Gå til innhold

Forklar meg vær så snill! (utruskap)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før skulle man først ha sex når man giftet seg. Nå skal man slutte å ha sex med andre når man gifter seg. Det neste blir at man slutter å sette begrensinger på andre på grunn av sin egen usikkerhet. Jeg er nok mer raus enn trådstarter.

Jeg kunne aldri tenkt meg å kun spise den samme og mest næringsrike, kjedelige maten hver dag. Vi går da på restaurant og spiser god og dyr mat. Sammenlign det med sex. Kropp er topp. Det er alltid en mer veltrent attraktiv person rundt neste hjørne. Noe reklamebransjen vet å utnytte med modeller bruker milliarder på hvert eneste år. Så vi synes alle at det er pene mennesker her og der. Så skal man ikke ha seg med noen andre av respekt for den du er sammen med? Å begrense seg er positivt? Jeg synes det er svært negativt å begrense seg. Å utfolde seg er positivt. De fleste gangene jeg har hatt sex, har det ikke vært for å få barn. Det gjøres for nytelse akkurat på lik linje med dyr restaurant mat. Å kun gjøre det mest nødvendige her i livet og slå seg på brystet etter all begrensningen må jo være så drit kjedelig at livet nesten ikke er noe vits å leve. Her leves det uten andre enn våre barn, ingen sykdommer og annen skremselspropaganda. Jeg kunne ikke respektert mannen min mer. Han er da ikke mindre glad i meg av den grunn. Å være stolt over å begrense seg høres nesten religiøst ut. Kry av å ikke spise bacon selv om det er godt. 

Er det noe du ikke kan gi mannen din, så er det en annen. 

Anonymous poster hash: 58d13...e0f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du den argumentasjonen rundt alle aspekter av forholdet ditt?

Og godtar du at din partner behandler deg på samme måte?

Anonymous poster hash: 76d58...5b5

1. Ja

2. Som sagt, det man ikke vet skader ikke.

Skrevet

Før skulle man først ha sex når man giftet seg. Nå skal man slutte å ha sex med andre når man gifter seg. Det neste blir at man slutter å sette begrensinger på andre på grunn av sin egen usikkerhet. Jeg er nok mer raus enn trådstarter.

Jeg kunne aldri tenkt meg å kun spise den samme og mest næringsrike, kjedelige maten hver dag. Vi går da på restaurant og spiser god og dyr mat. Sammenlign det med sex. Kropp er topp. Det er alltid en mer veltrent attraktiv person rundt neste hjørne. Noe reklamebransjen vet å utnytte med modeller bruker milliarder på hvert eneste år. Så vi synes alle at det er pene mennesker her og der. Så skal man ikke ha seg med noen andre av respekt for den du er sammen med? Å begrense seg er positivt? Jeg synes det er svært negativt å begrense seg. Å utfolde seg er positivt. De fleste gangene jeg har hatt sex, har det ikke vært for å få barn. Det gjøres for nytelse akkurat på lik linje med dyr restaurant mat. Å kun gjøre det mest nødvendige her i livet og slå seg på brystet etter all begrensningen må jo være så drit kjedelig at livet nesten ikke er noe vits å leve. Her leves det uten andre enn våre barn, ingen sykdommer og annen skremselspropaganda. Jeg kunne ikke respektert mannen min mer. Han er da ikke mindre glad i meg av den grunn. Å være stolt over å begrense seg høres nesten religiøst ut. Kry av å ikke spise bacon selv om det er godt.

Jeg syns ikke det handler om å begrense seg, eller være stolt over at man kan begrense seg. Det handler om at denne samtalen ofte dukker opp ganske tidlig i et forhold, eller det burde iallfall det, om hvor partners og egne grenser går. Det handler om å respektere de grensene man har satt. Jeg kunne ikke vært sammen med en som ville ha sex med andre, på samme måte som at en som ville hatt et åpent forhold ikke kunne vært sammen med meg og de problemene det ville medført.

Skal vi bruke din tankegang er det jo helt greit å bruke dop, stjele osv fordi man nyter det. Man burde jo aldri begrense seg?

At noen vil ha åpent forhold, uansett hva slags åpent forhold, det har jeg ingenting med, og for meg er det helt det samme hva andre par selv velger. JEG har derimot vært tydelig på at utroskap ikke ville vært greit for meg, om partneren da livsverk velger å gå hen og ha sex med andre, da har han jo gått bak min rygg, løyet og bedratt.

Anonymous poster hash: 7705c...fb4

Skrevet

Nå er det jo ikke alltid at utroskap bare dreier seg om "et svakt øyeblikk". Det kan være planlagt og/eller pågått over lang tid, og det innebærer gjerne løyner og manipulasjon, og derav en opplevelse av svik og tillitsbrudd. Den du var på "lag med" og som skulle du skulle støtte deg på i vanskelige tider, har dolket deg i ryggen og mange opplever nok at fundamentet i forholdet blir sterkt svekket. Vet andre om utroskapen, men har skjult det kan dette oppleves fryktelig ydmykende.

Selv har jeg aldri blitt utsatt for utroskap og selvsagt finnes det grader av svik, men jeg synes ikke det er så vanskelig å sette meg inn i at det for mange kan oppfattes for "verdens undergang".

Anonymous poster hash: 412f4...3db

Ja, presiserte kanskje litt dårleg. Planlagt utruskap over tid kan eg forstå er "verdas undergrunn", ikkje pga sexen, men sjølve ramma med å bevisst lure partneren sin.

Anonymous poster hash: 24634...cdd

Skrevet

Helt greit du tenker slik. Men det blåstempler stadig ikke utroskap. Du må jo bare sørge for å finne en partner som også er interessert i et åpent forhold.

Anonymous poster hash: 46d7d...ac0

Skrevet

Det er absolutt ikke i orden at mannen (eller jeg) "koser oss litt" på julebord eller ved andre anledninger. Det handler om respekt for partneren og han ville antageligvis blitt sparka på hodet ut om han kom og sa at han bare ville kose seg litt.

Men for meg er likevel ikke utroskap ensbetydende med at forholdet er over, for som andre ting her i livet, har også utroskap sine dimensjoner og "gode" eller dårlige årsaker. Men "jeg fikk bare lyst til å kose meg litt" - er ikke en av de grunnene som jeg ville vært villig til å jobbe med.

Tja, meinte igrunn ikkje til ein kan kome å seie at ein "fekk lyst å kose seg litt" (skreiv moro forresten i hi, som i altfor mykje alkohol, skulle noko skrive "moro"). Men meinte at om det skulle skjedd, så hadde ikkje det vore grunn for å kaste ut mannen. Så vi er kanskje einige, på ein måte.

Skrevet

Det er ikke verdens undergang men forholdets undergang for min del. Om mannnen min vil ligge med andre har jeg ingen ting jeg kan gjøre med det, men at jeg ikke ønsker å fortsette med forholdet er opp til meg.

Greit å avklare åpent forhold før man setter igang, så unngår man eventuelle konflikter

Anonymous poster hash: 3008b...db6

Skrevet

Mogleg eg var litt uklår. Men det eg lurer på er, vil de verkeleg kaste ut mannen og avslutte forholdet og alt de har saman pga ein feil? Eg forstår godt at de som har vore utsett for planlagt utruskap, eller menn som ligg med andre med ein gong dei får sjansen vel å gå. Det ville eg nok sjølv gjort og. Men om det hadde skjedd ein gong, og mannen var klar på at det var meg han ville ha, så hadde vi jobba oss gjennom det.

Skrevet

Mogleg eg var litt uklår. Men det eg lurer på er, vil de verkeleg kaste ut mannen og avslutte forholdet og alt de har saman pga ein feil? Eg forstår godt at de som har vore utsett for planlagt utruskap, eller menn som ligg med andre med ein gong dei får sjansen vel å gå. Det ville eg nok sjølv gjort og. Men om det hadde skjedd ein gong, og mannen var klar på at det var meg han ville ha, så hadde vi jobba oss gjennom det.

Jupp, en gang og det hadde vært kroken på døra! Ikke vits i å jobbe seg gjennom utroskap. Enkelte ting gjør man bare ikke. Som voksent selvstendig tenkende individ kan du ikke gjøre alt du vil.

Raner du en bank må du ta konsekvensene av det, stjeler du penger må du ta konsekvensene det medfører. Hadde han vært utro så måtte han ha tatt de konsekvensene også.

Ikke noe å jobbe seg gjennom, ville aldri verken stolt på eller vært intim med vedkommende igjen.

Tilgitt utroskap tidligere og selv om mannen ikke visste hva godt han skulle gjøre etterpå, så var all min respekt borte, jeg så på ham som litt "dum" og til slutt var alle mine følelser borte.

Skrevet

Det jeg fikk med meg av det du skriver her er at du umulig kan ha særlig greie på kosthold og ernæring og hvordan tilberede god mat :P

Anonymous poster hash: 71d7b...3d4

Skrevet

For meg er sex med min mann noko som vi delar ilag. Det gir oss eit samhald og det uttrykker kva vi betyr for kvarandre. Om mannen min vel å dele dette med andre, vil eg ha problem med å føle at det vi delar er noko spesielt. Kva andre gjer, er deira si sak. Men min mann veit mitt syn på dette og då vil det vere eit stort tillitsbrudd om han plutselig trengte litt "anna moro".

Skrevet

Ved å bruke kondom så unngår du stigma? Utroskap uavhengig av karakter er uakseptabelt. Ikke kun for å forhindre kjønnsykdommer, men fordi jeg ville sett på mannen min som en fjott, jeg ville mistet all respekt for ham som fornuftig tenkende vesen og det for meg er den sikre død for et forhold.

Ved å holde det hemmelig unngår du stigma. Og du har fortsatt ikke svar på hva annet det er som er feil med dette. At ditt ego blir støtt er ikke det samme som at noen har vært slem mot deg.

Anonymous poster hash: 23c08...3fb

Skrevet

Enten har du aldri opplevd utroskap eller så er du bare litt dum ....... eller begge deler.

Anonymous poster hash: 4f986...2d7

Jeg har opplevd det. Flere ganger. Og syns likevel ikke det er verdens undergang. Min selvfølelse er ikke avhengig av mannens evne til disiplin.

Skrevet

En del av definisjonen av utroskap er å gå bak ryggen på partneren. Min partner vet at jeg ikke er interessert i et åpent forhold. Har han sex med andre er det i så fall bak ryggen min og faller inn unner bedrag. Jeg eier ham ikke men jeg forventer å kunne stole på ham. Er han ikke fornøyd med forholdet får vi enten forsøke å jobbe med saken eller også får han avslutte. Stadig veldig enkelt og greit. Vil han ha sex med andre er det hans valg men da kan han ikke samtidig være i et forhold med meg. Det har intet med feiltrinn å gjøre. Han er en voksen mann og tar et bevisst valg.

Du kan definere alt du vil. Det endrer ikke på at det fins folk som har en annen og åpnere dialog enn du kan se for deg.

Skrevet

Du kan definere alt du vil. Det endrer ikke på at det fins folk som har en annen og åpnere dialog enn du kan se for deg.

Man kan vel ha en åpen dialog selvom man ikke ønsker å ha et åpent forhold?

Utro betyr at man bryter en avtale. Har man et åpent forhold er man ikke utro om man har sex med andre.

Hvorfor har du et så sterkt behov for å fordømme folk som tar andre valg i livet sitt enn det du gjør?

For meg er den gjensidige tilliten i forholdet viktig. Hva som er viktig for deg i et forhold får bli din sak.

Skrevet

1. Ja

2. Som sagt, det man ikke vet skader ikke.

Så om partner bedriver økonomisk utroskap som resulterer i at den andre vil slite økonomisk i årevis etterpå så er det helt greit så lenge partner ikke visste noe om det mens det pågikk?

Eller dersom utroskapen resulterer i et barn? Ingen tar skade av det så lenge partner ikke visste noe mens pulingen foregikk?

De fleste handlinger vi gjør har konsekvenser, både for oss selv og andre.

Skrevet

Alt handler om respekt.

Anonymous poster hash: b87f0...a7a

Skrevet

Så om partner bedriver økonomisk utroskap som resulterer i at den andre vil slite økonomisk i årevis etterpå så er det helt greit så lenge partner ikke visste noe om det mens det pågikk?

Eller dersom utroskapen resulterer i et barn? Ingen tar skade av det så lenge partner ikke visste noe mens pulingen foregikk?

De fleste handlinger vi gjør har konsekvenser, både for oss selv og andre.

Njæ, det med at alt har så fryktelige konsekvenser er jo skremselspropaganda. Man kan ha sex i årevis uten at det blir barn eller kjønnssykdommer eller at det blir kjent. Blir det barn så blir det barn, da - -og kjønnssykdommer kan behandles. Ingen av delene er gode motargumenter.

Driver partner med økonomisk utroskap er det helt andre ting som er galt med vedkommende.

Skrevet

Njæ, det med at alt har så fryktelige konsekvenser er jo skremselspropaganda. Man kan ha sex i årevis uten at det blir barn eller kjønnssykdommer eller at det blir kjent. Blir det barn så blir det barn, da - -og kjønnssykdommer kan behandles. Ingen av delene er gode motargumenter.

Driver partner med økonomisk utroskap er det helt andre ting som er galt med vedkommende.

Noe galt er det jo med vedkommende i begge tilfeller 😂 men du sier at du bruker denne filosofien i alle aspekter av forholdet...

Min mening er at alle mennesker bør være konsekvenstenkende. Å kunne forutse konsekvenser er.en del av det å være voksen, tross alt.

Der er overraskende mange barn som unnfanges i utroskap, og det har store konsekvenser for veldig mange mennesker, størst for barnet selv.

Skrevet

Min partner kan være utro så mye han lyster for min del. Men - er han så indiskret at jeg noengang får vite det, da er forholdet over. Uten spørsmål.

Anonymous poster hash: 3589c...5bf

Skrevet

Litt enig med Sug Lut i at det man ikke vet har man ikke vondt av - når det er sagt, jeg synes det er helt greit at mannen min er på flørtern og får litt spenning og bekreftelse på den måten, men tenker at der går grensen. Har han et behov for å høvle over flørten sin så håper jeg for hans del at han er diskret nok til at jeg aldri får vite det.

Så lenge vi sitter i det som vi gjør med små barn, hadde jeg ikke kastet ham ut for et enkelt sidesprang eller to.

Jeg tenker det er naivt å gå gjennom livet og tenke at partneren aldri faller for fristelsen til å få litt spenning på si.

Skrevet

Litt enig med Sug Lut i at det man ikke vet har man ikke vondt av - når det er sagt, jeg synes det er helt greit at mannen min er på flørtern og får litt spenning og bekreftelse på den måten, men tenker at der går grensen. Har han et behov for å høvle over flørten sin så håper jeg for hans del at han er diskret nok til at jeg aldri får vite det.

Så lenge vi sitter i det som vi gjør med små barn, hadde jeg ikke kastet ham ut for et enkelt sidesprang eller to.

Jeg tenker det er naivt å gå gjennom livet og tenke at partneren aldri faller for fristelsen til å få litt spenning på si.

Jeg tenker at det er trist å tenke så lite om seg selv at man aksepterer at mannen må "høvlet over en flørt" for å få spenning...

Her har mannen fått klar beskjed om at.dersom han vil beholde familien sin så holder han seg til meg. Jeg klarer meg utmerket uten ham dersom det skulle bli nødvendig, selv om jeg foretrekker livet sammen med ham (så lenge han er trofast og ærlig med meg)

Vi bor på et lite sted, utroskap holdes aldri skjult over tid her 😂😂😂

Skrevet

Ved å holde det hemmelig unngår du stigma. Og du har fortsatt ikke svar på hva annet det er som er feil med dette. At ditt ego blir støtt er ikke det samme som at noen har vært slem mot deg.

Hvordan kan man vite at begge parter holder tett om dette?

For meg er løgn, svik og bedrag av en slik karakter utroskap er, uforenelig med og kunne fortsette et partnerskap.

Og i aller høyeste grad anser jeg det som å være relativt slem dersom du går bak ryggen på din partner på den måten.

Trygghet og lojalitet er egenskaper jeg setter svært høyt, og dersom det elimineres bort vil forholdet skrante relativt fort.

Andre definerer forhold på andre måter, men jeg kan bare svare for hvordan det fungerer for meg. Og jeg har nulltoleranse for utroskap...

Skrevet

Man kan vel ha en åpen dialog selvom man ikke ønsker å ha et åpent forhold?

Utro betyr at man bryter en avtale. Har man et åpent forhold er man ikke utro om man har sex med andre.

Hvorfor har du et så sterkt behov for å fordømme folk som tar andre valg i livet sitt enn det du gjør?

For meg er den gjensidige tilliten i forholdet viktig. Hva som er viktig for deg i et forhold får bli din sak.

Det endrer ikke på at man ikke kan gå inn og bestemme over innholdet i ordet. Det er ingenting som tilsier at man må lyve etter et sidesprang. Derfor er ikke utroskap synonymt med løgn.

Skrevet

Det endrer ikke på at man ikke kan gå inn og bestemme over innholdet i ordet. Det er ingenting som tilsier at man må lyve etter et sidesprang. Derfor er ikke utroskap synonymt med løgn.

Ser man helt isolert på det så har du riktig, men da driver du egentlig en diskusjon om semantikk. Av og til er det lite som skiller mellom det å holde tilbake informasjon og en løgn. Utroskap har lett for å føre med seg andre løgner for å holde utroskapen hemmelig - løgner om hva man gjør, hvem man er med osv. Faktum er at svært mange som er utro lyver om det, både om ting for å skjule det og på direktespørsmål om man blir konfrontert om utroskapen.

Om to i et forhold har blitt enige om kjøreregler for forholdet, og det innebærer at utroskap ikke aksepteres, da vil en ev. utroskap fra den ene være et tillitsbrudd, manglende respekt for partneren og et svik. Det er et avtalebrudd. Da bør man enten være ærlig om det eller inngå ny avtale om man har endret holdning og heller ønsker et åpent forhold.

Anonymous poster hash: 71d7b...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...