Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #1 Skrevet 7. februar 2017 Jeg er så forbannet. Sønnen min (med diagnose Adhd og hyperkinetisk adferdsforstyrrelse) kom hjem etter skolen å fortalte at han hadde hatt utbrudd på skolen der han hadde slått å sparket assistent å rektor. Han hadde så blitt holdt fast men hadde hodet fritt, så han begynte da å skalle rundt seg. Rektor hadde da revet tak i håret hans !!! Sønnen min fortalte at dette gjorde veldig vondt både der og da og lenge etterpå. Hva kan jeg gjøre med dette? Anmeldelse? Anonymous poster hash: 152a8...afe
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #2 Skrevet 7. februar 2017 Jeg er så forbannet. Sønnen min (med diagnose Adhd og hyperkinetisk adferdsforstyrrelse) kom hjem etter skolen å fortalte at han hadde hatt utbrudd på skolen der han hadde slått å sparket assistent å rektor. Han hadde så blitt holdt fast men hadde hodet fritt, så han begynte da å skalle rundt seg. Rektor hadde da revet tak i håret hans !!! Sønnen min fortalte at dette gjorde veldig vondt både der og da og lenge etterpå. Hva kan jeg gjøre med dette? Anmeldelse? Anonymous poster hash: 152a8...afe Så det er greit at sønnen din sparker og slår men de skal ikke få forsvare seg? Anonymous poster hash: 968ee...415
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #3 Skrevet 7. februar 2017 Litt mer troverdig trolling så kunne du hisset opp noen ☺ Anonymous poster hash: 06836...fb2
Hjertefru Skrevet 7. februar 2017 #4 Skrevet 7. februar 2017 Er dette en reell problemstilling? Hvis det er det høres det ut som om sønnen din var meget utagerende. Da må vel personalet kunne bruke den makt de trenger for å forsvare seg. Tror ikke anmeldelse er veien å gå.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #5 Skrevet 7. februar 2017 Hvis dette er sant (noe jeg ikke tror det er), kommer du ingen vei med anmeldelse. Glem det. Anonymous poster hash: 79b20...ae9
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #6 Skrevet 7. februar 2017 Må da vel være lov å ta tak i en sånn unge ! Man skal jo ikke ta i mot slag og spark . Kanskje barna tar seg sammen om de møter litt motstand. Sier ikke at de skal være fysiske uten grunn, men forsvare seg må man Anonymous poster hash: d23b1...a4d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #7 Skrevet 7. februar 2017 Dette kommer helt an på hvordan det skjedde. Har rektor lugget for at gutten skulle fått vondt, eller grepet tak i håret i et forsøk på å stoppe gutten fra å skade seg selv eller noe/noen rundt? Uansett hadde det vært på sin plass at rektor ringte og informerte dere om hendelsene. Anonymous poster hash: 21ea1...f97
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #8 Skrevet 7. februar 2017 Sønnen din hadde en atferd som kunne vært skadelig for seg selv og andre. Og det synes du er helt ok? Hva du bør gjøre? Hmmm.... starte med et foreldreveiledningskurs (jo, man KAN oppdra barn med spesielle behov også...), og kanskje hjelpe skolen med å få et kurs i vergegrep, slik at de kan "holde han nede" på rett måte. Så bør du skrive under på et dokument som sier at det er helt greit at personalet bruker tvang ovenfor ditt barn om han går løs på andre voksne eller barn igjen. Hadde ditt barn gått løs på mitt på den måten og du syntes det var helt ok fordi han hadde atferdsforstyrrelser så hadde det blitt månelyst! Med både melding til barnevern og politi fra min side. Anonymous poster hash: 9b7a8...37c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #9 Skrevet 7. februar 2017 Gutten din har forsøkt å skade andre ved å skalle de ned? Synes det minste problemet i denne historien er hvor rektor tok at for å stanse han.. Håper du søker gutten din inn på spesialskole.. og at han for nødvendige grenser hjemme, ADHD eller ei, dette er da ikke grei? Anonymous poster hash: 81046...929
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #10 Skrevet 7. februar 2017 Hvis dette er sant, og gutten din angrep med alle "frie" kroppsdeler så de måtte holde kroppen hans, og ettersom bare hodet var fritt og han begynte å skalle så er det vel ganske naturlig at det i kampens hete er håret hans de tar tak i for å få han til å slutte? Man rekker kanskje ikke å tenke så mye? Og kanskje de var redd for at han skulle skade hodet sitt da? Anonymous poster hash: 2bb4c...c1f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 Så din sønn har både diagnosen adhd og adhd med atferdsforstyrrelse.. Dobbel adhd, da? Dette lukter en som finner på ting. Anonymous poster hash: d0428...ecd
Kathrine. Skrevet 7. februar 2017 #12 Skrevet 7. februar 2017 Syntes det hørtes ganske rimelig ut eg. Dei har nok prøvd mykje for å stoppe han som Ikkje fungerte. Var vel på tide å holde fast hodet også, og når han slenger rundt med det kan eg godt skjønne at han blei lugga.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #13 Skrevet 7. februar 2017 Hvis han ble stoppet i nødverge for å skade seg selv eller andre, må det skrives avvik/rapporteres. Om dette stemmer eller ikke, må du også finne ut av før du anklager noen eller anmelder. Jeg regner med at assistenten er fast på din sønn? Du bør heller samarbeide enn å gå til angrep. Dersom han er så utagerende som du beskriver, bør dere sammen jobbe for at skolen får mer bemanning på han. Det er ikke god verken for han eller andre at han utagerer som han gjør. Anonymous poster hash: d9736...4b3
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #14 Skrevet 7. februar 2017 Sønnen min oppfører seg ikke slik hjemme, her går det faktisk bra med han. På skolen sliter de veldig med han. Virker som at det blir bare verre og verre. 😕 Det er som oftest bare småting som utløser dette også, som idag hadde han sagt ifra at han var sliten å trengte å hvile seg men han hadde ikke fått den hvilen han trengte av assistenten. Har vært gjentatte episoder tidligere også med holding i situasjoner som ikke hadde krevd det. Har inntrykk av at sønnen min får angst for hvordan de voksne håndterer han, og at det kan være med på å gjøre situasjonene verre. Anonymous poster hash: 152a8...afe
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #15 Skrevet 7. februar 2017 Sønnen min oppfører seg ikke slik hjemme, her går det faktisk bra med han. På skolen sliter de veldig med han. Virker som at det blir bare verre og verre. Det er som oftest bare småting som utløser dette også, som idag hadde han sagt ifra at han var sliten å trengte å hvile seg men han hadde ikke fått den hvilen han trengte av assistenten. Har vært gjentatte episoder tidligere også med holding i situasjoner som ikke hadde krevd det. Har inntrykk av at sønnen min får angst for hvordan de voksne håndterer han, og at det kan være med på å gjøre situasjonene verre. Anonymous poster hash: 152a8...afe Nr1: Hvorfor kommenterer du annenhver gang med og uten nick....? Nr2: Du kan ikke mene at HAN SELV skal styre hele skoledagen sin? Ta fri når han vil så lenge han vil osv? Om det er slik at han styrer alt hjemme skjønner jeg hvorfor han ikke utagerer.... Nr3: DU kan ikke vite hjemmefra om situasjonen krever holding eller ikke. De har ansvar for mange andre elever og kan ikke la han gå amok på skolen. Du sier jo også at han er mye verre på skolen... Anonymous poster hash: 9b7a8...37c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #16 Skrevet 7. februar 2017 Sønnen din hadde en atferd som kunne vært skadelig for seg selv og andre. Og det synes du er helt ok? Hva du bør gjøre? Hmmm.... starte med et foreldreveiledningskurs (jo, man KAN oppdra barn med spesielle behov også...), og kanskje hjelpe skolen med å få et kurs i vergegrep, slik at de kan "holde han nede" på rett måte. Så bør du skrive under på et dokument som sier at det er helt greit at personalet bruker tvang ovenfor ditt barn om han går løs på andre voksne eller barn igjen. Hadde ditt barn gått løs på mitt på den måten og du syntes det var helt ok fordi han hadde atferdsforstyrrelser så hadde det blitt månelyst! Med både melding til barnevern og politi fra min side. Anonymous poster hash: 9b7a8...37c Forsiktig så du ikke ramler ned fra den høye, hvite hesten din når du blir så oppjaget! Anonymous poster hash: bbf83...894
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #17 Skrevet 7. februar 2017 Nr1: Hvorfor kommenterer du annenhver gang med og uten nick....? Nr2: Du kan ikke mene at HAN SELV skal styre hele skoledagen sin? Ta fri når han vil så lenge han vil osv? Om det er slik at han styrer alt hjemme skjønner jeg hvorfor han ikke utagerer.... Nr3: DU kan ikke vite hjemmefra om situasjonen krever holding eller ikke. De har ansvar for mange andre elever og kan ikke la han gå amok på skolen. Du sier jo også at han er mye verre på skolen... Anonymous poster hash: 9b7a8...37c Hvor står det "ta fri"? HI skriver "hvil" som jeg tolker som "ta en pause", og selvfølgelig må barn må utfordringer få styre selv når de har behov for pause hvis resultatet uten dette blir utagering! Anonymous poster hash: bbf83...894
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #18 Skrevet 7. februar 2017 Hvor står det "ta fri"? HI skriver "hvil" som jeg tolker som "ta en pause", og selvfølgelig må barn må utfordringer få styre selv når de har behov for pause hvis resultatet uten dette blir utagering! Anonymous poster hash: bbf83...894 Nei, det er jeg overhodet ikke enig! Det er ikke et mål å unngå utagering, det er et mål å lære slike barn å håndtere situasjoner det ikke liker eller er enige i med andre løsninger enn utagering. Eneste som skjer ved å gjøre som du sier er å lære barnet at det kan styre verden rundt seg. Det vil aldri lære mestringsstrategier. Og på et tidspunkt i livet vil ikke folk tilpasse seg dette individet lengre, og man vil forvente ting av han. Anonymous poster hash: 9b7a8...37c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #19 Skrevet 7. februar 2017 Mer trolig at de forsøkte holde hodet i ro og din sønn forsøkte å skalle videre. Forøvrig tror jeg dette er trolling. Anonymous poster hash: 5e128...95c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #20 Skrevet 7. februar 2017 Høres rimelig ut. Slutt å skyld på ADHD. Ungen er utagerende og farlig for omgivelsene Anonymous poster hash: 4ff08...087
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #21 Skrevet 7. februar 2017 Nei, det er jeg overhodet ikke enig! Det er ikke et mål å unngå utagering, det er et mål å lære slike barn å håndtere situasjoner det ikke liker eller er enige i med andre løsninger enn utagering. Eneste som skjer ved å gjøre som du sier er å lære barnet at det kan styre verden rundt seg. Det vil aldri lære mestringsstrategier. Og på et tidspunkt i livet vil ikke folk tilpasse seg dette individet lengre, og man vil forvente ting av han. Anonymous poster hash: 9b7a8...37c Det er ikke snakk om å ikke like situasjoner eller å være uenig, det er snakk om at barn med denne typen diagnose og utfordringer, som alle andre, må få lov til å ta seg en pause når de kjenner at nok er nok. Og det, skjønner du, ER en måte å håndtere utfordringene på! Som direkte konsekvens av at dette barnet ikke fikk hentet seg inn som han ba om, utagerte han. Anonymous poster hash: bbf83...894
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #22 Skrevet 7. februar 2017 Fy fader så stygge folk er! Sette sønnen på institusjon, foreldrekurs, oppdra drittunger! Skam dere! Nei - slik oppførsel er ikke akseptabel. Over hodet ikke. Men om man kjenner til diagnosen ÒG det faktum at disse diagnosene har mange forskjellige grader, pluss det faktum at vi ikke vet hva som førte til denne hendelsen! Til Hi: Makt og tvang er ikke lov å bruke mot barn. Men om barnet står i fare for å skade seg selv eller andre, man man bruke mot og tvang. Jeg er ganske sikker på at rektor ikke lugget barnet for å legge. Men at det var slik han fikk stoppet hodet til sønnen din. Rett og slett ett hendig uhell. Klart det oppleves som ett overtramp ovenfor din gutt, men utfallet kunne fort vært at en av de ansatte hadde fått seg en skikkelig smell fra din gutt. Jeg jobber på en spesialskole, og stor veldig ofte ovenfor slike utfordringer. Nå hr vi går igjennom ett verge-kurs h or vi lærte hvordan vi skulle stoppe slag, spark og bitt. Vi hr også lært hbordan vi holder ett barn fast og hbordan vi skal legge ett barn i bakken. Det er brutalt, men noen ganger må man faktisk gå fysisk inn for å stoppe eventuelle skader. Men igjen - jeg sliter med å tro at han lugget, slik som vi ser for oss barn lugger ett annet barn. Skjønner du er frustrert, men ville heller ringt skolen, eventuelt bedt om ett møte, så du kan få høre alle sider av saken. Anonymous poster hash: 0fb97...f07
Ophiophagus Hannah Skrevet 7. februar 2017 #23 Skrevet 7. februar 2017 Vil tro at rektor gjorde det for å ikke få en springskalle, noe som kan være skikkelig farlig. Jeg ville pratet med skolen, og fått det skriftlig. Det skal uansett skrives en voldsrapport på sønnen din. Det er ikke sikkert sønnen din husker alt riktig, når han har hatt et raserianfall. Kanskje rektor har gjort feil, da vil jeg snakket med skolen om rutiner. Ville ikke anmeldt saken, hvis jeg ikke var helt sikker på at skolen har handlet feil i situasjonen. Men som sagt, de ansatte har lov å forsvare seg mot en springskalle, hvis det var for å beskytte seg.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #24 Skrevet 7. februar 2017 Ja, du kan anmelde dette og rektor vil miste sin stilling. Tenk deg dog nøye om! Vi hadde en assistent til vårt barn med autisme. Barnet ble sint, slo og sparket rundt seg. Assistenten slo barnet og innrømte det både skriftlig til oss og muntlig til rektor. Assistenten ble sykemeldt og fikk ikke jobbe med barnet mer (har sluttet i etterkant). Skolen la seg langflat og skaffet en stødig assistent. Kunne anmeldt, men assistenten var fjernet og skolen beklaget. Skal ikke skje, men i kampens hete kan det skje feil. De er bare mennesker, og mennesker som blir utsatt for vold kan bli sinte og/eller forsvare seg automatisk. I vårt tilfelle hadde skolen vår tillatelse til å holde + hadde instruksjoner fra både oss og BUP. Assistenten feilet og vil slite med det på samvittigheten livet ut. Assistenten hadde forøvrig jobbet på Sfo og skole i maaaaaaange år og var i midten av 40-årene så ikke en ung, uerfaren assistent. Om ikke barnet ditt får på medisiner bør dette på plass. Vurder spesialskole er du snill! Alt har roet seg for oss de siste årene med den nye assistenten, men vi skal søke spesialskole fra ungdomsskolen av da det vil bli store problemer ved skolebytte. Anonymous poster hash: f46e4...4b5
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2017 #25 Skrevet 7. februar 2017 Fy fader så stygge folk er! Sette sønnen på institusjon, foreldrekurs, oppdra drittunger! Skam dere! Nei - slik oppførsel er ikke akseptabel. Over hodet ikke. Men om man kjenner til diagnosen ÒG det faktum at disse diagnosene har mange forskjellige grader, pluss det faktum at vi ikke vet hva som førte til denne hendelsen! Til Hi: Makt og tvang er ikke lov å bruke mot barn. Men om barnet står i fare for å skade seg selv eller andre, man man bruke mot og tvang. Jeg er ganske sikker på at rektor ikke lugget barnet for å legge. Men at det var slik han fikk stoppet hodet til sønnen din. Rett og slett ett hendig uhell. Klart det oppleves som ett overtramp ovenfor din gutt, men utfallet kunne fort vært at en av de ansatte hadde fått seg en skikkelig smell fra din gutt. Jeg jobber på en spesialskole, og stor veldig ofte ovenfor slike utfordringer. Nå hr vi går igjennom ett verge-kurs h or vi lærte hvordan vi skulle stoppe slag, spark og bitt. Vi hr også lært hbordan vi holder ett barn fast og hbordan vi skal legge ett barn i bakken. Det er brutalt, men noen ganger må man faktisk gå fysisk inn for å stoppe eventuelle skader. Men igjen - jeg sliter med å tro at han lugget, slik som vi ser for oss barn lugger ett annet barn. Skjønner du er frustrert, men ville heller ringt skolen, eventuelt bedt om ett møte, så du kan få høre alle sider av saken.Anonymous poster hash: 0fb97...f07 Tusen takk for et ordentlig og seriøst svar. Er det vanlig at disse barna er tilsynelatende normale hjemme? Jeg må si jeg mange ganger lurer litt på hvorfor det er så stor forskjell på hjem og skole, det er jo som om det snakkes om to forskjellige gutter. Skolen etterspør medisin, men jeg vet ikke helt. Synes alle tiltak skal være forsøkt først. Jeg skal følge rådet ditt å snakke med de for å få deres versjon. Anonymous poster hash: 152a8...afe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå