilknytning til kjøkken. Alt under 200 kvm er som hytte å regne. Kjøkken og bad må være strøkent, helst helt nytt. Utleiehybel er et pluss, aller helst praktikantbolig til au pairen. Folk med helt gjennomsnittlige lønninger har veldig høye krav til bolig. Da blir det dyrt. Anonymous poster hash: 0987e...b84 Jeg har til gode å se folk med gjennomsnittlige lønninger kreve alt det der av en bolig sentralt i Oslo.. (For ordens skyld, jeg bor sentralt i Oslo selv, og jeg har vært heldig som kom inn på markedet på rett tidspunkt. Men jeg bor hverken særlig fancy eller romslig, og er fullstendig klar over at jeg hadde fått mer for pengene i...Brumunddal eller nesten hvor som helst ellers. Men det er min prioritering, og jeg klager på ingen måte. Det kjenner jeg heller ingen andre, i tilsvarende situasjon, som gjør. Og jeg synes det er HELT vanvittig urettferdig at det er flaksen som avgjør at jeg kan bo der jeg bor.) Endret 7. mars 2017 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #58 Skrevet 7. mars 2017 Eh, ja, det var jo det jeg skrev. På individnivå kan man i prinsippet velge, men på et overordnet nivå er det problematisk, fordi Oslo trenger OGSÅ dem som ikke er aksjemeglere eller rosabloggere eller næringslivstopper. Man trenger ikke sykepleiere mer i Suldal enn i Oslo; de trengs begge steder, uavhengig av boligpriser. Helt sant - men hvorfor ser vi en netto tilflytting til en by der man konkurrerer både om jobbene og om boligene...? Ville det ikke være mer ansvarlig av folk å ta jobb der de kunne få det? For de stedene er der også flere boliger å velge mellom. Anonymous poster hash: 8adae...9c4
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #59 Skrevet 7. mars 2017 Før i tiden ble det ansett som moralsk forkastelig om en arbeidsgiver ikke ga arbeidstakeren høy nok lønn til at han kunne forsørge hele familien sin. Idag MÅ man være to hvis man skal ha nubbesjans til å skaffe seg en bolig. DET var bedre før. Anonymous poster hash: b484d...904 Å forsørge en familie er ikke synonymt med å eie en enebolig selv. Man kan leve i leid leilighet/hus, eller i borettslag med delvis felleseie, og det kan man gjøre et helt liv. Det var sistnevnte variant som var typisk da OBOS satte opp blokker med tusentalls boliger i på 1950-60-70-tallet. Anonymous poster hash: 8adae...9c4
ostepop123 Skrevet 7. mars 2017 #60 Skrevet 7. mars 2017 Helt sant - men hvorfor ser vi en netto tilflytting til en by der man konkurrerer både om jobbene og om boligene...? Ville det ikke være mer ansvarlig av folk å ta jobb der de kunne få det? For de stedene er der også flere boliger å velge mellom. Anonymous poster hash: 8adae...9c4 Nå vet ikke jeg hvem det er som står for den netto tilflyttingen, men det jeg er redd for (og mener vi ser konturene av) er tilstander slik som den man har i London, hvor man altså sliter med å ansette eksempelvis sykepleiere. http://www.bbc.com/news/uk-england-london-35242993 Det ansvarlige her ville jo like herlig være for sykepleiere å fordele seg der det trengs, og ting tyder på at de trengs der hvor det er dyrest å bo.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #61 Skrevet 7. mars 2017 Nå vet ikke jeg hvem det er som står for den netto tilflyttingen, men det jeg er redd for (og mener vi ser konturene av) er tilstander slik som den man har i London, hvor man altså sliter med å ansette eksempelvis sykepleiere. http://www.bbc.com/news/uk-england-london-35242993 Det ansvarlige her ville jo like herlig være for sykepleiere å fordele seg der det trengs, og ting tyder på at de trengs der hvor det er dyrest å bo. Fordi det er et pressområde, som i neste tur gir behov for mer kapasitet på sykehus og i eldreomsorgen osv. Det er jo en ond sirkel. Fraflytting, sentralisering og fortetting er tidens tale. Men det betyr ikke at man skal jobbe politisk FOR det. Man skal jobbe imot det. Anonymous poster hash: 8adae...9c4
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #62 Skrevet 7. mars 2017 Jeg har til gode å se folk med gjennomsnittlige lønninger kreve alt det der av en bolig sentralt i Oslo.. (For ordens skyld, jeg bor sentralt i Oslo selv, og jeg har vært heldig som kom inn på markedet på rett tidspunkt. Men jeg bor hverken særlig fancy eller romslig, og er fullstendig klar over at jeg hadde fått mer for pengene i...Brumunddal eller nesten hvor som helst ellers. Men det er min prioritering, og jeg klager på ingen måte. Det kjenner jeg heller ingen andre, i tilsvarende situasjon, som gjør. Og jeg synes det er HELT vanvittig urettferdig at det er flaksen som avgjør at jeg kan bo der jeg bor.) Nei men vanlige folk har ekstremt høye krav også utenfor Oslo. Du skal ganske langt ut fra hovedstaden for å finne utbyggere som bygger enslige boliger på hver sine koller med to km mellom hver. Det bygges tettere også i det som i manges forestillinger fremdeles er "rurale" strøk. Da er det kanskje litt voldsomt å forvente at du skal ha verken naboer eller veier i nærheten av boligen din. Uansett mener jeg at folk har altfor høye krav. I kraft av å jobbe 8 timer om dagen så fortjener vi liksom så veldig mye. Men så må vi kanskje innse at hvis vi vil bo i Oslo så koster det flesk. Og hvis vi vil bo i stort hus uten naboer og veier i nærheten og med pendleravstand til byen så koster ikke det så mye mindre. Anonymous poster hash: 0987e...b84
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #63 Skrevet 7. mars 2017 Er du full? Tror du det er flyktninger som presser prisene? Det er ALLTID utlendingenes feil! Aldri glem det😜 Anonymous poster hash: de826...f6a
Sisera Skrevet 7. mars 2017 #64 Skrevet 7. mars 2017 Det er vel ingen som har skrevet noe om å nekte folk å kjøpe flere leiligheter, men å gjøre det mindre lukrativt. Sånn som prisstigningen har vært de siste årene, tjener man jo mer på dét enn på en vanlig årslønn. Det er ingen som ber deg om å være sosialkontor, men det må være lov å mene at dette må kunne reguleres. Og den artikkelen beviser jo ikke det du påstår i det hele tatt, kommunene kjøper jo ikke flere leiligheter, de selger unna andre steder for å unngå opphopning av kommunale leiligheter i ett område. Dessuten er det omtrent 50 000 sekundærboliger i Oslo - og uten at jeg vet hvor mange kommunale leiligheter det er, nekter jeg å tro at det er i nærheten av like mange. Jo, Ano 0987e...b84
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #65 Skrevet 7. mars 2017 Hvor på Vestlandet? I Bergen får man ikke rekkehus til den prisen, uansett om man flytter ut på Askøy eller Sotra. Anonymous poster hash: 1cd5c...17c Vestlandet er litt mer enn Bergen da.. Førde, Molde, Otta f.eks Anonymous poster hash: 3340e...dfc
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #66 Skrevet 7. mars 2017 Vestlandet er litt mer enn Bergen da.. Førde, Molde, Otta f.eks Anonymous poster hash: 3340e...dfc I Førde koster et lite rekkehus 4-5 mill og en enebolig av noenlunde stand over 6 mill. Priser som Bergen mao Anonymous poster hash: 585b1...9d4
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #67 Skrevet 7. mars 2017 Hvor på Vestlandet? I Bergen får man ikke rekkehus til den prisen, uansett om man flytter ut på Askøy eller Sotra. Anonymous poster hash: 1cd5c...17c Du får komme til sørlandet, her er det boliger til under 2 mill ihvertfall https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=89970393 Anonymous poster hash: c2805...ac0
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #68 Skrevet 7. mars 2017 Det er jeg helt enig med deg i. Men vil det hjelpe? Jeg tror høyere beskatning på sekundærbolig, ev forbud mot å eie sekundærbolig i Oslo i det hele tatt, kanskje vil hjelpe på boligprisene en stund. Så vil langt flere mennesker enn hva tilfellet er i dag innse at de har råd til å bo i Oslo, og markedet blir presset igjen. Jeg tror bare ikke det er mulig over tid at "folk flest" eller lavtlønte vil ha råd til å jo i Norges hovedstad, eller de andre større byene her til lands. Til det er det for mange folk med mye penger som har mulighet til å overby. Det er rett og slett "for mange" veldig bemidlede folk her til lands, og "alle" vil bo i den - tross alt - altfor lille hovedstaden vår.Anonymous poster hash: 0987e...b84 Alle vil ikke bo i den grusomme byen! Anonymous poster hash: 1526c...b9e
Gjest FSMEFF Skrevet 10. mars 2017 #69 Skrevet 10. mars 2017 Er du full? Tror du det er flyktninger som presser prisene? Eh, Ja, jeg har sjekket. Det er innvandringskrisen som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #70 Skrevet 11. mars 2017 Vestlandet er litt mer enn Bergen da.. Førde, Molde, Otta f.eks Anonymous poster hash: 3340e...dfc Otta?! Anonymous poster hash: eeafd...d0b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #71 Skrevet 11. mars 2017 Da lurer jeg på hvor på Sunnmøre du bor? Her jeg bor får du ikke en enebolig til den prisen. Hilsen en annen Sunnmøring Anonymous poster hash: 0ac13...458 Det må være relativt grisgrendt, for akkurat her jeg bor er det ingen eneboliger som går for under 5 millioner, og de som går for rundt 5 må total-rehabiliteres. Nabohuset ble solgt for 6,7 millioner for noen uker siden, det er stort, men man må pusse opp heile huset, badene ser helt jævlig ut. Det er dyrt de fleste steder nå. Rekkehusene her i området er enda dyrere, de går for mellom 4 og 5 millioner og er knøttsmå. Vi har også hatt flaks med når vi kom oss inn på boligmarkedet og har kjøpt langt under takst og solgt til langt over takst alle tre boligene vi har hatt, hadde aldri hatt råd til å eie i dette området visst ikke. Anonymous poster hash: c0119...678
Gjest FSMEFF Skrevet 11. mars 2017 #72 Skrevet 11. mars 2017 https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91806470 https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=66894260 https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=92081147 https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=92219433 https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=92220935 https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91894629 Leie: https://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=92290123 https://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=88251755 https://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=91199950
Gjest FSMEFF Skrevet 11. mars 2017 #73 Skrevet 11. mars 2017 (endret) Jeg forstår det slik at du ikke er interessert i det jeg prøver å ta opp med deg, nemlig problemene rundt økende klasseskiller. Å bare avfeie det med at det var større klasseskiller for 100 år siden vil si at du ikke ønsker å diskutere dagens utvikling. Anonymous poster hash: 90429...544 For meg passer det helt fint med ökning av klasseskiller, det gir også økt vilje til å gå nye veier! det øker kreativiteten og nye kommer til! Lykke til med å få innpass i øvre klasseskille! Endret 11. mars 2017 av FSMEFF
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #74 Skrevet 11. mars 2017 Det kan du gjerne si, på individnivå. Men dette er et større problem, fordi Oslo trenger at lærere, sykepleiere og barnehageassistenter bor der. Det hjelper ikke Oslo om alle folkebibliotekarene flytter til for eksempel Sunnmøre, eller om alle hjelpepleiere flytter til Namsos. Sånn sett skaper boligmarkedet problemer for byene, og i praksis de folka som bor der og som trenger disse tjenestene. Videre er det problematisk fordi den sosiale ulikheten forsterkes ved at de med lavere lønn (og kanskje allerede er de mest sårbare, for eksempel aleneforeldre) MÅ bo utenfor byen, fordi de da får lenger reisevei og mindre hensiktsmessige dager enn dem som har råd til å bo i byen. I praksis får de for eksempel mindre tid med barna sine, og pendlere har faktisk f.eks. mer angst enn dem som har kort reisevei (kilde: https://www.theguardian.com/news/datablog/2014/feb/12/how-does-commuting-affect-wellbeing). Og nå har jeg ikke en gang nevnt hva jeg mener det gjør med et nabolag, eller en by, at kun de rikeste har anledning til å bo der.. Godt sagt! Anonymous poster hash: 6a968...b2d
Gjest FSMEFF Skrevet 13. mars 2017 #75 Skrevet 13. mars 2017 Er du full? Tror du det er flyktninger som presser prisene? Har du drukket lut Det er selvfølgelig boligmangel som presser prisene og flyktningene utgjør jo boligmangelen. Men nei, ikke dems feil. Politikernes feil som tar inn uten å kvalitetssikre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå