Gå til innhold

Forklar meg vær så snill! (utruskap)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvifor er det verdens undergang? Viss du veit at mannen elskar deg. Eller mannen veit at du elskar han. Kvifor kaste alt på båten pga at ein har behov for litt spenning i eit langt samliv. Eg forstår godt at mannen kan ha eit svakt øyeblikk når vi har vore ilag i 15 år og alt er berre oppvask og kjedeleg daglegliv heime.

Men så lenge han held seg til meg, at han ikkje blir forelska, (eller viss det skulle vere omvendt, at eg ikkje blir forelska) så syns eg alt vi har greidd ilag betyr veeeeeldig mykje meir enn eit lite ligg for spenninga si skuld. Men eg er trygg på meg sjølv då. Er ikkje redd for at mannen bytter meg ut. Og for ordens skuld, ingen av oss har vore utro. Eg berre kan ikkje tenke meg at eg hadde kasta ut mannen om det skulle vise seg at han hadde det litt ekstra moro på julebordet liksom.

Anonymous poster hash: 24634...cdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo ikke alltid at utroskap bare dreier seg om "et svakt øyeblikk". Det kan være planlagt og/eller pågått over lang tid, og det innebærer gjerne løyner og manipulasjon, og derav en opplevelse av svik og tillitsbrudd.  Den du var på "lag med" og som skulle du skulle støtte deg på i vanskelige tider, har dolket deg i ryggen og mange opplever nok at fundamentet i forholdet blir sterkt svekket. Vet andre om utroskapen, men har skjult det kan dette oppleves fryktelig ydmykende.

Selv har jeg aldri blitt utsatt for utroskap og selvsagt finnes det grader av svik, men jeg synes ikke det er så vanskelig å sette meg inn i at det for mange kan oppfattes for "verdens undergang".

Anonymous poster hash: 412f4...3db
Skrevet

Det er ikke verdens undergang. Men jeg ønsker ikke å dele min mann seksuelt med noen, og det visste han da han valgte å bli sammen med meg. Spenning kan man få på andre måter enn å ligge med andre, og man har selv ansvar for eget forhold slik at det ikke bare blir oppvask og kjedelig dagligliv.

Skrevet

Kvifor er det verdens undergang? Viss du veit at mannen elskar deg. Eller mannen veit at du elskar han. Kvifor kaste alt på båten pga at ein har behov for litt spenning i eit langt samliv. Eg forstår godt at mannen kan ha eit svakt øyeblikk når vi har vore ilag i 15 år og alt er berre oppvask og kjedeleg daglegliv heime.

Men så lenge han held seg til meg, at han ikkje blir forelska, (eller viss det skulle vere omvendt, at eg ikkje blir forelska) så syns eg alt vi har greidd ilag betyr veeeeeldig mykje meir enn eit lite ligg for spenninga si skuld. Men eg er trygg på meg sjølv då. Er ikkje redd for at mannen bytter meg ut. Og for ordens skuld, ingen av oss har vore utro. Eg berre kan ikkje tenke meg at eg hadde kasta ut mannen om det skulle vise seg at han hadde det litt ekstra moro på julebordet liksom.

Deg om det

Han valgte meg og skal holde seg til meg.

Anonymous poster hash: bcaba...5f9

Skrevet

Løgn og bedrag er ikke noe jeg ønsker ikke livet mitt. Den jeg deler livet med må jeg kunne stole på.

Veldig enkelt og greit.

Skrevet (endret)

Om du unner mannen din å "kose seg litt ekstra på julebord" så deg om det. Jeg er ikke interessert i å ha et forhold der vi har sex med andre. Om han trenger dette for å kose seg eller få spenning så er ikke jeg riktig person for han å være i forhold med. Om han attpåtil lyver til meg og fører meg bak lyset så har vi et enda større problem enn bare sexen.

Jeg kunne kanskje tilgitt sex, om han hadde angret og vært åpen om det fra starten. Men om han hadde prøvd å skjule det, eller bagatellisert det på måten du gjør i HI ("det var bare litt ekstra morro, liksom, vær så snill forklar meg hvorfor det er verdens undergang"), da hadde nok ikke forholdet vært verdt å redde. For da viser han både at han ikke respekterer meg og grensene mine, og at han heller ikke forstår meg overhode.

Ellers synes jeg det er motbydelig at du hever deg over andre som har andre grenser enn deg når det kommer til sex og forhold - "Men eg er trygg på meg sjølv då." Jeg er trygg på meg selv jeg og. Men jeg har krav for hvordan jeg tillater meg å bli behandlet og hvordan jeg vil at parforholdet mitt skal fungere. Jeg har ett liv og ønsker i prinsippet ikke å dele det med en som ligger med andre samtidig som han forventer at jeg er trofast. Om han vil ha et åpent forhold og er ærlig om det kunne jeg muligens vurdert det, det kommer an på personen og min egen livssituasjon. Men løgn og bedrag er uaktuelt, det gidder jeg ikke bruke tiden og energien min på.

Endret av Browncoat
Skrevet (endret)

Om du unner mannen din å "kose seg litt ekstra på julebord" så deg om det. Jeg er ikke interessert i å ha et forhold der vi har sex med andre. Om han trenger dette for å kose seg eller få spenning så er ikke jeg riktig person for han å være i forhold med. Om han attpåtil lyver til meg og fører meg bak lyset så har vi et enda større problem enn bare sexen.

Jeg kunne kanskje tilgitt sex, om han hadde angret og vært åpen om det fra starten. Men om han hadde prøvd å skjule det, eller bagatellisert det på måten du gjør i HI ("det var bare litt ekstra morro, liksom, vær så snill forklar meg hvorfor det er verdens undergang"), da hadde nok ikke forholdet vært verdt å redde. For da viser han både at han ikke respekterer meg og grensene mine, og at han heller ikke forstår meg overhode.

Ellers synes jeg det er motbydelig at du hever deg over andre som har andre grenser enn deg når det kommer til sex og forhold - "Men eg er trygg på meg sjølv då." Jeg er trygg på meg selv jeg og. Men jeg har krav for hvordan jeg tillater meg å bli behandlet og hvordan jeg vil at parforholdet mitt skal fungere. Jeg har ett liv og ønsker i prinsippet ikke å dele det med en som ligger med andre samtidig som han forventer at jeg er trofast. Om han vil ha et åpent forhold og er ærlig om det kunne jeg muligens vurdert det, det kommer an på personen og min egen livssituasjon. Men løgn og bedrag er uaktuelt, det gidder jeg ikke bruke tiden og energien min på.

Må signere dette. Og jeg stiller i tillegg spørsmålstegn ved at "å kose seg" ofte blir automatisk assosiert med flatfyll eller sex med andre. Voksne mennesker må kunne kose seg på 100 andre måter enn å drikke seg fulle og ligge med kollegaer på julebord. Det som er ekstra problematisk med forhold til kollegaer er jo at man tilbringer mer tid med dem enn med sin egen partner i hverdagen. Man kan ikke "kutte ut" vedkommende uten å måtte bytte arbeidsplass og er nødt til å omgås. Å omgås noen man har hatt kort affære med kan ofte resultere i at det utvikles følelser, og da er løpet kjørt.

Stiller også spørsmål ved at "å være trygg på seg selv" blir likestilt med å godta alt mulig dritt fra partner, prompe foran partner eller gjøre andre ting som de fleste ikke ønsker å ha i et forhold. Man kan være trygg på seg selv og ha godt selvbilde, men samtidig sette egne grenser. Det er vel heller det at man klarer å sette grenser for seg selv og ikke går på akkord med disse, som kjennetegner at man er "trygg på seg selv".

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Løgn og bedrag er ikke noe jeg ønsker ikke livet mitt. Den jeg deler livet med må jeg kunne stole på.

Veldig enkelt og greit.

Og enda enklere blir det hvis du slutter å sette likhetstegn mellom puling og løgn. Det er to ulike ting.

Løgn har jeg nulltoleranse for. Løgner dreper nærhet, fordi de saboterer kommunikasjonen mellom to mennesker. Man kan ikke snakke sammen hvis man ikke kan tro på det som blir sagt.

Men en ærlig person som innrømmer et feiltrinn er ikke en løgner og bedrager. Så da må du analysere dine egne følelser og finne ut om det er mangel på tillit ELLER ren seksuell "eiesyke" som er problemet.

Anonymous poster hash: 23c08...3fb

Skrevet

Det er absolutt ikke i orden at mannen (eller jeg) "koser oss litt" på julebord eller ved andre anledninger. Det handler om respekt for partneren og han ville antageligvis blitt sparka på hodet ut om han kom og sa at han bare ville kose seg litt.

Men for meg er likevel ikke utroskap ensbetydende med at forholdet er over, for som andre ting her i livet, har også utroskap sine dimensjoner og "gode" eller dårlige årsaker. Men "jeg fikk bare lyst til å kose meg litt" - er ikke en av de grunnene som jeg ville vært villig til å jobbe med. 

Skrevet

Må signere dette. Og jeg stiller i tillegg spørsmålstegn ved at "å kose seg" ofte blir automatisk assosiert med flatfyll eller sex med andre. Voksne mennesker må kunne kose seg på 100 andre måter enn å drikke seg fulle og ligge med kollegaer på julebord. Det som er ekstra problematisk med forhold til kollegaer er jo at man tilbringer mer tid med dem enn med sin egen partner i hverdagen. Man kan ikke "kutte ut" vedkommende uten å måtte bytte arbeidsplass og er nødt til å omgås. Å omgås noen man har hatt kort affære med kan ofte resultere i at det utvikles følelser, og da er løpet kjørt.

Stiller også spørsmål ved at "å være trygg på seg selv" blir likestilt med å godta alt mulig dritt fra partner, prompe foran partner eller gjøre andre ting som de fleste ikke ønsker å ha i et forhold. Man kan være trygg på seg selv og ha godt selvbilde, men samtidig sette egne grenser. Det er vel heller det at man klarer å sette grenser for seg selv og ikke går på akkord med disse, som kjennetegner at man er "trygg på seg selv".

Haha, nettopp! Jeg koser meg ofte, jeg, men går likevel ikke ut på flatfylla hver helg eller ligger med tilfeldige mennesker bak mannen min sin rygg.

Og ja, affærer med kollegaer er ofte mer problematisk pga det du påpeker. Da er det ofte flørting og nærhet som har bygget seg opp over tid på arbeidsplassen før det kombineres med store mengder alkohol og dårlig dømmekraft, og så har man "plutselig" klart å "gjøre en tabbe" og ligget med kollegaen sin. Det er en av grunnene til at jeg ikke liker flørting når man er i forhold heller, det er en slippery slope og en måte å si til andre at "jeg synes du er attraktiv og vil gjerne ha sex med deg, men dessverre er jeg i et forhold så det kan ikke gå lenger enn dette *winkwink*", og så er det liksom en overraskelse når flørtinga går over til å krysse grensa helt likevel.

Skrevet

Fordi intimiteten oss i mellom er en veldig viktig brobygger for resten av vårt forhold.

Fordi ved å utsette seg selv og meg for både sykdommer, uønsket graviditet hos den andre kvinnen og det stigmaet det medfører å være "den utro", ikke er noe jeg synes et forhold bør akseptere.

Hvis du ikke klarer å la være og knulle rundt på julebord så har du så liten evne til selvregulering at du bør helst flytte hjem på gutterommet å rope på mamma for å få toast med ost og salami!

Skrevet

Fordi ved å utsette seg selv og meg for både sykdommer, uønsket graviditet hos den andre kvinnen og det stigmaet det medfører å være "den utro", ikke er noe jeg synes et forhold bør akseptere.

Mht mannens evne til selvregulering har jeg ikke noen innvendinger. Klart man skal kunne vente at en voksen person greier å styre seg.

Men de argumentene her (sykdommer, graviditet, stigma) er bare vikarierende motiver. Hvis de virkelig er viktige/reelle grunner til å mislike utroskapen, da sier du jo egentlig at hemmelig utroskap med kondom er ok. For da har jo fyren forebygget både stigma, sykdommer og svangerskap...

Skrevet

Mht mannens evne til selvregulering har jeg ikke noen innvendinger. Klart man skal kunne vente at en voksen person greier å styre seg.

Men de argumentene her (sykdommer, graviditet, stigma) er bare vikarierende motiver. Hvis de virkelig er viktige/reelle grunner til å mislike utroskapen, da sier du jo egentlig at hemmelig utroskap med kondom er ok. For da har jo fyren forebygget både stigma, sykdommer og svangerskap...

Ved å bruke kondom så unngår du stigma? Utroskap uavhengig av karakter er uakseptabelt. Ikke kun for å forhindre kjønnsykdommer, men fordi jeg ville sett på mannen min som en fjott, jeg ville mistet all respekt for ham som fornuftig tenkende vesen og det for meg er den sikre død for et forhold.

Skrevet

Enten har du aldri opplevd utroskap eller så er du bare litt dum ....... eller begge deler.

Anonymous poster hash: 4f986...2d7

Skrevet

Eller at

Enten har du aldri opplevd utroskap eller så er du bare litt dum ....... eller begge deler.

Anonymous poster hash: 4f986...2d7

Eller at hun selv er utro og kaller det for å "kose seg med andre i ny og ne, noe som er helt greit for man må jo ha spenning".

Skrevet

Hvis du har fulgt med i timen så er kondom ikke 100 % beskyttelse for sykdommer eller graviditet. Man kan for eksempel bli smittet av herpes ved oralsex. Hjelper ikke med kondom da...

Skrevet

Og enda enklere blir det hvis du slutter å sette likhetstegn mellom puling og løgn. Det er to ulike ting.

Løgn har jeg nulltoleranse for. Løgner dreper nærhet, fordi de saboterer kommunikasjonen mellom to mennesker. Man kan ikke snakke sammen hvis man ikke kan tro på det som blir sagt.

Men en ærlig person som innrømmer et feiltrinn er ikke en løgner og bedrager. Så da må du analysere dine egne følelser og finne ut om det er mangel på tillit ELLER ren seksuell "eiesyke" som er problemet.

Hvis man har avtalt at man er eksklusive, er det løgn og bedrag å gå og ha sex med andre, selv om man innrømmer det rett etterpå. Hvis man har behov for å ha sex med andre, bør man si det FØR man gjør det, slik at partneren er klar over det og kan komme med innvendinger mot det. Hvis du får partneren til å tro at dere er eksklusive og "koser deg" på julebord, så lyver du jo for partneren. Hvorfor ønsker ikke folk som har behov for å være polygame til å fortelle dette før de etablerer et forhold? Slik at de kan ha et åpent forhold med partneren sin? La meg gjette, fordi dere ikke ønsker at deres partner skal pule rundt, men vil gjerne forbeholde slik rett for dere selv?

Skrevet

En del av definisjonen av utroskap er å gå bak ryggen på partneren. Min partner vet at jeg ikke er interessert i et åpent forhold. Har han sex med andre er det i så fall bak ryggen min og faller inn unner bedrag. Jeg eier ham ikke men jeg forventer å kunne stole på ham. Er han ikke fornøyd med forholdet får vi enten forsøke å jobbe med saken eller også får han avslutte. Stadig veldig enkelt og greit. Vil han ha sex med andre er det hans valg men da kan han ikke samtidig være i et forhold med meg. Det har intet med feiltrinn å gjøre. Han er en voksen mann og tar et bevisst valg.

Skrevet

Så var det på'n igjen. Fint for deg at det er ok at mannen din ligger rundt, men for meg er det ikke ok fordi han bryter tilliten og utsetter meg for smitte.

Utroskap er ikke ok, uansett.

Anonymous poster hash: 81931...df4

Skrevet

Det partner ikke vet har partner ikke vondt av.

Skrevet

Det er bare en motbydelig tankegang. Hva med å ha litt respekt for partneren sin og grensene han/hun har satt for seg selv.

Anonymous poster hash: 5ff02...5c9

Skrevet

Helt uenig. Alle har vondt av å gå rundt med kjønnssykdommer uten at de vet.

Skrevet

Bruker du den argumentasjonen rundt alle aspekter av forholdet ditt?

Og godtar du at din partner behandler deg på samme måte?

Anonymous poster hash: 76d58...5b5

Skrevet

Det er bare en motbydelig tankegang. Hva med å ha litt respekt for partneren sin og grensene han/hun har satt for seg selv.

Anonymous poster hash: 5ff02...5c9

Som sagt, det man ikke vet...kan man ikke bli støtt av.

Skrevet (endret)

Helt uenig. Alle har vondt av å gå rundt med kjønnssykdommer uten at de vet.

Hehehe, du har fortsatt ikke vært hos psykolog med dette opphenget ditt? Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...