Gå til innhold

Rektor lugget sønnen min idag!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke snakk om å ikke like situasjoner eller å være uenig, det er snakk om at barn med denne typen diagnose og utfordringer, som alle andre, må få lov til å ta seg en pause når de kjenner at nok er nok. Og det, skjønner du, ER en måte å håndtere utfordringene på! Som direkte konsekvens av at dette barnet ikke fikk hentet seg inn som han ba om, utagerte han.

Anonymous poster hash: bbf83...894

I en ideell verden, ja. Men mange av disse barna veldig ofte bruker "orker ikke", "jeg er sliten", "jeg må hvile" i stede for "jeg gidder ikke", "jeg vil ikke" "jeg får det ikke til, (men det vil jeg ikke innrømme så jeg sier heller at jeg orker ikke)". Og dermed må man pusje de, uten det vil de aldri lære og aldri skjønne at det faktisk er krevende å lære og å jobbe. 

HI, dersom rektor lugget barnet ditt sånn helt ut av det blå eller for å straffe ham, er det kritikkverdig. Men sånn som du beskriver det, snakker vi ikke om lugging, men et grep for å forsvare seg selv, andre voksne eller gutten selv. Å bruke et luggegrep i en sånn situasjon er ofte mye er effektivt og mye mindre farlig enn mange andre grep. 

Egentlig håper jeg at HI troller litt i denne tråden, for om dette er virkelig, har hun er skremmende holdning til sitt barns utagering. Det som er kritikkverdig, om denne tråden har rot i virkeligheten, er om skolen ikke selv har informert foreldrene. Vi melde alltid fra til foreldrene når vi har kommet opp i en situasjon som krever fysiske grep mot et barn, i alle fall om det er fysiske grep som går på med en bestemt holding rundt skuldrene for å føre dem bort fra en situasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan jeg gjøre med dette? Anmeldelse?

Anonymous poster hash: 152a8...afe

Det kommer vel an på hvor gammel sønnen din er? Den kriminelle lavalder er vel 14 år. Ja, for du har vel ikke tenkt å anmelde dem som kun forsvarte seg selv mot den rabiate sønnen din?

Til informasjon: å lugge noen er å ta tak i håret deres og dra til, ikke holde noen fast i håret for å unngå å bli skallet rett ned. Om noe vil jeg si at sønnen din lugget seg selv.

Anonymous poster hash: bc8dc...321

Skrevet

Nødverge. Vil tro rektor tok tak der det var mulig ut ifra situasjonen, for at barnet selv og andre rundt ikke skulle bli skadet. Det er forskjell på å lugge noen og å holde fast i nødverge.

Anonymous poster hash: 14981...849

Skrevet

Tusen takk for et ordentlig og seriøst svar. Er det vanlig at disse barna er tilsynelatende normale hjemme? Jeg må si jeg mange ganger lurer litt på hvorfor det er så stor forskjell på hjem og skole, det er jo som om det snakkes om to forskjellige gutter. Skolen etterspør medisin, men jeg vet ikke helt. Synes alle tiltak skal være forsøkt først. Jeg skal følge rådet ditt å snakke med de for å få deres versjon.

Ja, det er ganske normalt at atferden er forskjellig på skole og hjem.

Hjemmet har andre rammer, baret er tryggere på dere enn noen på skolen, det blir stilt færre krav til barnet hjemme enn på skolen og det er færre hensyn for barnet å ta hjemme enn på skolen.

Noen ganger er det helt motsatt, at barnet hr det bedre på skolen enn hjemme...

Når det kommer til medisiner syntes jeg ikke dere skal vente for lenge. Hvor gammel er han? Jeg har selv en sønn med adhd. Jeg lekte også med tanken om at alt annet burde vært prøvd før vi satte igang med medisiner, men kom til at vi prøvde en liten dose først for så å se hvordan skoledagene utartet seg.

Barnet får tett oppfølging når medisineringen har startet. For de aller fleste er det medisinene som hjelper barnet å kontrollere seg.

Om du vil kan du sende med en pm.

Svarer gjerne på de spm du har, kanskje kan mine erfaringer hjelpe dere 😊

Skrevet

Tusen takk for et ordentlig og seriøst svar. Er det vanlig at disse barna er tilsynelatende normale hjemme? Jeg må si jeg mange ganger lurer litt på hvorfor det er så stor forskjell på hjem og skole, det er jo som om det snakkes om to forskjellige gutter. Skolen etterspør medisin, men jeg vet ikke helt. Synes alle tiltak skal være forsøkt først. Jeg skal følge rådet ditt å snakke med de for å få deres versjon.

Nå har ikke gutten min ADHD diagnose da men han er to helt forskjellige personer hjemme og i barnehagen.

I barnehagen er han veldig sint å det kan være nok at noen ser på han på feil måte før han eksploderer.

Han utagerer mye mot de andre barna helt uprovosert.

Her vil de heller ikke høre på når barnet på 5 år selv sier at han vil hvile med de andre barna,eller at han ønsker å være på kjøkkenet for å slippe å ha så mange barn rundt seg.

Som barnehagen selv sier så takler han ikke å måtte forholde seg til så mange barn over så lang tid,å det ender ofte da med at han er stygg mot noen.

Hadde han blitt skjermet fra de andre barna når han trenger det,å fått hvile litt om dagen så hadde nok hverdagen blitt hvertfall litt bedre.

Hjemme er han en omsorgsfull gutt,hjelpsom og nygjerrig gutt som nesten alltid er i godt humør :)

Leker han med andre barn så er han aldri stygg mot de og barna koser seg sammen.

Venner og familie kjenner heller overhodet ikke seg igjen i beskrivelsen av barnehagen om hvordan sønnen min er der.

De opplever han som er glad gutt som er lett å ha med å gjøre.

Mens barnehagen beskriver gutten min omtrent bare som ett problembarn..

Gruer meg til høsten når han skal begynne på skolen,redd for at utageringen blir verre da når han ikke kjenner noen og mange nye forventninger til han.

Anonymous poster hash: 3e786...f6f

Skrevet

I en ideell verden, ja. Men mange av disse barna veldig ofte bruker "orker ikke", "jeg er sliten", "jeg må hvile" i stede for "jeg gidder ikke", "jeg vil ikke" "jeg får det ikke til, (men det vil jeg ikke innrømme så jeg sier heller at jeg orker ikke)". Og dermed må man pusje de, uten det vil de aldri lære og aldri skjønne at det faktisk er krevende å lære og å jobbe. 

HI, dersom rektor lugget barnet ditt sånn helt ut av det blå eller for å straffe ham, er det kritikkverdig. Men sånn som du beskriver det, snakker vi ikke om lugging, men et grep for å forsvare seg selv, andre voksne eller gutten selv. Å bruke et luggegrep i en sånn situasjon er ofte mye er effektivt og mye mindre farlig enn mange andre grep. 

Egentlig håper jeg at HI troller litt i denne tråden, for om dette er virkelig, har hun er skremmende holdning til sitt barns utagering. Det som er kritikkverdig, om denne tråden har rot i virkeligheten, er om skolen ikke selv har informert foreldrene. Vi melde alltid fra til foreldrene når vi har kommet opp i en situasjon som krever fysiske grep mot et barn, i alle fall om det er fysiske grep som går på med en bestemt holding rundt skuldrene for å føre dem bort fra en situasjon.

Skremmende holdning hvordan? Jeg synes ikke at det er greit at sønnen min bruker vold hvis det er det du tror. Jeg hadde en prat med sønnen min da han kom hjem å fortalte dette om at hans oppførsel ikke er grei, og om hva han kunne gjort istedenfor. Jeg gjorde han også oppmerksom på at han ikke kan fortsette slik, og at han kanskje må begynne med medisin eller bytte skole om dette fortsetter. Men de voksne har et ansvar oppi det her. Mangt kan ha vært unngått dersom de voksne virkelig SER han og er litt i forkant.

Skrevet

Jeg kjenner jeg er overlykkelig over at sønnen din ikke går i mitt barns klasse. Hadde vært redd om vi måtte ha en sånn type i nærheten. Stakkars lærere, elever og rektor som må slite med han der.

Anonymous poster hash: aa439...0fe

Skrevet

Skremmende holdning hvordan? Jeg synes ikke at det er greit at sønnen min bruker vold hvis det er det du tror. Jeg hadde en prat med sønnen min da han kom hjem å fortalte dette om at hans oppførsel ikke er grei, og om hva han kunne gjort istedenfor. Jeg gjorde han også oppmerksom på at han ikke kan fortsette slik, og at han kanskje må begynne med medisin eller bytte skole om dette fortsetter. Men de voksne har et ansvar oppi det her. Mangt kan ha vært unngått dersom de voksne virkelig SER han og er litt i forkant.

Flott ar du snakket med sønnen din,men pass på å ikke bruke medisiner som en "straff"

Typ, om du ikke endrer deg er vi nødt til å gi deg medisiner.

Medisiner skal være en positiv ting gutten din skal kunne forholde seg til.

Min fetter har også adhd, og skammet seg veldog over at hn måtte ta medisiner

Han skjulte det hele veien, og fikk helt angst om han skulle sover borte.

Anonymous poster hash: 0fb97...f07

Skrevet

Dette er hvorfor barn med store atferdsproblemer ikke bør gå på vanlige skoler. De er til fare for andre rundt seg, og personalet på vanlig skole har ikke kunnskap eller trening nok i å håndtere slike situasjoner.

Rektoren reagerte nok i affekt. Du sier ingenting om hvor gammel gutten din er, men folk generelt som utagerer er ofte totalt utenfor kontroll. De er også ekstremt sterke og derfor skadelige for folk rundt. Jeg skjønner du blir provosert, men samtidig synes jeg det må gå an å ta vel så mye på egen kappe for at ikke flere tiltak er gjort for barnet ditt. Medisiner er en ting som definitivt bør drøftes, men også sinnemestring og opplæring til håndtering av episoder med aggresjon for personalet og din sønn.

Anonymous poster hash: df29e...eca

Skrevet

Men mener du virkelig at å anmelde er veien å gå? Hva tenker du skal bli løst ved det?

Anonymous poster hash: 25baf...537

Skrevet

Jeg synes ikke du fortjener hets, men jeg synes kanskje du mangler litt perspektiver her. Hvordan mener du at rektor skulle reagert? Hva hadde du gjort i en lignende situasjon? Det du beskrev var ganske sjokkerende og rektor gjorde nok det eneste han kunne gjøre. Jeg selv hadde vært veldig redd for å få hodet hans smelt inn i nesa i for eksempel. Men, om du ville gjort det annerledes, ville jeg gått i dialog med rektor og kommet med konkrete forslag som han og andre lærere kan bruke neste gang noe slikt måtte skje.

Din måte å reagere på, tatt i betraktning den umulige situasjonen rektor var i, bærer preg av at du har fått et tunnelsyn. Jeg vil anbefale deg å empatisere med de andre som blir påvirket her. Som andre har påpekt var det snakk om nødverge, ikke ondskapsfull lugging. Som sagt, jeg mener ikke å hetse, men jeg synes du vil vinne mye på å forandre tankegangen her.

Anonymous poster hash: adc66...128
Skrevet

Så din sønn har både diagnosen adhd og adhd med atferdsforstyrrelse.. Dobbel adhd, da?

Dette lukter en som finner på ting.

Anonymous poster hash: d0428...ecd

Tenkte jeg også! ADHD er jo hyperkinetisk forstyrrelse 😂 To ord for samme greie 😂

Anonymous poster hash: 55114...7ca

Skrevet

FØRST : Makan til stigmatisering og drittholdninger skal man lete lenge etter. Fyflate for noen bedritne mennesker dere er. Får for Guds skyld håpe at dere ikke får barn som plages med noe. BARN ER BARN. De må læres å takle følelsene sine. Har man en diagnose hvor man kjenner mer på følelser enn andre, så må man møtes med forståelse og litt raushet.

Noe dere som har kommentert her mangler så til de grader.

Jeg blir regelrett kvalm. Ha dere tilbake til 1840 og send alle som ikke passer inn i rammene til asylumene. DRITTFOLK!

Så til saken : Synes ikke du skal anmelde, men ta møte med rektor. Når barn utagerer så mye, kan man som lærer/rektor bli redd, og agere i affekt. Her må dere jobbe masse for at man skal komme i forkant, og avverge et utbrudd før det skjer. Hva trigges barnet av - og hvordan skal man håndtere en slik situasjon før det eskalerer? 

Medisinering er ikke så dumt - om ikke annet for en periode for at barnet skal få gode rutiner og gode verktøy for å håndtere følelsene sine på en konstruktiv måte. 

Til slutt : DRITTFOLK, igjen.

Anonymous poster hash: 81ef6...33a
Skrevet

Er assistenten der pga sønnen din? Da høres det ut som de har dårlig kjemi og det er jo ikke bra.... hadde det vært mulig å skifte til en som håndterer din sønn på en måte som er bedre for alle?

Anonymous poster hash: 2bb4c...c1f

Skrevet

Hvis rektor ikke hadde holdt gutten din men latt ham rase, ødelegge inventar og skade seg selv og eventuelt andre. Hva hadde du sagt om rektor da?

Anonymous poster hash: 478b4...330
Skrevet

FØRST : Makan til stigmatisering og drittholdninger skal man lete lenge etter. Fyflate for noen bedritne mennesker dere er. Får for Guds skyld håpe at dere ikke får barn som plages med noe. BARN ER BARN. De må læres å takle følelsene sine. Har man en diagnose hvor man kjenner mer på følelser enn andre, så må man møtes med forståelse og litt raushet.Noe dere som har kommentert her mangler så til de grader.Jeg blir regelrett kvalm. Ha dere tilbake til 1840 og send alle som ikke passer inn i rammene til asylumene. DRITTFOLK! Så til saken : Synes ikke du skal anmelde, men ta møte med rektor. Når barn utagerer så mye, kan man som lærer/rektor bli redd, og agere i affekt. Her må dere jobbe masse for at man skal komme i forkant, og avverge et utbrudd før det skjer. Hva trigges barnet av - og hvordan skal man håndtere en slik situasjon før det eskalerer? Medisinering er ikke så dumt - om ikke annet for en periode for at barnet skal få gode rutiner og gode verktøy for å håndtere følelsene sine på en konstruktiv måte.  Til slutt : DRITTFOLK, igjen. Anonymous poster hash: 81ef6...33a

Joda, bare at ALLE plages med noe, ikke bare denne ene ungen. Kanskje den gravide læreren ikke vil bokses i magen, sjenerte Lise som gruer seg til skolen i frykt for å bli løftet opp og kastet i gulvet, Per, Ola og Kari som "de flinke og selvgående" ikke blir stimulert fordi lærer må bruke fokus på hi sin sønn osv.

En lærer er der for å UNDERVISE, om gutten trenger noen til å "være i forkant" bør han få en fulltidsassistent, som samtidig kan fotfølge han i friminuttene.

Og siden hi ikke informerer oss: hva gjorde gutten for å bli sendt på rektors kontor? Banket opp noen? Hoppet på pultene? Ødela undervisningen for alle de andre? Det blir glattet over, for her er det jo rektor som er slem.

Og når det gjelder raushet, jeg har en liten svært tynn jente på 8 år som har en form for benskjørhet, skal hun også være "raus" når det gjelder en rabiat gutt som to voksne må holde fast så han ikke skader noen?

Anonymous poster hash: 842d4...67e

Skrevet

Ble noen av de voksne elelr barna slott /skadet av din sønn nå eller tidligere?

har de anmeldt dere så langt?

Det er mange med div diagnoser og forskjellige personligheter. Da bør også din sønn ta hensyn til alle de om han og dere forventer at alle skal ta hennsyn til en skader.

Anonymous poster hash: dfe01...ab4
Skrevet

Jeg synes du virker utrolig egoistisk.Hvordan tror du klassen og lærene opplever hverdagen med en slik oppførsel?At du mener at slik oppførsel ikke er god nok grunn til å starte medisinering er helt utrolig. Her må du ta ansvar, dette er din sønn og du har også ansvar for klassens sikkerhet. Medisiner gutten, eller ta han ut av klassen og inn på en skole som kan håndtere slike saker.

Anonymous poster hash: e8cc9...90d

Skrevet

Sønnen din har diagnosen hyperkinetisk atferdsforstyrrelse, kjent som ADHD. Han har altså ikke begge deler siden det er det samme.

Anmeld rektor. Rektor trenger voldshåndteringskurs.

Anonymous poster hash: 5c4e4...bbe

Skrevet

Har du snakket med rektor? Ikke sikkert du har fått servert hele sannheten.

Skrevet

Hvis dette er sant (noe jeg ikke tror det er), kommer du ingen vei med anmeldelse. Glem det.

Anonymous poster hash: 79b20...ae9

Hvorfor tror du ikke det er sant?

Anonymous poster hash: a4555...177

Skrevet

Veldig mye, ca 90 % handler om hvordan en møter mennesker.

Har jobbet både i og utenfor institusjon, med rus og psykiatri.

Enkelte har måttet trykke på sikkerhetsalarmen ofter enn andre. Nå bør vel neppe barnet ditt sammenlignes med voksne psykotiske rusmisbrukere, og det er ikke det som var meningen heller. Poenget var vel å si at hvordan en møter syke mennesker har mye å si for hvordan man blir møtt tilbake.

Dette er en interessant problemstilling, og det spiller ingen rolle om du har konstruert den for debatt eller ikke.

Respekt, respekt, respekt! Er svaret! Og aksept, må man også gi. Vise at barnet har verdi, er ønsket og hører hjemme, til tross for at noen episoder var dumme.

Jeg er lite imponert over holdningene til flere av debattantene.

Jeg har forresten skoleflinke, og sosialt veltilpassede barn. Dette er ingen forsvarstale for meg eller mine, mer for alle de som er litt annerledes. For verdier.

Hvor den kommer fra den tillit folk har til skolen forstår jeg ikke. Fra skolen til mine barn har jeg absolutt horribel historier om både ansatte og rektor.

Anonymous poster hash: a4555...177

Skrevet

Hvordan kan du vite at "disse barna" "veldig ofte" bruker det som en unnskyldning for å slippe og jobbe? Og at de derfor må "pushes"? Vel...push i vei, men da ser du jo hva som potensielt kan skje... Med disse barna må man faktisk - så langt det lar seg gjøre - være i forkant, det betyr at de MÅ få hyppigere pauser enn andre barn, det er for sent å komme og klage når de har eksplodert etter å ha blitt pushet for hardt og for lenge.

Anonymous poster hash: bbf83...894

Skrevet

FØRST : Makan til stigmatisering og drittholdninger skal man lete lenge etter. Fyflate for noen bedritne mennesker dere er. Får for Guds skyld håpe at dere ikke får barn som plages med noe. BARN ER BARN. De må læres å takle følelsene sine. Har man en diagnose hvor man kjenner mer på følelser enn andre, så må man møtes med forståelse og litt raushet.Noe dere som har kommentert her mangler så til de grader.Jeg blir regelrett kvalm. Ha dere tilbake til 1840 og send alle som ikke passer inn i rammene til asylumene. DRITTFOLK! Så til saken : Synes ikke du skal anmelde, men ta møte med rektor. Når barn utagerer så mye, kan man som lærer/rektor bli redd, og agere i affekt. Her må dere jobbe masse for at man skal komme i forkant, og avverge et utbrudd før det skjer. Hva trigges barnet av - og hvordan skal man håndtere en slik situasjon før det eskalerer? Medisinering er ikke så dumt - om ikke annet for en periode for at barnet skal få gode rutiner og gode verktøy for å håndtere følelsene sine på en konstruktiv måte.  Til slutt : DRITTFOLK, igjen. Anonymous poster hash: 81ef6...33a

I en tråd der det er temmelig tydelig at et barn strever med emosjonsregulering, og med å finne adekvate uttrykk for frustrasjon, er det (ufrivillig?) komisk at du pøser på med skjellsord og negative karakteristikker av dem som mener noe annet enn deg selv.

Skrevet

Hvordan kan du vite at "disse barna" "veldig ofte" bruker det som en unnskyldning for å slippe og jobbe? Og at de derfor må "pushes"? Vel...push i vei, men da ser du jo hva som potensielt kan skje... Med disse barna må man faktisk - så langt det lar seg gjøre - være i forkant, det betyr at de MÅ få hyppigere pauser enn andre barn, det er for sent å komme og klage når de har eksplodert etter å ha blitt pushet for hardt og for lenge. Anonymous poster hash: bbf83...894

Jeg er enig - barn med atferdsutfordringer og konsentrasjonsvansker trenger hyppigere pauser enn andre barn. Det er imidlertid ikke en selvfølge at barnet selv skal styre disse pausene. Jeg kjenner igjen beskrivelsene av at unngåelse lett blir en stil og at utageringene kan bli funksjonelle. Dermed er det slett ikke sikkert det er på trynet å tenke at man må pushe. Så er jo utfordringen selvfølgelig å klare å være i forkant, og å unngå å pushe for mye. For barnet vil det å ikke pushe være like ille som det å pushe altfor mye. Verken du eller jeg eller Yellow Brick Road vet hvor den aktuelle skolen ligger når det gjelder den gutten som beskrives her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...