Gå til innhold

Har ikke folk flest masse ting (og rot)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

100 kvm er vel ikke lite plass 😳

Anonymous poster hash: 14597...f3a

Det er sykt lite😱

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har vi mere tid nå, når vi slipper å rydde timesvis. Nå er huset ryddig hver kveld. Om vi skal ha helgevask, er det bare å sette i gang med en gang.

Når jeg eller mannen støvsuger eller vasker, sparer vi også tid på å slippe og flytte ting frem og tilbake.Anonymous poster hash: 9b4eb...82b

Rydde i timesvis?? Hæ? Ja, ungene plukker jo opp greiene sine når de er ferdige med dem da blir det jo ryddig? Hva annet måtte dere rydde i timesvis hver dag?

Virker som dere er utrolig rotete og uorganiserte av dere og at eneste løsningen bare er å ikke ha noen verdens ting?

Anonymous poster hash: 70871...cdd

Skrevet

Vi hadde ikke kaos, men huset var fullt med mye ting. Når man får masse gaver i diverse anledninger som fylles det fort opp i bodene. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b

Men hvorfor måtte dere stadig drive å rydde i disse tingene i timesvis?? Og flytte på dem om dere skulle støvsuge? Lå de bare på gulvet?

Skrevet

Vi har ett rom som er avstengt når vi har besøk (barnebursdag etc.), og det er soverommet vårt. DER havner nemlig alle tingene når vi venter storinnrykk. Anonymous poster hash: 6e94b...234

OK. Så dere bærer diverse kommoder og oppbevaringsmøbler inn på soverommet hver gang dere får besøk? Høres veldig tungvint ut, blir jo sabla mye jobb da.

Skrevet

Vi har møbler vi flytter på, ja? Det har vel dere også.

Det tar likevel ikke timesvis å rydde ting til sin faste plass. Og med mindre man har pyntegjenstander på utstilling, er det jo ikke snakk om å flytte på ting for å vaske.

Anonymous poster hash: 81121...060

Jeg snakker ikke kun rydding, men rett og slett hele runddans av før husvask, under husvask og etter husvask. Noe som innebærer tørke støv, flytte på ting, ta teppene ut, flytte på ting igjen for å støvsuger overalt, flytte på ting for å vaske.

Om man har faste plasser, så står da mange av tingene fremme. Da må det jo flyttes uansett hvordan du vrir og vender på det jeg sier.

Hvis du mener rydding inkl husvask ikke tar timevis? Hvor mye tid bruker dere på full shining på huset deres da?!

Uansett så har familien og jeg valgt bevisst å leve et minimalistisk stil nå, så det problemet har vi kvitt for lenge siden. Vi gidder ikke lenger å bruke mye tid på husarbeid, prioriterer heller å følge ungene tettere opp, ha mer egen tid, trene og lader opp batteriet. Utrolig deilig å bruke maks 30 min. med husarbeid etter at ungene hat lagt seg. At det fungerer for oss, trenger ikke å fungerer for andre.

Anonymous poster hash: 9b4eb...82b

Skrevet

Men hvorfor måtte dere stadig drive å rydde i disse tingene i timesvis?? Og flytte på dem om dere skulle støvsuge? Lå de bare på gulvet?

Du må begynner å lese alle innleggene før du svarer. Har jeg sagt at ting som bare lå på golvet!?

Skrevet

Jeg snakker ikke kun rydding, men rett og slett hele runddans av før husvask, under husvask og etter husvask. Noe som innebærer tørke støv, flytte på ting, ta teppene ut, flytte på ting igjen for å støvsuger overalt, flytte på ting for å vaske.

Om man har faste plasser, så står da mange av tingene fremme. Da må det jo flyttes uansett hvordan du vrir og vender på det jeg sier.

Hvis du mener rydding inkl husvask ikke tar timevis? Hvor mye tid bruker dere på full shining på huset deres da?!

Uansett så har familien og jeg valgt bevisst å leve et minimalistisk stil nå, så det problemet har vi kvitt for lenge siden. Vi gidder ikke lenger å bruke mye tid på husarbeid, prioriterer heller å følge ungene tettere opp, ha mer egen tid, trene og lader opp batteriet. Utrolig deilig å bruke maks 30 min. med husarbeid etter at ungene hat lagt seg. At det fungerer for oss, trenger ikke å fungerer for andre. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b

Så til tross for at dere lever minimalistisk bruker dere 30 min hver dag?? på husarbeid? Da bruker jo dere fremdeles veldig mye tid på det da. Når ungene har lagt seg har de jo ryddet etter seg og da er det kun klesvask som kanskje er igjen, og det tar jo ikke så mye tid.

Skrevet

Du må begynner å lese alle innleggene før du svarer. Har jeg sagt at ting som bare lå på golvet!?

Rettelse, ikke alle, men hele innlegget mitt mente jeg :)

Dessuten har jeg kvitt husarbeids problemet nå. Orker ikke å gjengi det jeg har skrevet i de tidligere innleggene. Du får scrolle lenger opp og lese dem selv.

Skrevet

Så til tross for at dere lever minimalistisk bruker dere 30 min hver dag?? på husarbeid? Da bruker jo dere fremdeles veldig mye tid på det da. Når ungene har lagt seg har de jo ryddet etter seg og da er det kun klesvask som kanskje er igjen, og det tar jo ikke så mye tid.

Himmel og hav, for en kverulant du er! For det første skrev jeg ikke 30 minutter, men _max_. Klærsvask tar ikke tid for det utfører vaskemaskinen, men skitne klærne skal puttes inn, de rene klærne og sokker som hang til tørk må brettes sammen og legges på plass. Når maskinen er ferdig, skal klærne henges opp. De har selvsagt ikke føtter eller armer til å utføre det selv :P Koste golvet på kjøkkenet, ta oppvask og rydde bort rene ting som er blitt tørket. Alt dette tar fort ca 30 minutter. Er det noe mer du lurer på?!

Skrevet

Du må begynner å lese alle innleggene før du svarer. Har jeg sagt at ting som bare lå på golvet!? Anonymous poster hash: 9b4eb...82b

Du sier jo at dere måtte rydde i timesvis? Dere rydder vel ikke i alle skuffer og skap daglig? Sette ting på plass igjen er jo fort gjort?

Skrevet

Himmel og hav, for en kverulant du er! For det første skrev jeg ikke 30 minutter, men _max_. Klærsvask tar ikke tid for det utfører vaskemaskinen, men skitne klærne skal puttes inn, de rene klærne og sokker som hang til tørk må brettes sammen og legges på plass. Når maskinen er ferdig, skal klærne henges opp. De har selvsagt ikke føtter eller armer til å utføre det selv :P Koste golvet på kjøkkenet, ta oppvask og rydde bort rene ting som er blitt tørket. Alt dette tar fort ca 30 minutter. Er det noe mer du lurer på?!Anonymous poster hash: 9b4eb...82b

Dere er sikkert bare litt treige av dere da, og roter mye om dere har mye ting. Jeg kjenner meg ikke igjen det livet du beskriver med mye ting, og vi har mye. Men tingene stjeler jo ikke noe tid, så sant man ikke roter alt utover hele tiden da.

Skrevet

Du sier jo at dere måtte rydde i timesvis? Dere rydder vel ikke i alle skuffer og skap daglig? Sette ting på plass igjen er jo fort gjort?

Har jeg skrevet til daglig da?! Jeg skrev i forbindelse med husvask før vi valgte å leve i minimalistisk stil. Før vi gjorde det, brukte vi timesvis på det. Da er det inkludert alt utførelse før, under og etter husvask. Se bare de innleggene lenger opp. Orker ikke å gjengi det på nytt.

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor folk så opphengt i dette, og sporet HI sitt innlegg.

Skrevet

Vi bor på fire rom og 75 kvm med to små barn, og jeg har etter hvert utviklet noe som ligner allergi mot for mange ting. Det kommer av at i en såpass liten leilighet har man ikke en kvadrat til overs, og hvis jeg må flytte på fire ting før jeg kommer frem til det jeg skal ha, kommer jeg til å få infarkt før jeg er 50. Det må simpelten være mulig å tørke støv, åpne dører eller støvsuge uten å stadig dunke borti noe.

Få ting gir meg fred i sinnet. Det betyr ikke at vi har det hvitt og sterilt hjemme. Her er det møbler og tepper i forskjellige farger, bøker i hyllene, lego på gulvet, puter og pledd, planter og bilder og tegninger. Men ikke femten av alt! Det holder med en kleskommode til hvert barn og en skyvedørsgarderobe til oss voksne. Her har vi både klær og en del ting. Garderobeskap på gangen, et par bokhyller og en tv-benk med skuffer i stua. Det vi ikke trenger oppe i leiligheten til daglig, har vi i boder. Sparer på bilder og minner gjør vi og, men vi har kastet notatene fra historie grunnfag 1999, liksom. :-)

Én sekk til barnehagen holder - hva skal man med flere? Både fra et økonomisk og et miljøvennlig perspektiv, pluss det at man hele tiden må velge blant flere sekker. Fullstendig poengløst. Og hvis barna ikke leker med lekekjøkkenet eller whatever? Ta det bort en stund eller vurder om den tiden er forbi. Jeg skrev at å ha få ting gir meg fred i sinnet, og jeg tror det samme gjelder for barna. Det å måtte vasse i et hav av leker og hele tiden bli distrahert av nye ting og nye valg, jeg tror de blir stresset og konsentrerer seg dårligere. Og ungene har absolutt alt de trenger, de har sykkel og ski og lego og biler og briotog og tegnesaker og utkledningsklær og spill og bøker og huler og til og med litt plastcrap.

Selvsagt, hver til sin greie og du om det, men det er deilig å kvitte seg med litt og gi slipp på litt etter hvert.

Anonymous poster hash: 17302...b7c

Skrevet

Dere er sikkert bare litt treige av dere da, og roter mye om dere har mye ting. Jeg kjenner meg ikke igjen det livet du beskriver med mye ting, og vi har mye. Men tingene stjeler jo ikke noe tid, så sant man ikke roter alt utover hele tiden da.

Helt greit at du ikke kjenner igjen livet jeg beskriver, men det gjør nok andre. Vi alle er forskjellige og prioritere helt annerledes. Ingenting er rett og galt der. Så strengt tatt skjønner jeg derfor ikke hvorfor du henger opp i alt detaljer det jeg skriver?! At dette fungerer for oss, og gir både meg og familien min mye positiv tilbake, så fortsetter jeg med det.

Når det er sagt så ser man støtt og stadig mange innlegg her inne at folk et sliten og lei av husarbeid.

Skrevet

Vi bor på fire rom og 75 kvm med to små barn, og jeg har etter hvert utviklet noe som ligner allergi mot for mange ting. Det kommer av at i en såpass liten leilighet har man ikke en kvadrat til overs, og hvis jeg må flytte på fire ting før jeg kommer frem til det jeg skal ha, kommer jeg til å få infarkt før jeg er 50. Det må simpelten være mulig å tørke støv, åpne dører eller støvsuge uten å stadig dunke borti noe.

Få ting gir meg fred i sinnet. Det betyr ikke at vi har det hvitt og sterilt hjemme. Her er det møbler og tepper i forskjellige farger, bøker i hyllene, lego på gulvet, puter og pledd, planter og bilder og tegninger. Men ikke femten av alt! Det holder med en kleskommode til hvert barn og en skyvedørsgarderobe til oss voksne. Her har vi både klær og en del ting. Garderobeskap på gangen, et par bokhyller og en tv-benk med skuffer i stua. Det vi ikke trenger oppe i leiligheten til daglig, har vi i boder. Sparer på bilder og minner gjør vi og, men vi har kastet notatene fra historie grunnfag 1999, liksom. :-)

Én sekk til barnehagen holder - hva skal man med flere? Både fra et økonomisk og et miljøvennlig perspektiv, pluss det at man hele tiden må velge blant flere sekker. Fullstendig poengløst. Og hvis barna ikke leker med lekekjøkkenet eller whatever? Ta det bort en stund eller vurder om den tiden er forbi. Jeg skrev at å ha få ting gir meg fred i sinnet, og jeg tror det samme gjelder for barna. Det å måtte vasse i et hav av leker og hele tiden bli distrahert av nye ting og nye valg, jeg tror de blir stresset og konsentrerer seg dårligere. Og ungene har absolutt alt de trenger, de har sykkel og ski og lego og biler og briotog og tegnesaker og utkledningsklær og spill og bøker og huler og til og med litt plastcrap.

Selvsagt, hver til sin greie og du om det, men det er deilig å kvitte seg med litt og gi slipp på litt etter hvert. Anonymous poster hash: 17302...b7c

To sekker er da fint? Variasjon? Du har kanskje bare en håndveske selv også?

Skrevet

Her i stua mi har vi en sofa, tvbenk, og en skjenk. Åpner du den skjenken ramler det en haug med leker ut 😅 Det ser strøkent ut her, men er flink å legge ting på plass der dei skal vere. Klær pakker jeg ofte bort. Pakker det i vakumposer. Skoskap til sko, slik dei ikke ligger å slenger i gangen. Liker orden ✌🏼 Blir så lett og holde det ryddig da

Anonymous poster hash: 1eb0d...d17

Skrevet

Her i stua mi har vi en sofa, tvbenk, og en skjenk. Åpner du den skjenken ramler det en haug med leker ut Det ser strøkent ut her, men er flink å legge ting på plass der dei skal vere. Klær pakker jeg ofte bort. Pakker det i vakumposer. Skoskap til sko, slik dei ikke ligger å slenger i gangen. Liker orden ✌ Blir så lett og holde det ryddig daAnonymous poster hash: 1eb0d...d17

Men da HAR du jo i det minste en skjenk og et skoskap. Man skjønner jo da at du har greier inni der. Men når det ikke engang finnes såpass med møbler... Må bli mye bruk og kast og kjøpe nytt neste gang vi hil ha sånn eller trenger det osv?

Skrevet

To sekker er da fint? Variasjon? Du har kanskje bare en håndveske selv også?

Siden du spør, så har jeg bare én veske, og den bruker jeg sjelden. Er kanskje ikke så veldig representativ, har lite tilbehør generelt og er ikke opptatt av stæsj og pynt. Uansett var det med sekken bare et eksempel siden HI nevnte at de har mange sekker og generelt mye ting (kanskje sekker er et område de kan stramme inn på, så blir det litt mindre rot ;-)), men jeg synes genuint ikke at det er nødvendig med mer enn én sekk. Skjønner ikke behovet for variasjon på sekkfronten, nei.

Anonymous poster hash: 17302...b7c

Skrevet

Siden du spør, så har jeg bare én veske, og den bruker jeg sjelden. Er kanskje ikke så veldig representativ, har lite tilbehør generelt og er ikke opptatt av stæsj og pynt. Uansett var det med sekken bare et eksempel siden HI nevnte at de har mange sekker og generelt mye ting (kanskje sekker er et område de kan stramme inn på, så blir det litt mindre rot ;-)), men jeg synes genuint ikke at det er nødvendig med mer enn én sekk. Skjønner ikke behovet for variasjon på sekkfronten, nei. Anonymous poster hash: 17302...b7c

Nå er jeg HI da. Den ene sekken fikk han i gave av noen engang med motiv han elsker. Hovedsekken egner seg best til turer i bhg. Er ikke egentlig ute etter å stramme inn så mye, vi har det ikke rotete. Rot skriver jeg for mange vil vel kalle det å ha masse ting for rot. Selv har jeg sikkert ti vesker til hvert sitt bruk?

Jeg hadde ikke greid meg uten alle tingene mine jeg, virker så kjedelig å ikke ha noe? Ingen variasjon.

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg har to boder å stable ting i. Alt for mange ting her,og skulle nok kastet mer enn jeg gjør. Har noen kasterunder innimellom.

Vi har en skohylle i gangen,men den passer jo dårlig til støvletter ,ridestøvler og vanlige støvler. Skoskap har vel like dårlig plass til vintersko som en skohylle.

Spesialkontorstolen tar stor plass, ,men må bare stå her.

Skrevet

Dere høres ut som noen rotete slasker Hi

Faen meg alltid like positiv... Får du nytelse av å slenge dritt til folk som ikke har gjort deg noe? På hvilken måte er HI en "slask"? Hva er vitsen med å gi henne en nedsettende karakteristikk?

HI: det overrasker meg at mange ikke leser bøker i det hele tatt, at de ikke har bokhyller eller bøker i hus. Synes heller ikke det er noe særlig koselig når huset ser ut som interiørkatalog og det bor flere barn i huset. Man må kunne bruke møbler, gulver og overflater uten å være redd for å sette merker på dem.

Skrevet

Faen meg alltid like positiv... Får du nytelse av å slenge dritt til folk som ikke har gjort deg noe? På hvilken måte er HI en "slask"? Hva er vitsen med å gi henne en nedsettende karakteristikk?

HI: det overrasker meg at mange ikke leser bøker i det hele tatt, at de ikke har bokhyller eller bøker i hus. Synes heller ikke det er noe særlig koselig når huset ser ut som interiørkatalog og det bor flere barn i huset. Man må kunne bruke møbler, gulver og overflater uten å være redd for å sette merker på dem.

Jeg elsker å lese bøker, men har ingen bokhyller. Når de bøkerne er blitt lest ferdig så gir jeg bort til noen andre. For jeg kommer aldri til å lese dem på nytt, da er det ingen vits å bevare dem.

Når det gjelder barnebøker, så gir vi også dem bort til familien og venner når ungene vokser fra bestemte aldersgruppe. De som dem fortsatt liker å titte på og leser i, oppbevares i en kasse med lokk på.

Skrevet

Er det noen jeg ser på som slask og monster her , så er det hun dama som er sint og naken. Hun har sikkert dårlig selvbilde eller noe. 🤔

Anonymous poster hash: a54c4...f37

Skrevet

Uansett så har familien og jeg valgt bevisst å leve et minimalistisk stil nå, så det problemet har vi kvitt for lenge siden. Vi gidder ikke lenger å bruke mye tid på husarbeid, prioriterer heller å følge ungene tettere opp, ha mer egen tid, trene og lader opp batteriet. Utrolig deilig å bruke maks 30 min. med husarbeid etter at ungene hat lagt seg. At det fungerer for oss, trenger ikke å fungerer for andre.

Ting kan ha faste plasser nede i en skuff.

Og man kan velge å bare f eks støvsuge bokhyllene, ikke ta ut hver bok og støvtørke den.

Anonymous poster hash: 81121...060

Skrevet

Er det noen jeg ser på som slask og monster her , så er det hun dama som er sint og naken. Hun har sikkert dårlig selvbilde eller noe. 🤔

Anonymous poster hash: a54c4...f37

Sikkert dårlig selvtillit eller noe?😁 Dagens

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...