Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #26 Skrevet 23. februar 2017 Har vært på besøk hos endel folk nå i forbindelse med barnebursdager i barnehagen og blir litt forbauset over at folk ikke har noen "ting". Stuene er nesten uten møbler, og det er ingen ting i hyller eller leker i noen kroker. Har ikke slike folk ting eller er det stuet bort der ingen kan se det? Siste huset vi var i gikk ungene i alle rom nesten og det var like lite alle steder. Hos oss er det ting overalt, vi har altfor mye det vet jeg, men likevel. Forskjellen er enorm. Vi har tre barn og man ser i alle rom at vi har barn. Det er leker og ting i alle rom. Vi har også masse oppbevaringsmøbler til å ha ting i på alle rom, og masse hyller og kasser og puffer. Og alt er like fullt. I tillegg har vi mange boder og disse er også fulle av saker og ting. Mye gammelt, minner osv, og endel vi ikke bruker (så ofte). Ser litt på nye hus og det er jo ikke bod plass i dem. Hvor skal man da ha ting man ikke bruker så ofte? Bager, toalettmapper, kofferter, klær til andre anledninger som slalom osv. Gamle fotoalbum, julepynt osv. Er det bare vi som samler på for mye? Eller har det utvalget jeg har sett i det siste vært spesielt ryddig? Har dere masse ting (og rot)? Anonymous poster hash: 70871...cdd Jeg er som deg, og blir rysta når jeg kommer inn i hjem som ligner en Bonytt-reportasje. Anonymous poster hash: 81121...060
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #27 Skrevet 23. februar 2017 Eeh, de har ryddet til bursdagen😉 Hos meg ser det sånn ut når jeg har besøk og selskap, ellers flyter det😅 Anonymous poster hash: 683a6...fff
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #28 Skrevet 23. februar 2017 Nei, men de siste jeg besøkte hadde ikke loft. Ei heller boder. Og ikke særlig mye møbler på rommene heller. Om ikke alt var stuet inn på foreldresoverommet så fatter jeg ikke hvor de har det. Så om det ikke var fremme så hvor har de det liksom? Anonymous poster hash: 70871...cdd Hvordan vet du at de verken har boder eller loft? Spurte du eller? 😂 Vi har et stort walk in i forbindelse med soverommet, her har vi duker, sesongpynt, sesongklær, koffereter osv. I tillegg har vi en luke til et lite kryploft der (som vi ikke benytter på grunn av brannkrav). Vi har også litt oppbevaring på vaskerommet vårt. Ellers er huset ganske striglet for rot og store oppbevaringsmøbler. Gjester spankulerer aldri inn på verken vaske- eller soverom så kanskje de også spekulerer i hvor vi har alle tingene våre 😂 Anonymous poster hash: 7969a...93c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #29 Skrevet 23. februar 2017 Har lurt på det samme, HI. Og så synes jeg det er så ukoselig med sånne minimalistiske hus. Ikke noen ting som gjør det koselig! Her er det lettere kaos akkurat nå, men det er pga. litt oppussing. Og jeg har flere kommoder, skap osv. Har også heldigvis stort loft hvor jeg har kofferter, bager, julepynt, påskepynt, ting og tang jeg tar vare på til barna, fotoalbum fra flere år tilbake, cd-er, diverse ting jeg ikke vil kvitte meg med osv osv..... Vet ikke hva jeg skulle gjort uten det loftet!! Anonymous poster hash: 5b414...233
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #30 Skrevet 23. februar 2017 Tvert i mot har jeg et annet inntrykk enn deg. I de fleste hjemmene jeg har vært innom, har folk enten det hjemmekoselig, piffet opp som om det er rett fra et interiør blad eller overlesset av ting. Vi er få tall som lever i minimalistisk stil, det er et valg som jeg tok i samråd med min kjære for 4-5 år siden. Vi begge var drit lei å bruke timesvis på husarbeid og lete etter ting og tang. Vi ønsket mer kvalitetstid med ungene, mindre husarbeid, mer egen tid, ha kontroll over hva ligger hvor. Det ble til at vi tok en stor opprydding her hjemme. Og jeg priser lykkelig for at vi tok det grepet For når ungene har lagt seg bruker vi maks 30 min. med husarbeid. Resten går til egen tid. Etter dette grepet merkes det veldig godt på humøret til hele gjengen, mer tid til ungene, mindre å gjøre, mer kvalitetstid og egen tid. Vinn vinn situasjon Når det gjelder lekene til ungene, så har de et eget tv kombinert lekerom. Før kveldsmat fortæres, rydder de opp alt og legger i lekekassene. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b
Hjertefru Skrevet 23. februar 2017 #31 Skrevet 23. februar 2017 Næsj, det er vel tidens melodi. Bruk og kast, kjøpe ny julepynt.... drit i tradisjoner. Og når nymoderne bygg blir laget nesten uten bodplass bygger det jo opp under dette. Husker et hus jeg bodde i da jeg var ung. Store, deilige klesskap med plassbygde hyller. Vedbu, matbod og vaskekjeller. Pluss et tørkeloft så stort at du kunne arrangert dansefest. Uheldigvis hadde jeg ikke noe særlig da, så fikk jo ikke bruk for all plassen.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #32 Skrevet 23. februar 2017 Tvert i mot har jeg et annet inntrykk enn deg. I de fleste hjemmene jeg har vært innom, har folk enten det hjemmekoselig, piffet opp som om det er rett fra et interiør blad eller overlesset av ting. Vi er få tall som lever i minimalistisk stil, det er et valg som jeg tok i samråd med min kjære for 4-5 år siden. Vi begge var drit lei å bruke timesvis på husarbeid og lete etter ting og tang. Vi ønsket mer kvalitetstid med ungene, mindre husarbeid, mer egen tid, ha kontroll over hva ligger hvor. Det ble til at vi tok en stor opprydding her hjemme. Og jeg priser lykkelig for at vi tok det grepet For når ungene har lagt seg bruker vi maks 30 min. med husarbeid. Resten går til egen tid. Etter dette grepet merkes det veldig godt på humøret til hele gjengen, mer tid til ungene, mindre å gjøre, mer kvalitetstid og egen tid. Vinn vinn situasjon Når det gjelder lekene til ungene, så har de et eget tv kombinert lekerom. Før kveldsmat fortæres, rydder de opp alt og legger i lekekassene. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b Hvilke kriterier hadde dere for kast/kvitt? Anonymous poster hash: 032b7...336
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #33 Skrevet 23. februar 2017 Vi har kommoder, klesskap, skap i gangen, og to boder. Ingen leker i stuen, og har det ryddig i alle rom. Vi har også bokhyller, hvor vi har noen pene bokser til feks tegnesaker osv. Ungene har hyller med skuffer på rommene sine, så der ryddes lekene tilbake når det ikke er brukt. Vi bruker lite tid på å rydde, og på kvelden når barna er lagt bruker jeg aldri tid på husarbeid. Når det alltid er ryddig, så trengs det ikke mye tid. Vaske gjør vi når det er behov for det. Vi er alle forskjellige. Jeg kunne ikke ha slappet av i en stue med masse leker, kasser, esker osv. Men om andre har det sånt bryr jeg meg ingenting om Anonymous poster hash: 6103e...328
Frøken_fjong Skrevet 23. februar 2017 #34 Skrevet 23. februar 2017 Jeg hadde aldri taklet masse ting og rot. Hadde fått hjerteinfarkt av å tenke på alt støvet som samlet seg på det 😂
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #35 Skrevet 23. februar 2017 Eeh, de har ryddet til bursdagen Hos meg ser det sånn ut når jeg har besøk og selskap, ellers flyter detAnonymous poster hash: 683a6...fff Det skjønner jeg jo. Men du mener ikke de har ryddet ut alle møblene? Kommoder osv? For det var virkelig ikke stort annet enn kjøkkeninnredning de kunne oppbevare noe i. Anonymous poster hash: 70871...cdd
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #36 Skrevet 23. februar 2017 Hvordan vet du at de verken har boder eller loft? Spurte du eller? Vi har et stort walk in i forbindelse med soverommet, her har vi duker, sesongpynt, sesongklær, koffereter osv. I tillegg har vi en luke til et lite kryploft der (som vi ikke benytter på grunn av brannkrav). Vi har også litt oppbevaring på vaskerommet vårt. Ellers er huset ganske striglet for rot og store oppbevaringsmøbler. Gjester spankulerer aldri inn på verken vaske- eller soverom så kanskje de også spekulerer i hvor vi har alle tingene våre Anonymous poster hash: 7969a...93c Ja, jeg spurte. Vi driver selv og ser etter nytt hus så var naturlig å spørre litt om bodplass i den type bolig. Jeg kommenterte ikke at de hadde lite ting da. Anonymous poster hash: 70871...cdd
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #37 Skrevet 23. februar 2017 Tvert i mot har jeg et annet inntrykk enn deg. I de fleste hjemmene jeg har vært innom, har folk enten det hjemmekoselig, piffet opp som om det er rett fra et interiør blad eller overlesset av ting. Vi er få tall som lever i minimalistisk stil, det er et valg som jeg tok i samråd med min kjære for 4-5 år siden. Vi begge var drit lei å bruke timesvis på husarbeid og lete etter ting og tang. Vi ønsket mer kvalitetstid med ungene, mindre husarbeid, mer egen tid, ha kontroll over hva ligger hvor. Det ble til at vi tok en stor opprydding her hjemme. Og jeg priser lykkelig for at vi tok det grepet For når ungene har lagt seg bruker vi maks 30 min. med husarbeid. Resten går til egen tid. Etter dette grepet merkes det veldig godt på humøret til hele gjengen, mer tid til ungene, mindre å gjøre, mer kvalitetstid og egen tid. Vinn vinn situasjon Når det gjelder lekene til ungene, så har de et eget tv kombinert lekerom. Før kveldsmat fortæres, rydder de opp alt og legger i lekekassene.Anonymous poster hash: 9b4eb...82b Jeg skjønner ikke helt hvordan dere fikk mere tid av å ha mindre ting? Eller var alt bare et stort kaos? Vi har mye, men det er ganske bra organisert. Alt har sin plass og lett å rydde og finne ting. Ville vært mye vanskeligere å rydde om det ikke var noe å oppbevare tingene i? Så jeg ser ikke helt hvordan husarbeid henger sammen her? Rydde må man uansett og vaske? Rydde gjør jo ungene uansett...? Anonymous poster hash: 70871...cdd
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #38 Skrevet 23. februar 2017 Hvilke kriterier hadde dere for kast/kvitt? Anonymous poster hash: 032b7...336 Jeg gikk gjennom rom for rom, og kriteriet var rett og slett ting som var overflødig og ikke var brukt innen 6 måneder. Nå snakker jeg ikke om verktøy og den slags, men av pynteting, arve ting, klær, sko, leker, bøker, utstyr, kjøkkenutstyr osv. Gardiner bruker ikke vi lenger, her er det plisse gardiner som gjelder. Jeg startet med bodene, ( mannen tok av seg garasjen), soverommene, vaskerom, badene, gangen, tv-stue/ lekerom, stue og tilslutt kjøkkenet. Ga bort til familien og venner, solgt masse på Facebook, resterende som ingen ville ha, kastet vi. Etter storopprydding, har alt fått sine faste plasser. Vi har minst mulig ting fremme. Utrolig deilig å få unnagjort husarbeid på 1-2-3 uten å grue seg og komme igang en gang Nå vurderer vi sterkt å anskaffe oss 1 elektrisk robot siden vi har det ganske ryddig på golvet. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #39 Skrevet 23. februar 2017 Jeg hadde aldri taklet masse ting og rot. Hadde fått hjerteinfarkt av å tenke på alt støvet som samlet seg på det Støvet er jo der uansett da, spiller liten rolle hva det legger seg på? Om det er et tomt golv eller oppå en kommode? Tingene flyter jo ikke utover konstant, de ryddes jo opp i oppbevaringsmøbler etter bruk? Anonymous poster hash: 70871...cdd
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #40 Skrevet 23. februar 2017 Jeg gikk gjennom rom for rom, og kriteriet var rett og slett ting som var overflødig og ikke var brukt innen 6 måneder. Nå snakker jeg ikke om verktøy og den slags, men av pynteting, arve ting, klær, sko, leker, bøker, utstyr, kjøkkenutstyr osv. Gardiner bruker ikke vi lenger, her er det plisse gardiner som gjelder. Jeg startet med bodene, ( mannen tok av seg garasjen), soverommene, vaskerom, badene, gangen, tv-stue/ lekerom, stue og tilslutt kjøkkenet. Ga bort til familien og venner, solgt masse på Facebook, resterende som ingen ville ha, kastet vi. Etter storopprydding, har alt fått sine faste plasser. Vi har minst mulig ting fremme. Utrolig deilig å få unnagjort husarbeid på 1-2-3 uten å grue seg og komme igang en gang Nå vurderer vi sterkt å anskaffe oss 1 elektrisk robot siden vi har det ganske ryddig på golvet.Anonymous poster hash: 9b4eb...82b Da var jo problemet deres kaos da og ikke for mye ting. Går an å ha det ryddig om man har mye også. Ser fortsatt ikke hvordan husarbeidet kunne ta så mye lengre tid før? Anonymous poster hash: 70871...cdd
sug lut Skrevet 23. februar 2017 #41 Skrevet 23. februar 2017 Jeg gikk gjennom rom for rom, og kriteriet var rett og slett ting som var overflødig og ikke var brukt innen 6 måneder. Nå snakker jeg ikke om verktøy og den slags, men av pynteting, arve ting, klær, sko, leker, bøker, utstyr, kjøkkenutstyr osv. Gardiner bruker ikke vi lenger, her er det plisse gardiner som gjelder. Jeg startet med bodene, ( mannen tok av seg garasjen), soverommene, vaskerom, badene, gangen, tv-stue/ lekerom, stue og tilslutt kjøkkenet. Ga bort til familien og venner, solgt masse på Facebook, resterende som ingen ville ha, kastet vi. Etter storopprydding, har alt fått sine faste plasser. Vi har minst mulig ting fremme. Utrolig deilig å få unnagjort husarbeid på 1-2-3 uten å grue seg og komme igang en gang Nå vurderer vi sterkt å anskaffe oss 1 elektrisk robot siden vi har det ganske ryddig på golvet. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b Dette hørtes bare trist ut.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #42 Skrevet 23. februar 2017 Jeg skjønner ikke helt hvordan dere fikk mere tid av å ha mindre ting? Eller var alt bare et stort kaos? Vi har mye, men det er ganske bra organisert. Alt har sin plass og lett å rydde og finne ting. Ville vært mye vanskeligere å rydde om det ikke var noe å oppbevare tingene i? Så jeg ser ikke helt hvordan husarbeid henger sammen her? Rydde må man uansett og vaske? Rydde gjør jo ungene uansett...? Anonymous poster hash: 70871...cdd Selvsagt har vi mere tid nå, når vi slipper å rydde timesvis. Nå er huset ryddig hver kveld. Om vi skal ha helgevask, er det bare å sette i gang med en gang. Når jeg eller mannen støvsuger eller vasker, sparer vi også tid på å slippe og flytte ting frem og tilbake. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #43 Skrevet 23. februar 2017 Da var jo problemet deres kaos da og ikke for mye ting. Går an å ha det ryddig om man har mye også. Ser fortsatt ikke hvordan husarbeidet kunne ta så mye lengre tid før? Anonymous poster hash: 70871...cdd Vi hadde ikke kaos, men huset var fullt med mye ting. Når man får masse gaver i diverse anledninger som fylles det fort opp i bodene. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #44 Skrevet 23. februar 2017 Vi har ett rom som er avstengt når vi har besøk (barnebursdag etc.), og det er soverommet vårt. DER havner nemlig alle tingene når vi venter storinnrykk. Anonymous poster hash: 6e94b...234
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #45 Skrevet 23. februar 2017 Dette hørtes bare trist ut. Trist i dine øyner ja, men ikke i våre. For nå slipper vi å bruke unødvendig tid på husarbeid og heller prioritere kvalitetstid med ungene, mer egen tid og lader opp batteriet. Den slitsomheten og et ork finnes ikke i denne familien lenger Hva andre syns og mener, får være opp til enkelte. Vi prioriterer annerledes, og så lenge dette gir positive opplevelser for oss alle, så fortsetter vi med det. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #46 Skrevet 24. februar 2017 Næsj, det er vel tidens melodi. Bruk og kast, kjøpe ny julepynt.... drit i tradisjoner. Og når nymoderne bygg blir laget nesten uten bodplass bygger det jo opp under dette. Husker et hus jeg bodde i da jeg var ung. Store, deilige klesskap med plassbygde hyller. Vedbu, matbod og vaskekjeller. Pluss et tørkeloft så stort at du kunne arrangert dansefest. Uheldigvis hadde jeg ikke noe særlig da, så fikk jo ikke bruk for all plassen. Samme her, jeg leide et hus med mine studievenninner - det hadde et eget uthus på gårdsplassen der vi hadde syklene, sparken og veden. Og vanlig bod til vinterkåper o.l., jordkjeller til flere årganger med syltetøysglass, og en kvist på toppen - der jeg aldri var, for jeg hadde ikke noe å putte dit 😂 Anonymous poster hash: 81121...060
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #47 Skrevet 24. februar 2017 Selvsagt har vi mere tid nå, når vi slipper å rydde timesvis. Nå er huset ryddig hver kveld. Om vi skal ha helgevask, er det bare å sette i gang med en gang. Når jeg eller mannen støvsuger eller vasker, sparer vi også tid på å slippe og flytte ting frem og tilbake. Anonymous poster hash: 9b4eb...82b Rydde i timesvis? Da mangler jo tingene deres bare en fast plass... Anonymous poster hash: 81121...060
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #48 Skrevet 24. februar 2017 Rydde i timesvis? Da mangler jo tingene deres bare en fast plass... Anonymous poster hash: 81121...060 Mangler ikke noe fast plass. Jo mer ting man har, jo mer ting må flyttes frem ig tilbake når man skal enten tørke støv, støvsuger eller vaske. Flytter virkelig dere ikke noka når dere skal utføres husarbeid? Bare rundt det liksom?! Anonymous poster hash: 9b4eb...82b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #49 Skrevet 24. februar 2017 Er helt enig med deg. Og det forundrer meg også hvor like disse hjemmene er. Samme type møbler og pynt. Men veldig lett å holde ryddig og rent da. Anonymous poster hash: 90a6a...69a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #50 Skrevet 24. februar 2017 Mangler ikke noe fast plass. Jo mer ting man har, jo mer ting må flyttes frem ig tilbake når man skal enten tørke støv, støvsuger eller vaske. Flytter virkelig dere ikke noka når dere skal utføres husarbeid? Bare rundt det liksom?! Anonymous poster hash: 9b4eb...82b Vi har møbler vi flytter på, ja? Det har vel dere også. Det tar likevel ikke timesvis å rydde ting til sin faste plass. Og med mindre man har pyntegjenstander på utstilling, er det jo ikke snakk om å flytte på ting for å vaske. Anonymous poster hash: 81121...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå