Gå til innhold

Rektor lugget sønnen min idag!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns du de skal gjøre da? De har lov å holde fast. Hvis de kun får tak i håret, og sønnen din spreller og skaller rundt seg, vil han oppleve å "bli lugget". Men det er altså han selv som påfører seg smerte.

Anonymous poster hash: 1b1a4...63e

De har så absolutt ikke lov å lugge.

Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du, HI, at skolen skal gjøre når gutten din utagerer? Hva sier BUP og PPT som bakgrunnen for utageringene? Jeg leser en tydelig mistillit fra din side - det virker som om du tenker at hvis skolen hadde gjort mer som deg, så ville de negative episodene ikke oppstått. Ser hjelpeinstansene noe av det samme? Eller er det slik at du undervurderer effekten av det å måtte delta i en gruppe, måtte tilpasse seg, måtte vente, måtte utfordres, og kanskje også ikke få til alle oppgaver.

Min erfaring er at skoler kan gjøre mye i forkant av utageringer, nettopp for å unngå dem. I den pressete situasjonen der barnet er helt krakilsk er valgene færre. De kan la ham gå, de kan la ham rasere rommet, eller de kan forsøke å holde ham. Ulempen med holding er jo ofte at barnet blir sint, og redd, og handler uten å tenke. Resultatet er ofte enda mer raseri, enda flere krefter, og den voksne må holde hardt for å unngå at noen blir skadet. Dessverre blir barnet da ofte skadet. Jeg har hørt om langt verre skader enn at det gjorde vondt å bli lugget.

Jeg synes du skal be rektor om et møte så fort som mulig, for å høre hva skolen tenker om hvordan de kan unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden. Involver gjerne BUP hvis de fortsatt er inne i bildet, og ta en seriøs overveielse av om ikke medisinutprøving kanskje er lurt allikevel.

Skrevet

De har så absolutt ikke lov å lugge.

Nei, de har lov å holde. Hvis man så rykker i "holdestedet", hvem som skyld er det da?

Skrevet

Nei, de har lov å holde. Hvis man så rykker i "holdestedet", hvem som skyld er det da?

Man skal bruke korrekte grep. Holder man barnet fast etter håret er man fullstendig på bærtur.

Skrevet

Man skal bruke korrekte grep. Holder man barnet fast etter håret er man fullstendig på bærtur.

Men hvor mye tror du de ansatte har lært om riktige grep, sannsynligvis svært lite. De sto oppe i en vanskelig og desperat situasjon og handler på instinkt, ikke alltid lett å gjøre det rette da, spesielt om man ikke har fått opplæring. Hadde det vært bedre om han hadde klart å skalle ned en av de voksne og kanskje skadet personen?

Anonymous poster hash: 25baf...537

Skrevet

Nei, man er i krise.

Skrevet

Spesialskoler funker visst ikke så bra, er vel derfor de er avskaffet.

Mine barn har aldri lidd pga andre barn med ADHD. De har "lidd" pga at skolen ikke håndterer barn med adferdsproblemer.

Skolen skal ikke være bare 1 lærer.

Det er jo en rektor og en inspektør, avdelingsleder. Det er PPT, og spesial pedagoger, og assistenter.

Det er ikke HI sin gutt som ødelegger for klassen, det er skolen som ikke ivaretar han godt nok!

Hvor gammelt er dette barnet? 6 eller 16?

Hvor stort er dette barnet? 20, 50 eller 90 kg?

Skal en ha spes ped elever i ordinære klasser må det tilføres midler. Forskning viser at det er ikke mangel på midler norsk skole, det er rektorer som ikke er så veldig flink å bruke dem riktig.

Anonymous poster hash: a4555...177

Skrevet

Jeg er så blandet i hva jeg mener om utadgerende barn. På den ene siden mener jeg at skolen skal ha plass til alle, på den andre siden ser jeg at det er vanskelig når episoder som det her skjer. Og dette var mot voksne . Tenk om det hadde vært mot ett annet barn ? Det finnes så mange barn som hver dag gruer seg til skole fordi de da må forholde seg til noen som slår , sparker , kaster ting på en osv. Bare fordi dette barnet tross alt har krav på lik skolegang som alle andre . De er slitne, derfor slår de, de gidder ikke gjøre norsk skrivingen derfor tar de vannflaska å kaster i hodet ditt. Ingen spør barna som blir utsatt for dette om det er greit.

Anonymous poster hash: cd3a3...47f

Skrevet

Jeg er så blandet i hva jeg mener om utadgerende barn. På den ene siden mener jeg at skolen skal ha plass til alle, på den andre siden ser jeg at det er vanskelig når episoder som det her skjer. Og dette var mot voksne . Tenk om det hadde vært mot ett annet barn ? Det finnes så mange barn som hver dag gruer seg til skole fordi de da må forholde seg til noen som slår , sparker , kaster ting på en osv. Bare fordi dette barnet tross alt har krav på lik skolegang som alle andre . De er slitne, derfor slår de, de gidder ikke gjøre norsk skrivingen derfor tar de vannflaska å kaster i hodet ditt. Ingen spør barna som blir utsatt for dette om det er greit.

Jeg var en av de. Gruet meg hver dag til å gå på skolen. Om vi ikke passet oss og fulgte med grep hun muligheten, og vi ble lugget, sparket eller spyttet på. Hun hadde personlig assistent, men assistenten var tydeligvis ikke 100% på hele tiden. Det var en kjip tid for alle. Sikkert vanskelig skolehverdag for hun som hadde problemer, og ugreit for oss som endte opp med å være redd hver gang hun kom.

Anonymous poster hash: 2a8a0...c6b

Skrevet

Jeg var en av de. Gruet meg hver dag til å gå på skolen. Om vi ikke passet oss og fulgte med grep hun muligheten, og vi ble lugget, sparket eller spyttet på. Hun hadde personlig assistent, men assistenten var tydeligvis ikke 100% på hele tiden. Det var en kjip tid for alle. Sikkert vanskelig skolehverdag for hun som hadde problemer, og ugreit for oss som endte opp med å være redd hver gang hun kom.

Anonymous poster hash: 2a8a0...c6b

Ikke sant , det er ikke greit :/ barnet vårt har en i klassen som de aldri vet hva kan finne på. En gang ble barnet vårt dyttet utenfor en kant på 1,5 meter og forstua armen. Forklaringen til de voksne og barna rundt var at barnet bare hadde gått bort og dytta, av den grunnen at det var sint og ville bort fra skogen de var i, at det var mitt barn som sto der var tilfeldig . Barnet som har brukket armen før under håndballkamp og måtte operere ble livredd fordi det var sikker på at det var rett på operasjon bordet igjen, det var gudskjelov bare en forstuing, men redselen og smerten var der. De aller fleste gjør hva de kan for å beskytte og forsvare barna sine og det er også en selvfølge at de som har barn som utadgere gjør , men det er mange det går utover , og jeg tror også en del mer åpenhet fra foreldre ville gjort ting litt lettere . Hvis det fungerer så fint hjemme , da må man vite hvilke tiltak som gjøres i hjemmet da

Skrevet

Og selvfølgelig er ditt barn uten skyld?

Ditt barn var ikke til fare fare for andre barn eller voksne?

Send barnet ditt på skole tilrettelagt for barn ned atferdsvansker , fks Østbytunet.

Bor du et sted hvor et ikke er tilbud til slike barn så flytt.

Er så lei foreldre som deg som ikke ser annet en sitt barn.

Anonymous poster hash: 129b9...548

Skrevet

Det var en reaksjon fra rektor der og da. Hva skal man gjøre da når noen skaller rundt seg? Han mente det selvfølgelig ikke vondt, men reagerte det og da... synes ikke det er rart/

Anonymous poster hash: 20bdc...513

Skrevet

Og selvfølgelig er ditt barn uten skyld?

Ditt barn var ikke til fare fare for andre barn eller voksne?

Send barnet ditt på skole tilrettelagt for barn ned atferdsvansker , fks Østbytunet.

Bor du et sted hvor et ikke er tilbud til slike barn så flytt.

Er så lei foreldre som deg som ikke ser annet en sitt barn.

Anonymous poster hash: 129b9...548

Nå er ikke Østbytunet et sted man "sender" barnet sitt, men en del av spesialisthelsetjenesten, og avhenger av en vurdering fra BUP. Dessuten er det slik at en stor del av oppdraget til denne typen skoler/utredningssteder er å gjøre skolen i stand til å ta imot barnet igjen. Ikke vil de ha en opphopning av barn med atferdsvansker heller, rett og slett fordi det er vanskelig å skape endring hvis barnegruppa blir for ensartet. Det er jo også derfor spesialskolene for barn med atferdsvansker er nedlagt, fordi det gikk veldig dårlig med de barna som gikk der, sånn på gruppenivå. Enkelte barn blomstret selvfølgelig i dette skolemiljøet, men svært få av dem klarte overgangen til normalt yrkesliv eller videregående opplæring i etterkant. 

Skrevet

I normalskolen er det ingen som har opplæring og trening i holdegrep. Det er du som refererer til verge tidligere i tråden, er det ikke? Det er stor forskjell mellom barneverninstitusjoner og normalskolen. Lærere holder i svært liten grad elever. Heldigvis vil jeg si. Det er heller ikke mulighet til fast vergetrening i skolehverdagen, og utageringer er ikke så hyppig forekommende at det er naturlig å prioritere den typen trening heller. 

Skrevet

Nå er ikke Østbytunet et sted man "sender" barnet sitt, men en del av spesialisthelsetjenesten, og avhenger av en vurdering fra BUP. Dessuten er det slik at en stor del av oppdraget til denne typen skoler/utredningssteder er å gjøre skolen i stand til å ta imot barnet igjen. Ikke vil de ha en opphopning av barn med atferdsvansker heller, rett og slett fordi det er vanskelig å skape endring hvis barnegruppa blir for ensartet. Det er jo også derfor spesialskolene for barn med atferdsvansker er nedlagt, fordi det gikk veldig dårlig med de barna som gikk der, sånn på gruppenivå. Enkelte barn blomstret selvfølgelig i dette skolemiljøet, men svært få av dem klarte overgangen til normalt yrkesliv eller videregående opplæring i etterkant. 

Sånn av interesse, vet du noe statistisk om hvordan det går med de "samme" barna i vanlig skole? Jeg vil nemlig tro at få av dem klarer overgangen uansett.

Anonymous poster hash: 6fe5e...cc6

Skrevet

Innlegget har blitt moderert grunnet avsporinger personangrep samt svar til dette. Minner også om at det ikke er tillatt å svare seg selv i tråden.

Mod K. Taylor

Skrevet

Sånn av interesse, vet du noe statistisk om hvordan det går med de "samme" barna i vanlig skole? Jeg vil nemlig tro at få av dem klarer overgangen uansett. Anonymous poster hash: 6fe5e...cc6

Det er ikke så lett å hente ut tall på dette, for i praksis er det dessverre slik at de vanskelige elevene fortsatt er segregert, men i mindre ordnede former enn de ville vært på en spesialskole. De tas ut av normalklassene fortsatt, men får i liten grad adekvat hjelp. Jeg har møtt ungdom som har gått i "Grevlinggruppa". Det betydde at skoletilbudet deres var i kjelleren, der spilte de biljard og fikk lov å møte etter midttimen fordi de hadde vansker med å komme seg opp på morgenen. De hadde altså tilbud i normalskolen, men ble på ingen måte møtt med normalforventninger.

I retrospektive studier er det lett å se at de som er uføre på grunn av problemer med å tilpasse seg samfunnets struktur og forventninger, har hatt vansker siden de var ganske små. På samme måte er det slik at veldig mange av dem som er fengslet, kan rapportere om at de hadde atferdsvansker som barn. De prospektive studiene er vanskeligere, rett og slett fordi det er vanskelig å få store nok tall til å kunne trekke sikre konklusjoner.

Jeg synes denne artikkelen er interessant, og lett å lese og forstå: http://www.ogden.no/filer/adferdsproblemer_bedreskole.pdf

Skrevet

og du tror sønnen din uten og blunke jaja

Skrevet

Men hvor mye tror du de ansatte har lært om riktige grep, sannsynligvis svært lite. De sto oppe i en vanskelig og desperat situasjon og handler på instinkt, ikke alltid lett å gjøre det rette da, spesielt om man ikke har fått opplæring. Hadde det vært bedre om han hadde klart å skalle ned en av de voksne og kanskje skadet personen?

Anonymous poster hash: 25baf...537

Så inkompetanse hos de ansatte er en akseptabel grunn for å lugge en elev? Det er jo sinnsykt.

Skrevet

I normalskolen er det ingen som har opplæring og trening i holdegrep. Det er du som refererer til verge tidligere i tråden, er det ikke? Det er stor forskjell mellom barneverninstitusjoner og normalskolen. Lærere holder i svært liten grad elever. Heldigvis vil jeg si. Det er heller ikke mulighet til fast vergetrening i skolehverdagen, og utageringer er ikke så hyppig forekommende at det er naturlig å prioritere den typen trening heller.

Nei, jeg har ikke skrevet noe om verger.

Alle ansatte i skolen som forholder seg til utagerende barn skal kunne behandle disse barna forsvarlig. Det er skolens plikt å kurse sine ansatte. At rektor lugger et barn er en falitterklæring og et tragisk vitnesbyrd om inkompetansen på skolen.

Skrevet

Så inkompetanse hos de ansatte er en akseptabel grunn for å lugge en elev? Det er jo sinnsykt.

Men foreldrene, de er veldig "kompetente"? Alt de trenger å gjøre er å føde et barn, bælje seg til en diagnose, og så slipper de oppdragerjobben og kan sitte og klage når barnet deres får vondt når han selv går til angrep på mennesker i sin nærhet...?

Skrevet

Men foreldrene, de er veldig "kompetente"? Alt de trenger å gjøre er å føde et barn, bælje seg til en diagnose, og så slipper de oppdragerjobben og kan sitte og klage når barnet deres får vondt når han selv går til angrep på mennesker i sin nærhet...?

Kan du forklare sammenhengen mellom foreldrenes kompetanse på hjemmebane og rektors lugging på skolen? Innlegget ditt virker fullstendig malplassert.

Skrevet

Kan du forklare sammenhengen mellom foreldrenes kompetanse på hjemmebane og rektors lugging på skolen? Innlegget ditt virker fullstendig malplassert.

Les hovedinnlegget, da. HI vet jo ikke engang helt hvilken diagnose hennes barn har.

Hun godtar at han skaller etter de ansatte, men går i fistel over at den som prøver å holde hodet hans angivelig skal ha lugget.

Det er dessuten barnets eget vitnesbyrd, uten noen form for redigering eller tilføyelse fra de andre til stede, som skal få lov å stå som sjøforklaring.

Mora har så helt åpenbart en diger blind flekk der hun burde ha klart å se sitt eget barn og hvordan barnet biter seg ut med omgivelsene. I stedet ser hun bare hvor feil alle andre gjør ting, når det altså er noens helse som er satt på spill. Vet du f eks hva et skikkelig Glasgow kiss kan gjøre med et offer?

Skrevet

Forsiktig så du ikke ramler ned fra den høye, hvite hesten din når du blir så oppjaget!

Anonymous poster hash: bbf83...894

Det du skriver gir INGEN mening.

Tror du blander sammen flere ordtak her.

Anonymous poster hash: 5e128...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...