Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 En 31-kvadrats ettroms på Haugenstua i Oslo - dvs nede i Groruddalen med veier på alle kanter - går for over 2,5 millioner. Hvordan skal vi noen gang komme innpå? (og ja, vi må faktisk bo i Oslo/Oslo-nært) http://e24.no/privat/boligmarkedet/megler-om-nye-laanekrav-vi-er-over-80-000-kvadratmeteren-i-groruddalen/23941407 Anonymous poster hash: fdefa...b6c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Jeg er født og oppvokst på sentrale østlandet, min første bolig ble en bitteliten leilighet på 28 kvm på Strømmen også tok jeg toget til jobb i Oslo. Jeg fant ut at jeg ikke måtte bo i Oslo. Joda, jeg savner familie og barndomsvenner innimellom, men det har gått greit å slå rot et annet sted også Nå har jeg en stor enebolig, stor tomt, utsikt til sjøen og gangavstand til barnas skole. Helt perfekt. Hvorfor må du bo i Oslo da, er du sikker på at du må det? At boligprisene er helt vannvittige i landets hovedstad er slett ikke uvanlig, det må man regne med. Oslo er ikke dyr i det hele tatt om du sammenligner med andre lands hovedstader.... Andre steder er forskjellen i boligpris mellom hovedsteder og resten av landet enda større enn i Norge. Anonymous poster hash: c2805...ac0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Ingen MÅ bo i Oslo, det er bare tull. Det finnes jobber, barnehager og skoler andre steder Anonymous poster hash: 838d0...166
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Mine besteforeldre bygde hus på 50tallet. De betalte 8000kr for alt til sammen. Min morfar hadde ei årslønn på 700kr. Og de fikk ikke lån til alt i banken, og måtte låne av alt de hadde av familie. I tillegg måtte de hogge materialer selv. Det var slettes ikke nødvendigvis bedre før. Anonymous poster hash: 8d275...2d7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Mine besteforeldre bygde hus på 50tallet. De betalte 8000kr for alt til sammen. Min morfar hadde ei årslønn på 700kr. Og de fikk ikke lån til alt i banken, og måtte låne av alt de hadde av familie. I tillegg måtte de hogge materialer selv. Det var slettes ikke nødvendigvis bedre før. Anonymous poster hash: 8d275...2d7 Da måtte morfaren din ha en veldig dårlig betalt jobb, for et vanlig årsverk i 1950 lå på litt over 7000,- Anonymous poster hash: d9784...9f6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 Da måtte morfaren din ha en veldig dårlig betalt jobb, for et vanlig årsverk i 1950 lå på litt over 7000,- Anonymous poster hash: d9784...9f6 Hun har nok bare skrevet en null for mye... Uansett måtte han jo betale mer enn 8 ganger inntekten sin for boligen, og det var mye, i dag får man vel max lånt 5 ganger inntekten sin med egenkapital. Anonymous poster hash: c2805...ac0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #7 Skrevet 5. mars 2017 Det er ikke alle som kan eie. Spesielt ikke i Oslo. Anonymous poster hash: eeafd...d0b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #8 Skrevet 5. mars 2017 Hun har nok bare skrevet en null for mye... Uansett måtte han jo betale mer enn 8 ganger inntekten sin for boligen, og det var mye, i dag får man vel max lånt 5 ganger inntekten sin med egenkapital. Anonymous poster hash: c2805...ac0 Hvis han hadde en inntekt på 7000 og bygde hus for 8000, så hadde han jo det svært mye bedre enn folket i dag. Før i tiden var det faktisk mulig å spare opp penger for å bygge et hus etter normal standard. Anonymous poster hash: 43c8b...193
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #9 Skrevet 5. mars 2017 Hvis han hadde en inntekt på 7000 og bygde hus for 8000, så hadde han jo det svært mye bedre enn folket i dag. Før i tiden var det faktisk mulig å spare opp penger for å bygge et hus etter normal standard. Anonymous poster hash: 43c8b...193 Huset kostet nok 80.000. Anonymous poster hash: 00e33...f86
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #10 Skrevet 5. mars 2017 Kom til Sunnmøre:) her får du enebolig til den prisen:) Anonymous poster hash: a0f54...4a7
Gjest FSMEFF Skrevet 5. mars 2017 #11 Skrevet 5. mars 2017 Alt er vanskeligere idag. Men vi er selv ansvarlige for det. Manikyr, pedikyr, ut og spise, alt skal være tipp topp, forbruket er høyt, bruk og kast. Skjerp dere!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #12 Skrevet 5. mars 2017 Alt er vanskeligere idag. Men vi er selv ansvarlige for det. Manikyr, pedikyr, ut og spise, alt skal være tipp topp, forbruket er høyt, bruk og kast. Skjerp dere! 😂 Kan du fortelle meg hva manikyr og pedikyr har med boligprisene å gjøre??? Kan trygt si jeg aldri har benyttet meg av det i tillegg lever jeg ganske sparsomt men hadde aldri klart å spare meg opp til ett hus leilighet... Anonymous poster hash: f1b8d...8fd
Gjest FSMEFF Skrevet 5. mars 2017 #13 Skrevet 5. mars 2017 Ja, det skal jeg fortelle deg. Er bare å se seg litt rundt. Folk er jo så pene, putter Botox her og der, går i de fineste klær men likevel ikke råd til det.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #14 Skrevet 5. mars 2017 En ting er boligprisene. Lønningsnivået er at de fleste par kan greie å skaffe seg egen bolig, i hvert fall om de i er villig til å bo utenfor de aller dyreste boligområdene. Det jeg mener er langt verre, og som nå er i ferd med å skape et stort klasseskille i landet, det er at det ofte er dyrere å leie enn å eie. Dvs. om man leier så har man i hvert fall som enslig nesten ikke sjanse å spare seg opp nok egenkapital til å kunne kjøpe seg noe, så sant man ikke har veldig god lønn. Det at det nå skapes et klasseskille på denne måten, det er noe vi bare såvidt er begynt å se følgene av. Forskjellene vil bli større og større i fremtiden, fordi dette også får følger for kommende generasjoner. Før i tiden leide man mens man la seg opp penger til å kunne kjøpe noe. Det å leie var klart billigere enn å eie. Og Pernille - den kommentaren om "skjerp dere", den blir for dum! Joda, det finnes nok noen slike luksusfellekandidater som du snakker om, men det er ikke de fleste du da snakker om. Jeg f.eks. har aldri tatt manikyr eller pedikyr, sist jeg spiste ute var for ca. fire år siden, og da kjøpte jeg bare en forrett mens de andre spiste middag, like lenge siden jeg var på kino (og da var det påspandert), drar ikke på ferie, har ikke bil, har en minimal garderobe med store mangler, ikke vært hos frisør på over tre år. Det finnes ikke rom til noen utskeielser pga. høy leie. Og det finnes i hvert fall ikke rom for sparing. For området jeg bor i bor jeg "billig". Problemet er at billig her likevel er svinedyrt, og dessverre så har jeg i øyeblikket ikke noe valg, jeg må bo her en periode til. Jeg kunne fint betjent et lån på en liten leilighet, og dermed betalt ned til meg selv og på sikt lagt meg opp penger i eiendommen. Men så lenge jeg mangler egenkapital og ikke får spart opp noe, da blir det evig leie, og slik det er nå øker leieprisene altfor mye. Men mitt tilfelle er ikke viktig. Det som er viktig her er at slik boligmarkedet - og da spesielt leiemarkedet - fungerer så vil klasseskillene i Norge øke betraktelig. Det vil føre med seg en hel rekke negative konsekvenser for samfunnet som vi her i landet har vært forskånet for i årevis. Anonymous poster hash: 90429...544
sug lut Skrevet 5. mars 2017 #15 Skrevet 5. mars 2017 Ja, det skal jeg fortelle deg. Er bare å se seg litt rundt. Folk er jo så pene, putter Botox her og der, går i de fineste klær men likevel ikke råd til det. Stringent.
Gjest FSMEFF Skrevet 5. mars 2017 #16 Skrevet 5. mars 2017 Hei Anonymous poster hash: 90429...544 Jeg tror på å leve etter evne og legge seg opp litt penger litt etter litt og jeg ser ingen grunn ril sutring så lenge man faktisk kan flytte til litt ukurante strøk, det er kun spørsmål om vilje. Lykke til! PS. du har sikkert fint, langt hår
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #17 Skrevet 5. mars 2017 Hei Anonymous poster hash: 90429...544 Jeg tror på å leve etter evne og legge seg opp litt penger litt etter litt og jeg ser ingen grunn ril sutring så lenge man faktisk kan flytte til litt ukurante strøk, det er kun spørsmål om vilje. Lykke til! PS. du har sikkert fint, langt hår Jeg sutrer ikke. Og jeg skulle mer enn gjerne flyttet til "ukurante strøk", men det har jeg pr. i dag ingen mulighet til pga. ting som ligger utenfor min styreevne. Den dagen jeg kan flytte herfra ser jeg frem mot med glede. Men å legge seg opp penger når det ikke er noe å legge til side og man har strammet inn på alt man kan - det er faktisk ikke mulig for alle. Da hjelper det ikke alltid med lykken. Men hva mener du om de klasseskillene som trolig er uunngåelig slik boligmarkedet er pr. i dag? Og hva med det at en del huseiere i dag betaler ned svært mye av huslånene sine med leieinntekter? Jeg vet om flere tilfeller som dekker hele huslånet med leieinntekt fra en liten leilighet (i det du kaller for ukurante strøk). Det å leie er ikke nødvendigvis mye billigere i utkantstrøk. Og det får følger. Hva mener du om det klasseskillet som nå vokser frem? Anonymous poster hash: 90429...544
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #18 Skrevet 5. mars 2017 Jeg sutrer ikke. Og jeg skulle mer enn gjerne flyttet til "ukurante strøk", men det har jeg pr. i dag ingen mulighet til pga. ting som ligger utenfor min styreevne. Den dagen jeg kan flytte herfra ser jeg frem mot med glede. Men å legge seg opp penger når det ikke er noe å legge til side og man har strammet inn på alt man kan - det er faktisk ikke mulig for alle. Da hjelper det ikke alltid med lykken. Men hva mener du om de klasseskillene som trolig er uunngåelig slik boligmarkedet er pr. i dag? Og hva med det at en del huseiere i dag betaler ned svært mye av huslånene sine med leieinntekter? Jeg vet om flere tilfeller som dekker hele huslånet med leieinntekt fra en liten leilighet (i det du kaller for ukurante strøk). Det å leie er ikke nødvendigvis mye billigere i utkantstrøk. Og det får følger. Hva mener du om det klasseskillet som nå vokser frem? Anonymous poster hash: 90429...544 Det klasseskillet har alltid vært der... Anonymous poster hash: ee7b8...a44
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2017 #19 Skrevet 5. mars 2017 Det klasseskillet har alltid vært der... Anonymous poster hash: ee7b8...a44 Sammenlignet med mange andre land har vi hatt små klasseforskjeller i Norge de seneste tiårene. Nå er klasseskillet i ferd med å øke igjen, dvs. den begynte å øke allerede på 90-tallet, men slik boligmarkedet er, samt en del andre faktorer, så ser man at klasseskillene stadig øker. Fortsetter dette slik som nå så vil vi om en-to generasjoner ha langt større klasseskiller. Hva mener du om det? Anonymous poster hash: 90429...544
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #20 Skrevet 6. mars 2017 Ingen må bo i Oslo Anonymous poster hash: f3216...298
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #21 Skrevet 6. mars 2017 Hvorfor MÅ man bo i Oslo? Anonymous poster hash: e41f5...93c
ostepop123 Skrevet 6. mars 2017 #22 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Ingen må bo i Oslo Anonymous poster hash: f3216...298 Det kan du gjerne si, på individnivå. Men dette er et større problem, fordi Oslo trenger at lærere, sykepleiere og barnehageassistenter bor der. Det hjelper ikke Oslo om alle folkebibliotekarene flytter til for eksempel Sunnmøre, eller om alle hjelpepleiere flytter til Namsos. Sånn sett skaper boligmarkedet problemer for byene, og i praksis de folka som bor der og som trenger disse tjenestene. Videre er det problematisk fordi den sosiale ulikheten forsterkes ved at de med lavere lønn (og kanskje allerede er de mest sårbare, for eksempel aleneforeldre) MÅ bo utenfor byen, fordi de da får lenger reisevei og mindre hensiktsmessige dager enn dem som har råd til å bo i byen. I praksis får de for eksempel mindre tid med barna sine, og pendlere har faktisk f.eks. mer angst enn dem som har kort reisevei (kilde: https://www.theguardian.com/news/datablog/2014/feb/12/how-does-commuting-affect-wellbeing). Og nå har jeg ikke en gang nevnt hva jeg mener det gjør med et nabolag, eller en by, at kun de rikeste har anledning til å bo der.. Endret 6. mars 2017 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #23 Skrevet 6. mars 2017 Ingen må bo i Oslo Anonymous poster hash: f3216...298 Vel, jeg har ikke fått meg jobb andre steder, og uten jobb blir det vel vanskelig å kjøpe bolig for de aller fleste. Noen må faktisk bo i Oslo Anonymous poster hash: e4107...f1d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #24 Skrevet 6. mars 2017 Det kan du gjerne si, på individnivå. Men dette er et større problem, fordi Oslo trenger at lærere, sykepleiere og barnehageassistenter bor der. Det hjelper ikke Oslo om alle folkebibliotekarene flytter til for eksempel Sunnmøre, eller om alle hjelpepleiere flytter til Namsos. Sånn sett skaper boligmarkedet problemer for byene, og i praksis de folka som bor der og som trenger disse tjenestene. Videre er det problematisk fordi den sosiale ulikheten forsterkes ved at de med lavere lønn (og kanskje allerede er de mest sårbare, for eksempel aleneforeldre) MÅ bo utenfor byen, fordi de da får lenger reisevei og mindre hensiktsmessige dager enn dem som har råd til å bo i byen. I praksis får de for eksempel mindre tid med barna sine, og pendlere har faktisk f.eks. mer angst enn dem som har kort reisevei (kilde: https://www.theguardian.com/news/datablog/2014/feb/12/how-does-commuting-affect-wellbeing). Og nå har jeg ikke en gang nevnt hva jeg mener det gjør med et nabolag, eller en by, at kun de rikeste har anledning til å bo der.. Støtter dette. Og jeg vet at vi er heldige som er gamle nok (30) til at vi rakk å utdanne oss, begynne å jobbe (sosionom og sykepleier) og komme oss inn på boligmarkedet før det tok av. Nå har vi bodd fire år i leiligheten vår, tjent vanvittig mye penger på den og kjøpt oss større leilighet hvor det er plass til hele familien så lenge vi ønsker. Håper vi også i fremtiden vil ha naboer fra alle ulike "samfunnslag" Anonymous poster hash: 34cf7...3b6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #25 Skrevet 6. mars 2017 Betalte 1,5 for 110kvm rekkehus på Vestlandet. Nesten ferdig nedbetalt. Så det finnes ok muligheter rundt om i landet Anonymous poster hash: 2ab02...5e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå