Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #101 Skrevet 29. januar 2017 Vi står desverre i dette problemet og ja, vi har jobbet mye. Vi har lagt ned over 40 timer dugnad i snitt pr barn i korpset, hvert halvår. Vi har hatt kontakt med et korps der borte som vi gar samarbeidet med i nesten et år, utvekslet noter for å kunne spille sammen ol. Det er Ola lagt at vi skal være med på et stort arrangement med flere tusen tilskuere osv. Det er ingen mulighet forgå få til noe like stort et annet sted på denne tiden, men det bør være mulig å få til en tur som også kan bli bra. Økonomisk vet jeg rett og slett ikke hvordan vi står. Jeg regner med at vi får igjen en god del, men sikkert ikke alt. Hva sponsorene sier vet jeg ikke enda. De barna, eller ungdommene dette gjelder og foreldrene deres, har jobbet like mye for turen som alle andre. Det har ikke vært noe spessielt sån sett hverken med dem eller de andre muslimene i korpset. Anonymous poster hash: f8762...9e8 For foreldrenes del var det ikke noe problem at barna skulle reise og så vidt jeg vet skulle det ikke vært noe problem fra myndighetene sin side heller inntil på fredag. Det er ikke nyankomne flyktninger her det er snakk om. Anonymous poster hash: f8762...9e8
*Miss Marple* Skrevet 29. januar 2017 #102 Skrevet 29. januar 2017 Vi står desverre i dette problemet og ja, vi har jobbet mye. Vi har lagt ned over 40 timer dugnad i snitt pr barn i korpset, hvert halvår. Vi har hatt kontakt med et korps der borte som vi gar samarbeidet med i nesten et år, utvekslet noter for å kunne spille sammen ol. Det er Ola lagt at vi skal være med på et stort arrangement med flere tusen tilskuere osv. Det er ingen mulighet forgå få til noe like stort et annet sted på denne tiden, men det bør være mulig å få til en tur som også kan bli bra. Økonomisk vet jeg rett og slett ikke hvordan vi står. Jeg regner med at vi får igjen en god del, men sikkert ikke alt. Hva sponsorene sier vet jeg ikke enda. De barna, eller ungdommene dette gjelder og foreldrene deres, har jobbet like mye for turen som alle andre. Det har ikke vært noe spessielt sån sett hverken med dem eller de andre muslimene i korpset. Anonymous poster hash: f8762...9e8 Det er en trasig situasjon dere er kommet og, og ikke enkelt å avgjøre hva som er riktig å gjøre, avlyse eller satse på at galskapen ender i tide. Om dere vurderer å gjennomføre turen til tross for at ikke alle kan bli med, bør dere sjekke med foreldregruppen om det er noen som vurderer å holde ungene sine hjemme i solidaritet med de som ikke får reise. Dere risikerer å stille med en svært amputert gruppe.
LilleVilje Skrevet 29. januar 2017 #103 Skrevet 29. januar 2017 Men du har ikke skjønt at saken ikke dreier seg om at dere mener muslimer er annenrangs? Det er for å forhindre radikale muslimer aka terrorister innreise. Og da er det jo faktisk mest logisk å stoppe de som faktisk er muslimer i første omgang. At dette er noen god metode er noe helt annet. Men å dra det til at disse to barna er annenrangs synes jeg er drøyt sagt. Nå er det vel ikke dine penger å tape, det er barnas tur. Barnas opplevelser. Og da skal man la Trumps innskytelser ødelegge dette? Tror sjansen er større for at barna lærer seg det dere mener; at disse to muslimene er annenrangs og at de ødelegger deres tur, enn noe annet. Går fint an å gjennomføre turen og likevel forklare barna at det ikke er greit at de to ikke fikk være med, men dette var jo ikke i deres hender. Som noen her sier, disse to kan mest sannsynlig ikke være med uansett om de ikke er norske statsborgere. Kanskje en ide å forklare dette til barna også før dere roper så høyt om diskriminering osv? Dere ser ikke helheten, dere ser sort hvitt og blendes av en ting dere mener er urettferdig. Legg til en dæsj "politisk korrekthet" for å være en god solidarisk normann og det blir en salig røre. Anonymous poster hash: bdf31...6aa Bare en ting: Jeg syns du skal lese deg litt opp på hvilke land det gjelder, og så sammenligne hvilke land de fleste terroristene har kommet fra, hvilke land USA har mye økonomiske interesser i, og hvilke land Trump har økonomiske interesser i. Fortell meg så at motivet er å forhindre terrorisme. HI sier at begge disse ungdommene og foreldrene deres har jobbet like hardt som alle andre. De gleder seg like mye som alle andre. At du og dine meningsfeller da syns det er helt på sin plass at resten reiser uten dem, det er å kringkaste at dere syns de er mindre verdt enn de andre, og annenrangs mennesker. I tillegg kommer du med oppgulp som at det er jo ikke sikkert de får være med uansett, for de er jo muslimer, og da... Tja, de er vel ikke så pålitelige da, antar jeg? Og så presterer du å si at jeg og de som er enige med meg mener at muslimer er annenrangs mennesker. Du ser selv at logikken din ikke holder mål, og at du er hinsides inkonsekvent? Men nå får du finne noen andre å underholde deg med, jeg gidder ikke bruke mer tid på stråmannsargumentasjon som dette.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #104 Skrevet 29. januar 2017 Bare en ting: Jeg syns du skal lese deg litt opp på hvilke land det gjelder, og så sammenligne hvilke land de fleste terroristene har kommet fra, hvilke land USA har mye økonomiske interesser i, og hvilke land Trump har økonomiske interesser i. Fortell meg så at motivet er å forhindre terrorisme. HI sier at begge disse ungdommene og foreldrene deres har jobbet like hardt som alle andre. De gleder seg like mye som alle andre. At du og dine meningsfeller da syns det er helt på sin plass at resten reiser uten dem, det er å kringkaste at dere syns de er mindre verdt enn de andre, og annenrangs mennesker. I tillegg kommer du med oppgulp som at det er jo ikke sikkert de får være med uansett, for de er jo muslimer, og da... Tja, de er vel ikke så pålitelige da, antar jeg? Og så presterer du å si at jeg og de som er enige med meg mener at muslimer er annenrangs mennesker. Du ser selv at logikken din ikke holder mål, og at du er hinsides inkonsekvent? Men nå får du finne noen andre å underholde deg med, jeg gidder ikke bruke mer tid på stråmannsargumentasjon som dette. Takk for at du gadd. Jeg ga opp. Det ble for dumt. Anonymous poster hash: b83e9...0e6
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #105 Skrevet 29. januar 2017 Bare en ting: Jeg syns du skal lese deg litt opp på hvilke land det gjelder, og så sammenligne hvilke land de fleste terroristene har kommet fra, hvilke land USA har mye økonomiske interesser i, og hvilke land Trump har økonomiske interesser i. Fortell meg så at motivet er å forhindre terrorisme. HI sier at begge disse ungdommene og foreldrene deres har jobbet like hardt som alle andre. De gleder seg like mye som alle andre. At du og dine meningsfeller da syns det er helt på sin plass at resten reiser uten dem, det er å kringkaste at dere syns de er mindre verdt enn de andre, og annenrangs mennesker. I tillegg kommer du med oppgulp som at det er jo ikke sikkert de får være med uansett, for de er jo muslimer, og da... Tja, de er vel ikke så pålitelige da, antar jeg? Og så presterer du å si at jeg og de som er enige med meg mener at muslimer er annenrangs mennesker. Du ser selv at logikken din ikke holder mål, og at du er hinsides inkonsekvent? Men nå får du finne noen andre å underholde deg med, jeg gidder ikke bruke mer tid på stråmannsargumentasjon som dette. Det er ikke å kringkaste at de er annenrangs. Legg fra deg det tullet der. Hvorfor må du vri det til at jeg er rasist? Jeg har aldri hverken sagt eller ment de er annenrangs. Men faktum er at de nåver muslimer og ikke slipper inn i USA til den allerede planlagte turen. Hvorfor skal det være ensbetydende med at ingen kan dra? Ingen logikk der altså Sorry. Anonymous poster hash: bdf31...6aa
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #106 Skrevet 29. januar 2017 Hva med å snakke med de to berørte familene? Jeg vet jeg hadde hverken laget rabalder eller holdt igjen en gruppe på 98 personer pga tilstander som er utenfor arrangørens rekkevidde. Samme hvor leit det hadde vært for meg at jeg ikke kunne blitt med pga en idiotisk regel i et annet land hadde jeg sakt bare reis til resten. For alt dere vet kan ting ha ordnet seg innen avreise og jeg kunne vært med alikevel, da hadde jeg iallfall følt meg ille hvis alle avlyste pga av meg. Men jeg hadde satt pris på om dere hadde funnet på noe kult for meg, for jeg hadde jo jobbet for turen jeg også. En spesiell gave eller opplevelse. Ser det er satset masse penger på dette, samt at mange mange personer er involvert i USA. Er ikke bare bare å avlyse da og flytte det. Og å dra barna inn i politikken, å la de lide, la det gå ut over dem fordi en mann er idiot og foreldrene i korpset er rasende, synes jeg også blir feil. JA det er to som blir lidende, men det er ikke noe dere har valgt, turen var allerede bestilt og betalt da Trump signerte. Det er utenfor deres makt. Skjebnen til de resterende 98 kan dere derimot styre. Skjønner prinsippet med alle eller ingen, men så enkel er dessverre ikke verden lenger. Anonymous poster hash: 3cfab...3ed
Tipp topp Skrevet 29. januar 2017 #107 Skrevet 29. januar 2017 Hvis det er slik at dere taper mye av pengene hvis dere avlyser og ikke får mulighet til å dra på alternativ tur hadde jeg dratt og tatt en lang prat med de aktuelle barna og foreldrene om hvorfor. Jeg er ikke enig med Trump og hadde korpset startet planlegging av en slik tur nå hadde situasjonen vært annerledes. Hvor gamle er barna det gjelder? Hadde det vært mitt barn som nå kanskje ikke fikk slippe inn i USA hadde jeg ønsket at dere skulle dra hvis alternativet var tapte penger og ingen tur på alle. Det er sansynligvis ikke spesielt gøy å vite at det var "min feil" at ingen fikk dra på turen man hadde jobbet lenge for og gledet seg til. (Ja jeg vet det ikke er barna sin feil, men Trumps, men barna vil kunne føle det slik). Da ville jeg heller ha blitt hjemme mens resten dro.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #108 Skrevet 29. januar 2017 Det er ikke å kringkaste at de er annenrangs. Legg fra deg det tullet der. Hvorfor må du vri det til at jeg er rasist? Jeg har aldri hverken sagt eller ment de er annenrangs. Men faktum er at de nåver muslimer og ikke slipper inn i USA til den allerede planlagte turen. Hvorfor skal det være ensbetydende med at ingen kan dra? Ingen logikk der altså Sorry. Anonymous poster hash: bdf31...6aa Du vet heller ikke om de er muslimer, da. Iranske flyktninger i Norge kan meget vel være kristne (minoriteter eller konvertitter), yesidier, zoroastere eller konfesjonsløse. I det ayatollahstyrte Iran er det forbudt, og når de risikerer forfølgelse for sin tro, har de krav på beskyttelse. Anonymous poster hash: b83e9...0e6
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2017 #109 Skrevet 29. januar 2017 Det er ikke å kringkaste at de er annenrangs. Legg fra deg det tullet der. Hvorfor må du vri det til at jeg er rasist? Jeg har aldri hverken sagt eller ment de er annenrangs. Men faktum er at de nåver muslimer og ikke slipper inn i USA til den allerede planlagte turen. Hvorfor skal det være ensbetydende med at ingen kan dra? Ingen logikk der altså Sorry. Anonymous poster hash: bdf31...6aa Var ikke meg du skrev dette til - men årsak til at ingen drar? Solidaritet, samhold, lære barna at selv om det lages nye og urimelige regler så kan man protestere på ulike måter, deriblant med å la være å reise. At man kan kjempe på det man tror på, at stille protest også er protest. Og også at av og til kan det koste litt å kjempe for det man tror på. Og hvis det er slik at disse to barna ikke får innreisetillatelse til USA og korpset ikke drar, da kan de lage litt høyere protester sammen med det amerikanske korpset de skulle besøkt. Korps står mange steder veldig sterkt i USA også og alt slags frivillig arbeid likeså. Masse jobbing og frivillig arbeid er nedlagt på begge sider av Atlanterhavet. Dette er en sak som lett blir plukket opp av media der borte. Masse unger som har jobbet i over to år for å samle inn penger og trene og øve for å kunne drive kulturell utveksling og samarbeid. Det er en perfekt sak for å vise at Trumps nye regler rammer også folk de ikke er ment å ramme - kanskje først og fremst disse. Det ligger masse og viktig læring i dette for ungene. Mer enn om de reiser uten de to som ev. utestenges. Anonymous poster hash: 990cb...1bf
Bringebæret Skrevet 30. januar 2017 #110 Skrevet 30. januar 2017 Hi synes selvsagt ikke det er Ok å ekskludere noen pga etnisitet. De skulle helt sikkert dratt et annet sted der alle fikk bli med om det var så lett. Det er veldig vanskelig å booke om flybilletter til 100 stykker midt på sommeren. Spesielt om man vil et annet sted enn Stockholm eller København hvor det går avganger hele tiden. Så var det kostnaden av dette...flyselskapet lar ikke hele følget (100 pers!!) avbestille kostnadsfritt for at to ikke kan reise. Med mindre de har Full Flex billetter. Vil ikke tro det. La oss si hver person har betalt 4000 kr for flybillettene så utgjør det tapte 400 000 kr!!! Mange foreldre er nok ikke interessert i å punge ut nye billetter til et annet sted. Ja det er trist for disse to som ikke kan være med, men la oss se det hele bildet her. Å avbestille vil ramme veldig mange fler enn to.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #111 Skrevet 30. januar 2017 Hi synes selvsagt ikke det er Ok å ekskludere noen pga etnisitet. De skulle helt sikkert dratt et annet sted der alle fikk bli med om det var så lett. Det er veldig vanskelig å booke om flybilletter til 100 stykker midt på sommeren. Spesielt om man vil et annet sted enn Stockholm eller København hvor det går avganger hele tiden. Så var det kostnaden av dette...flyselskapet lar ikke hele følget (100 pers!!) avbestille kostnadsfritt for at to ikke kan reise. Med mindre de har Full Flex billetter. Vil ikke tro det. La oss si hver person har betalt 4000 kr for flybillettene så utgjør det tapte 400 000 kr!!! Mange foreldre er nok ikke interessert i å punge ut nye billetter til et annet sted. Ja det er trist for disse to som ikke kan være med, men la oss se det hele bildet her. Å avbestille vil ramme veldig mange fler enn to. Får håpe at de som har bestilt tur til 100 personer har vett nok til å ordne en avbestillingsforsikring. Jeg synes for øvrig dere burde holde dere for gode til å dra. Stakkars de to ungene som (vel å bemerke etter en lang god prat) ikke fpr bli med. Synes det blir litt samme argumentasjon som "nei, du har jo mensen....og du skjønner landet vi skal til tillater ikke det, det er dessverre litt urettferdig, men vi har betalt masse penger og har ikke mulighet til å ta mellommenneskelige hensyn...du forstår sikkert" Anonymous poster hash: 688a6...b31
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #112 Skrevet 30. januar 2017 Hvis det er i Epcot senteret til Disney dere skal spille i, hadde jeg tatt direkte kontakt med Disney. Forklart at det er uaktuelt for korpset å reise når to av medlemmene ikke får innreisetillatelse. Kanskje Disney kan være behjelpelig med å få til noe liknende i Euro Disney Paris? Hadde uansett ikke gjennomført denne turen i solidaritet mot de som ikke får delta. Det er ikke greit på noe plan å gjennomføre dette. Anonymous poster hash: d3885...f1f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #113 Skrevet 30. januar 2017 Du vet heller ikke om de er muslimer, da. Iranske flyktninger i Norge kan meget vel være kristne (minoriteter eller konvertitter), yesidier, zoroastere eller konfesjonsløse. I det ayatollahstyrte Iran er det forbudt, og når de risikerer forfølgelse for sin tro, har de krav på beskyttelse. Anonymous poster hash: b83e9...0e6 Jeg aner da ikke hva de er, men det ble jo sagt at det er det de er så da må vi nesten forholde oss til det eller skal du endre "reglene" her og diskutere noe helt annet? Anonymous poster hash: bdf31...6aa
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #114 Skrevet 30. januar 2017 Har skrevet det jeg mener før, men må bare kommentere en ting til. For noen her virker det som den eneste måten en kan vise støtte til disse to guttene og avsky mot Trumph er ved å avlyse. Men det finnes så mye mer en kan gjøre. Reis, men gjør sak ut av det. Media er svake for slikt. Spill med "sørgebånd", dedikerer alle opptredenen til disse to, lysshow med budskapet i bakgrunnen. Inviter norsk presse til følge dere, inviter amerikansk presse til å møte dere der. Noen får dere napp hos ved å kontakte mange. Trumph ler av dere hvis dere avlyser, hvis han bare hadde hørt om dere....noe han sannsynligvis ikke kommer til å gjøre. Men å skape litt styr, hadde irritert han. Skal dere dra barna inn i politikken må dere gi de muligheten til å gjøre noe selv, ikke bare sitte igjen i Norge fordi mamma og pappa sier det. Samtidig legger dere ikke en enorm byrde på de to barna som sitter igjen. Tenk at de må bære hele skylden for at turen hadde blitt avlyst, kan ikke være mye gøy å troppe opp på øvelsen og vite at alle skulle vært i USA, men pga dem.... Gjør dem heller til helter enn ofre. De vil garanter synes det er mye mer stas at de blir æret i USA, en at alle sitter igjen i Norge med dem og sørger. Anonymous poster hash: 3cfab...3ed
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #115 Skrevet 30. januar 2017 Jeg ville startet med å sjekke hva dere evt kan få igjen av pengene som er betalt. Avbestillingsforsikring er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man kan avbestille uansett årsak, ofte kreves grunner som sykdom. At to av hundre ikke kan dra pga Trump kan bli verre, men det vet man ikke før man har sjekket. Hvis det er mulig å få tilbake pengene, er det en mulighet for å reise neste år, for eksempel til Canada, hvis det ikke lar seg gjøre å framskaffe billetter til så mange i sommerferien i år (godt mulig). En tur innen Europa blir kanskje enklere, men neppe det barna hadde sett for seg... Snakk med foreldrene til de to barna, og ha gjerne et møte med alle foreldrene. Uansett hva dere gjør, må det forankres godt i foreldregruppa. Det er godt mulig at denne stormen blåser over til sommeren. Hvis det ikke er mulig å få tilbake (mesteparten av) pengene uansett, ville jeg hatt is i magen. Anonymous poster hash: 0e0ba...8de
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #116 Skrevet 30. januar 2017 Til HI, det kan godt hende det hele blåser over til sommeren. Faktum er at dere bør regne med problemer når dere reiser til USA, uansett om det blåser over eller ikke. Flere presidentordre, mange flere påfunn, ekstra sjekk osv. Personlig ville jeg tenkte meg om å dra et annet sted der hele gruppa vil ha det gøy enn om å bli trakassert på flyplassen selv om de lar dere inn til slutt. Grensefolka har trakassert kroatisk dame igår, tvunget henne til å gi opp turistvisumet sitt, og hun er ikke muslim en gang og kommer ikke fra land de satte forbud på. Anonymous poster hash: d57e5...b66
Admin Skrevet 30. januar 2017 #117 Skrevet 30. januar 2017 Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2017 #118 Skrevet 30. januar 2017 Hvor skal dere i USA? Hva heter korpset dere skal møte? Hvor gamle er barna som skal på tur? Anonymous poster hash: 9b8f9...fb4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #119 Skrevet 2. februar 2017 Jeg ville startet med å sjekke hva dere evt kan få igjen av pengene som er betalt. Avbestillingsforsikring er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man kan avbestille uansett årsak, ofte kreves grunner som sykdom. At to av hundre ikke kan dra pga Trump kan bli verre, men det vet man ikke før man har sjekket. Hvis det er mulig å få tilbake pengene, er det en mulighet for å reise neste år, for eksempel til Canada, hvis det ikke lar seg gjøre å framskaffe billetter til så mange i sommerferien i år (godt mulig). En tur innen Europa blir kanskje enklere, men neppe det barna hadde sett for seg... Snakk med foreldrene til de to barna, og ha gjerne et møte med alle foreldrene. Uansett hva dere gjør, må det forankres godt i foreldregruppa. Det er godt mulig at denne stormen blåser over til sommeren. Hvis det ikke er mulig å få tilbake (mesteparten av) pengene uansett, ville jeg hatt is i magen.Anonymous poster hash: 0e0ba...8de Anbefaler å lufte litt frustrasjon ved å gå til denne nettsiden. http://trumpdonald.org Anonymous poster hash: 71d62...68a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå