Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #76 Skrevet 9. februar 2017 Det du skriver gir INGEN mening. Tror du blander sammen flere ordtak her. Anonymous poster hash: 5e128...95c Selvfølgelig girdet mening! Her er det ei mor som hadde blitt aldeles rasende om hennes barn fikk krummet et hår på sitt hode, og skulle kontaktet både barnevern og politi om så skjedde. Er ikke det en "overlegen/hoverende" tone så vet ikke jeg. Vedder på at denne kvinnens barn aaaaldri gjør noooooe galt... Hva tror du barnevern og politi skulle gjort med dette? Tenker denne dama hadde hadde blitt møtt med "ha og ja" fra disse instansene. Anonymous poster hash: bbf83...894
Luksusdyret Skrevet 9. februar 2017 #77 Skrevet 9. februar 2017 (endret) Skremmende holdning hvordan? Jeg synes ikke at det er greit at sønnen min bruker vold hvis det er det du tror. Jeg hadde en prat med sønnen min da han kom hjem å fortalte dette om at hans oppførsel ikke er grei, og om hva han kunne gjort istedenfor. Jeg gjorde han også oppmerksom på at han ikke kan fortsette slik, og at han kanskje må begynne med medisin eller bytte skole om dette fortsetter. Men de voksne har et ansvar oppi det her. Mangt kan ha vært unngått dersom de voksne virkelig SER han og er litt i forkant. Anonymous poster hash: 152a8...afe Jepp, og når han oppnår kriminell lavalder av 15 og skader noen alvorlig, vil du stå foran politi og dommer og be om at de virkelig SER ham? Nope, da blir det bot, samfunnsstraff, fengsel, konfliktråd eller andre reaksjoner. Det går ikke an å snakke dårlig oppførsel i hjel. Og ja, personalet på skolen må kunne forsvare seg og holde ham igjen slik at han slutter å skade andre. Eller mener du at det er OK at elever, lærere og assistenter skal gå rundt med blåmerker, brudd og andre skader som din sønn forårsaker? Snakk om fjern holdning. Jeg kjenner for øvrig flust med barn som har ADHD, og nei, ADHD er ikke ensbetydende med å være aggressiv og skade alle andre. Min sønn har en bestekompis med ADHD, som er høflig og ikke voldelig. Han har sine utfordringer, men han skader ikke andre. Fordi hans mor (alenemor) fikk hjelp i tide og satt grenser for ham hver eneste dag. Nå går gutten første året på ungdomsskolen og har god oppførsel. Alt for mange mener at deres barn med ADHD må FORSTÅS og kunne gjøre hva de vil uten at det får noen konsekvenser. Vi hadde en slik mor på skolen der min sønn gikk tidligere. Se for deg en STOR tredjeklassing som dytter en liten førsteklassings hode ned i do, kaster sekken hans i søpla, ødelegger bøker og leker. Så sier mora at "han har jo ADHD så han kan ikke noe for det, og det må førsteklassingen forstå". Endret 9. februar 2017 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #78 Skrevet 9. februar 2017 Les hovedinnlegget, da. HI vet jo ikke engang helt hvilken diagnose hennes barn har. Hun godtar at han skaller etter de ansatte, men går i fistel over at den som prøver å holde hodet hans angivelig skal ha lugget. Det er dessuten barnets eget vitnesbyrd, uten noen form for redigering eller tilføyelse fra de andre til stede, som skal få lov å stå som sjøforklaring. Mora har så helt åpenbart en diger blind flekk der hun burde ha klart å se sitt eget barn og hvordan barnet biter seg ut med omgivelsene. I stedet ser hun bare hvor feil alle andre gjør ting, når det altså er noens helse som er satt på spill. Vet du f eks hva et skikkelig Glasgow kiss kan gjøre med et offer? Anonymous poster hash: 1b1a4...63e Premisset for svaret mitt er rektor lugget barnet. Da kan mor være verdens mest udugelige forelder, det endrer ikke at rektors handling er helt feil. Poenget ditt blir umulig å få tak i. Er det greit at en rektor lugger et barn fordi barnets mor er en dårlig omsorgsperson? Hva er det du vil frem til? Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #79 Skrevet 9. februar 2017 Premisset for svaret mitt er rektor lugget barnet. Da kan mor være verdens mest udugelige forelder, det endrer ikke at rektors handling er helt feil. Poenget ditt blir umulig å få tak i. Er det greit at en rektor lugger et barn fordi barnets mor er en dårlig omsorgsperson? Hva er det du vil frem til? Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe Premisset må være innlegget. Ikke lek at du kun leste tittelen. Eller for å snu på det; er det greit at en dommer avsier en dom kun basert på anklagerens første setning uten å høre forklaringene videre i saken? Er det det du vil frem til? Anonymous poster hash: 1b1a4...63e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #80 Skrevet 9. februar 2017 Premisset må være innlegget. Ikke lek at du kun leste tittelen. Eller for å snu på det; er det greit at en dommer avsier en dom kun basert på anklagerens første setning uten å høre forklaringene videre i saken? Er det det du vil frem til? Anonymous poster hash: 1b1a4...63e Nei. Premisset er opplysningen om at rektor lugget barnet. Det er fullstendig uakseptabelt, helt uavhengig av funksjonsnivået til mor. Barn av dårlige foreldre fortjener altså ikke dårligere behandling enn barn av gode foreldre. Barn av dårlige foreldre har heller ikke færre rettigheter. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #81 Skrevet 9. februar 2017 Tusen takk for et ordentlig og seriøst svar. Er det vanlig at disse barna er tilsynelatende normale hjemme? Jeg må si jeg mange ganger lurer litt på hvorfor det er så stor forskjell på hjem og skole, det er jo som om det snakkes om to forskjellige gutter. Skolen etterspør medisin, men jeg vet ikke helt. Synes alle tiltak skal være forsøkt først. Jeg skal følge rådet ditt å snakke med de for å få deres versjon. Anonymous poster hash: 152a8...afe Vet du hva, hi; jeg synes dere skal høre på skolen og prøve medisin. Dersom det ikke funker for barnet er det bare å slutte igjen, men det kan jo være han får en mye bedre hverdag. Er det ikke verdt å prøve ut? I klassen til eldste er det et barn med ADHD. Dette barnet medisineres så vidt jeg vet på morgenen for å få en bedre skoledag, men utover ettermiddagen går effekten gradvis over. Anonymous poster hash: 21ea1...f97
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #82 Skrevet 9. februar 2017 Nei. Premisset er opplysningen om at rektor lugget barnet. Det er fullstendig uakseptabelt, helt uavhengig av funksjonsnivået til mor. Barn av dårlige foreldre fortjener altså ikke dårligere behandling enn barn av gode foreldre. Barn av dårlige foreldre har heller ikke færre rettigheter. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe Premisset må jo være en beskrivelse av situasjonen. For når du leser innlegget, ser du jo at påstanden er løgn. Ingen lugget, men barnet ble hindret i å skalle andre. Jeg skal gi deg rett i at fiktive påstander om lugging bør være forbudt i Lekeland. Anonymous poster hash: 1b1a4...63e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #83 Skrevet 9. februar 2017 Premisset må jo være en beskrivelse av situasjonen. For når du leser innlegget, ser du jo at påstanden er løgn. Ingen lugget, men barnet ble hindret i å skalle andre. Jeg skal gi deg rett i at fiktive påstander om lugging bør være forbudt i Lekeland. Anonymous poster hash: 1b1a4...63e Å dra et barn i håret er lugging. Å holde igjen et utagerende barn etter håret er uakseptabelt. Rektor viser frem sin manglende kompetanse og det er nitrist. Kursing behøves. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #84 Skrevet 9. februar 2017 Å dra et barn i håret er lugging. Å holde igjen et utagerende barn etter håret er uakseptabelt. Rektor viser frem sin manglende kompetanse og det er nitrist. Kursing behøves. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe Det må jo ha skjedd først, før man kan klage på det. Man kan ikke klage på et fiktivt overgrep. Ei heller på en faktisk situasjon der noe helt ANNET hendte (nemlig at et utagerende barn ble stoppet i å skade andre) Anonymous poster hash: 1b1a4...63e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #85 Skrevet 9. februar 2017 Uansett troll eller ei. Barnet skal føle seg tryggmpå skolen. Uansett hvor mye barnet utagerende så skal ikke voksne mennesker benytte vold! Lugging er per lov definert som vold. Dersom hun anmelder, så vil hun komme noen vel med det. Hun vil mulig få en rektor sparket fra sin stilling. Anonymous poster hash: 255b4...d1b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #86 Skrevet 9. februar 2017 Spesialskoler funker visst ikke så bra, er vel derfor de er avskaffet. Mine barn har aldri lidd pga andre barn med ADHD. De har "lidd" pga at skolen ikke håndterer barn med adferdsproblemer. Skolen skal ikke være bare 1 lærer. Det er jo en rektor og en inspektør, avdelingsleder. Det er PPT, og spesial pedagoger, og assistenter. Det er ikke HI sin gutt som ødelegger for klassen, det er skolen som ikke ivaretar han godt nok! Hvor gammelt er dette barnet? 6 eller 16? Hvor stort er dette barnet? 20, 50 eller 90 kg? Skal en ha spes ped elever i ordinære klasser må det tilføres midler. Forskning viser at det er ikke mangel på midler norsk skole, det er rektorer som ikke er så veldig flink å bruke dem riktig. Anonymous poster hash: a4555...177 Spesialskoler er ikke avlagt fordi de ikke fungerer så bra, men fordi de er ekstremt kostbare å holde i drift. Jeg jobber på en spesialskole. Der har vi ca 80 barn og 110 ansatte. Hvert barn skal ha minst én voksen på seg, så det sier litt om kostnadene. Og det er bare én av kostnadene. Nesten alle barna har også krav på taxi. Der skal også være sykepleiere og vi kurses i det meste hvert eneste år. Så det er ikke det at spesialskole ikke er effektive, men svindyre å holde i drift. Anonymous poster hash: 0fb97...f07
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #87 Skrevet 9. februar 2017 Det må jo ha skjedd først, før man kan klage på det. Man kan ikke klage på et fiktivt overgrep. Ei heller på en faktisk situasjon der noe helt ANNET hendte (nemlig at et utagerende barn ble stoppet i å skade andre) Anonymous poster hash: 1b1a4...63e Man kan selvsagt klage på ulovlig håndtering av et utagerende barn. Utagerende barn har også rettsvern her i landet. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #88 Skrevet 9. februar 2017 Jepp, og når han oppnår kriminell lavalder av 15 og skader noen alvorlig, vil du stå foran politi og dommer og be om at de virkelig SER ham? Nope, da blir det bot, samfunnsstraff, fengsel, konfliktråd eller andre reaksjoner. Det går ikke an å snakke dårlig oppførsel i hjel. Og ja, personalet på skolen må kunne forsvare seg og holde ham igjen slik at han slutter å skade andre. Eller mener du at det er OK at elever, lærere og assistenter skal gå rundt med blåmerker, brudd og andre skader som din sønn forårsaker? Snakk om fjern holdning. Jeg kjenner for øvrig flust med barn som har ADHD, og nei, ADHD er ikke ensbetydende med å være aggressiv og skade alle andre. Min sønn har en bestekompis med ADHD, som er høflig og ikke voldelig. Han har sine utfordringer, men han skader ikke andre. Fordi hans mor (alenemor) fikk hjelp i tide og satt grenser for ham hver eneste dag. Nå går gutten første året på ungdomsskolen og har god oppførsel. Alt for mange mener at deres barn med ADHD må FORSTÅS og kunne gjøre hva de vil uten at det får noen konsekvenser. Vi hadde en slik mor på skolen der min sønn gikk tidligere. Se for deg en STOR tredjeklassing som dytter en liten førsteklassings hode ned i do, kaster sekken hans i søpla, ødelegger bøker og leker. Så sier mora at "han har jo ADHD så han kan ikke noe for det, og det må førsteklassingen forstå". Jeg er ikke uenig, men tenker også at man kan prøve å forstå barnet, hvorfor det oppfører seg som det gjør, samtidig som man setter grenser. Anonymous poster hash: 6d7d6...cac
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #89 Skrevet 9. februar 2017 Man kan selvsagt klage på ulovlig håndtering av et utagerende barn. Utagerende barn har også rettsvern her i landet. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe Voksne har også rettsvern. Man blir bare straffet for nødvergesituasjoner om handlingen helt klart er en overreaksjon ut fra trusselen en stod overfor. Å gripe håret til noen som prøver å utøve vold med hodet må jo være klart innafor. Anonymous poster hash: 00582...011
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #90 Skrevet 9. februar 2017 Voksne har også rettsvern. Man blir bare straffet for nødvergesituasjoner om handlingen helt klart er en overreaksjon ut fra trusselen en stod overfor. Å gripe håret til noen som prøver å utøve vold med hodet må jo være klart innafor. Anonymous poster hash: 00582...011 At du mener det er greit å dra et utagerende barn i håret er skremmende. Heldigvis er det ikke greit sånn i den virkelige verden. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2017 #91 Skrevet 9. februar 2017 At du mener det er greit å dra et utagerende barn i håret er skremmende. Heldigvis er det ikke greit sånn i den virkelige verden. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe Ingen snakker om å dra, men å ta tak i for å hindre vold og skade. Og ja, man har lov å utøve vold i en nødsituasjon for å hindre skade på seg selv og andre. Ikke at jeg tenker på det å hindre en springskalle med et tak i håret som vold. Anonymous poster hash: 00582...011
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #92 Skrevet 10. februar 2017 Man kan selvsagt klage på ulovlig håndtering av et utagerende barn. Utagerende barn har også rettsvern her i landet. Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe Og da må man ta hele situasjonen i betraktning: sparking, slag, skalling osv. Da nytter det ikke å prøve å isolere ett element (som at en voksen holdt ungen i håret) og klage på kun det. Hvis det HI sier er riktig, så høres det ut som om de gjorde hva de kunne for å unngå skader både på barnet og de ansatte. At barnet holdes i håret er ikke farlig. Det er muligens nedverdigende, men hvis den voksne kun har én hånd fri, og eleven skaller, så er det ikke mange andre måter å holde hodet hans fast på. Øret, kanskje? Det ville være mye verre. Anonymous poster hash: 1b1a4...63e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå